Driftsutgifter
Driftsutgifter
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Sentraladministrasjon | 103 498 | 140 197 | 139 323 | 135 313 | 134 539 |
Oppvekst, kultur og velferd | 1 060 263 | 1 147 549 | 1 143 901 | 1 110 589 | 1 071 554 |
Helse og omsorg | 952 886 | 1 015 107 | 1 000 408 | 1 017 204 | 1 037 045 |
Teknisk, plan og miljø | 50 539 | 51 342 | 48 887 | 50 987 | 53 087 |
Fellesutgifter og samarbeid | -37 902 | -53 535 | -42 472 | -42 228 | -42 099 |
Overføringer til foretak, fellesråd og selskap | 356 178 | 396 730 | 381 261 | 379 477 | 379 361 |
Driftsramme til Molde eiendom KF | 107 649 | 123 501 | 112 317 | 112 277 | 112 277 |
Finansutgifter Molde eiendom KF | 172 133 | 195 871 | 187 890 | 183 950 | 183 034 |
Molde vann og avløp KF | -3 600 | 100 | 2 300 | 3 100 | |
Molde kirkelig fellesråd | 21 296 | 21 608 | 21 604 | 21 600 | 21 600 |
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS | 42 316 | 45 156 | 45 156 | 45 156 | 45 156 |
Krisesenteret for Molde og omegn IKS | 7 237 | 8 116 | 8 116 | 8 116 | 8 116 |
GassROR IKS | 1 439 | 1 533 | 1 533 | 1 533 | 1 533 |
IKA Møre og Romsdal IKS | 1 308 | 1 550 | 1 550 | 1 550 | 1 550 |
Andre selskaper | 2 800 | 2 995 | 2 995 | 2 995 | 2 995 |
Sum driftsutgifter | 2 485 462 | 2 697 390 | 2 671 308 | 2 651 342 | 2 633 487 |
Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til sektorer og selskaper. De tre hovedutvalgene skal deretter vedta budsjettrammer til den enkelte enhet innenfor sin sektor. Dette skjer gjennom egne sektorbudsjett som er i tråd med kommunestyrets sektorrammer.
For sentraladministrasjon og de to fellesområdene fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune og inntekter og finans, har kommunedirektøren fordelingsfullmakt. For budsjettområdet overføring til foretak, fellesråd og selskaper er det kommunestyret selv som vedtar de enkelte budsjettrammene.
Budsjettrammene for 2024 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett 2023. Videre er budsjettrammer for 2024 korrigert med den lønns- og prisveksten kommunen har fått kompensert gjennom statsbudsjettet.
Om rammetabellene
Ved å trykke på linjene til de ulike sektorene i tabellen over, kommer du inn på rammetabellen til den enkelte sektor. Den enkelte sektors rammetabell er mer detaljert og gir mer inngående informasjon. Alle disse rammetabellene på drift er organisert med årene i økonomiplanen fra venstre mot høyre.
Rammetabellene er delt inn i fem kategorier:
- Utgangspunkt
- Tekniske justeringer
- Egne prioriteringer
- Rammetrekk og tiltak
- Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
Den øverste linjen heter utgangspunkt og er den delen av rammen som ikke er endret i revidert budsjett 2023 eller forslag til budsjett og økonomiplan 2024-2027. Tekniske justeringer inneholder lønns- og prisvekst og endringer uten prioriteringer i seg, slik som flytting av oppgaver fra en sektor til en annen. Egne prioriteringer er de styrkinger og reduksjoner som er lagt inn på den enkelte enhet. Dette er en kombinasjon av det som har ligget inne i tidligere økonomiplaner, tidligere vedtak og kommunedirektørens forslag til prioriteringer. Rammetrekk er en reduksjon av sektorens ramme. For å løse rammetrekkene er det i tabellene listet opp de konkrete tiltakene i sektoren som viser hvordan utgiftene skal reduseres i 2024 og fremover. Reduksjon av utgifter skjer ikke av seg selv. Til slutt vises prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet, som viser de konkrete budsjettendringene på sektoren som følge av forslaget til statsbudsjett som ble fremlagt 6. oktober 2024.
På sektorsidene er det også lagt inn en tabell som viser merforbruk og rammetrekk, med tilhørende tiltak. Dette for å understreke at det må gjennomføres tiltak og endringer for å få bukt med merforbruket, ikke bare rammetrekket. Dette er beskrevet under den enkelte sektor, og følges videre opp i sektorbudsjettene.
Rammetabell for sentraladministrasjonen
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Utgangspunkt | 98 442 | 98 442 | 98 442 | 98 442 | 98 442 |
Tekniske justeringer | 868 | 43 671 | 43 671 | 43 671 | 43 671 |
Egne prioriteringer | 4 110 | 3 284 | 4 510 | 2 600 | 3 926 |
Rammetrekk og tiltak | -5 200 | -7 300 | -9 400 | -11 500 | |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 78 | ||||
Totalt | 103 498 | 140 197 | 139 323 | 135 313 | 134 539 |
Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Utgangspunkt | 880 773 | 880 773 | 880 773 | 880 773 | 880 773 |
Tekniske justeringer | 10 349 | 49 141 | 49 141 | 49 141 | 49 141 |
Egne prioriteringer | 163 640 | 223 878 | 211 401 | 178 089 | 139 054 |
Rammetrekk og tiltak | -29 500 | -29 500 | -29 500 | -29 500 | |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 5 501 | 23 257 | 32 086 | 32 086 | 32 086 |
Totalt | 1 060 263 | 1 147 549 | 1 143 901 | 1 110 589 | 1 071 554 |
Rammetabell for helse og omsorg
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Utgangspunkt | 914 904 | 914 904 | 914 904 | 914 904 | 914 904 |
Tekniske justeringer | 14 700 | 59 837 | 59 837 | 59 837 | 59 837 |
Egne prioriteringer | 19 738 | 34 756 | 45 457 | 62 253 | 82 094 |
Rammetrekk og tiltak | 0 | -25 200 | -25 200 | -25 200 | |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 3 544 | 5 610 | 5 410 | 5 410 | 5 410 |
Totalt | 952 886 | 1 015 107 | 1 000 408 | 1 017 204 | 1 037 045 |
Rammetabell for teknisk, plan og miljø
Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | |||
Utgangspunkt | 44 997 | 44 997 | 44 997 | 44 997 | 44 997 |
Tekniske justeringer | 828 | 2 940 | 2 940 | 2 940 | 2 940 |
Egne prioriteringer | 4 684 | 5 175 | 2 750 | 4 850 | 6 950 |
Rammetrekk og tiltak | -1 800 | -1 800 | -1 800 | -1 800 | |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 30 | 30 | |||
Totalt | 50 539 | 51 342 | 48 887 | 50 987 | 53 087 |