Økonomisk handlingsrom og prioriteringer

Hele 1000
Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Foreløpig balansering
Inntekter -2 424 205 -2 434 704 -2 421 334 -2 419 852
Utgifter 2 219 628 2 254 591 2 240 501 2 239 064
Renter og avdrag 253 544 268 287 265 231 262 712
Egne prioriteringer 23 157 13 026 13 702 13 976
Bildeling 250 250
Midler til omstilling i organisasjonen -1 000 -3 000 -3 000 -3 000
Insentivordning for tilflyttede studenter (PS-41/22) 1 000
Kommune- og fylkestings og stortingsvalg 1 326 1 226 0
Ny skole Årølia 4 712 9 424 9 424 9 424
Mårskrenten barnehage (PS-95/21) 2 840 2 840 2 840 2 840
Opplæring grunnleggende norsk (PS 96/21) -5 190 -5 190 -5 190 -5 190
Helseplattformen 9 842 -838 -838 -838
Styrking hjemmebaserte tjenester 2 636 10 983 10 983 10 983
Etableringstilskudd fastleger (PS-22/22) 300
Fiberutbygging Midsund -3 230 -3 230 -3 230
Områdeplan Lundavang 1 500 -1 000 -2 000 -2 000
Realisering av løsning Kvamkrysset -3 154 -3 154 -3 154
Økt tilskudd ROR-IKT 2 979 2 979 2 979 2 979
Leie av lokaler fra Fylkeshuset AS (PS-33/22) 800 1 600 1 600 1 600
Økt tilskudd NORBR IKS 1 162 1 162 1 162 1 162
Redusert rentebelastning innenfor vann- og avløpsområdet (PS-83/22) 200 900 2 400
Foreløpig balansering 72 124 101 200 98 100 95 900
Balansering
Rammetrekk -23 800 -92 500 -100 100 -97 900
Rammetrekk sentraladministrasjonen -700 -3 800 -4 000 -3 600
Rammetrekk oppvekst, kultur og velferd -10 200 -39 700 -42 600 -41 000
Rammetrekk helse og omsorg -12 200 -43 000 -47 400 -47 700
Rammetrekk teknisk, plan og miljø -400 -2 200 -2 300 -2 200
Rammetrekk Molde eiendom KF -300 -3 200 -3 200 -2 900
Rammetrekk Molde kirkelig fellesråd -600 -600 -500
Avsetning til disposisjonsfond 2 000 2 000 2 000 2 000
Bruk av disposisjonsfond -50 324 -10 700
Balansering -72 124 -101 200 -98 100 -95 900
Totalsum 0 0 0 0

Tabellen over har som hensikt å vise hvilke prioriteringer som ligger inne i budsjett og økonomiplan. Videre viser den også hvilke rammetrekk som må gjennomføres for å få budsjett og økonomiplan i balanse. Til slutt viser tabellen bruk eller avsetning til disposisjonsfond for at det enkelt år skal balanseres fullt ut. Det er redegjort for de ulike punktene i det påfølgende.

Tabellen er på endringsform. Utgangspunktet er opprinnelig budsjettet for 2022 og tabellen viser dermed endringer målt mot opprinnelig budsjett 2022. Først vises endringer i budsjettrevisjonen for 2022, og deretter vises endringene i de kommende fire år. Den vil derfor ikke vise nødvendigvis samlet styrking, økning eller reduksjon til et område eller tiltak, men hvor mye det skal endres i forhold til det som ligger inne i opprinnelig budsjett for 2022.

Inntekter

Inntektene er det redegjort for under kapittelet driftsbudsjettet. Det blir derfor ikke kommentert videre her.

Utgifter

Også utgiftene er det redegjort for i kapittelet driftsbudsjettet. Men det må gjentas de utfordringer som ligger i utgiftssiden, og som ikke er løst i årets budsjett. For det første så har vi ikke balanse i drifta i 2022. Mange tiltak er eller vil bli satt inn. Men anslagsvis er det 50 mill. kroner av forventet merforbruk i 2022, som ikke er løst ved starten av 2023. Videre viser forslag til statsbudsjett at utgiftene øker mer enn inntektene. Her er det ikke tatt høyde for manglende prisvekst (kommunal deflator) for 2022, som vi vil ta med oss inn i 2023. Budsjettrammene er heller ikke kompensert for økt arbeidsgiveravgift. Noe av de økte prisene kan være medregnet i årsprognosen for 2022 og dermed ubalansen på 50 mill. kroner. Sånn sett er det ikke sikkert at hele beløpet på 29 mill. kroner kan legges til de 50 mill. kronene. Det betyr at vi har en ubalanse inn i 2023 på fra 50 og opp mot 80 mill. kroner.

Renter og avdrag

Den største utfordringen i budsjett og økonomiplan er økte utgifter til renter og avdrag. Molde kommune må finne dekning for renter og avdrag knyttet til investeringer i formålsbygg i Molde eiendom KF og egne investeringer i kommunens budsjett og regnskap. Egne avdrag er synlig som avdragsutgifter i kommunens budsjett og regnskap. Avdrag til formålsbygg i Molde eiendom KF er synlig gjennom egen overføring (ramme) til foretaket for å finansiere finansutgifter på formålsbygg. Samlet avdragsbelastning i Molde kommune kan derfor ikke leses direkte ut fra budsjett og regnskap. I tabellen over er dette slått sammen slik at det skal være tydelig og klart hva kommunen må benytte til renter og avdrag samlet sett i budsjett og økonomiplan.

Samlet vil netto renteutgifter (renteutgifter minus renteinntekter) og avdrag som må dekkes av Molde kommune, øke fra 179,9 mill. kroner i revidert budsjett 2022 til 253,5 mill. kroner i budsjett 2023. Dette er en økning på 73,6 mill. Kroner. Det er en økning på 40,1 prosent.

Det som er den store utfordringen knyttet til renter og avdrag i budsjett og økonomiplanen er at rentene har økt gjennom 2022, og vi forventer økte renter videre framover. I revidert budsjett 2022 var det lagt til grunn en gjennomsnittlig rente på 1,83 prosent, i budsjett for 2023 forutsettes det at dette øker til 3,48 prosent. Dette er en økning på 90 prosent på ett år. I kroner utgjør dette en økning i renteutgifter på 65,6 mill. kroner fra 2022 til 2023.

Avdrag øker også, men her er økningen vesentlig mindre. Der avdragene øker med 7,9 mill. kroner fra revidert budsjett 2022 til budsjett 2023.

Økte finansutgifter er i all hovedsak årsaken til at vi må redusere budsjettrammene til tjenesteproduksjonen i neste års budsjett og tilhørende økonomiplan. I klartekst betyr dette at kommunens gjeldsnivå gjør at kommunens økonomi ikke er bærekraftig i perioden med de forutsetninger som ligger til grunn.

Det er selvfølgelig knyttet usikkerhet til rentesatsen, og denne usikkerheten øker jo lengre vi kommer ut i økonomiplanperioden. Til grunn for anslaget ligger markedets forventninger framover, korrigert for de fastrenteavtaler kommunen har. Det vil si en gjennomsnittlig rente på 3,48 prosent i 2023, 3,41 prosent i 2024, 3,33 prosent i 2025 og 3,24 prosent i 2026.

Vis undermeny