Fellesutgifter og samarbeid
Rammetabell for fellesutgifter og samarbeid
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Fellesutgifter og -inntekter | -1 506 | -2 314 | -2 051 | -1 807 | -1 678 |
Pensjon | -43 868 | -32 921 | -22 121 | -22 121 | -22 121 |
Konsesjonskraft | -29 300 | -18 300 | -18 300 | -18 300 | -18 300 |
ROR-IKT | 36 772 | ||||
Totalsum | -37 902 | -53 535 | -42 472 | -42 228 | -42 099 |
Fellesutgifter og -inntekter
Her er det noen få budsjettposter som ikke passer å legge inn i én bestemt driftsramme, og som ut fra ulike vurderinger bør ligge for seg selv.
Pensjon
Kommunens utgifter til pensjon består av tre komponenter: pensjonspremien, pensjonskostnaden og premieavviket. I utgangspunktet er det pensjonspremiene som er vår årlige utgift. Men siden den kan variere mye fra ett år til det neste, ble det innført en teoretisk pensjonskostnad som kommunene skal utgiftsføre i sine årlige regnskaper. Den skal ha en mer stabil utvikling over år. Typisk er pensjonspremien større enn pensjonskostnaden. For å komme ned til pensjonskostnaden, må vi da inntektsføre differansen. Det er dette vi kaller premieavvik. Premieavviket blir amortisert over de neste syv årene. Det vil si at deler av pensjonspremien blir utsatt og fordelt over de neste syv årene.
Budsjettprognose fra pensjonsleverandørene tilsier at pensjonspremien blir høy også i 2024, men den går ned sammenlignet med 2023. Men da må det understrekes at pensjonspremien for 2023 forventes å bli svært høy. Dette gir et stort premieavvik i 2023, som vi må starte amortiseringen på i 2024. Dette, og dette alene, er grunnen til at samlet pensjon forventes å øke i 2024 med 26,9 mill. kroner. Noe av økningen forventer vi vil bli finansiert gjennom budsjettet til tjenesteproduksjonen. Enheter og avdelinger har fått budsjettramme til å dekke en pensjonskostnad på 15,2 prosent i Molde kommunale pensjonskasse (MKP) og KLP, og 11,2 prosent i Statens pensjonskasse (SPK). Men vi vil sitte igjen med en økt utgift på 10,9 mill. kroner som må dekkes på pensjonsområdet under fellesutgifter. Når vi tar med at pensjon økte med nesten 20 mill. kroner i budsjettet for 2022, så viser det en veldig kraftig økning de siste to årene.
Også i 2024 vil det bli et stort premieavvik. Det vil igjen gi økt amortisering i 2025. Det forventes derfor en ytterligere økning på 10,8 mill. kroner i 2025.
Konsesjonskraft
Det er inngått en avtale om salg 64,7 GWh av konsesjonskraften til en fastpris på 36,2 øre per kWh for 2024. Det er inngått en fastprisavtale for å sikre kommunen en årlig inntekt som kan brukes til den årlig tjenesteproduksjon. De resterende 20,5 GWh selges i markedet til spotpris gjennom 2024. Bakgrunnen for at ikke all kraften er solgt til fastpris, er et ønske om å sikre kommunen og Molde eiendom KF for store svingninger i strømprisen. Molde eiendom KF, Moldebadet, kulturtjenesten og Molde bydrift er de som bruker mye strøm i organisasjonen, anslagsvis 28 GWh årlig. Denne blir kjøpt til spotpris og nesten 3/4 av strømforbruket er da sikret gjennom vårt salg av kraft til spotpris.
Kommunen inngår avtaler om salg for ett år av gangen. Bakgrunnen for at kommunen kan selge konsesjonskraft, er at større vannkraftverk plikter å levere en andel av kraften de produserer til kommunene som er berørt av kraftutbyggingen.
Prisen kommunen må betale er lovregulert og knytter seg til hva det koster å produsere kraften samt innmatingskostnader. For 2023 budsjetterer Molde kommune med 18,3 mill. kroner i netto inntekt for konsesjonskraften, dette er en reduksjon med 11,3 fra 2023. I årene 2025–2027 budsjetteres det med en pris på 36 øre kWh, som tilsvarer en inntekt på 18,3 mill. kroner.
ROR-IKT
Som en del av omorganiseringen i sentraladministrasjonen har ROR-IKT, som tidligere lå under budsjettområdet fellesutgifter og samarbeid, kommet inn under budsjettområdet til sentraladministrasjonen. Dette medfører at budsjettrammen til fellesområdet reduseres med 36,8 mill. kroner i 2024. Dette er ikke en prioritering, kun en flytting mellom budsjettområder.
Investeringsbudsjett
Investeringer i Molde kommune
Prosjekt | Totalramme | Budsjett 2024 | Økonomiplan | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
gjeldende | ny | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |||
Fellesområdet | 203 727 | 206 230 | 187 660 | 178 140 | 218 200 | 160 560 | 172 000 | 161 540 | |||
Egenkapitaltilskudd pensjonskasser | 95001 | Løpende | 11 700 | 12 000 | 12 000 | 12 300 | 12 300 | 12 600 | 13 000 | 13 500 | |
Justeringsrett merverdiavgift | 95902 | Løpende | 100 | 100 | 100 | ||||||
Konserninterne utlån | 90301 | Løpende | 191 927 | 194 130 | 175 560 | 165 840 | 205 900 | 147 960 | 159 000 | 148 040 | |
Totalsum | 203 727 | 206 230 | 187 660 | 178 140 | 218 200 | 160 560 | 172 000 | 161 540 |
Egenkapitaltilskudd pensjonskasser
Kommunen må årlig innbetale egenkapitaltilskudd til KLP og til Molde kommunale pensjonskasse (MKP). Tilskuddet kan ikke lånefinansieres og dekkes ved bruk av kommunens ubundne investeringsfond.
Justeringsrett merverdiavgift
Kommunen har overtatt flere tomtefelt fra private utbyggere der det er inngått avtale at utbygger skal få en andel av merverdiavgiftskompensasjonen som blir utbetalt fra staten. Prosjektet er overføringen til utbygger i tråd med avtalen.
Konserninterne utlån
I prosjektet inngår utlån av midler til Molde eiendom KF og Molde vann og avløp KF.