Driftsbudsjett
Rammetabell for teknisk, plan og miljø
Opprinnelig 2023 | Revidert 2023 | Budsjett 2024 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | ||||
Utgangspunkt | 44 997 | 44 997 | 44 997 | 44 997 | 44 997 | 44 997 |
Tekniske justeringer | 828 | 2 940 | 2 940 | 2 940 | 2 940 | |
Egne prioriteringer | 9 384 | 4 684 | 5 175 | 2 750 | 4 850 | 6 950 |
Fiberutbygging | 3 230 | 830 | 2 400 | |||
Områdeplan Lundavang | 3 000 | 3 000 | ||||
Realisering av løsning Kvamkrysset | 3 154 | 654 | 2 500 | |||
Redusert tilskudd Molde Næringsforum * | ||||||
Vurdering av forurensing "Rottedungen" | 200 | |||||
Økt satsning vegvedlikehold og gatelys | 275 | 2 750 | 4 850 | 6 950 | ||
Rammetrekk og tiltak | -1 800 | -1 800 | -1 800 | -1 800 | ||
Nedleggelse av kommunal veg | -800 | -800 | -800 | -800 | ||
Redusere diverse mindre tiltak og innkjøp | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
Redusere en stilling innen grøntforvaltning | -400 | -400 | -400 | -400 | ||
Redusere lisenskostnader | -300 | -300 | -300 | -300 | ||
Vinterdrift Midsund tas i egenregi | -200 | -200 | -200 | -200 | ||
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 30 | 30 | 30 | |||
Skjønnsmidler – opprettholde drift av kommunalt rovviltutvalg | 30 | 30 | 30 | |||
Budsjett Totalt | 54 411 | 50 539 | 51 342 | 48 887 | 50 987 | 53 087 |
Kommunestyret vedtok i PS 81/23 følgende:
* Bidrag til Molde Næringsforum videreføres.
** Økt satsing vegvedlikehold og veglys: 275 000 kroner i 2024, 2,75 mill. kroner i 2025, 4,85 mill. kroner i 2026 og 6,95 mill. kroner i 2027.
Hovedutvalget for teknisk, plan og miljø vedtok i september sektorens innspill til budsjett 2024 og økonomiplan 2024-2027 (PS-60/23). I saken presenterte sektoren blant annet tiltak for å tilpasse seg rammetrekket i økonomiplanperioden.
Egne prioriteringer
Sektoren har bevilgning i driftsrammen til tre spesielle prosjekter. Prosjektene er i samarbeid med eksterne aktører og preges derfor av noe uforutsigbarhet i fremdrift og omfang. Dette kompliserer også budsjettarbeidet.
Molde kommune skal sammen med Møre og Romsdal fylkeskommune finansiere fiberutbygging i kommunen. Utbygging forventes å være ferdigstilt på Sekken ved utgangen av 2023 og på Horsgaard i 2024. I sektorrammen er det bevilget 2,4 mill. kroner til dette formålet i 2024. Det er i tillegg innhentet tilbud på fiberutbygging i områdene Innsidevegen, Kleiveosen, Midøy og Sundsbø/Solholmen. Total netto kostnad til fiberutbygging i 2024 forventes å være 4,6 mill. kroner (etter fratrukket tilskudd fra fylkeskommunen) dersom kommunen velger å inngå avtalen om utbygging i disse områdene. Manglende finansiering i dette tilfellet tilsvarer 2,2 mill. kroner i 2024. Dette er per nå en uløst utfordring for sektoren. Prosjektet vil sannsynligvis gjennomføres i 2024 til tross for dette, og finansiering vil bli vurdert i budsjettrevisjonen 2024.
Sektoren er også tillagt oppgaven å utarbeide områdeplan for Lundavang. Kommunestyret vedtok reduksjon av bevilgingen til dette formålet med totalt 1,5 mill. kroner (PS-99/22). Molde kommune sin andel av finansieringen ble dermed 2,5 mill. kroner i 2022 og 3,0 mill. kroner i 2023. Prosjektet er i tillegg finansiert av tilskudd fra Helseforetaket på 2,0 mill. kroner, 1,0 mill. kroner i BRM-midler og 0,4 mill. kroner i Klimasats-midler. Prosjektet har ikke budsjettbevilgning i 2024, men må finansieres av tilskuddene fra de eksterne partene. Prosjektrapport per september 2023 viser et behov for 1,5 mill. kroner mer enn midlene som er til rådighet i 2024. Behovet for midler er knyttet til gjennomføring av oppgaver i planprogrammet og det er vanskelig å redusere ambisjonsnivået som er lagt der. Med manglende finansiering til kjøp av eksterne ressurser må en større del av oppgavene løses internt og ressurser fra andre planoppgaver må omprioriteres.
Det er bevilget 0,7 mill. kroner til oppstartsfasen av prosjekt realisering av trafikkløsning på Kvamkrysset i 2023. Arbeidet er i sammenheng med utbyggingen av Kringstad-feltet, og forventes utført i 2024. Bevilgning i 2024 er 2,5 mill. kroner. Fremdriften i prosjektet er noe usikker. Eventuell utsettelse i tid vil gjøre det mulig å omdisponere disse midlene til for eksempel utfordringen med fiberutbygging. Dette vil kommunedirektøren i så fall komme tilbake til budsjettrevisjonen i 2024.
Tilskuddet til Molde Næringsforum reduseres med 0,1 mill. kroner for å delfinansiere ny næringsrådgiverstilling i sentraladministrasjonen. Sektorrammen til teknisk, plan og miljø reduseres tilsvarende med 0,1 mill. kroner.
Den økonomiske situasjonen i sektoren er utfordrende. Sektoren har på det jevne drevet i balanse, men med den konsekvens at mange oppgaver enten ikke har blitt utført eller utført med redusert kvalitet. Dette medfører et stort etterslep av oppgaver, spesielt innenfor området kommunal veg hvor dette kan være kritisk for trafikksikkerheten. Sektoren blir stadig tilført nye driftsoppgaver uten kompensasjon i ramme. Eksempel på dette er Brunvollkvartalet, Sjøfronten, Elgsåslia, Nesbøen, deler av Øvre Eikrem, Røbekklia, Bilbyen, Hasleliåsen, offentlig areal i tilknytning til sykehuset på Hjelset osv.
Sektoren har behov for å bruke ressurser på digitalisering av arkiv og heve kvalitet på karttjenester for å kunne ta ut effekter på sikt, når digitale løsninger er på plass og ressurser kan brukes til andre oppgaver. I tillegg er det behov for innkjøp av maskiner og utstyr for å kunne drifte utearealer mer effektivt. Det er behov for midler til planarbeid og for å gjennomføre tiltak som blant annet reasfaltering.
Sektoren la frem følgende forslag til prioriteringer med tilhørende behov for driftsmidler, i budsjettsaken til hovedutvalget teknisk, plan og miljø (PS-60/23):
- Kommuneplanens arealdel (del 1) – 2,0 mill. kroner i 2024, 3,0 mill. kroner i 2025 og 1,0 mill. kroner i 2026
- Kommuneplanens arealdel (del 2) – 2,0 mill. kroner i 2025 og 2,0 mill. kroner i 2026
- Temaplaner i planstrategien – 2,0 mill. kroner i 2024 og 2,0 mill. kroner i 2025
- Kvalitetsheving av arealplanbaser – 1,0 mill. kroner
- Fresing og asfaltering på deler av Olav Oksviks veg – 3,6 mill. kroner i 2024
- Utbedring Magerøymoloen – 1,6 mill. kroner i 2026
Hovedutvalget vedtok forslaget, men det er ikke funnet rom for å prioritere finansiering av disse oppgavene i økonomiplanperioden.
I tillegg har sektoren kartlagt følgende oppgaver som mangler finansiering:
- Banehaugen – rivekostnader for barnehagebygg – 0,5 mill. kroner
- Lundavang – utbyggingsavtale og utarbeidelse av planomtale – 1,5 mill. kroner
- Interpellasjon Trafikksikringstiltak Opdølvegen (IN-6/23) – 0,2 mill. kroner (totalt 0,5 mill. kroner, kostnader foreslått delt mellom drift og investering)
- Fiberutbygging – Kleivosen, Innsidevegen, Midøy og Sundsbø/Solholmen – 2,2 mill. kroner (ut over gjeldende bevilgning)
Konsekvensen av å drifte i balanse er at mye av arbeidet stagnerer. Ressursmangel gjør at sektoren ikke er i stand til å levere på en rekke etterspurte og vedtatte oppgaver.
Rammetrekk og tiltak
I gjeldende økonomiplan har sektorrammen et trekk på 1,8 mill. kroner i 2024 som vedvarer ut over økonomiplanperioden. I tillegg har sektoren meldt om et merforbruk på 1,9 mill. kroner per 2. tertial 2023. Merforbruket gjelder spesielle forhold og anses dermed å ikke være løpende.
For å håndtere rammetrekket og drifte i balanse har sektoren listet opp følgende tiltak:
Vinterdrift binder opp store deler av budsjettet innenfor kommunal veg, men det er vanskelig å kutte i vinterdriften utover det å redusere omfanget av offentlig veg. Det foreslås nedleggelse av cirka 30 kilometer kommunal veg som kan gi en forventet innsparing på til sammen 1,5 mill. kroner. Effekten i 2024 er anslått 0,8 mill. kroner.
Innleie av tjenester fra private aktører er kostbart for kommunen. Å utføre mer vinterdrift på Midsund i egenregi vil gi en potensiell innsparing på 0,2 mill. kroner.
Reduksjon av saksbehandling innenfor grøntforvaltning vil redusere en stilling. Forventet besparelse er 0,4 mill. kroner.
Videre vil sektoren redusere lisenskostnader for digitale arkiv ved å samle disse til ett. Digitale arkiv er etter kommunesammenslåingen i flere ulike løsninger. Dette kan gi en innsparing på 0,3 mill. kroner, samt at det på sikt vil redusere behovet for personalressurser. Det vil gi en rasjonaliseringsgevinst når det gjelder tidsbruk på informasjonsinnhenting til saksbehandling og produksjon av meglerpakker.
I tillegg vil sektoren spare 0,1 mill. kroner på å redusere diverse mindre tiltak og innkjøp.
Den økonomiske effekten av tiltakene summeres til 1,8 mill. kroner og skal dermed løse rammetrekk-utfordringen i 2024.
Samlede tiltak for å komme i balanse
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|
Total utfordring rammetrekk og merforbruk | -1 800 | -1 800 | -1 800 | -1 800 |
Rammetrekk | -1 800 | -1 800 | -1 800 | -1 800 |
Sum tiltak | -1800 | -1800 | -1800 | -1800 |
Nedleggelse av kommunal veg | -800 | -800 | -800 | -800 |
Vinterdrift Midsund tas i egenregi | -200 | -200 | -200 | -200 |
Redusere en stilling innen grøntforvaltning | -400 | -400 | -400 | -400 |
Redusere lisenskostnader | -300 | -300 | -300 | -300 |
Redusere diverse mindre tiltak og innkjøp | -100 | -100 | -100 | -100 |
Manglende tiltak | 0 | 0 | 0 | 0 |