Driftsutgifter

Driftsutgifter

Hele 1 000

Driftsutgifter

Revidert 2022 Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Sentraladministrasjon 100 784 101 530 96 026 97 052 95 542
Oppvekst, kultur og velferd 885 423 981 331 943 072 915 436 899 614
Helse og omsorg 891 518 936 760 917 001 923 438 939 653
Teknisk, plan og miljø 53 715 54 411 43 197 43 097 43 197
Fellesområde og samarbeid som inngår i Molde kommune -36 087 -40 952 -9 045 -8 852 -8 654
Overføringer til foretak, fellesråd og selskap 296 011 349 824 353 438 350 809 350 882
Driftsramme til Molde eiendom KF 98 507 101 585 99 698 98 068 98 328
Finansutgifter Molde eiendom KF 124 721 172 133 178 038 176 343 174 560
Molde vann og avløp KF 200 900 2 400
Molde kirkelig fellesråd 20 680 21 006 20 402 20 398 20 494
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS 39 686 42 316 42 316 42 316 42 316
Krisesenteret for Molde og omegn IKS 6 979 7 237 7 237 7 237 7 237
GassROR IKS 1 361 1 439 1 439 1 439 1 439
IKA Møre og Romsdal IKS 1 261 1 308 1 308 1 308 1 308
Andre selskaper 2 816 2 800 2 800 2 800 2 800
Sum driftsutgifter 2 191 364 2 382 904 2 343 689 2 320 980 2 320 234

Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til sektorer og selskaper. De tre hovedutvalgene skal deretter vedta budsjettrammer til den enkelte enhet innenfor sin sektor. Dette skjer gjennom egne sektorbudsjett som er i tråd med kommunestyrets sektorrammer.

For sentraladministrasjon og de to fellesområdene fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune og inntekter og finans, har kommunedirektøren fordelingsfullmakt. For budsjettområdet overføring til foretak, fellesråd og selskaper er det kommunestyret selv som vedtar de enkelte budsjettrammene.

Budsjettrammene for 2023 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett 2022. Videre er budsjettrammer for 2023 korrigert med den lønns- og prisveksten kommunen har fått kompensert gjennom statsbudsjettet. I statsbudsjettet for 2023 fremgår det at lønns- og prisveksten reelt er høyere enn det kommunene får kompensert. Alle sektorene har dermed reelt fått en reduksjon av handlingsrom som ikke går fram av tabellene. Endringer i oppgaver i forslag til statsbudsjett, er lagt til sektoren som har ansvar for å uføre oppgaven.

Kommunestyret har gjennom 2022 vedtatt flere satsninger. Det er ikke funnet rom for å videre alle disse prioriteringene i budsjett og økonomiplan for 2023–2026. Prioriteringene og nærmere forklaring på den enkelte sektor står omtalt nærmere under tjenesteproduksjon eller kapittelet om prioriteringer.

Om rammetabellene

Ved å trykke på linjene til de ulike sektorene i tabellen over, kommer du inn på rammetabellen til den enkelte sektor. Den enkelte sektors rammetabell er mer detaljert og gir mer inngående informasjon. Alle disse rammetabellene på drift er organisert med årene i økonomiplanen fra venstre mot høyre. Den øverste linjen heter opprinnelig ramme 2022, og er rammen for 2022 som kommunestyret vedtok i november 2021. Alle endringer som har kommet etter dette gjennom budsjettendringer i løpet av 2022, eller prioritering i 2023, kommer fram av linjene under. En varig styrking vil da ligge inne med beløp hvert år, mens en midlertidig styrking bare ligger inne i året det gjelder. En reduksjon av tidligere styrking vil komme fram som en reduksjon, da styrkingen er inkludert i linjen opprinnelig ramme 2022.

Rammetabellene er delt inn i fem kategorier:

  1. Opprinnelig ramme 2022
  2. Tekniske justeringer
  3. Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
  4. Egne prioriteringer
  5. Rammetrekk

Der tekniske justeringer inneholder lønns- og prisvekst og endringer uten prioriteringer i seg, slik som flytting av oppgaver fra en sektor til en annen. Egne prioriteringer er de styrkinger og reduksjoner som er lagt inn på den enkelte enhet. Dette er en kombinasjon av det som har ligget inne i tidligere økonomiplaner, tidligere vedtak og kommunedirektørens forslag til prioriteringer. Rammetrekk kan sees på som et effektiviseringskrav til sektoren, sektoren får mindre penger, men det er i utgangspunktet ingen oppgaver som har falt bort. Reduksjon av utgifter skjer ikke av seg selv, alle rammetrekk må derfor følges opp med konkrete tiltak i sektoren. Dette er beskrevet under den enkelte sektor, og følges videre opp i sektorbudsjettene.

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Hele 1 000

Rammetabell for sentraladministrasjonen

Revidert 2022 Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Opprinnelig ramme 2022 98 106 98 106 98 106 98 106 98 106
Tekniske justeringer 2 249 6 002 6 002 6 002 6 002
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -71 -204 -282 -282 -282
Egne prioriteringer 500 -674 -3 000 -1 774 -3 684
Insentivordning for tilflyttede studenter (PS-41/22) 400 1 000
Kommune- og fylkestings og stortingsvalg 1 326 1 226 0
Midler til omstilling i organisasjonen -3 000 -3 000 -3 000 -3 000
Prosjekt lukking av dokumentarkiv avsluttes -684
Støtte Ukraina (FSK-33/22) 100
Rammetrekk -1 700 -4 800 -5 000 -4 600
100 784 101 530 96 026 97 052 95 542

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Hele 1 000

Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd

Revidert 2022 Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Opprinnelig ramme 2022 852 139 852 139 852 139 852 139 852 139
Tekniske justeringer 14 785 46 449 46 449 46 449 46 449
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 3 999 11 838 11 388 11 388 11 388
Egne prioriteringer 14 500 81 105 72 796 48 060 30 638
Demografi 641 -183 -931 -6 448
Endring i bosetting av flyktninger 5 400 65 605 55 161 32 423 20 518
Overføring grunnleggende norsk til skoleområde - økt integreringstilskudd -5 190 -5 190 -5 190 -5 190
Frivillighetens år (PS 40/22) 500
Ny skole Årølia 4 459 8 918 8 918 8 918
Opplæring grunnleggende norsk -5 190 -5 190 -5 190 -5 190
Oppstart Mårskrenten barnehage (95/20) 1 600 2 840 2 840 2 840 2 840
Tilskudd private barnehager 7 000 7 000 7 000 7 000 7 000
Rammetrekk -10 200 -39 700 -42 600 -41 000
885 423 981 331 943 072 915 436 899 614

Rammetabell for helse og omsorg

Hele 1 000

Rammetabell for helse og omsorg

Revidert 2022 Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Opprinnelig ramme 2022 871 904 871 904 871 904 871 904 871 904
Tekniske justeringer 20 428 56 606 56 606 56 606 56 606
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -1 714 1 716 1 516 1 516 1 516
Egne prioriteringer 900 18 734 29 975 40 812 57 327
Demografi 3 956 18 330 29 667 46 182
Endring i bosetting av flyktninger 2 000 1 500 1 000 1 000
Etableringstilskudd fastleger (PS-22/22) 900 300
Helseplattformen 9 842 -838 -838 -838
Styrking hjemmebaserte tjenester 2 636 10 983 10 983 10 983
Rammetrekk -12 200 -43 000 -47 400 -47 700
891 518 936 760 917 001 923 438 939 653

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Hele 1 000

Rammetabell for teknisk, plan og miljø

Revidert 2022 Budsjett 2023 Økonomiplan
2024 2025 2026
Opprinnelig ramme 2022 53 393 53 393 53 393 53 393 53 393
Tekniske justeringer 330 2 426 2 426 2 426 2 426
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -8 -8 -38 -38 -38
Egne prioriteringer 0 -9 384 -9 384 -9 384
Egenfinansiering prosjektleder Byen som regional motor
Fiberutbygging Midsund -3 230 -3 230 -3 230
Områdeplan Lundavang 1 000 -2 000 -2 000 -2 000
Realisering av løsning Kvamkrysset -3 154 -3 154 -3 154
Økte gebyrinntekter -1 000 -1 000 -1 000 -1 000
Rammetrekk -1 400 -3 200 -3 300 -3 200
Budsjett Totalt 53 715 54 411 43 197 43 097 43 197
Vis undermeny