Teknisk, plan og miljø

Status

Sektoren omfatter fire enheter: stabsenheten kommunalsjef teknisk, plan og miljø, byggesak og geodata, samfunn og plan og Molde bydrift.

Stabsenheten har hovedsakelig oppgaver innen grunnerverv, tilskudd til næringsvirksomhet, boligpolitisk arbeid og oppfølging av store investeringsprosjekt. Enheten har spesiell finansiering av to tiltak over driftsrammen: fiberutbygging og trafikkløsning Kvamkrysset.

Byggesak og geodata behandler søknader om fradeling av eiendom, seksjonering og byggesøknader. I tillegg jobbes det med tilsyn i byggesaker, oppmåling, adressering og matrikkelføring. Enheten har også ansvaret for saksbehandling og administrering av eiendomsskatt og en rekke miljøspørsmål.

Samfunn og plan har oppgaver innen arealplanlegging, samferdsel, landbruk og naturforvaltning. Enheten jobber med å utvikle kommunens egne arealplaner og behandling av private arealplaner. Enheten har ansvaret for utarbeidelse av områdeplan Lundavang.

Molde bydrift forvalter, drifter og vedlikeholder kommunal veg, friområder og parkeringsplasser. I tillegg driver enheten et kommunalt verksted. Enheten har et omfangsrikt og bredt ansvarsområde, noe som er utfordrende både som forvalter og tjenesteleverandør.

Det er stor etterspørsel etter tjenestene fra sektoren og det er følgelig behov for streng prioritering av ressursene. Den største utfordringen sektoren har er å levere på alle oppgaver som er vedtatt skal gjennomføres, da det er et gap mellom økonomiske forutsetninger og etterspurt/forventet tjenesteleveranse.

Korrigert for spesielle forhold, har driften i sektoren historisk sett vært i økonomisk balanse. Konsekvensen av å holde ramme har vært at en rekke oppgaver nedprioriteres og ikke blir gjennomført. Vedlikeholdsetterslepet på kommunale veger er stort og økende. Sektoren har også store utfordringer i å følge opp planarbeid gjennom planstrategien og planleggingsprogrammet.

Økonomisk prognose per 2. tertial 2023 er 1,9 mill. kroner i merforbruk. Avviket skyldes til dels at det meste av bevilgningen på fiberutbygging er flyttet til 2024, men at utbygging på Sekken vil skje i 2023. I tillegg er prognosen preget av en krevende vinterdrift, samt utbedringsarbeid i forbindelse med ekstremvær.

Plan og strategier

Sektoren har både nasjonale, regionale og kommunale vedtak, styringsdokumenter og planer som legger grunnlaget for prioritering og ressursbehovet i sektoren.

Kommuneplanen til Molde kommune har en samfunnsdel med utviklingsmål som er oppdelt i samfunnsmål og organisasjonsmål. Hvorav hvert av disse målene har til sammen 15 hovedmål med 74 strategier for de ulike satsningsområder. I kommuneplanens samfunnsdel ligger det også en arealstrategi med forventninger og føringer for kommunens arbeid med arealforvaltning.

Kommunestyret har i henhold til lovverket utarbeidet og vedtatt en kommunal planstrategi. Planstrategien omfatter kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling; herunder langsiktig arealbruk, miljøutfordringer, sektorenes virksomhet og en vurdering av kommunens planbehov i valgperioden.

Teknisk sektor hadde i valgperioden 2019-2023 ansvaret for utarbeidelse av følgende planer med estimerte kostnader:

  • Kommuneplanens arealdel del 1 – Gussiås-Midsund, inklusiv Moldeholmane (oppstart 2022) – 6,0 mill. kroner
  • Kommuneplanens arealdel del 2 – tidligere Nesset kommune, Skåla, Bolsøya og Sekken (oppstart 2023) – 4,0 mill. kroner
  • Plan for veg og mobilitet (oppstart 2023) – 1,0 mill. kroner
  • Plan for trafikksikkerhet (oppstart 2023) – 1,0 mill. kroner
  • Interkommunal plan for Romsdalsfjorden (oppstart 2022) – 1,0 mill. kroner
  • Plan for boligpolitikk (oppstart 2021) – 1,0 mill. kroner

Sektoren har ikke fått økt ramme til dette planarbeidet.

Hovedutvalget for teknisk, plan og miljø behandlet i 2021 (PS-79/21) planleggingsprogram for prioritering av reguleringsplaner ut fra kommunale behov. 13 planer ble prioritert, hvorav flere av reguleringsarbeidene er områdereguleringer. Alt av planer var forutsatt løst innenfor rammen, med unntak av områderegulering for Lundavang.

Sektoren har i tillegg seks klimatiltak i klimabudsjett 2024 hvor de fleste må finansieres av sektorens egen driftsramme.

Driftsbudsjett

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Hele 1 000

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Opprinnelig 2023 Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 44 997 44 997 44 997 44 997 44 997 44 997
Tekniske justeringer 828 2 940 2 940 2 940 2 940
Egne prioriteringer 9 384 4 684 5 175 2 750 4 850 6 950
Fiberutbygging 3 230 830 2 400
Områdeplan Lundavang 3 000 3 000
Realisering av løsning Kvamkrysset 3 154 654 2 500
Redusert tilskudd Molde Næringsforum *
Vurdering av forurensing "Rottedungen" 200
Økt satsning vegvedlikehold og gatelys 275 2 750 4 850 6 950
Rammetrekk og tiltak -1 800 -1 800 -1 800 -1 800
Nedleggelse av kommunal veg -800 -800 -800 -800
Redusere diverse mindre tiltak og innkjøp -100 -100 -100 -100
Redusere en stilling innen grøntforvaltning -400 -400 -400 -400
Redusere lisenskostnader -300 -300 -300 -300
Vinterdrift Midsund tas i egenregi -200 -200 -200 -200
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 30 30 30
Skjønnsmidler – opprettholde drift av kommunalt rovviltutvalg 30 30 30
Budsjett Totalt 54 411 50 539 51 342 48 887 50 987 53 087

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Bidrag til Molde Næringsforum videreføres.
** Økt satsing vegvedlikehold og veglys: 275 000 kroner i 2024, 2,75 mill. kroner i 2025, 4,85 mill. kroner i 2026 og 6,95 mill. kroner i 2027.

Hovedutvalget for teknisk, plan og miljø vedtok i september sektorens innspill til budsjett 2024 og økonomiplan 2024-2027 (PS-60/23). I saken presenterte sektoren blant annet tiltak for å tilpasse seg rammetrekket i økonomiplanperioden.

Egne prioriteringer

Sektoren har bevilgning i driftsrammen til tre spesielle prosjekter. Prosjektene er i samarbeid med eksterne aktører og preges derfor av noe uforutsigbarhet i fremdrift og omfang. Dette kompliserer også budsjettarbeidet.

Molde kommune skal sammen med Møre og Romsdal fylkeskommune finansiere fiberutbygging i kommunen. Utbygging forventes å være ferdigstilt på Sekken ved utgangen av 2023 og på Horsgaard i 2024. I sektorrammen er det bevilget 2,4 mill. kroner til dette formålet i 2024. Det er i tillegg innhentet tilbud på fiberutbygging i områdene Innsidevegen, Kleiveosen, Midøy og Sundsbø/Solholmen. Total netto kostnad til fiberutbygging i 2024 forventes å være 4,6 mill. kroner (etter fratrukket tilskudd fra fylkeskommunen) dersom kommunen velger å inngå avtalen om utbygging i disse områdene. Manglende finansiering i dette tilfellet tilsvarer 2,2 mill. kroner i 2024. Dette er per nå en uløst utfordring for sektoren. Prosjektet vil sannsynligvis gjennomføres i 2024 til tross for dette, og finansiering vil bli vurdert i budsjettrevisjonen 2024.

Sektoren er også tillagt oppgaven å utarbeide områdeplan for Lundavang. Kommunestyret vedtok reduksjon av bevilgingen til dette formålet med totalt 1,5 mill. kroner (PS-99/22). Molde kommune sin andel av finansieringen ble dermed 2,5 mill. kroner i 2022 og 3,0 mill. kroner i 2023. Prosjektet er i tillegg finansiert av tilskudd fra Helseforetaket på 2,0 mill. kroner, 1,0 mill. kroner i BRM-midler og 0,4 mill. kroner i Klimasats-midler. Prosjektet har ikke budsjettbevilgning i 2024, men må finansieres av tilskuddene fra de eksterne partene. Prosjektrapport per september 2023 viser et behov for 1,5 mill. kroner mer enn midlene som er til rådighet i 2024. Behovet for midler er knyttet til gjennomføring av oppgaver i planprogrammet og det er vanskelig å redusere ambisjonsnivået som er lagt der. Med manglende finansiering til kjøp av eksterne ressurser må en større del av oppgavene løses internt og ressurser fra andre planoppgaver må omprioriteres.

Det er bevilget 0,7 mill. kroner til oppstartsfasen av prosjekt realisering av trafikkløsning på Kvamkrysset i 2023. Arbeidet er i sammenheng med utbyggingen av Kringstad-feltet, og forventes utført i 2024. Bevilgning i 2024 er 2,5 mill. kroner. Fremdriften i prosjektet er noe usikker. Eventuell utsettelse i tid vil gjøre det mulig å omdisponere disse midlene til for eksempel utfordringen med fiberutbygging. Dette vil kommunedirektøren i så fall komme tilbake til budsjettrevisjonen i 2024.

Tilskuddet til Molde Næringsforum reduseres med 0,1 mill. kroner for å delfinansiere ny næringsrådgiverstilling i sentraladministrasjonen. Sektorrammen til teknisk, plan og miljø reduseres tilsvarende med 0,1 mill. kroner.

Den økonomiske situasjonen i sektoren er utfordrende. Sektoren har på det jevne drevet i balanse, men med den konsekvens at mange oppgaver enten ikke har blitt utført eller utført med redusert kvalitet. Dette medfører et stort etterslep av oppgaver, spesielt innenfor området kommunal veg hvor dette kan være kritisk for trafikksikkerheten. Sektoren blir stadig tilført nye driftsoppgaver uten kompensasjon i ramme. Eksempel på dette er Brunvollkvartalet, Sjøfronten, Elgsåslia, Nesbøen, deler av Øvre Eikrem, Røbekklia, Bilbyen, Hasleliåsen, offentlig areal i tilknytning til sykehuset på Hjelset osv.

Sektoren har behov for å bruke ressurser på digitalisering av arkiv og heve kvalitet på karttjenester for å kunne ta ut effekter på sikt, når digitale løsninger er på plass og ressurser kan brukes til andre oppgaver. I tillegg er det behov for innkjøp av maskiner og utstyr for å kunne drifte utearealer mer effektivt. Det er behov for midler til planarbeid og for å gjennomføre tiltak som blant annet reasfaltering.

Sektoren la frem følgende forslag til prioriteringer med tilhørende behov for driftsmidler, i budsjettsaken til hovedutvalget teknisk, plan og miljø (PS-60/23):

  • Kommuneplanens arealdel (del 1) – 2,0 mill. kroner i 2024, 3,0 mill. kroner i 2025 og 1,0 mill. kroner i 2026
  • Kommuneplanens arealdel (del 2) – 2,0 mill. kroner i 2025 og 2,0 mill. kroner i 2026
  • Temaplaner i planstrategien – 2,0 mill. kroner i 2024 og 2,0 mill. kroner i 2025
  • Kvalitetsheving av arealplanbaser – 1,0 mill. kroner
  • Fresing og asfaltering på deler av Olav Oksviks veg – 3,6 mill. kroner i 2024
  • Utbedring Magerøymoloen – 1,6 mill. kroner i 2026

Hovedutvalget vedtok forslaget, men det er ikke funnet rom for å prioritere finansiering av disse oppgavene i økonomiplanperioden.

I tillegg har sektoren kartlagt følgende oppgaver som mangler finansiering:

  • Banehaugen – rivekostnader for barnehagebygg – 0,5 mill. kroner
  • Lundavang – utbyggingsavtale og utarbeidelse av planomtale – 1,5 mill. kroner
  • Interpellasjon Trafikksikringstiltak Opdølvegen (IN-6/23) – 0,2 mill. kroner (totalt 0,5 mill. kroner, kostnader foreslått delt mellom drift og investering)
  • Fiberutbygging – Kleivosen, Innsidevegen, Midøy og Sundsbø/Solholmen – 2,2 mill. kroner (ut over gjeldende bevilgning)

Konsekvensen av å drifte i balanse er at mye av arbeidet stagnerer. Ressursmangel gjør at sektoren ikke er i stand til å levere på en rekke etterspurte og vedtatte oppgaver.

Rammetrekk og tiltak

I gjeldende økonomiplan har sektorrammen et trekk på 1,8 mill. kroner i 2024 som vedvarer ut over økonomiplanperioden. I tillegg har sektoren meldt om et merforbruk på 1,9 mill. kroner per 2. tertial 2023. Merforbruket gjelder spesielle forhold og anses dermed å ikke være løpende.

For å håndtere rammetrekket og drifte i balanse har sektoren listet opp følgende tiltak:

Vinterdrift binder opp store deler av budsjettet innenfor kommunal veg, men det er vanskelig å kutte i vinterdriften utover det å redusere omfanget av offentlig veg. Det foreslås nedleggelse av cirka 30 kilometer kommunal veg som kan gi en forventet innsparing på til sammen 1,5 mill. kroner. Effekten i 2024 er anslått 0,8 mill. kroner.

Innleie av tjenester fra private aktører er kostbart for kommunen. Å utføre mer vinterdrift på Midsund i egenregi vil gi en potensiell innsparing på 0,2 mill. kroner.

Reduksjon av saksbehandling innenfor grøntforvaltning vil redusere en stilling. Forventet besparelse er 0,4 mill. kroner.

Videre vil sektoren redusere lisenskostnader for digitale arkiv ved å samle disse til ett. Digitale arkiv er etter kommunesammenslåingen i flere ulike løsninger. Dette kan gi en innsparing på 0,3 mill. kroner, samt at det på sikt vil redusere behovet for personalressurser. Det vil gi en rasjonaliseringsgevinst når det gjelder tidsbruk på informasjonsinnhenting til saksbehandling og produksjon av meglerpakker.

I tillegg vil sektoren spare 0,1 mill. kroner på å redusere diverse mindre tiltak og innkjøp.

Den økonomiske effekten av tiltakene summeres til 1,8 mill. kroner og skal dermed løse rammetrekk-utfordringen i 2024.

Samlede tiltak for å komme i balanse

Hele 1 000

Samlede tiltak for å komme i balanse

2024 2025 2026 2027
Total utfordring rammetrekk og merforbruk -1 800 -1 800 -1 800 -1 800
Rammetrekk -1 800 -1 800 -1 800 -1 800
Sum tiltak -1800 -1800 -1800 -1800
Nedleggelse av kommunal veg -800 -800 -800 -800
Vinterdrift Midsund tas i egenregi -200 -200 -200 -200
Redusere en stilling innen grøntforvaltning -400 -400 -400 -400
Redusere lisenskostnader -300 -300 -300 -300
Redusere diverse mindre tiltak og innkjøp -100 -100 -100 -100
Manglende tiltak 0 0 0 0

Investeringsbudsjett

Investeringer i Molde kommune

Kommunalsjef teknisk, plan og miljø

Hele 1 000

Kommunalsjef teknisk, plan og miljø

Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Boligfelt Akslakleiva 74080 53 500 700 8 200 25 000 9 100 1 000
Boligfelt Hungnesmarka øst 74072 33 000 34 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000
Boligfelt Kringstad 74037 242 600 53 500 60 000 40 700 1 000
Boligfelt Strandelia 74062 65 600 73 000 3 000 3 400 2 250 2 000 2 100 1 900 1 500 1 500
Diverse erverv og tiltak 74015 Løpende 500 800 900 900 1 000 1 000 1 000 1 100
Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune 74005 5 150 4 150
Rammebevilgning - Opparbeidelse av tomtefelt boliger 74007 Løpende 1 000 1 000 1 000 1 000 1 000
Rammebevilgning - Opparbeidelse tomtefelt næring 74008 Løpende 1 000 1 000 1 000 2 000 2 000 2 000 1 000 1 000
Årødalen Industriområde nord 74073 25 000 5 000 9 800
Totalsum 64 700 84 200 70 850 17 000 8 100 6 900 5 500 5 600

Boligfelt Akslakleiva

Kommunestyret vedtok ved behandlingen av budsjett 2023 å fremskynde bygging av boligfeltet Akslakleiva på Midsund. På grunn av kommunens økonomiske situasjon er det ønskelig å bygge ut feltet trinnvis for å fordele investeringskostnadene utover flere år. Det gjør at det blir kortere tid fra utbygging av den enkelte tomt til salg, og dermed redusert gjeldsbelastningen for kommunen. Det er ikke mulig slik feltet i dag er regulert, og en ønsker å bruke 2024 til å justere prosjektet. Byggefase vil dermed først starte i 2025 og utover.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 53,5 mill. kroner.

Boligfelt Hungnesmarka øst

Kommunen kjøpte i 2022 areal til boligutvikling på Hjelset. Før tomter kan bygges ut og selges, må området reguleres. Fram til feltet tas i bruk vil det også påløpe byggelånsrenter. Det er ikke bevilget midler i perioden til å opparbeide eller regulere feltet.

Totalrammen i prosjektet økes fra 33 til 34 mill. kroner.

Boligfelt Kringstad

Utbygging av boligfeltet på Kringstad er nå i gang og vil kreve store låneopptak i årene fremover. Det er i budsjettet lagt til grunn at salg av de første tomtene vil kunne skje i 2026 og fremover. Om fremdrift og/eller salg går senere enn forutsatt vil det ta lenger tid før kommunen kan frigjøre kapital til andre prosjekter. Prosjektet var sist omtalt i PS-19/23 til kommunestyret.

Totalrammen (P85) i prosjektet er uendret på 242,6 mill. kroner.

Boligfelt Strandelia

Det ble i 2012 kjøpt tomtegrunn i Strandelia for å kunne opparbeide tomtefelt der. Det meste som belastes feltet er byggelånsrenter på grunnkjøpet. I tillegg til rentebelastning bevilges det 1 mill. kroner i 2024 og 2025 til oppstart planlegging av Strandelia med tilkobling til E39 og Hesthagen. Etterspørselen etter tomter er styrende for når opparbeiding av feltet kan skje. Det er ikke bevilget midler i perioden til å opparbeide feltet eller tilkobling E39.

Totalrammen i prosjektet øker fra 65,6 til 73,0 mill. kroner.

Diverse erverv og tiltak

Formålet med prosjektet er at kommunen skal kunne håndtere diverse tiltak og mindre grunnkjøp som kommer opp i løpet av budsjettåret og som det ikke er mulig å forutse når budsjettet utarbeides.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune

Etablering av det nye sykehuset på Hjelset gir flere utfordringer og muligheter for kommunen. Bevilgningen var tenkt til å finansiere flere mindre tiltak som kommunen må eller bør gjennomføre. Bevilgningen i 2024 er grunnet den økonomiske situasjonen tatt bort.

Totalrammen i prosjektet reduseres fra 5,2 til 4,2 mill. kroner.

Rammebevilgning - Opparbeidelse av tomtefelt boliger

Prosjektet er løpende og går til kjøp og opparbeiding av tomter til boliger. Prosjektet er en rammebevilgning (RB) der kommunalsjef teknisk, plan og miljø får fullmakt til å vedta hvilke kjøp og tiltak som skal gjennomføres innenfor rammen (jamfør økonomireglementet punkt 3.1.2). Det er ikke bevilget midler før i 2027.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Rammebevilgning - Opparbeidelse tomtefelt næring

Prosjektet er løpende og går til kjøp og opparbeiding av tomter til næringsareal. Prosjektet er en rammebevilgning (RB) der kommunalsjef teknisk, plan og miljø får fullmakt til å vedta hvilke kjøp og tiltak som skal gjennomføres innenfor rammen (jamfør økonomireglementet punkt 3.1.2).

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Årødalen Industriområde nord

Arealet ble kjøpt av kommunen i 2021, og skulle etter planen lyses ut på anbud i 2023. Grunnet reduserte prosjektlederressurser hos Molde vann og avløp KF har det ikke blitt oppstart. Det vurderes andre løsninger for å få fremdrift i prosjektet. Det vil fremmes egen sak til kommunestyret om budsjettramme etter at anbudsrunde på utbygging av infrastruktur er gjennomført.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 25 mill. kroner.

Samfunn og plan

Hele 1 000

Samfunn og plan

Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Flomforebygging 74064 2 000 2 000
Totalsum 2 000

Flomforebygging

Molde kommune har mottatt 1,0 mill. kroner i skjønnsmidler fra fylkesmannen til forebygging av flom i Dokkelva og Moldeelva. Prosjektet er et samarbeid mellom Molde bydrift, samfunn og plan og Molde vann og avløp KF. Det er ikke funnet rom for å gjennomføre prosjektet før i 2026.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 2,0 mill. kroner.

Molde bydrift

Hele 1 000

Molde bydrift

Prosjekt Totalramme Budsjett 2024 Økonomiplan
gjeldende ny 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031
Beredskapshenger 300 300
Biler og maskiner 74022 Løpende 3 000 4 300 3 500
Biler og maskiner – park 74023 Løpende 1 300 1 200
Gang/sykkelveg Lensmannsbrekka 5 000 5 000
Gangsti mellom Hesthagen og Årølia * 500 500 0
Kommunale veger 74027 Løpende 4 500 1 800 1 800 1 900 2 000 2 100
Kroppsøvingsareal Kviltorp - trafikk og mobiltet 1 000 1 000
Liten feiebil til drift av Sjøfronten 2 500 2 500
Nytt brannalarmanlegg og vifter i Molde parkeringshus 74082 3 000 4 000 3 500
Sentrumstiltak 74017 Løpende 600 600 700 700 700 700
Styringssystem gatelys 74031 16 000 600 3 400
Trafikksikring – Eikrem 74032 11 000 4 000
Veg- og gatelys 74034 Løpende 1 500 5 450 8 000 3 500 3 600 4 300 4 300
Totalsum 8 000 5 100 28 350 15 100 6 000 6 200 7 000 7 100

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Sammenbinding Hesthagen og Årølia med gang/sykkelveg 0,5 mill. kroner fremskyndes fra 2026 til 2024.

Beredskapshenger

Molde bydrift har behov for en beredskapshenger med skiltmateriell, sperremateriell, aggregat, lys og lignende som skal benyttes i ekstremvær-situasjoner. Det vil gjøre kommunen bedre rustet til å takle beredskapssituasjoner. Det er ikke funnet rom for å gjennomføre anskaffelsen før i 2026.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 0,3 mill. kroner

Biler og maskiner

Prosjektet er for utskifting av maskinparken som er brukt på de kommunale vegene, der det er et løpende behov for utskifting. Bevilgningen gjelder anskaffelse av elektrisk lastebil til bruk både i veidrift og kirkegårdsdrift. MAN lastebil (1998) og Mitsubishi Fuso Canter (2013) skal selges. Person og varebiler som kommuner anskaffer skal være nullutslipps-kjøretøy.

I tillegg er det behov for en hjulgående gravemaskin for å erstatte kjøp av gravemaskintjenester fra eksterne leverandører. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2025 og utover.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Biler og maskiner – park

Prosjektet er for utskifting av maskinparken brukt på parker, friområder og gravplasser. Bevilgningen gjelder utskiftning av en eldre Kubota-klipper med en ny Husqvarna-klipper, samt kjøp av elektrisk varebil til frakt av klipperen. I tillegg er det behov for utskifting av gravemaskin til bruk i begravelser på Midsund. Det er ikke funnet rom for prosjektet i 2024. 1,3 mill. kroner bevilges til klipper og elektrisk varebil i 2026, og 1,2 mill. kroner til gravemaskin på Midsund i 2027.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Gang og sykkelveg Lensmannsbrekka

Prosjektet gjelder bygging av gang og sykkelveg på Lensmannsbrekka i Eidsvåg. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2026.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 5,0 mill. kroner.

Gangsti mellom Hesthagen og Årølia

Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:

* Sammenbinding Hesthagen og Årølia med gang/sykkelveg 0,5 mill. kroner fremskyndes fra 2026 til 2024.

Prosjektet gjelder tilrettelegging for gange og sykling mellom Hestehagen og Årølia. Det er behov for denne forbindelsen nå som nye Årølia skole er i drift, i påvente av regulering av vei i dette området. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2026.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 0,5 mill. kroner.

Kommunale veger

Prosjektet er løpende og går til asfaltering av grusveger og utskifting av sluk tilknyttet vegnettet når Molde vann og avløp KF skifter vann- og avløpsledninger. Grunnet kommunens økonomiske situasjon har ikke prosjektet bevilgning før i 2026.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Kroppsøvingsareal Kviltorp - trafikk og mobilitet

I forbindelse med bygging av kroppsøvingsareal på Kviltorp, for skolene Kviltorp og Bergmo, er det nødvendig å gjennomføre analyser og tiltak knyttet til trafikk og mobilitet i området. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2026.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 1,0 mill. kroner.

Liten feiebil til drift av Sjøfronten

Det er behov for en liten feiebil til drift av Sjøfronten og andre mindre anlegg, da feiebilen som Molde bydrift har i dag er for stor til slikt bruk. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2026.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 2,5 mill. kroner.

Nytt brannalarmanlegg og vifter i Molde parkeringshus

Molde bydrift har gjennomført en omfattende ROS-analyse av Molde parkeringshus. Denne har avdekket en del feil og mangler som må utbedres for å kunne ha Molde parkeringshus åpent. Det må i anlegget etableres nytt brannalarmanlegg og det må installeres nye vifter.

Totalrammen i prosjektet økes fra 3,0 til 4,0 mill. kroner da det i tillegg er avdekket mulig behov for nytt styringssystem til brannvarsling.

Det bevilges 3,5 mill. kroner til prosjektet i 2024.

Sentrumstiltak

Det er løpende behov for midler til mindre tiltak i bysentrum. Bevilgning i 2024 og 2025 faller bort grunnet kommunens økonomiske situasjon. Prosjektet har dermed ikke bevilgning før i 2026.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Styringssystem gatelys

Systemet vil gi kommunen mulighet til å styre gatelyset på kretsnivå, og man får mulighet til å overvåke det tekniske anlegget. Systemet vil også bidra til å ivareta miljøhensyn, ettersom det bidrar til energibesparing og reduserer lysforurensing. I tillegg vil vi på sikt få et mer systematisk vedlikehold og en reduksjon i vedlikeholdsbehovet. Det er ikke funnet rom for prosjektet før i 2025, økende i 2026.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 16,0 mill. kroner.

Trafikksikring – Eikrem

I forbindelse med utbyggingen på Eikrem (Tiriltunga borettslag) ble det i 2013 inngått en utbyggingsavtale som også inneholdt trafikksikringstiltak. Tiltaket utføres av utbygger, men det er avtalt en lik fordeling av utgiftene mellom kommunen og utbygger på en del av tiltakene. Prosjektet pågår og 4,0 mill. kroner videreføres til 2024. Det er usikkerhet knyttet til totalrammen i prosjektet.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 11,0 mill. kroner.

Veg- og gatelys

Prosjektet er løpende utskifting av den eldste delen av eksisterende veglysnett. Det gjelder tremaster og luftspenn som blir erstattet med stålmaster og jordkabel. Dette arbeidet samkjøres med prosjekter i regi av Molde vann og avløp KF for å redusere utgiftene. Framdriften er avhengig av hvilke prosjekt som blir utført av foretaket. Det er ikke funnet rom for å prioritere prosjektet før i 2025.

Prosjektet er løpende og har ingen totalramme.

Vis undermeny