Analyseavdelingen
Ramme for budsjett 2020 og økonomiplan 2020–2023
Budsjett 2020 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |||
Inngående ramme 2020 / utgangspunkt 2020–2023 | 40 560 | 48 602 | 47 418 | 48 212 | |
Andre endringer | 6 971 | -256 | 794 | 442 | |
Lønns- og prisvekst justert med deflator 3,1 pst. | 1 312 | ||||
Endring overhead utover deflator | -317 | ||||
Økning til ROR-IKT utover deflator | 2 842 | 1 244 | 794 | 442 | |
Overføring av Visma-regninger til ROR-IKT | 884 | ||||
Utskifting av PC-er | 2 250 | -1 500 | |||
Rammesaken | 1 071 | ||||
FN-sak 6/19 rammesak – konsekvens av sammenslåing | 1 071 | ||||
Gjeldende økonomiplan | -928 | ||||
Molde – spredningsprosjektet | -928 | ||||
Ny driftsramme | 48 602 | 47 418 | 48 212 | 48 654 |
Tjenester og oppgaver i perioden
Analyse- og utviklingsavdelingen er en nyopprettet stabsavdeling i Molde kommune. Avdelingen skal være en pådriver og initiativtaker til fornyelse og utvikling av kommuneorganisasjonen og de kommunale tjenestene.
Avdelingen, som til sammen har åtte stillinger, har fått ansvaret for en rekke oppgaver og funksjoner. Avdelingen skal ha ansvar for analyser og kartlegginger, både når det gjelder interne forhold, men også samfunnsanalyser og demografiutvikling. Kommunenes rådgiver innenfor folkehelse er organisert i avdelingen. Ansvaret for å koordinere prosessen med utarbeidelse av kommunens planstrategi ligger til avdelingen, det samme gjelder funksjonen som kommunenes barnerepresentant. Avdelingen skal ha spisskompetanse innenfor planarbeid, og bistå sektorene i utarbeidelse av kommunedelplaner og tema- og fagplaner ved behov. Avdelingen skal også bistå sektorene med kompetanse innenfor prosjektledelse og prosessveiledning.
Analyse- og utviklingsavdelingen har videre ansvar innenfor IKT og digitalisering, herunder bestillerfunksjonen til ROR-IKT, oppfølging og implementering av digitaliseringsstrategien gjennom både kompetanseheving og samordning/prioritering av kommunens avsetning til digitaliseringsmidler samt gevinstarbeid. Avdelingen skal også bistå sektorene med gjennomføring av brukerundersøkelser og annet evaluerings- og forbedringsarbeid.
Molde kommune har inngått en avtale med Smart Innovation Norway om bistand i «Smart Molde»-programmet. Kommunens koordinator er organisert i analyse- og utviklingsavdelingen. Prosjektene skal være fremtidsrettede og vil ha fokus på klima og miljø, energi, vann, mobilitet, helse, bygg og hjem, offentlige tjenester og integrasjon mellom de forskjellige virksomhetsområdene.
Analyse- og utviklingsavdelingen har også fått ansvar for å koordinere investeringsbudsjett-prosessen i kommunen samt bestilling, dialog og eieroppfølging av de kommunale foretakene.
Utfordringer i perioden
I 2020 blir den største utfordringen å etablere den nye stabsavdelingen, og at den finner sin plass i kommuneorganisasjonen.