Administrasjonsavdelingen
Ramme for budsjett 2020 og økonomiplan 2020–2023
Budsjett 2020 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | |||
Inngående ramme 2020 / utgangspunkt 2020–2023 | 94 543 | 90 169 | 88 575 | 88 797 | |
Andre endringer | 5 211 | -250 | -750 | -250 | |
Lønns- og prisvekst justert med deflator 3,1 pst. | 2 847 | ||||
Overføring av Visma-regninger til ROR-IKT – Visma Flyt ressursstyring | -652 | ||||
Økt tilskudd Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS | 4 793 | ||||
Endring overhead utover deflator | -378 | ||||
Fordeling av husleiebuffer | -3 360 | ||||
Husleie ROR-innkjøp | 378 | ||||
Konsekvens av ny fordelingsmodell og komunereform | -313 | ||||
Omprofilering kommunevåpen | 500 | -500 | |||
Tilskudd til Astero – medfinansiering | 816 | ||||
Medlemskontigent til LVK - vassdragsutbygging | 210 | ||||
Beredskapsferge Eikesdalsvannet | 120 | ||||
Molde kommunes andel av økte utgifter grunnet kjøp av tjenester | 250 | ||||
Ytterligere rammetrekk stab | -250 | -250 | -250 | ||
Rammesaken | -5 132 | -522 | |||
FN-sak 6/19 rammesak – politisk styring og controll – konsekvens av sammenslåing | -3 743 | -522 | |||
FN-sak 6/19 rammesak – konsekvens av sammenslåing | -1 169 | ||||
FN-sak 6/19 rammesak – ROR-innkjøp – ny fordelingsmodell | -220 | ||||
Statsbudsjettet 2020 | 2 000 | -2 000 | |||
Prosjektskjønn – helseplattform (Molde har fått innvilget 1,0 mill. kroner ekstra til dekking av felleskostnader for alle 4 prosjekt) | 2 000 | -2 000 | |||
Gjeldende økonomiplan | -6 453 | 928 | 722 | ||
Nesset – kommune- og fylkestingsvalg samt stortingsvalg | -361 | 103 | -103 | ||
Molde – K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – kommunereformen, regionsentertilskudd | -4 576 | ||||
Molde – opplæring folkevalgte | -206 | ||||
Molde – kommune- og fylkestingsvalg samt stortingsvalg | -1 083 | 825 | 825 | ||
Nesset – avslutning av arkiv 2019 som ikke videreføres | -227 | ||||
Ny driftsramme | 90 169 | 88 325 | 88 297 | 88 047 |
Tjenester og oppgaver i perioden
Administrasjonsavdelingen ledes av assisterende kommunedirektør og består av fire seksjoner. Avdelingen ivaretar i tillegg fagområdene:
- eierstyring for alle interkommunale samarbeid, selskap og aksjeselskap
- overordnet samarbeid med spesialisthelsetjenesten
- overordnet beredskap
- forhandlinger om konsesjonskraftsinntektene
- rapportering om virksomhetsstyring og balansert målstyring
Seksjon for kommunikasjon og service
Seksjonen ivaretar drift og utvikling av en rekke digitale publikumskanaler: kommunens nettsider, kommuneTV, intranettet, sosiale medier med mere. Seksjonen har ansvar for daglig drift og utvikling av resepsjon/skranke i rådhusene, sentralbord og telefoni. Skjenke- og serveringsbevillinger og koordineringsansvar for borgerlige vigsler er også ivaretatt i denne seksjonen.
Seksjon for dokumentforvaltning og arkiv
Seksjonen har ansvar for kommunens post og hovedarkiv, samt oppfølging og kvalitetssikring av dette. Seksjonen server organisasjonen gjennom opplæring og brukerstøtte, vedlikehold av arkivplan og systemadministrasjon. Det er høsten 2019 innført nytt sak- og arkivsystem.
Seksjon for politisk sekretariat
Seksjonen har ansvar for sekretariatsfunksjon og praktisk tilrettelegging av politiske møter og valggjennomføring. Seksjonen gir brukerstøtte og opplæring for politikere og saksbehandlere. Seksjonen bistår ordfører og varaordfører og gir informasjon til publikum og media om møter, vedtak og politisk system.
ROR-innkjøp
Seksjonen utgjør en felles innkjøpsfunksjon for kommunene Molde, Rauma og Aukra. Seksjonen har ansvaret for felles innkjøpsavtaler, rammeavtaler og kvalitetssikring av innkjøp i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser.
Kommuneadvokaten
Kommuneadvokaten er prosessfullmektig for kommunen i alle saker for retten og fylkesnemnda. Kommuneadvokaten er juridisk rådgiver for folkevalgte organ, kommunedirektøren og kommunens øvrige enheter. Det ytes tjenester til nabokommuner i henhold til inngåtte avtaler.
Utfordringer i perioden
Avdelingen har ansatte med arbeidssted i alle de tre gamle kommunene og det utfordrer med henhold til å benytte digital samhandling også i det daglige. Det er en omstilling, men kommunen har system som tilrettelegger for dette, og som vil gjøre behovet for å reise mindre. Dette er viktig for de enkelte ansatte, men også i et bærekraftperspektiv.