Skoler
Ramme for skolene budsjett 2020 og økonomiplan 2020–202
Budsjett 2020 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |||
Bolsøya barneskole | 6 889 | 6 889 | 6 889 | 6 889 | |
Bekkevoll ungdomsskole | 35 782 | 35 782 | 35 782 | 35 782 | |
Bergmo ungdomsskole | 25 200 | 25 200 | 25 200 | 25 200 | |
Eidsvåg barne- og ungdomsskole | 24 409 | 24 409 | 24 409 | 24 409 | |
Indre Nesset barne- og ungdomsskole | 11 398 | 11 398 | 11 398 | 11 398 | |
Kvam skole | 17 370 | 17 370 | 17 370 | 17 370 | |
Kviltorp skole | 37 782 | 37 782 | 37 782 | 37 782 | |
Langmyra skole | 39 052 | 39 052 | 39 052 | 39 052 | |
Midsund skole | 27 737 | 27 584 | 27 584 | 27 584 | |
Nordbyen skole | 22 889 | 22 889 | 22 889 | 22 889 | |
Sellanrå skole | 30 006 | 30 006 | 30 006 | 30 006 | |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 20 306 | 20 306 | 20 306 | 20 306 | |
Sekken oppvekstsenter | 5 315 | 5 315 | 5 315 | 5 315 | |
Kleive oppvekstsenter | 11 812 | 11 812 | 11 812 | 11 812 | |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 25 139 | 25 139 | 25 139 | 25 139 | |
341 086 | 340 933 | 340 933 | 340 933 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2020–2023
Skoleområdet
- 8 barneskoler
- 2 ungdomsskoler
- 6 kombinerte barne- og ungdomsskoler
Grunnskole
I følge de siste offentliggjorte tallene fra GSI så var det per 1 oktober 2018 totalt 3 668 elever i de tre kommunene som utgjør nye Molde kommune.
Samme tidspunkt var det i de tre kommunene 309,6 årsverk pedagogisk personale og 55,3 årsverk assistentressurs i grunnskolen.
Skolefritidsordning
Skolefritidsordningen (SFO) skal gi elever i grunnskolen muligheter for positive aktiviteter på skolen i og utenom ordinær skoletid. Skolefritidsordningen er åpen for alle elever fra 1. - 4. trinn. Det skal legges til rette for funksjonshemmede elever fra 1. - 7. trinn. Høsten2 018 hadde totalt 922 elever tilbud i ordningen.
Sentrale måltall
Ressurser til opplæring
De tre kommunene dimensjonerte skoleåret 2019/2020 med utgangspunkt i vedtatte budsjettrammer. Det vil si at driftsnivået videreføres inn i 2020, og vil innebære variasjon i tilbud, omfang og struktur i vårsemesteret. Målet er større grad av samordning i driften fra høsten 2020. For skoleområdet i Midsund og Nesset kommuner ligger det an til balanse i driften for 2019. For Molde kommune har skoleområdet meldt et merforbruk på 7 mill. kroner som årsprognose per 31 august 2019.
Driftssituasjonen for skoleområdet er krevende, og området må ha fokus på videreutvikling av praksis og samhandling for å redusere behovene for ekstra oppfølging. Flertallet av skolene har forholdsvis mange elever med store og sammensatte vansker. Som en konsekvens av dette, har mange skoler omfattende tiltak i drift. Denne driftssituasjonen vil bli videreført inn i 2020.
Gruppestørrelse (G2) 1.–10. trinn
Molde kommune har de siste årene nærmet seg kommunegruppe 13 i forhold til snittnivå å gruppestørrelse 1.-10 trinn. Snitttallet for Midsund og Nesset har vært lavere i samme periode, altså flere lærere pr. elev. Det er en del ulikheter mellom kommunene.Nesset skiller seg positivt ut, mens Molde og Midsund sin ressursbruk i større grad er lik. Nesset kommune har betydelig lavere prosentandel av elevene som får spesialundervisning, samtidig som de bruker et høyere antall timer til disse elevene enn Molde og Midsund kommuner.
Hovedutfordringen når det gjelder oppfølging av lærernormen er normtallet for 1.-4. trinn. Krav fra høsten 2019 er 1 lærer per 15 elever. Med mange enkeltvedtak om spesialundervisning og grunnleggende norsk, utfordrer ressursbruken i skolene det nasjonalt fastsatte normtallet. For de fleste elevene er spesialundervisningen bare et supplement til den ordinære opplæringen.
Videreutvikling av tjenestetilbudet
Skoleområdet, i samarbeid med aktuelle enheter og avdelinger i kommunen, ser for seg ressursbesparelser/forbedring av tjenestetilbudet på følgende områder:
- digitale systemer/verktøy gir bedre oversikt knyttet til elevoppfølging og administrativt arbeid
- direkte overføring mot arkiv ved at systemene «snakker sammen»
- forenkling for administrasjon og oppfølging av SFO
- effektiv oppfølging av «Min Timeplan» med fokus på oppgaveløsning og stram vikarbruk
- gjennomgang av arbeidet med tilpasset opplæring, organisering og dimensjonering, slik at omfanget av spesialundervisning reduseres.
- vektlegging overgang barnehage – skole, barnetrinn – ungdomstrinn for bedre tilpasset opplæring ved oppstart/innfasing i skole og trinn
Frigjorte ressurser benyttes til pedagogisk utviklingsarbeid, og dermed oppnås bedre læringsresultat.