Driftsutgifter
Driftsutgifter
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Sentraladministrasjon | 100 784 | 101 530 | 96 026 | 97 052 | 95 542 |
Oppvekst, kultur og velferd | 885 423 | 981 331 | 943 072 | 915 436 | 899 614 |
Helse og omsorg | 891 518 | 936 760 | 917 001 | 923 438 | 939 653 |
Teknisk, plan og miljø | 53 715 | 54 411 | 43 197 | 43 097 | 43 197 |
Fellesområde og samarbeid som inngår i Molde kommune | -36 087 | -40 952 | -9 045 | -8 852 | -8 654 |
Overføringer til foretak, fellesråd og selskap | 296 011 | 349 824 | 353 438 | 350 809 | 350 882 |
Driftsramme til Molde eiendom KF | 98 507 | 101 585 | 99 698 | 98 068 | 98 328 |
Finansutgifter Molde eiendom KF | 124 721 | 172 133 | 178 038 | 176 343 | 174 560 |
Molde vann og avløp KF | 200 | 900 | 2 400 | ||
Molde kirkelig fellesråd | 20 680 | 21 006 | 20 402 | 20 398 | 20 494 |
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS | 39 686 | 42 316 | 42 316 | 42 316 | 42 316 |
Krisesenteret for Molde og omegn IKS | 6 979 | 7 237 | 7 237 | 7 237 | 7 237 |
GassROR IKS | 1 361 | 1 439 | 1 439 | 1 439 | 1 439 |
IKA Møre og Romsdal IKS | 1 261 | 1 308 | 1 308 | 1 308 | 1 308 |
Andre selskaper | 2 816 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
Sum driftsutgifter | 2 191 364 | 2 382 904 | 2 343 689 | 2 320 980 | 2 320 234 |
Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til sektorer og selskaper. De tre hovedutvalgene skal deretter vedta budsjettrammer til den enkelte enhet innenfor sin sektor. Dette skjer gjennom egne sektorbudsjett som er i tråd med kommunestyrets sektorrammer.
For sentraladministrasjon og de to fellesområdene fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune og inntekter og finans, har kommunedirektøren fordelingsfullmakt. For budsjettområdet overføring til foretak, fellesråd og selskaper er det kommunestyret selv som vedtar de enkelte budsjettrammene.
Budsjettrammene for 2023 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett 2022. Videre er budsjettrammer for 2023 korrigert med den lønns- og prisveksten kommunen har fått kompensert gjennom statsbudsjettet. I statsbudsjettet for 2023 fremgår det at lønns- og prisveksten reelt er høyere enn det kommunene får kompensert. Alle sektorene har dermed reelt fått en reduksjon av handlingsrom som ikke går fram av tabellene. Endringer i oppgaver i forslag til statsbudsjett, er lagt til sektoren som har ansvar for å uføre oppgaven.
Kommunestyret har gjennom 2022 vedtatt flere satsninger. Det er ikke funnet rom for å videre alle disse prioriteringene i budsjett og økonomiplan for 2023–2026. Prioriteringene og nærmere forklaring på den enkelte sektor står omtalt nærmere under tjenesteproduksjon eller kapittelet om prioriteringer.
Om rammetabellene
Ved å trykke på linjene til de ulike sektorene i tabellen over, kommer du inn på rammetabellen til den enkelte sektor. Den enkelte sektors rammetabell er mer detaljert og gir mer inngående informasjon. Alle disse rammetabellene på drift er organisert med årene i økonomiplanen fra venstre mot høyre. Den øverste linjen heter opprinnelig ramme 2022, og er rammen for 2022 som kommunestyret vedtok i november 2021. Alle endringer som har kommet etter dette gjennom budsjettendringer i løpet av 2022, eller prioritering i 2023, kommer fram av linjene under. En varig styrking vil da ligge inne med beløp hvert år, mens en midlertidig styrking bare ligger inne i året det gjelder. En reduksjon av tidligere styrking vil komme fram som en reduksjon, da styrkingen er inkludert i linjen opprinnelig ramme 2022.
Rammetabellene er delt inn i fem kategorier:
- Opprinnelig ramme 2022
- Tekniske justeringer
- Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
- Egne prioriteringer
- Rammetrekk
Der tekniske justeringer inneholder lønns- og prisvekst og endringer uten prioriteringer i seg, slik som flytting av oppgaver fra en sektor til en annen. Egne prioriteringer er de styrkinger og reduksjoner som er lagt inn på den enkelte enhet. Dette er en kombinasjon av det som har ligget inne i tidligere økonomiplaner, tidligere vedtak og kommunedirektørens forslag til prioriteringer. Rammetrekk kan sees på som et effektiviseringskrav til sektoren, sektoren får mindre penger, men det er i utgangspunktet ingen oppgaver som har falt bort. Reduksjon av utgifter skjer ikke av seg selv, alle rammetrekk må derfor følges opp med konkrete tiltak i sektoren. Dette er beskrevet under den enkelte sektor, og følges videre opp i sektorbudsjettene.
Rammetabell for sentraladministrasjonen
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Opprinnelig ramme 2022 | 98 106 | 98 106 | 98 106 | 98 106 | 98 106 |
Tekniske justeringer | 2 249 | 6 002 | 6 002 | 6 002 | 6 002 |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | -71 | -204 | -282 | -282 | -282 |
Egne prioriteringer | 500 | -674 | -3 000 | -1 774 | -3 684 |
Insentivordning for tilflyttede studenter (PS-41/22) | 400 | 1 000 | |||
Kommune- og fylkestings og stortingsvalg | 1 326 | 1 226 | 0 | ||
Midler til omstilling i organisasjonen | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 | |
Prosjekt lukking av dokumentarkiv avsluttes | -684 | ||||
Støtte Ukraina (FSK-33/22) | 100 | ||||
Rammetrekk | -1 700 | -4 800 | -5 000 | -4 600 | |
100 784 | 101 530 | 96 026 | 97 052 | 95 542 |
Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Opprinnelig ramme 2022 | 852 139 | 852 139 | 852 139 | 852 139 | 852 139 |
Tekniske justeringer | 14 785 | 46 449 | 46 449 | 46 449 | 46 449 |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 3 999 | 11 838 | 11 388 | 11 388 | 11 388 |
Egne prioriteringer | 14 500 | 81 105 | 72 796 | 48 060 | 30 638 |
Demografi | 641 | -183 | -931 | -6 448 | |
Endring i bosetting av flyktninger | 5 400 | 65 605 | 55 161 | 32 423 | 20 518 |
Overføring grunnleggende norsk til skoleområde - økt integreringstilskudd | -5 190 | -5 190 | -5 190 | -5 190 | |
Frivillighetens år (PS 40/22) | 500 | ||||
Ny skole Årølia | 4 459 | 8 918 | 8 918 | 8 918 | |
Opplæring grunnleggende norsk | -5 190 | -5 190 | -5 190 | -5 190 | |
Oppstart Mårskrenten barnehage (95/20) | 1 600 | 2 840 | 2 840 | 2 840 | 2 840 |
Tilskudd private barnehager | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
Rammetrekk | -10 200 | -39 700 | -42 600 | -41 000 | |
885 423 | 981 331 | 943 072 | 915 436 | 899 614 |
Rammetabell for helse og omsorg
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Opprinnelig ramme 2022 | 871 904 | 871 904 | 871 904 | 871 904 | 871 904 |
Tekniske justeringer | 20 428 | 56 606 | 56 606 | 56 606 | 56 606 |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | -1 714 | 1 716 | 1 516 | 1 516 | 1 516 |
Egne prioriteringer | 900 | 18 734 | 29 975 | 40 812 | 57 327 |
Demografi | 3 956 | 18 330 | 29 667 | 46 182 | |
Endring i bosetting av flyktninger | 2 000 | 1 500 | 1 000 | 1 000 | |
Etableringstilskudd fastleger (PS-22/22) | 900 | 300 | |||
Helseplattformen | 9 842 | -838 | -838 | -838 | |
Styrking hjemmebaserte tjenester | 2 636 | 10 983 | 10 983 | 10 983 | |
Rammetrekk | -12 200 | -43 000 | -47 400 | -47 700 | |
891 518 | 936 760 | 917 001 | 923 438 | 939 653 |
Rammetabell for teknisk, plan og miljø
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Opprinnelig ramme 2022 | 53 393 | 53 393 | 53 393 | 53 393 | 53 393 |
Tekniske justeringer | 330 | 2 426 | 2 426 | 2 426 | 2 426 |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | -8 | -8 | -38 | -38 | -38 |
Egne prioriteringer | 0 | -9 384 | -9 384 | -9 384 | |
Egenfinansiering prosjektleder Byen som regional motor | |||||
Fiberutbygging Midsund | -3 230 | -3 230 | -3 230 | ||
Områdeplan Lundavang | 1 000 | -2 000 | -2 000 | -2 000 | |
Realisering av løsning Kvamkrysset | -3 154 | -3 154 | -3 154 | ||
Økte gebyrinntekter | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 | |
Rammetrekk | -1 400 | -3 200 | -3 300 | -3 200 | |
Budsjett Totalt | 53 715 | 54 411 | 43 197 | 43 097 | 43 197 |