Oppvekst, kultur og velferd

Status

Sektor for oppvekst, kultur og velferd ivaretar en stor bredde av kommunens tjenester.

Sektoren består av:

  • barnehagedrift
  • grunnskoleundervisning
  • voksenopplæring
  • PPT
  • kulturskole
  • kulturtjenester, herunder idrett og friluftsliv
  • Moldebadet
  • barneverntjenester
  • flyktningtjenesten
  • NAV

Den økonomiske situasjonen for sektor oppvekst, kultur og velferd er utfordrende. Skoleområdet og barnehageområdet utgjør hovedtyngden av sektorens ramme, og det er disse områdene som har den største økonomiske ubalansen. I tillegg har Moldebadet og NAV en betydelig ubalanse.

Det løpende merforbruket, som per august ble meldt til 22,7 mill. kroner, er den første av sektorens økonomiske utfordringer inn mot budsjett 2024 og økonomiplan 2024–2027.

Den andre utfordring er økningen i kommunens finansutgifter, noe som medfører reduserte sektorrammer i årene som kommer. I gjeldende økonomiplan vil derfor sektorens ramme bli redusert med et rammetrekk på 29,5 mill. kroner i forhold til 2023.

Dagens merforbruk og neste års rammetrekk utgjør til sammen 52,2 mill. kroner i 2024.

Den tredje utfordring for sektoren er forventningene til full reell barnehagedekning, hvor barnehageområdet ikke har tilstrekkelig økonomisk ramme til å innfri politisk vedtak. Hovedutvalget for oppvekst, kultur og velferd har ikke balansert ambisjonene om full reell barnehagedekning. Det er heller ikke vurdert om rammereduksjoner ved andre enheter innenfor sektoren kan gjøres for å sikre finansieringen. Vedtaket er dermed ikke fullfinansiert slik sektorrammen er fordelt per i dag.

Satsingen er imidlertid styrket med delfinansiering, og utviklingen i barnetallet viser at det også i 2023 er tatt nye steg i retning av å innfri vedtaket om full reell barnehagedekning. Men budsjettrammen er stram, og for å oppnå balanse i barnehageområdet må kapasiteten reduseres i 2024. Politisk vedtak om full reell barnehagedekning har likevel høyt fokus fremover, og det vil bli jobbet videre med å finne tiltak og rom for å realisere vedtaket innen høsten 2025.

Hovedutvalget for oppvekst, kultur og velferd vedtok i september (PS-35/23) sektorens innspill til budsjett 2024 og økonomiplan 2024–2027. I saken ble det lagt fram hvilke tiltak som er nødvendige for å oppnå økonomisk balanse. Saken omfatter både tiltak som må til for å håndtere løpende merforbruk, og tiltak for å møte rammereduksjoner i perioden. Tiltakene, noe justert for barnehageområdet, presenteres under kapittel «Rammetrekk og tiltak» lengre ned.

Plan og strategier

Planer og vedtak

I kommuneplanens samfunnsdel finner vi de overordnede føringer for arbeidet i sektoren. For å bli Norges mest næringsvennlige og en god kommune å vokse opp i, er gode basistjenester som skole, barnehage og et godt kulturtilbud en viktig forutsetning.

Videre setter samfunnsplanen mål om at Molde skal være et trygt og mangfoldig samfunn. Molde kommune mottar et relativt stort antall flyktninger. Det blir avgjørende fremover å legge til rette for god integrering, god norskopplæring og deltakelse i arbeidslivet for denne gruppen av innbyggere. Samarbeidet mellom innbyggere, næringsliv og kommunen skal videreutvikles basert på prinsippene i "Kommune 3.0". Hensikten er å arbeide for "innenforskap", best mulig integrering og flest mulig ut i arbeid.

Skolebruksplan 2021-30 ble vedtatt i sak PS-33/21. Planen er til revidering og vil bli lagt fram høsten 2023.

Planen «En skole for alle» ble vedtatt i hovedutvalget for oppvekst, kultur og velferd i oktober 2021 (PS-46/21). Planen gir føringer for hvordan det skal arbeides for at den ordinære opplæringen skal være tilpasset flere, og behovet for spesialundervisning reduseres.

Plan for idrett og fysisk aktivitet 2022–2026 ble vedtatt i kommunestyret 17. mars 2021.

Barnehageplan, Lokalisering og struktur for Moldebarnehagene, PS-52/23 ble vedtatt i kommunestyret 15. juni 2023.

Kommunestyret vedtok i PS-35/21 innfasing av full, reell barnehagedekning. I PS-27/22 ble det gjort vedtak om utvidelse av kapasiteten.

Kommunestyret vedtok i oktober 2022, PS-85/22, å gjenopprette frivilligsentral i Midsund. Fra 2024 må sentralen finansieres innen eksisterende sektorramme.

I februar vedtok kommunestyret en interpellasjon, IN-4/23, hvor de stiller seg positiv til å melde seg inn i Fribyordningen. Det vil komme en saksutredning på dette, ordningen er ikke finansiert.

Oppvekstplan ligger i planstrategien, med oppstart i 2023 og vedtak i 2024. Oppvekstreformen er iverksatt. Reformen legger til grunn tidlig innsats fra koordinerte kommunale tjenester og at barnevernet skal håndtere de alvorligste sakene.

På systemnivå jobbes det etter SLT-modellen (Samordnede lokale kriminalitetsforebyggende tiltak) og BTi-modellen (Bedre tverrfaglig innsats). Dette er arbeidsformer som innebærer å arbeide etter en gitt struktur på tvers av tjenester. Lykkes kommunen med omstilling i tråd med oppvekstreformen, vil dette bidra både til et bedre tjenestetilbud og påvirke økonomien i sektoren positivt.

Driftsbudsjett

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Hele 1 000

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Opprinnelig 2023 Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 880 773 880 773 880 773 880 773 880 773 880 773
Tekniske justeringer 10 349 49 141 49 141 49 141 49 141
Egne prioriteringer 100 078 163 640 223 878 211 401 178 089 139 054
Demografi 12 810 12 233 -1 149 -13 714
Integreringstilskudd 89 869 146 211 190 100 179 450 159 520 133 050
Leie av Cinderella Arena 600 600 600 600 600
Ny skole Årølia 4 459 4 459 8 918 8 918 8 918 8 918
Økt satsing grunnskole 4 000 4 000 4 000 3 000 3 000 3 000
Styrking realisering av full barnehagedekning * 2 000 2 000 2 000 2 000
Økt satsing barnehage 1 750 1 750 250
Økt barnehagetilskudd Mobarn (PS-21/23 og 22/23) 4 900 4 900 4 900 4 900 4 900
Regulering barnehagetomt Bergmo (PS-8/23) 720
Ekstern gjennomgang skole og barnehage 1 000
Økt støtte til Rabalderfestivalen ** 100 100 100 100
Økt støtte til Romsdalsmuseet *** 200 200 200 200
Rammetrekk og tiltak -29 500 -29 500 -29 500 -29 500
Rammetrekket håndteres innenfor ramme -2 584 -2 584 -2 584 -2 584
Barnehage – avvikle utvidet åpningstid -525 -525 -525 -525
Barnehage – effektivisere drift gjennom mer standardisering -100 -100 -100 -100
Barnehage – innføre feriestengte barnehager -1 440 -1 440 -1 440 -1 440
Barnehage – nyansettelser i lavere stillingskategorier -754 -754 -754 -754
Barnehage – redusere sykefravær/redusere vikarbruk/vakanser -841 -841 -841 -841
Barnehage – redusere tilbud i spesialpedagogisk og forebyggende arbeid -198 -198 -198 -198
Barnehage – redusere volum i form av færre barn -1 671 -1 671 -1 671 -1 671
Kulturskolen – redusert tilbud til utkantkretsene -25 -50 -50 -50
Kulturskolen – øke inntektene -517 -492 -492 -492
Kulturtjenesten – redusert innkjøp av utstyr og materiell -893 -893 -893 -893
Kulturtjenesten – redusert stilling med 40 pst. ved Nobel seniorsenter -200 -200 -200 -200
Kulturtjenesten – redusert tilskudd til blant annet kulturminner -100 -100 -100 -100
Kulturtjenesten – stenge Reknesbanen ved ekstra lave temperaturer og høye strømpriser -50 -50 -50 -50
Kulturtjenesten – øke leieinntekter -300 -300 -300 -300
Moldebadet – redusere lønnsutgifter -114 -114 -114 -114
NAV – etablere tverrsektorielt boligkontor -800 -800 -800 -800
NAV – redusere 0,7 årsverk -490 -490 -490 -490
NAV – øke digitalisering og automatisering -486 -486 -486 -486
PPT – flere barn i ordinært tilbud, vri ressursbruk til mer forebygging, logoped i gruppetilbud -209 -209 -209 -209
PPT – redusere vikarbruk -52 -52 -52 -52
PPT – videreutvikle samhandling og felles metoder PPT/skole/barnehage -189 -189 -189 -189
PPT – økt digital kommunikasjon -52 -52 -52 -52
Skole – redusert bemanning, cirka 16 årsverk pedagog eller 19 årsverk assistent -12 470 -12 470 -12 470 -12 470
Skole – redusert vikarbruk og andre mindre tiltak -3 882 -3 882 -3 882 -3 882
Voksenopplæring – øke inntekter ved salg av kurs og utleie lokaler -335 -335 -335 -335
Voksenopplæring – øke salg og effektivisere drift av rådhuskantine -223 -223 -223 -223
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 480 5 501 23 257 32 086 32 086 32 086
Barnehage – endring i kontantstøtte 714 1 570 1 570 1 570
Barnehage – gratis barnehage fra tredje barn 143 143 143 143
Barnehage – reduksjon i maksimal foreldrebetaling fra 01.01.23 987 1 385 1 385 1 385 1 385
Barnehage – reduksjon i maksimal foreldrebetaling fra 01.08.24 9 300 18 146 18 146 18 146
Barnehage – redusert pensjonspåslag til private barnehager -343 -343 -343 -343
Barnevern – skjønnsmidler 450 450 450
Barnevernsreformen -808 -808 -808
Kultur – tilskudd Teateret Vårt -59 -59 -59 -59
NAV – økt barnetillegg i kvalifiseringsprogrammet 50 55 55 55 55
NAV – økte satser sosialhjelp 1 479 1 479 1 479 1 479
Skole – færre elever i private skoler 852 852 852 852
Skole – gevinst ved nytt prøvegjennomføringssystem -38 -38 -38 -38
Skole – Gratis SFO på 2. trinn fra skoleåret 2023/2024 3 984 9 014 9 014 9 014 9 014
Skole – ny opplæringslov, økonomiske konsekvenser 30 30 305 690 690 690
Totalt 981 331 1 060 263 1 147 549 1 143 901 1 110 589 1 071 554

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Styrking av realisering av full barnehagedekning: 2,0 mill. kroner i 2024 og videre i økonomiplanperioden.
** Økt støtte til Rabalderfestivalen: 0,1 mill. kroner årlig.
*** Økt støtte til Romsdalsmuseet: 0,2 mill. kroner i 2024 og videre i økonomiplanperioden.

Egne prioriteringer

Sektorenes driftsrammer korrigeres i tråd med demografien. Befolkningsutviklingen viser en nedgang i yngre og yrkesaktive innbyggere, mens det blir en stor vekst i eldre over 67 år. Derfor vil ressursbehovet innenfor sektoren bli redusert i årene som kommer. På grunn av flyktningstrømmen antas dette først å gi seg utslag i reduserte rammer fra 2026.

Molde kommune har hatt en betydelig økning i bosetting av flyktninger gjennom 2023, og flyktningstrømmen forventes å fortsette i 2024. Staten yter integreringstilskudd i en 5-års periode fra bosettingsåret. I 2024 budsjetterer vi med 320 bosettinger, likt nivå som i 2023. Med dette antallet vil sektorens budsjett for integreringstilskudd utgjøre 190,1 mill. kroner.

Midsund kommune inngikk i desember 2019 avtale med Midsund IL om leie av den nye hallen Cinderella Arena. Denne avtalen ble godkjent av fellesnemda for nye Molde kommune. Årlig husleie er 0,6 mill. kroner.

Årølia skole startet opp høsten 2023 og sektorrammen er kompensert for økte driftsutgifter med helårseffekt fra 2024.

Under behandlingen av budsjett 2023 og økonomiplan 2023–2026 vedtok kommunestyret å styrke grunnskole og barnehage. Vedtaket forutsatte at styrkingen på barnehage skulle redusere til 0,3 mill. kroner i 2024 for så å falle bort. For grunnskole skulle styrkingen videreføres med 4,0 mill. kroner i 2024 for deretter reduseres til 3,0 mill. kroner fremover i perioden.

I satsingen mot full reell barnehagedekning ble det i juni 2023 gjort vedtak om utvidelse av 80 barnehageplasser i Mobarn. Sektorrammen ble kompensert med 4,9 mill. kroner som delfinansiering av vedtaket. Styrkingen er videreført ut perioden.

Rammetrekk og tiltak

For sektoren utgjør samlet merforbruk og neste års rammetrekk til sammen 52,2 mill. kroner. Med dette utfordringsbildet er det urealistisk å få tilpasset driften til de økonomiske rammene uten at det får konsekvenser for kvalitet, kapasitet og struktur.

Både rammetrekket og det meldte merforbruket må håndteres med konkrete tiltak og endringer i driften. Tabellen under viser tiltak som må iverksettes for å balansere drift og budsjettramme, nærmere beskrivelse av tiltakene følger under tabellen.

Samlede tiltak for å komme i balanse

Hele 1 000

Samlede tiltak for å komme i balanse

2024 2025 2026 2027
Total utfordring rammetrekk og merforbruk -52 200 -52 200 -52 200 -52 200
Rammetrekk -29 500 -29 500 -29 500 -29 500
Meldt merforbruk 2023 -22 700 -22 700 -22 700 -22 700
Sum tiltak -48 942 -50 574 -50 702 -48 152
Skoleområdet: redusere med 16 årsverk pedagog -11 236 -12 716 -12 116 -12 116
Skoleområdet: redusere med 16 årsverk assistent -9 568 -10 084 -10 884 -8 484
Skoleområdet: redusert vikarbruk/holde stillinger vakant -1 437 -887 -887 -887
Skoleområdet: ulike mindre tiltak -2 445 -3 195 -3 295 -3 145
Fagavdeling oppvekst, kultur og velferd: Rådgiverstilling holdes vakant -1 000
Kulturskolen: redusert tilbud til utkantkretsene -25 -50 -50 -50
Kulturskolen: økte inntekter -517 -544 -515 -515
Kulturtjenesten: redusert stilling med 40 pst. ved Nobel seniorsenter -200 -200 -200 -200
Kulturtjenesten: Stenge Reknesbanen ved ekstra lave temperaturer og høye strømpriser -50 -50 -50 -50
Kulturtjenesten: Redusert tilskudd til blant annet kulturminner -100 -100 -100 -100
Kulturtjenesten: redusert innkjøp av utstyr og materiell -893 -900 -900 -900
Kulturtjenesten: øke leieinntekter -300 -300 -300 -300
Moldebadet: Redusere lønnsutgifter -1 200 -1 200 -1 200 -1 200
Moldebadet: Redusere driftsutgifter -300 -300 -300 -300
Moldebadet: Intern tjenesteyting til flyktningetjenesten -1 000 -1 000 -1 000 -1 000
Moldebadet: Fjerne familierabatt og øke prisene ut over ordinær lønns og prisvekst. -1 000 -1 000 -1 000 -1 000
Barneverntjenesten: Rammetrekket håndteres innenfor rammen -2 625 -2 883 -2 740 -2 740
Barneverntjenesten: Vakant stilling og avslutte tiltak -1 167 -1 167 -1 167 -1 167
PPT: økt digital kommunikasjon -52 -52 -52 -52
PPT: flere barn i ordinært tilbud, vri ressusrbruk til mer forebygging, etablere logopedgrupper -209 -209 -209 -209
PPT: videreutvikle samhandling og felles metoder PPT/skole/barnehage -189 -189 -189 -189
PPT: redusere vikarbruk -200 -200 -200 -200
NAV: øke digitalisering og autmatisering -475 -550 -550 -550
NAV: redusere 0,7 årsverk -490 -490 -490 -490
NAV: etablere tverrsektorielt boligkontor -800 -800 -800 -800
Voksenopplæring: øke innktekter ved salg av kurs og utleie av lokaler -335 -335 -335 -335
Voksenopplæring: økt salg og effektivisert drift rådhuskantine -300 -300 -300 -300
Barnehageområdet: feriestengte barnehager -1 440 -1 440 -1 440 -1 440
Barnehageområdet: redusere sykefravær -741 -741 -741 -741
Barnehageområdet: avvikle utvidet åpningstid -525 -525 -525 -525
Barnehageområdet: redusere vikarbruk/holde stillinger vakant -100 -100 -100 -100
Barnehageområdet: redusere lønnsutgift ved å ansette barnehagelærere istedenfor ped.ledere -754 -798 -798 -798
Barnehageområdet: effektivisere drift gjennom standardisering av rutiner og prosedyrer -100 -100 -100 -100
Barnehageområdet: redusere tilbud og kvalitet i spesialpedagogisk tilbud -118 -118 -118 -118
Barnehageområdet: redusere forebyggende arbeid rettet mot foreldre og barn -80 -80 -80 -80
Barnehageområdet: redusert tilskudd til private barnehager -1 671 -1 671 -1 671 -1 671
Barnehageområdet: barnetallet har gått ned i kommunale barnehager (36 plasser) -3 633 -3 633 -3 633 -3 633
Barnehageområdet: ytterligere reduksjon i antall barnehageplasser i kommunale barnehager (16 plasser) * -1 667 -1 667 -1 667 -1 667
Manglende tiltak -3 258 -1 626 -1 498 -4 048

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:
Styrking av realisering av full barnehagedekning: 2,0 mill. kroner i 2024 og videre i økonomiplanperioden.

* Denne styrkingen gjør at tiltaket om reduksjon av 16 barnehageplasser faller bort.

Skole

Skoleområdet har en samlet utfordring på til sammen 35,1 mill. kroner i 2024. Per nå har hver enkelt skole jobbet med tiltak tilsvarende 27,4 mill. kroner samlet for området, og skal med det klare å håndtere rammetrekket og deler av merforbruket. Men fortsatt mangler tiltak tilsvarende 10,4 mill. kroner. Beløpsmessig utgjør manglende tiltak rundt 13 årsverk pedagog eller 16 årsverk assistent. Lønnsutgiftene utgjør det meste av driftsrammen. Derfor er det hovedsakelig lønnsreduserende tiltak som må iverksettes for å oppnå økonomisk balanse. Redusert bemanning skal foregå gjennom naturlig avgang.

Det er lovkrav i forhold til bemanning innenfor skole og barnehage. Hva som er tilstrekkelig ressurser til god nok undervisning er gjenstand for skjønnsvurdering på den enkelte skole. For å få en så lik vurdering som mulig er Norconsult leid inn for å se på handlingsløpet for spesialundervisning i kommunen og hvordan skjønnsvurdering utøves på den enkelte skole og barnehage og om det ytes tjenester ut over lovkrav i skolene.

Det vil i tillegg være behov for å endre skolestruktur. Revidering av gjeldende skolebruksplan, med oppdaterte elevtall og kostnadsberegninger, ligger nå ute til høring og vil bli lagt fram til politisk behandling i løpet av høsten 2023.

Redusert bemanning vil utfordre læringsmiljøet for elevene og arbeidsmiljøet for de ansatte. Den skjønnsmessige vurderingen av tiltak/ressursbruk kan ikke gå på bekostning av en pedagogisk og sikkerhetsmessig forsvarlig opplæring.

Fagavdeling oppvekst, kultur og velferd

Fagavdeling oppvekst, kultur og velferd vil holde en rådgiverstilling vakant i 2024.

Kulturskolen

Kulturskolen drifter i balanse og skal håndtere kommende rammetrekk gjennom å redusere tilbudet der hvor undervisningen krever lang reisevei til få elever og ulike tiltak for å øke inntektene.

Kulturtjenesten

Kulturtjenesten drifter også i balanse og skal håndtere kommende rammetrekk gjennom å øke leieinntektene ved idrettsanleggene, herunder revidere alle leieavtalene med Møre og Romsdal fylkeskommune. Ved Nobel seniorsenter vil bemanningen justeres ned fra 50 pst til 10 pst. stilling. Enheten vil kutte i rammene for informasjonsmateriell for tur- og skiløyper, til bøker, media og arrangementer ved bibliotekene og til vedlikehold og bytting av slitt utstyr til idrettsanlegg og haller og tilskudd til andre kulturtiltak, blant annet kulturminner. Reknesbanen vil bli stengt på vinterhalvåret ved ekstra lave temperaturer og høye strømkostnader.

Moldebadet

Moldebadet har et rammetrekk på drøye 0,1 mill. kroner, det er det løpende merforbruket som er enhetens virkelige utfordring. Samlet utfordring i 2024 er på 4,7 mill. kroner. Enheten skal redusere bemanningen i badet med en hel stilling, ta ned bruk av ekstrahjelp, stenge badet på røde dager og redusere aktiviteten i opplevelsessenteret, Driftsutgiftene skal reduseres og internt salg til andre enheter i sektoren videreføres. Til slutt skal familierabatten fjernes helt og prisene øker 5 pst. ut over ordinær lønns- og prisvekst. Tiltakene er allikevel ikke tilstrekkelige for å oppnå balanse. Derfor legges det opp til en ekstern gjennomgang – “Et Lean-prosjekt" for å se gjennom hvilke ytterligere tiltak må gjøres for å drifte i balanse. Prosjektet vil ha oppstart høsten 2023, og forventes å gi effekt fra 2024.

Barneverntjenesten

Barneverntjenesten har i dag et driftsnivå som gjør at de håndterer sin andel av rammetrekket innenfor eksisterende ramme. Enheten har også planlagt å avslutte et barnevernstiltak og å holde en stilling vakant, noe som bidrar til ytterligere besparelse.

PPT

PPT drifter i balanse, men har et rammetrekk i 2024 på 0,5 mill. kroner. Enheten skal effektivisere driften gjennom mer bruk av digital kommunikasjon. Videre vil de endre til større grupper innen språklydstrening og endre arbeidsmetoder i enheten og i samhandling med skoler og barnehager. Forebyggende arbeid skal prioriteres opp, og målet er at flere barn blir inkludert i det ordinære tilbudet. Administrativt vil enheten redusere vikarbruk.

NAV

NAV har et rammetrekk på 1,7 mill. kroner. Etablering av tverrsektorielt boligkontor vil effektivisere og bedre samarbeidet på tvers av enheter. Det vil gi bedre veiledning til brukere og redusere sosialhjelpsutgifter. Enheten vil øke digitalisering og automatisering av prosesser. Administrativt skal de nedbemanne med 0,7 årsverk.

Molde voksenopplæring

Molde voksenopplæring drifter i balanse, og har et rammetrekk på 0,6 mill. kroner. Enheten har tiltak som går på å øke inntektssiden ved økt salg av kurs til nabokommuner og til NAV, samt å øke utleie av skolens lokaler. Rådhuskantina må øke slaget om driften skal være bærekraftig.

Barnehage

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:
Styrking av realisering av full barnehagedekning: 2,0 mill. kroner i 2024 og videre i økonomiplanperioden.

* Denne styrkingen gjør at tiltaket om reduksjon av 16 barnehageplasser faller bort.

Barnehageområdet har en budsjettramme som innbefatter driftstilskudd til private barnehager, drift av kommunale barnehager og drift av fagavdeling barnehage.

I satsingen mot full reell barnehagedekning har barnetallet gjennom 2023 økt med 35 barn. Omregnet tilsvarer dette 25 barnehageplasser. Private barnehager har økt med 61 plasser og kommunale barnehager har en nedgang på 36 plasser. Dette er basert på oppdaterte tall per oktober, som inkluderer opptak av barn ut desember 2023. Barnetallet per desember danner grunnlaget for beregningene for 2024.

Statusen for barnehageområdet viser merforbruk i 2023 og et rammetrekk i budsjettet for 2024, som samlet gir en økonomisk utfordring på 10,8 mill. kroner. Denne utfordringen må løses gjennom innsparinger og tiltak i driften som blir beskrevet under.

Tilskuddssatsen til private barnehager viser en nedgang fra 2023 til 2024. Kombinert med lavere vekst i barnetallet enn tidligere antatt (samlet for alle private barnehager) gir dette en innsparing i driftstilskudd på 1,7 mill. kroner.

Deler av rammetrekket til de kommunale barnehagene er foreslått løst gjennom tiltak i driften som enhetsledere har jobbet frem. Tiltakene er beregnet til 3,8 mill. kroner. Tiltaket som gir høyest innsparing er innføring av feriestengte barnehager, lik SFO-ruten for skole. Det betyr stenging i romjul, påskeuka og 3 uker i juli. Dette gir sparte utgifter til ferievikarer på 1,4 mill. kroner. Tiltaket med å avvikle utvidet åpningstid i noen barnehager vil gi sparte lønnsutgifter på 0,5 mill. kroner. I omfang er det halvparten av barnehageenhetene som har utvidet åpningstid, og de fleste er barnehager i distriktene, men også noen mer bynært. Konsekvens av feriestengning og redusert åpningstid vil gi mindre fleksibilitet for foreldre, både i hverdagen og ved ferieavvikling. Der bemanningsnorm tillater det vil ansettelse barnehagelærere fremfor pedagogiske ledere kunne gi innsparing i lønnsutgifter. Videre har barnehagene tiltak som går på nærvær og sykefravær, redusere vikarbruk og holde stillinger vakante. Disse tiltakene gir innsparing på 1,6 mill. kroner. Standardisering av prosedyrer og rutiner, reduksjon i forebyggende arbeid og spesialpedagogisk arbeid skal gi innsparing på 0,3 mill. kroner.

Innsparing som følge av naturlig endring i barnetallet i kommunale barnehager, tilsvarende en nedgang på 36 plasser, er beregnet til 3,6 mill. kroner.

For å komme i balanse med rammen for 2024 er det etter ovennevnte innsparinger og tiltak en gjenstående utfordring tilsvarende 1,7 mill. kroner. Denne må løses i 2024 ved ytterligere reduksjon i kommunale barnehageplasser, tilsvarende 16 plasser.

Barnehageområdet vil gjennom disse innsparingene og tiltakene oppnå balanse i driften for 2024. Tidligere omtalt utfordring som følge av økt tilskudd til nye plasser i Mobarn-barnehagene, jamfør PS-21/23 og PS-22/23 er også innarbeidet.

Oppsummert viser tabellen at sektoren mangler tiltak for 3,3 mill. kroner for å komme i balanse i 2024. Tiltak som følge av revidert skolebruksplan, Norconsult sin gjennomgang av skole- og barnehageområdet samt Lean-prosjektet på Moldebadet kommer i tillegg, men disse forventes først å gi effekt litt lengre fram i tid. Det er derfor nødvendig å gjennomføre alle tiltak så langt det er mulig for å redusere merforbruket til et minimum.

Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet en endring i oppgaver på ulike område. Under er de ulike endringene beskrevet med tilhørende beløp for sektoren.

Barnehage

Kontantstøtten reduseres og en forventet effekt er flere barn i barnehage. Dette kompenseres med 0,7 mill. kroner.

Gratis barnehage fra tredje barn i barnehagen ble innført fra august 2023. Det er nå kompensert for helårseffekt av endringen med 0,14 mill. kroner.

Maksimalprisen for foreldrebetaling i barnehage ble redusert i januar 2023. Helårseffekt av endringen i 2023 er kompensert med 0,4 mill. kroner.

Maksimalprisen for foreldrebetaling reduseres ytterligere med en nedgang i månedsprisen per barn fra 3 000 kroner til 2 000 kroner, gjeldende fra august 2023. Dette kompenseres med 9,3 mill. kroner i 2024. Helårseffekt forventes kompensert i 2025 med 18,1 mill. kroner.

Pensjonspåslaget i driftstilskudd til enkeltstående private barnehager er redusert, og barnehageområdets ramme trekkes for en effekt på 0,3 mill. kroner.

Barneverntjenesten

Statsforvalteren i Møre og Romsdal har kompensert de kommunene med et uforholdsmessig høyt tall på barn under barnevernets omsorg sett opp mot fylkessnittet. Molde kommune er tildelt 0,5 mill. kroner i 2023, og dette blir videreført i 2024.

Barnevernsreformen trådte i kraft i 2022 og kommunene fikk økte bevilgninger for å dekke merkostnadene knyttet til økt faglig og økonomisk ansvar. Dette er i sin helhet lagt til barneverntjenesten. I 2025 blir særskilt tilskudd innlemmet i rammetilskuddet og kommunen får et trekk på 0,8 mill. kroner.

Kuturtjenesten

Kommunen yter tilskudd til Teateret Vårt i forhold til størrelsen på den statlige støtten gjennom statsbudsjettet. Økningen i statens andel er lavere enn forventet lønns og prisvekst, og kulturtjenestens ramme justeres ned med 0,1 mill. kroner.

NAV

Statlige veiledende satser for økonomisk sosialhjelp ble regulert opp i 2023 og helårseffekt av endringen kompenseres med 1,5 mill. kroner, som legges i NAV sin ramme.

NAV får også en kompensasjon på kr 5000 for helårseffekt av økning i 2023 av barnetillegg i kvalifiseringsprogrammet.

Skole

Molde kommune har 7 færre elever i private skoler og derfor økte utgifter i de kommunale skolene. Kommunen får økt rammetilskudd og økningen på 0,9 mill. kroner tillegges skoleområdet.

Nytt prøvegjennomføringssystem øker graden av digitalisering som antas å gi gevinster for kommunene, og rammen på skoleområdet er redusert med 0,4 mill. kroner.

Gratis 12 timer SFO for 2. trinn ble innført høsten 2023, og for å kompensere for redusert foreldrebetaling ble rammetilskuddet til kommunene økt i RNB 2023 og nå i statsbudsjettet for 2024. Økningen på til sammen 9,0 mill. kroner er tillagt skoleområdet.

Ny opplæringslov skal etter planen tre i kraft høsten 2024. Som kompensasjon for ulike lovendringer er rammetilskuddet økt med 0,3 mill. kroner. Helårseffekten er på 0,7 mill. kroner fra 2025. Samlet økning er tillagt skoleområdet.

Investeringsbudsjett

Investeringer i Molde kommune

Hele 1 000
Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Kulturtjenesten 1 650 775
Kulturhuset - styrke sceneteknisk grunnutrustning 72023 1 250 1 250
Sandvolleyballbane Eidsvåg 775 775
Moldebadet 300 300 400 400 400 400 450 450
Oppgraderinger Moldebadet 72015 Løpende 300 300 400 400 400 400 450 450
Totalsum 1 950 300 1 175 400 400 400 450 450

Kulturtjenesten

Kulturhuset - styrke sceneteknisk grunnutrustning

Kulturhuset er bygningsmessig opprustet de siste årene. For at bygget skal være funksjonelt i bruk, investeres det i bedre grunnutrustning for både lyd, lys og scene. Prosjektet ble påbegynt i 2023, men blir ikke ferdigstilt før i 2024. Det forutsettes at 50 prosent av utgiften dekkes av Kulturrom, tilskuddsordning for teknisk utstyr og lokaler.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 1,25 mill. kroner.

Sandvolleyballbane Eidsvåg

Banen er tenkt plassert på en plen vest for Nessethallen, i gangavstand til skoler og barnehager. Banen vil derfor kunne benyttes både i skoletiden og på fritiden, og bidra til et mer allsidig fritidstilbud. Prosjektet utløser 0,3 mill. kroner i tilskudd fra spillemidler. Det er ikke funnet rom til prosjektet før i 2026.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 0,8 mill. kroner.

Moldebadet

Oppgraderinger Moldebadet

Moldebadet har hatt en løpende bevilgning til oppgraderinger i badet. Grunnet kommunens økonomi er denne posten nå redusert til en årlig bevilgning på 0,3 mill. kroner, økende i perioden.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Investeringer i Molde eiendom KF

Hele 1 000
Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Barnehage 17 100
Lillekollen – ny barnehage 20012 86 500 500
Oppgradering Bjørsito 20020 17 100 16 000
Oppgradering Vigvollvegen, gamle Hjelset barnehager 20021 5 000 600
Skole 11 000 15 000 30 000 26 000 88 500 21 500 34 000 19 000
Bergmo ungdomsskole – ombygging til spesialrom 17 900 ingen ramme
Bergmo ungdomsskole – Tilleggsisolering og taktekking 30028 3 600 15 000 5 000 10 000
Kvam skole - rehabilitering 33 000 500 500 15 000 17 000
Kviltorp skole – kroppsøvingsareal 30045 53 000 ingen ramme
Kviltorp/Bergmo kroppsøving og spesialrom 72 000 15 000 57 000
Nordbyen skole - rehabilitering 34 000 1 000 30 000 3 000
Ny skole Årølia 30021 244 540 6 000
Skjevik barne- og ungdomsskole – kroppsøvingsareal 30032 500 ingen ramme
Svømmehall Eidsvåg 20 000 1 000 18 000 1 000
Svømmehall Midsund 20 000 18 000 2 000
Tiltak i skolebruksplanen 45 000 5 000 15 000 25 000
Vågsetra skole - erstatte paviljongen 500 ingen ramme
Kulturtjenesten 18 800 5 000 0 3 000 9 000
Idrettens hus 50301 183 000 3 000
Molde KGB Lubbenes - bane og varmeløsning 50304 45 300 800
Molde KGB Lubbenes - garderobebygg 50309 19 800 22 000 15 000 5 000
Utskifting dekker kunstgressbaner 12 000 3 000 9 000
Totalsum 46 900 20 000 30 000 29 000 97 500 21 500 34 000 19 000

Barnehage

Lillekollen – ny barnehage

Nye Lillekollen barnehage ble tatt i bruk høsten 2023. 0,5 mill. kroner videreføres til 2024 til sluttføring av prosjektet.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 86,5 mill. kroner.

Oppgradering Bjørsito

Oppgradering av Bjørsitobygget ved Lillekollen barnehage pågår og vil etter planen ferdigstilles i 2024. Det meste av kostnader i prosjektet vil påløpe i 2024 og 16,0 mill. kroner videreføres.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 17,1 mill. kroner.

Oppgradering Vigvollvegen, gamle Hjelset barnehager

Prosjektet pågår og vil etter planen ferdigstilles i 2024. Det meste av kostnader påløper i 2023, men 0,6 mill. kroner videreføres til 2024.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 5,0 mill. kroner.

Skole

Bergmo ungdomsskole – Tilleggsisolering og taktekking

Tilleggsisolering og taktekking av Bergmo ungdomsskole har vært et mindre prosjekt som har ligget under rammebevilgning formålsbygg. Bakgrunnen for prosjektet er lekkasjer og dårlig isolering i taket, men det viser seg at det er nødvendig med omfattende tiltak for å unngå at bygget forringes. Kommunen har ikke funnet rom til prosjektet før i 2026. Endelig kostnad er ikke kjent før anbudsinnhenting.

Totalrammen i prosjektet øker fra 3,6 mill. kroner til 15,0 mill. kroner.

Kvam skole – rehabilitering

Kvam skole var nybygd i 1993 og nå over 30 år gammel. En må forvente at det må gjøres utbedringer i eldre bygg, og det signaliseres derfor at det i perioden må gjøres noe form for rehabilitering. Det er ikke lagt inn midler til gjennomføring før i 2030–2031 og summen er et grovt estimat.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 33,0 mill. kroner.

Kviltorp/Bergmo kroppsøving og spesialrom

I investeringsbudsjettet de siste årene har det ligger to prosjekter inne knyttet til tiltak ved Bergmo og Kviltorp. Dette er nye og utvidede kroppsøvingsareal ved Kviltorp barneskole (53,0 mill. kroner), og at gymsalen ved Bergmo ungdomsskole da kan bygges om til spesialrom (17,9 mill. kroner). Bergmo ungdomsskole har i dag svært mange i elver i forhold til tilgjengelig areal, samtidig som elevtallet ved Kviltorp skole nå er redusert fra 432 til 177 elever etter at Årølia skole ble tatt i bruk. De to prosjektene er nå slått sammen i investeringsbudsjettet for å vurdere helheten i bygningsmasse og elevtall ved skolene i sentrum. Det er ikke funnet rom til gjennomføring før i 2027.

Totalrammen i prosjektet er økt fra 70,9 til 72,0 mill. kroner.

Nordbyen skole – rehabilitering

Nordbyen skole var nybygd i 1987 og nærmer seg 40 år. En må forvente at det må gjøres utbedringer i eldre bygg, og det signaliseres derfor at det i perioden må gjøres noe form for rehabilitering. Det er ikke lagt inn midler til gjennomføring før i 2028–2029 og summen er et grovt estimat.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 34,0 mill. kroner.

Ny skole Årølia

Nye Årølia skole ble tatt i bruk høsten 2023. 6,0 mill. kroner videreføres til 2024 til sluttføring av prosjektet.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 244,5 mill. kroner.

Svømmehall Eidsvåg

Det er vil være behov for tiltak ved svømmehallen i Eidsvåg i perioden, særlig knyttet til energieffektivisering og etterisolering. Det er ikke funnet rom til gjennomføring før i 2028 og summen er et grovt estimat.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 20,0 mill. kroner.

Svømmehall Midsund

Det er vil være behov for tiltak ved svømmehallen i Midsund i perioden, særlig knyttet til energieffektivisering og etterisolering. Det er ikke funnet rom til gjennomføring før i 2030 og summen er et grovt estimat.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 20,0 mill. kroner.

Tiltak i skolebruksplanen

Revidering av skolebruksplanen ble sendt ut på høring høsten 2023. I denne er det beskrevet ulike alternativer, som også vil kreve ulike investeringer. De ulike investeringstiltakene som er nevnt er særlig ny paviljong Vågsetra, nytt kroppsøvingsareal Skjevik, utbedring Vistdal skole og Sekken oppvekstsenter. Denne bevilgningen tar ikke stilling til hvilke prosjekter som skal gjennomføres, men muliggjør gjennomføring dersom kommunestyret vedtar endringer. Summen som er lagt inn er en rundsum som ikke er tilstrekkelig til å gjennomføre alle tiltakene. Prosjekter som gjør det mulig å redusere kommunens samlede driftsutgifter prioriteres.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 45,0 mill. kroner.

Kulturtjenesten

Idrettens hus

Idrettens hus er inne i sine første driftsår og det gjennomføres reklamasjonsarbeider og brukertilpasninger. Det gjenstår noe arbeid utomhus, blant annet flere sykkelstativ, samt at det må gjøres noen utbedringer i forbindelse med krav om universell utforming ved innganger.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 183,0 mill. kroner.

Molde KGB Lubbenes - bane og varmeløsning

Molde KGB Lubbenes ble tatt i bruk 2022. 0,8 mill. kroner videreføres til 2024 til sluttføring av prosjektet.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 45,3 mill. kroner.

Molde KGB Lubbenes – garderobebygg

Garderobebygget ved Lubbenes har i løpet av det siste året vært behandlet flere ganger i både kommunestyre og formannskap. Der det siste vedtaket var i formannskapet i PS-78/23.

«Molde kommune bygger garderobebygg på Lubbenes i tråd med budsjettvedtaket 17. november 2022. Molde FK Bredde tilbys en leieavtale for et avgrenset tomteareal til eget klubbhus i området der dagens garderobe og tidligere svømmehall ligger. Leieavtalens varighet er 50 år, forutsatt realisering av klubbhuset innen 5 år.»

Molde eiendom er høsten 2023 i gang med å tilpasse tegningene til et garderobebygg på 1 etasje, samt kiosk og speakerbod. I tilknytning til garderobebygget skal det bygges en garasje- og lagerbygning for driftsmateriell og utstyr.

Totalrammen i prosjektet (P50) er økt fra 19,8 til 22,0 mill. kroner.

Utskifting dekker kunstgressbaner

Molde kommune eier flere kunstgressdekker der dekkene er utslitt, og det er utfordringer med manglende granulatfangst for flere av banene. Dette er omtalt i PS-21/23 til styret i Molde eiendom KF. Vi har ikke funnet rom i budsjettet før 2027–2028 til å ta tak i problemene. Summen som er satt opp er et grovt estimat.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 12,0 mill. kroner.

Vis undermeny