Oppvekst, kultur og velferd
Rammeoversikt oppvekst, kultur og velferd
Budsjett 2020 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |||
Kommunalsjef oppvekst, kultur og velferd | 186 529 | 176 279 | 172 379 | 169 479 | |
Barnehager | 104 346 | 104 346 | 104 346 | 104 346 | |
Skoler | 341 086 | 340 933 | 340 933 | 340 933 | |
PPT | 11 217 | 11 217 | 11 217 | 11 217 | |
Molde voksenopplæringssenter | 13 011 | 13 011 | 13 011 | 13 011 | |
Tøndergård skole og ressurssenter | 3 951 | 3 951 | 3 951 | 3 951 | |
Kulturskolen | 12 488 | 12 617 | 12 617 | 12 617 | |
Kulturtjenesten | 41 286 | 40 504 | 40 504 | 40 504 | |
Moldebadet | -1 869 | -2 569 | -2 569 | -2 569 | |
Barnevernstjenesten | 49 346 | 49 346 | 49 346 | 49 346 | |
Flyktningtjenesten | 53 677 | 39 042 | 28 926 | 27 387 | |
Sosialtjenesten NAV Molde | 37 171 | 36 707 | 36 707 | 36 707 | |
852 239 | 825 384 | 811 368 | 806 929 |
Presentasjon av sektor
Sektor for oppvekst, kultur og velferd har 34 enheter og tre fagavdelinger. Fagavdeling skole, fagavdeling barnehage og fagavdeling oppvekst kultur og velferd.
Flyktningtjenesten, Molde voksenopplæringssenter, PPT, Kulturtjenesten, Molde kulturskole, Barneverntjenesten og NAV er egne enheter. Det er 10 barnehager og 17 skoler. Moldebadet KF avvikles som kommunalt foretak fra 01.01.2020 og blir en enhet i denne sektoren.
Tøndergård skole- og ressurssenter har vært et interkommunalt samarbeid med mer selvstendig drift. Det arbeides sammen med samarbeidskommunene for å endre dette til et vertskommunesamarbeid med Molde som vertskommune fra 01.01.2020. Derfor er skolen foreløpig lagt inn som en enhet under oppvekst kultur og velferd.
Sektor Oppvekst, kultur og velferd ivaretar en stor bredde av kommunes tjenester. Skole og barnehage er allmenne arena som omfatter alle barn og unge. Kulturtjenesten, Moldebadet og Molde kulturskole er frivillige opplæringstilbud, opplevelse og tjenester rettet mot frivillighet. PPT og barnevern yte tjenester og tiltak for barn, unge og familier som har behov for det, men er også støtte og veiledningstjeneste til de øvrige tjenestene i kommunen.
Det er god kompetanse i alle tjenestene i sektoren.
Tverrfaglig samhandling på tvers av tjenester og fagområder blir vektlagt og
anses som en nødvendighet for å kunne møte de utfordringer som kommunen har.
Utfordringer
De fleste tjenestene i sektoren er under et økende press. Sektoren arbeider med utviklingsarbeid der fokus på at barn og familiers helhetlige behov blir satt i sentrum og at tjenestene må samhandle enda mer for å kunne møte bedre behovene for det enkelte barn og familie. Tidlig innsats og helhetlige tjenester er viktige strategier i den sammenheng.
Tjenestene er av en slik art at gevinstene for målrettet og systematisk arbeid ikke nødvendigvis kan hentes inn i samme budsjettår eller i økonomiplanperiode. Gevinster må ofte sees i et livsløpsperspektiv og forbyggende tiltak kan ha stor innvirkning på hvordan innbyggere vil mestre voksenlivet.
På barnehage ses det noen usikkerhetsmoment for budsjettåret 2020. Blant annet omfanget av særskilte tiltak til enkelt barn og tilskuddene til private barnehager. I tillegg meldes det behov for økt ramme til barnehagene i Nesset knyttet til vedtak om spesialpedagogisk tiltak i barnehagen. Det må arbeides med å finne løsninger og arbeidsformer som kan bidra til å møte utfordringene
På skoleområdet er behovet for spesialundervisning økende. Molde ligger over kommunegruppe 13 når det gjelder andel av elever som har vedtak om spesialundervisning. Dette utfordrer sterkt økonomien i skolen. Forholdsvis mye ressurser blir bundet i rettighetsfestede tiltak rettet mot enkeltelever. Lærernormen blir også utfordret av samme årsak. Ressurser brukt til spesialundervisning er ikke med i beregning om lærernormen oppfylles. Det arbeides for å bedre tilpasset opplæring for å mulig kunne redusere behovet for spesialundervisning og frigjøre ressurser til å styrke tilpasset opplæring.
Digitaliseringen ved skoleområdet er utfordrende økonomisk. Det er behov for å følge opp satsingen på digitalisering både i forhold til kompetanse og infrastruktur.
Planene for ungdomskvartalet vil medføre økte utgifter om det blir vedtatt. Per nå er det usikkert om når saken legges frem for behandling.
Moldebadet inngår fra 01.01.2020 som en enhet i sektoren. Moldebadet har hatt merforbruk gjennom flere år. Innføring av merverdiavgift på opplevelsesdelen gir en ytterligere utfordring. I 2020 må det arbeides for å finne en prispolitikk som kan ivareta at salgsomfanget opprettholdes. Det arbeides for å øke inntektene både gjennom økt salg og eksternt finansierte prosjekter.
Det er ledig kapasitet til økt svømmeopplæring for skolene. Per i dag har ikke skoleområdet mer ressurser som kan avsettes til svømmeopplæring. Omfanget av skolesvømming er ulikt i den nye kommunen. Elever som tilhører gamle Molde kommune har tilbud om et minimum av svømmeopplæring.
Barnevernet kan være en uforutsigbar tjeneste i økonomisk
perspektiv. Økonomien er i stor grad avhengig av hvilke tiltak som må settes
inn. Omfattende tiltak som omsorgsovertakelse er kostnadskrevende. Det arbeides
forebyggende for å unngå de mest omfattende tiltakene. Noen ganger er det behov
for slike tiltak og det kan være vanskelig å forutse når det må iverksettes.