Driftsutgifter

Driftsutgifter

Hele 1 000

Driftsutgifter

Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Sentraladministrasjon 103 498 140 197 139 323 135 313 134 539
Oppvekst, kultur og velferd 1 060 263 1 147 549 1 143 901 1 110 589 1 071 554
Helse og omsorg 952 886 1 015 107 1 000 408 1 017 204 1 037 045
Teknisk, plan og miljø 50 539 51 342 48 887 50 987 53 087
Fellesutgifter og samarbeid -37 902 -53 535 -42 472 -42 228 -42 099
Overføringer til foretak, fellesråd og selskap 356 178 396 730 381 261 379 477 379 361
Driftsramme til Molde eiendom KF 107 649 123 501 112 317 112 277 112 277
Finansutgifter Molde eiendom KF 172 133 195 871 187 890 183 950 183 034
Molde vann og avløp KF -3 600 100 2 300 3 100
Molde kirkelig fellesråd 21 296 21 608 21 604 21 600 21 600
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS 42 316 45 156 45 156 45 156 45 156
Krisesenteret for Molde og omegn IKS 7 237 8 116 8 116 8 116 8 116
GassROR IKS 1 439 1 533 1 533 1 533 1 533
IKA Møre og Romsdal IKS 1 308 1 550 1 550 1 550 1 550
Andre selskaper 2 800 2 995 2 995 2 995 2 995
Sum driftsutgifter 2 485 462 2 697 390 2 671 308 2 651 342 2 633 487

Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til sektorer og selskaper. De tre hovedutvalgene skal deretter vedta budsjettrammer til den enkelte enhet innenfor sin sektor. Dette skjer gjennom egne sektorbudsjett som er i tråd med kommunestyrets sektorrammer.

For sentraladministrasjon og de to fellesområdene fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune og inntekter og finans, har kommunedirektøren fordelingsfullmakt. For budsjettområdet overføring til foretak, fellesråd og selskaper er det kommunestyret selv som vedtar de enkelte budsjettrammene.

Budsjettrammene for 2024 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett 2023. Videre er budsjettrammer for 2024 korrigert med den lønns- og prisveksten kommunen har fått kompensert gjennom statsbudsjettet.

Om rammetabellene

Ved å trykke på linjene til de ulike sektorene i tabellen over, kommer du inn på rammetabellen til den enkelte sektor. Den enkelte sektors rammetabell er mer detaljert og gir mer inngående informasjon. Alle disse rammetabellene på drift er organisert med årene i økonomiplanen fra venstre mot høyre.

Rammetabellene er delt inn i fem kategorier:

  1. Utgangspunkt
  2. Tekniske justeringer
  3. Egne prioriteringer
  4. Rammetrekk og tiltak
  5. Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet

Den øverste linjen heter utgangspunkt og er den delen av rammen som ikke er endret i revidert budsjett 2023 eller forslag til budsjett og økonomiplan 2024-2027. Tekniske justeringer inneholder lønns- og prisvekst og endringer uten prioriteringer i seg, slik som flytting av oppgaver fra en sektor til en annen. Egne prioriteringer er de styrkinger og reduksjoner som er lagt inn på den enkelte enhet. Dette er en kombinasjon av det som har ligget inne i tidligere økonomiplaner, tidligere vedtak og kommunedirektørens forslag til prioriteringer. Rammetrekk er en reduksjon av sektorens ramme. For å løse rammetrekkene er det i tabellene listet opp de konkrete tiltakene i sektoren som viser hvordan utgiftene skal reduseres i 2024 og fremover. Reduksjon av utgifter skjer ikke av seg selv. Til slutt vises prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet, som viser de konkrete budsjettendringene på sektoren som følge av forslaget til statsbudsjett som ble fremlagt 6. oktober 2024.

På sektorsidene er det også lagt inn en tabell som viser merforbruk og rammetrekk, med tilhørende tiltak. Dette for å understreke at det må gjennomføres tiltak og endringer for å få bukt med merforbruket, ikke bare rammetrekket. Dette er beskrevet under den enkelte sektor, og følges videre opp i sektorbudsjettene.

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Hele 1 000

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 98 442 98 442 98 442 98 442 98 442
Tekniske justeringer 868 43 671 43 671 43 671 43 671
Egne prioriteringer 4 110 3 284 4 510 2 600 3 926
Rammetrekk og tiltak -5 200 -7 300 -9 400 -11 500
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 78
Totalt 103 498 140 197 139 323 135 313 134 539

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Hele 1 000

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 880 773 880 773 880 773 880 773 880 773
Tekniske justeringer 10 349 49 141 49 141 49 141 49 141
Egne prioriteringer 163 640 223 878 211 401 178 089 139 054
Rammetrekk og tiltak -29 500 -29 500 -29 500 -29 500
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 5 501 23 257 32 086 32 086 32 086
Totalt 1 060 263 1 147 549 1 143 901 1 110 589 1 071 554

Rammetabell for helse og omsorg

Hele 1 000

Rammetabell for helse og omsorg

Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 914 904 914 904 914 904 914 904 914 904
Tekniske justeringer 14 700 59 837 59 837 59 837 59 837
Egne prioriteringer 19 738 34 756 45 457 62 253 82 094
Rammetrekk og tiltak 0 -25 200 -25 200 -25 200
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 3 544 5 610 5 410 5 410 5 410
Totalt 952 886 1 015 107 1 000 408 1 017 204 1 037 045

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Hele 1 000

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Revidert 2023 Budsjett 2024 Økonomiplan
2025 2026 2027
Utgangspunkt 44 997 44 997 44 997 44 997 44 997
Tekniske justeringer 828 2 940 2 940 2 940 2 940
Egne prioriteringer 4 684 5 175 2 750 4 850 6 950
Rammetrekk og tiltak -1 800 -1 800 -1 800 -1 800
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 30 30
Totalt 50 539 51 342 48 887 50 987 53 087
Vis undermeny