Sentraladministrasjonen

Status

Sentraladministrasjonen har i løpet av 2023 blitt omorganisert og gått fra fire til to avdelinger.

  • administrasjonsavdelingen
  • økonomiavdelingen

Sentraladministrasjonen representerer stab- og støttefunksjoner internt på rådhuset og eksternt mot enheter og innbyggere i kommunen. Vi har ansatte med arbeidssted i hele kommunen. Administrasjonsavdelingen rommer den øverste administrative ledelse med kommunedirektør og assisterende kommunedirektør, kommuneadvokaten samt beredskap. I tillegg ligger personal og organisasjon, analyse og utvikling, ROR-IKT, politisk sekretariat, kommunikasjon og service samt dokument og arkiv under administrasjonsavdelingen. ROR-innkjøp har flyttet over til økonomiavdelingen etter omorganiseringen.

Arbeidet med å videreutvikle kommunen vil fortsette i kommende periode og som et ledd i dette gjennomfører kommunedirektøren høsten 2023 en utredning på om sentraladministrasjonen har den mest formålstjenlige organiseringen. Utredningen har som mål å være gjennomført innen nyttår og den kan medføre justeringer eller tilpasninger i organiseringen av sentraladministrasjonen.

Plan og strategier

Inn under sentraladministrasjonen ligger ansvar for utarbeidelse av kommuneplanens samfunnsdel, samt planstrategi for Molde kommune, begge sist vedtatt i juni 2021. Arbeidet med revidering ble startet opp i 2023, og disse to viktige styringsdokumentene skal behandles i 2024.

Innenfor dagens samfunnsdel har sentraladministrasjonen et spesielt ansvar for å følge opp de to organisasjonsmålene: Molde kommune har bærekraftig økonomi og tjenesteproduksjon og Molde kommune er en åpen organisasjon og en attraktiv arbeidsgiver. Disse to organisasjonsmålene vil også i 2024 bli viktig å jobbe mot. Kommunens størst utfordring inn i 2024 er at vi ikke har en bærekraftig økonomi og tjenesteproduksjon. De økonomiske utfordringene er så store, at løsning av dette må være øverst på dagsorden gjennom 2024 og sikkert utover hele økonomiplanen. Omorganiseringen av stab har som hensikt og sikre bedre samhandling internt i stab, bedre støtte og samhandling ut mot tjenesteproduksjonen og effektivisere.. For å få til dette jobber vi nå med å avklare roller, ansvar og myndighet. Men minst like viktig er hvordan vi skal organisere oss for å få bedre styring og kontroll. Her er det under vurdering en ny helhetlig styringsmodell som skal gjelde for hele organisasjonen. En enkel, tydelig og god styringsmodell er viktig i en så stor organisasjon. Hvordan vi løser prosjekt- og prosessarbeid er et at hovedpunktene i arbeidet med ny organisering.

Gjennom 2023 har vi prioritert å få gode analyser og grunnlag for å vurdere egen tjenesteproduksjon. Både helse og omsorg og oppvekst, kultur og velferd har gjennomført eksterne analyser eller levert rapporter på hvordan vi bør justere tjenestetilbudet framover. Det blir viktig at stab bidrar aktivt med å gjennomføre de tiltakene som skal til for å oppnå økonomisk bærekraft.

Sentraladministrasjonen får også en viktig rolle inn mot samfunnsmålet: Molde er et attraktivt samfunn i vekst – Norges mest næringsvennlige kommune. Her blir det prioritert en ny stilling som næringsrådgiver. Molde kommune har ingen egne ansatte som jobber med næringsutvikling i dag. Vi har diverse næringsfond og vi støtter blant andre Molde næringsforum, men vi har ikke egne ressurser for å støtte opp om samfunnsmålet, med tilhørende strategier. For å ta tak i næringsarbeid og ikke minst næringsplan, styrkes sentraladministrasjonen med én stilling som næringsrådgiver i 2024.

Driftsbudsjett

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Hele 1 000

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Opprinnelig 2023 Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 98 442 98 442 98 442 98 442 98 442 98 442
Tekniske justeringer 868 43 671 43 671 43 671 43 671
Egne prioriteringer 3 010 4 110 2 444 2 470 560 1 886
Insentivordning for tilflyttede studenter 1 000 1 600 1 600 1 600 1 600 1 600
Kommune- og fylkestings og stortingsvalg 1 326 1 326 1 226 1 326
Vistdal bofellesskap finansiering av eksterne konsulenttjenester (PS-15/23) 500
Prosjekt lukking av dokumentarkiv 684 684 684 684
Økte godtgjørelser folkevalgte (PS-92/23) 1 000 1 000 1 000 1 000
Tilsette næringsrådgiver *
Rammetrekk og tiltak -5 200 -7 300 -9 400 -11500
Rammetrekk ** -2 100 -4 200 -6 300 -8 400
Redusere digitaliseringsmidler -250 -250 -250
Redusere innkjøp av materiell og konsulenttjenester -1 381 -1 230 -1 230 -1 230
Redusere omstillings- og tilretteleggingspott -328 -183 -125 -125
Redusert bemanning helårsvirkning -1 391 -1 437 -1 495 -1 495
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 78 78
Synstolking - krav fra 2023 78 78
Budsjett Totalt 101 530 103 498 140 197 139 323 135 313 134 539

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Næringsrådgiverstilling etableres ikke og bidrag til Molde Næringsforum videreføres: Netto besparelse 475 000 kroner i 2024 og 850 000 kroner hvert år videre i økonomiplanperioden.
** Ytterligere effektivisering i sentraladministrasjonen årlig på 1,5 prosent: 2,1 mill. kroner i 2024, 4,2 mill. kroner i 2025, 6,3 mill. kroner i 2026 og 8,4 mill. kroner i 2027.

Egne prioriteringer

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Næringsrådgiverstilling etableres ikke og bidrag til Molde Næringsforum videreføres: Netto besparelse 475 000 kroner i 2024 og 850 000 kroner hvert år videre i økonomiplanperioden.

Insentivordning (gratis busskort) blir videreført på permanent basis. Ordningen har medført at flere studenter, som har vært bostedsregistrert utenfor vårt nærområde, har meldt flytting til Molde kommune. Dette gir for første gang utslag i økt innbyggertilskudd i 2024.

Molde kommunestyret vedtok i september 2023 nytt godtgjørelsesreglement for politikere i Molde kommune (PS-66/23). Godtgjørelsesreglementet gjelder fra 1. januar 2024 og utgjør en ekstra utgift på 1,0 mill. kroner.

For å styrke kommunens kompetanse og kapasitet knyttet til arbeid inn mot næringslivet og næringsutvikling, styrkes budsjettet med egen stilling som næringsrådgiver. Stillingen finansieres med reduksjon i tilskuddet til Molde næringsforum og ved bruk av økningen i konsesjonsavgiften kommunen mottar fra 2024.

Som en del av omorganiseringen til vertskommunesamarbeid og sentraladministrasjonen har ROR-IKT, som tidligere lå under budsjettområdet fellesutgifter og samarbeid, kommet inn under budsjettområdet til sentraladministrasjonen. Dette medfører at budsjettrammen til sentraladministrasjonen øker med 36,8 mill. kroner i 2024. Dette er ikke en prioritering, kun en flytting mellom budsjettområder.

Rammetrekk og tiltak

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

** Ytterligere effektivisering i sentraladministrasjonen årlig på 1,5 prosent: 2,1 mill. kroner i 2024, 4,2 mill. kroner i 2025, 6,3 mill. kroner i 2026 og 8,4 mill. kroner i 2027.

For å holde budsjettet vil antall årsverk i sentraladministrasjonen måtte reduseres. For å bøte på dette blir det viktig å effektivisere, legge til rette for individuell utvikling og omstilling.

For å komme i balanse må det også spares på diverse utgiftsposter som opplæring og kurs, forbruksmateriell og bruk av konsulenttjenester. Dette er blant annet utgiftsposter som ligger i sentraladministrasjonen, men som kommer hele organisasjonen til nytte.

Også omstillings- og tilretteleggingspott må reduseres for å oppnå balanse i budsjettet for 2024. Midlene er ment til bruk i utfordrende omstillingssaker i hele organisasjonen.

Investeringsbudsjett

Investeringer i Molde kommune

Hele 1000
Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
BRM - fremtidens mobilitet 71006 1 000 500
IKT-investeringer Molde kommune 71001 Løpende 1 500 1 500 1 550 1 600 3 150 4 700 4 750 5 000
ROR-IKT – fellesinvesteringer 81001 Løpende 9 000 9 000 9 000 9 000 9 000 9 000 9 000 12 000
Totalsum 11 000 10 500 10 550 10 600 12 150 13 700 13 750 17 000

BRM - fremtidens mobilitet

Molde kommune har fra 2015 fått tilskudd til ulike prosjekt knyttet til mobilitet gjennom programmet Byen som regional motor (BRM). I 2024 ble flere av disse prosjektene slått sammen til prosjektet fremtidens mobilitet.

Totalrammen i prosjektene er uendret på 1,0 mill. kroner.

IKT-investeringer Molde kommune

Dette er investeringer som ikke inngår i ROR-IKT. Grunnet kommunens økonomi er posten redusert fra 2,5 til 1,5 mill. kroner sammenlignet med 2023.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

ROR-IKT – fellesinvesteringer

Molde kommune, som vertskommune, må budsjettere med brutto investeringsbeløp for ROR-IKT. Molde kommunes andel er 45,9 prosent , og dette lånefinansieres. Den resterende andelen blir dekt av de andre deltakerkommunene gjennom tilskudd.

Prosjektet er løpende og har en årlig bevilgning på 9,0 mill. kroner. Dette er en reduksjon fra gjeldene økonomiplan på 2,5 mill. kroner.

Vis undermeny