Driftsbudsjett
Rammetabell for oppvekst, kultur og velferd
Revidert 2022 | Budsjett 2023 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | |||
Opprinnelig ramme 2022 | 852 139 | 852 139 | 852 139 | 852 139 | 852 139 |
Tekniske justeringer | 14 785 | 46 449 | 46 449 | 46 449 | 46 449 |
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet | 3 999 | 11 838 | 11 388 | 11 388 | 11 388 |
Barnehage: redusert makspris i foreldrebetaling fra 01.01.23 | 1 921 | 1 921 | 1 921 | 1 921 | |
Barnehage: gratis plass fra tredje barn i familien | 117 | 117 | 117 | 117 | |
Barnehage: redusert makspris i foreldrebetaling fra 01.08.22 | 2 337 | 2 337 | 2 337 | 2 337 | |
Barnehage: redusert pensjonspåslag til private barnehager | -316 | -316 | -316 | -316 | |
Barnehage: reduserte utgifter som følge av bortfall av økonomisk tilsyn i private barnehager | -12 | -12 | -12 | -12 | |
Barnevern: godtgjøring av sakkyndige og tolk overføres staten | -113 | -113 | -113 | -113 | |
Barnevern: samværsplan som følge av ny barnevernlov | 169 | 169 | 169 | 169 | |
Barnevern: skjønnsmidler 2023 | 450 | ||||
Barnevernsreformen | 2 812 | 2 812 | 2 812 | 2 812 | |
Kultur: tilskudd Teateret Vårt | -44 | -44 | -44 | -44 | |
Kvalifiseringsprogrammet | 56 | ||||
NAV: endring i strømstøtte | 1 538 | -16 | -16 | -16 | -16 |
NAV: reduksjon i sosialhjelp som følge av endring i regelverk for AAP | -597 | -597 | -597 | -597 | |
NAV: økning i sosialhjelp som følge av reduksjon i tiltakspenger | 88 | 88 | 88 | 88 | |
NAV: økning i økonomisk sosialhjelp som følge av endring i satser fra 2022 | 345 | 345 | 345 | 345 | |
Redusert arbeidsgiveravgift Midsund fra 2022 | -1 301 | -1 301 | -1 301 | -1 301 | -1 301 |
Skole: flere elever i private skoler | -2 260 | -2 260 | -2 260 | -2 260 | |
Skole: gevinst ved nytt prøvegjennomføringssystem | -71 | -71 | -71 | -71 | |
Skole: gratis kjernetid i SFO fra 01.08.22 | 3 706 | 8 299 | 8 299 | 8 299 | 8 299 |
Skole: ny opplæringslov, økonomiske konsekvenser | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Egne prioriteringer | 14 500 | 81 105 | 72 796 | 48 060 | 30 638 |
Demografi | 641 | -183 | -931 | -6 448 | |
Endring i bosetting av flyktninger | 5 400 | 65 605 | 55 161 | 32 423 | 20 518 |
Frivillighetens år (PS-40/22) | 500 | ||||
Mårskrenten barnehage (PS-95/21) | 1 600 | 2 840 | 2 840 | 2 840 | 2 840 |
Ny skole Årølia | 4 459 | 8 918 | 8 918 | 8 918 | |
Opplæring grunnleggende norsk (PS-96/21) *** | -5 190 | -5 190 | -5 190 | -5 190 | |
Tilskudd private barnehager (PS-54/22) | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
Økt satsning barnehage ** | 1 750 | 250 | |||
Økt satsning grunnskole * | 4 000 | 4 000 | 3 000 | 3 000 | |
Rammetrekk | -10 200 | -39 700 | -42 600 | -41 000 | |
885 423 | 981 331 | 943 072 | 915 436 | 899 614 |
Kommunestyret vedtok i PS 99/22 følgende:
- * økt satsing grunnskole med 4,0 mill. kroner i 2023 og 2024 og 3,0 mill. kroner i 2025 og 2026
- ** økt satsing barnehage med 1,75 mill. kroner i 2023 og 0,25 mill. kroner i 2024
- *** økt ramme grunnleggende norsk 5,19 mill. kroner - inndekning skjer ved økt integreringstilskudd
Vedtaket på grunnleggende norsk er en prioritering internt i sektoren og påvirker derfor ikke rammen til sektoren.
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
Maksimalprisen for foreldrebetaling i barnehagen ble redusert 1. august 2022 og tiltaket får helårseffekt i 2023. Det foreslås en ytterligere reduksjon i prisen fra 1. januar 2023. I tillegg foreslås det å innføre gratis barnehage fra tredje barn i familien som går i barnehage samtidig, fra 1. august 2023. Effekten av disse tiltakene, på til sammen 4,4 mill. kroner, tillegges sektoren.
Fra 1. januar 2022 ble pensjonspåslaget for private barnehager nedjustert fra 13 prosent til 10 prosent av lønnskostnadene i de kommunale barnehagene. For enkeltstående barnehager innfases dette over tre år. Reduserte utgifter på 0,3 mill. kroner trekkes fra sektoren.
Fra og med 2022 ble ansvaret for å føre økonomisk tilsyn med private barnehager overført fra kommunene til Utdanningsdirektoratet. Som følge av det vil ikke kommunen ha utgifter til denne oppgaven, og sektoren er trukket 0,01 mill. kroner.
Molde kommune har 20 flere elever i private skoler og derfor ikke utgifter til disse elevene. Kommunen får derfor redusert rammetilskuddet og sektoren trekkes med 2,3 mill. kroner
Regjeringen tar sikte på å legge fram forslag til ny opplæringslov våren 2023. Lovendringene skal etter planen tre i kraft fra høsten 2024. Rammetilskuddet til kommunene økes, noe som gir sektoren mulighet til å tilpasse seg endringer allerede fra høsten 2023
Det ble innført 12 timers gratis SFO på første trinn fra høsten 2022. Helårseffekten på 4,6 mill. kroner er lagt til sektoren.
Nytt prøvegjennomføringssystem øker graden av digitalisering og er beregnet å gi gevinster også for kommunesektoren. For Molde kommune er dette beregnet til 0,1 mill. kroner, og beløpet trekkes fra sektoren.
Den nye barnevernloven, som trer i kraft 1. januar 2023, innebærer blant annet at betalingsansvaret for godtgjøring av sakkyndige oppnevnt av fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker og til tolk i saker for fylkesnemndene, blir overført fra kommunene til staten. Som følge av dette trekkes sektoren for 0,1 mill. kroner. Loven inneholder også en plikt for barnevernstjenesten til å utarbeide en plan for gjennomføring av samvær og kontakt med foreldre, søsken og andre nærstående som barnet har et etablert familieliv med. Sektoren kompenseres med 0,2 mill. kroner.
Ansvarsendringene som følger av barnevernsreformen, gir økt faglig og økonomisk ansvar til kommunene. For å dekke kommunenes merkostnader som følger av det økte finansielle ansvaret, ble rammetilskuddet til kommunene økt i 2022. Rammetilskuddet økes ytterligere i 2023, og 2,8 mill. kroner tillegges sektoren. Økningen i 2023 er noe mindre enn tidligere varslet. Dette skyldes dels en faseforskyvning knyttet til overgangsordningen for spesialiserte fosterhjem og beredskapshjem og dels oppdaterte tall for aktiviteten i det statlige barnevernet i 2021.
Utgifter knyttet til barnevern, spesielt til barn under omsorg, varierer mye mellom kommuner. Statsforvalteren i Møre og Romsdal har kompensert de kommunene med de største utfordringene i fylket. Det vil si de kommunene med et uforholdsmessig høyt tall på barn under omsorg sett opp mot fylkessnittet. Molde kommune er tildelt 0,5 mill. kroner i 2023.
Det ble fra 1. januar 2022 innført en felles dagsats for tiltakspenger. Det er lagt til grunn at dette vil øke behovet for sosialhjelp. Endringen gjaldt for nye mottaker av tiltakspenger og får først helårseffekt i 2023. Sektorens ramme er tillagt 0,1 mill. kroner.
I revidert nasjonalbudsjett for 2022 ble de statlige veiledende satsene for økonomisk sosialhjelp oppjustert fra 1. juli 2022. Satsen videreføres i 2023. Det ble samtidig vedtatt endringer i regelverket for arbeidsavklaringspenger. Dette forventes å redusere behovet for økonomisk sosialhjelp. Samlet medfører vedtakene et trekk for sektoren på 0,3 mill. kroner.
I 2022 ble det gitt en engangsbevilgning for å dekke økt utbetaling av sosialhjelp i 2022 som følge av økte strømpriser. Siden bevilgningen var ettårig, reduseres sektorens ramme i 2023 med 1,5 mill. kroner.
Egne prioriteringer
Kommunestyret vedtok i PS 99/22 følgende:
* økt satsing grunnskole med 4,0 mill. kroner i 2023 og 2024 og 3,0 mill. kroner i 2025 og 2026
** økt satsing barnehage med 1,75 mill. kroner i 2023 og 0,25 mill. kroner i 2024
*** økt ramme grunnleggende norsk 5,19 mill. kroner - inndekning skjer ved økt integreringstilskudd
Vedtaket på grunnleggende norsk er en prioritering internt i sektoren og påvirker derfor ikke rammen til sektoren.
Med bakgrunn i befolkningsutvikling og nedgang i antall barn i barnehage- og skolealder vil ressursbehovet innenfor sektoren bli redusert i årene som kommer. Endring i demografi er innarbeidet i rammetabellen med en liten økning på 0,6 mill. kroner i 2023 for deretter å gå over til et gradvis økende trekk på 0,2 mill. kroner i 2024 til 6,5 mill. kroner i 2026.
Mårskrenten barnehage startet opp i august 2022 og helårseffekt av driften er lagt inn fra 2023.
Nye Årølia skole er planlagt med oppstart høsten 2023 og sektorrammen er kompensert for økte driftsutgifter med halvårseffekt i 2023 og helårseffekt fra 2024.
Kommunestyrets bevilgning på 5,0 mill. kroner til opplæring i grunnleggende norsk gjaldt kun ut 2022, sektorrammen reduseres derfor tilsvarende fra 2023.
Tilskuddet til de private barnehagene for 2022 viste seg å bli høyere enn forutsatt i opprinnelig budsjett. Som følge av det fikk sektoren økt rammen med 7,0 mill. kroner i budsjettrevisjonen i juni 2022.
Den økonomiske rammen til flyktningtjenesten baserer seg i stor grad på integreringstilskuddet fra staten. Integreringstilskuddet er 5-årig. Rammen kan variere mye, etter hvor mange flyktninger kommunen vedtar å bosette per år. Som en følge av krigen i Ukraina har antall bosatte flyktninger i Molde Kommune økt betydelig gjennom 2022, og det forventes også et høyt antall bosettinger i 2023. Som følge av dette økes flyktningtjenesten sin ramme for 2023 med 65,6 mill. kroner.
Rammetrekk
I gjeldende økonomiplan ligger det et rammetrekk på 10,2 mill. kroner på sektoren i 2023. Et økende rentenivå gjør at det er behov for ytterligere rammereduksjoner ut over det som allerede ligger inne. I 2023 håndterer kommunen renteøkningen ved bruk av disposisjonsfond, men fra 2024 vil økt rentenivå medføre ytterligere rammetrekk. For oppvekst, kultur og velferd tilsier dette er samlet rammetrekk på 39,7 mill. kroner i 2024. Dette er en økning på 25,6 mill. kroner i forhold til gjeldende økonomiplan. I 2026 vil rammetrekket være på 41,0 mill. kroner, noe som er en økning på 20,6 mill. kroner i forhold til gjeldende økonomiplan.
Sektoren har alvorlige økonomiske utfordringer. Både for høyt driftsnivå inneværende år og reduserte rammer i årene framover utfordrer måten sektoren leverer tjenestene på. Det er derfor nødvendig å gjennomføre varige tiltak for å komme i økonomisk balanse i årene framover. Skal økonomisk balanse oppnås, må alle tiltakene som er beskrevet i saken gjennomføres.