Status

Sentraladministrasjonen består av fire avdelinger:

  • administrasjonsavdelingen
  • analyse- og utviklingsavdelingen
  • personal- og organisasjonsavdelingen
  • økonomiavdelingen

Sentraladministrasjonen representerer stab- og støttefunksjoner internt i organisasjonen og eksternt mot innbyggere i kommunen. De aller fleste har mulighet til å velge arbeidssted i Molde sentrum, Midsund, Eidsvåg eller en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk tilstedeværelse. Det er lagt vekt på å ha system som tilrettelegger for digital samhandling.

Administrasjonsavdelingen rommer den øverste administrative ledelse med kommunedirektør og assisterende kommunedirektør, samt beredskap. I tillegg ligger politisk sekretariat, kommunikasjon og service, dokument og arkiv samt ROR-innkjøp under administrasjonsavdelingen. Analyse- og utviklingsavdelingen ble etablert i forbindelse med ny kommune og har ansvar for en rekke oppgaver knyttet til samfunnsplanlegging, analyser, digitalisering og prosjekt- og prosessledelse. I tillegg er det overordnede arbeidet knyttet til bærekraft og klima lagt til avdelingen. Molde kommune har fått prosjektmidler fra byen som regional motor (BRM) til drift av innbyggerlab. Innbyggerlaben i Molde sentrum åpnet medio 2022. Den skal være et sted for medvirkning og samskaping mellom kommunen, innbyggerne, næringslivet og frivilligheten, og skal bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling.

Arbeidet med å bygge ny kommune vil fortsette i kommende periode. Vi må omstille oss i takt med at samfunnet rundt oss endrer seg og kommunedirektøren vurderer fortløpende om administrasjonen har den riktige organiseringen.

Vis undermeny