Utgiftsutjevning

Innbyggertilskuddet blir omfordelt gjennom utgiftsutjevningen. Dette har sammenheng med at utgiftsbehovet varierer mellom kommuner. I prinsippet skal kommunene få full kompensasjon for forskjellene i utgiftsnivå de selv ikke kan påvirke. Dette gjelder vel og merke for de tjenesteområdene som inngår i kostnadsnøklene. Det er ikke alle tjenesteområdene som inngår der. Alderssammensetning, strukturelle og sosiale forhold er eksempler på elementer som blir utjevnet.

Først blir det samlede utgiftsbehovet til kommunene beregnet. Dette anslaget sier hvor mye det vil koste for kommunene å gi velferdstjenester til sine innbyggere.

Ved å dele samlet utgiftsbehov i kommunene på antall innbyggere, fremkommer gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger

Ved å dele samlet utgiftsbehov i kommunene på antall innbyggere, fremkommer gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger
Gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger = samlet utgiftsbehov 293 153 050 000 = 54 839
antall innbyggere 5 345 735

For å komme frem til beregnet utgiftsbehov for den enkelte kommune, benyttes kostnadsnøkkelen. Denne består av et sett kriterier med vekter som gir en samlet kostnadsindeks. Molde kommunes kostnadsindeks for 2020 er 1,0087.

Dette betyr at produksjonen av velferdstjenester skal være 0,9 pst. dyrere i Molde kommune enn for gjennomsnittskommunen. For 2019 hadde de tre kommunene anslagsvis en indeks på 0,9971. Det betyr at utgiftsbehov har økt med knappe 1,2 pst. mer enn gjennomsnittskommunen fra i fjor.

Beregnet utgiftsbehov Molde kommune per innbygger

Beregnet utgiftsbehov Molde kommune per innbygger
Gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger 54 839 x kostnadsinndeks Molde 1,0087 = 55 315

Forskjell utgiftsbehov Molde kommune og landsgjennomsnittet per innbygger

Forskjell utgiftsbehov Molde kommune og landsgjennomsnittet per innbygger
Utgiftsbehov per innbygger for Molde kommune 55 315
- Utgiftsbehov per innbygger landsgjennomsnittet 54 839
Forskjell i utgiftsbehov 476

Økningen av rammetilskuddet gjennom utgiftsutjevningen, er en konsekvens av at Molde kommune samlet sett har et høyere beregnet utgiftsbehov enn gjennomsnittskommunen. Kompensasjonen på totalt 15,2 mill. kroner fordeles på de ulike utgiftskriteriene i tabellen under.

Tabell utgiftsutjevning

Tabell utgiftsutjevning
Tall for Vektet andel Omfordelt utgiftsutjevning
Molde landet
Folketall per 1. juli 2017 31 994 5 345 735
Innbyggere 0–1 år 652 111 725 97,5 % -244 936
Innbyggere 2–5 år 1 376 241 699 95,1 % -11 758 582
Innbyggere 6–15 år 3 797 642 002 98,8 % -5 415 714
Innbyggere 16–22 år 2 783 456 651 101,8 % 747 332
Innbyggere 23–66 år 17 723 3 076 256 96,3 % -6 906 451
Innbyggere 67–79 år 4 010 588 564 113,8 % 13 718 174
Innbyggere 80–89 år 1 298 183 672 118,1 % 24 486 904
Innbyggere over 89 år 355 45 166 131,3 % 21 381 126
Gradert basiskriterium 0,63 274,58 38,6 % -17 340 618
Sonekriteriet (indeks) 0,9842 1 98,4 % -282 099
Nabokriteriet (indeks) 1,3148 1 131,5 % 5 633 980
Landbrukskriteriet (indeks) 0,8391 1 83,9 % -592 793
Innvandrere 6–15 år, ekskl. Skandinavia 365 51 414 118,6 % 2 284 873
Psykisk utviklingshemmede 16 år og over 127 19 344 109,2 % 7 930 842
Ikke-gifte 67 år og over 2 308 358 209 107,7 % 6 152 085
Dødlighetskriteriet 224 40 228 93,0 % -5 594 747
Uføre 18–49 år 537 107 846 83,2 % -1 916 762
Flyktninger uten integreringstilskudd 583 152 517 63,9 % -5 327 645
Opphopingsindeks 0,5488 173,51 54,9 % -7 599 245
Aleneboende 30–66 år 2 844 475 871 99,9 % -48 868
Barn 0–15 år med enslig forsørger 697 116 670 99,8 % -56 263
Lavinntektskriteriet 1 192 276 501 72,0 % -5 447 008
Barn 1 år uten kontantstøtte 237 39 544 99,9 % -16 095
Innbyggere med høyere utdanning 8 711 1 392 556 104,5 % 1 458 788
Sum utgiftsutjevning 100,87 % 15 246 000

Som tabellen over viser, gir de ulike kriteriene både reduksjoner og tillegg i rammetilskuddet. Molde kommune har relativt få barn i forhold til folketallet og trekkes 17,4 mill. kroner grunnet relativt få barn under 16 år. Tilsvarende har Molde kommune flere eldre innbyggere og får 59,6 mill. kroner grunnet relativt flere innbyggere som er 67 år eller eldre.

Gradert basiskriterium gir Molde kommune et trekk på 17,3 mill. kroner i 2019. Basiskriteriet ble fra 2017 gradert med strukturkriteriet. Dette for å skille mellom de kommunene som er ufrivillig og frivillig små.

Sone- og nabokriteriet skal fange opp reiseavstander i kommunene. Store reiseavstander kan medføre behov for et mer desentralisert tjenestetilbud i den enkelte kommune. Sonekriteriet fanger opp reiseavstander innenfor ulike soner i den enkelte kommune, og nabokriteriet fanger opp reiseavstanden mellom sonene i en kommune. Molde kommune får et samlet tillegg på 5,4 mill. kroner knyttet til relativt lengre reiseavstander.

Landsbrukskriteriet skal fange opp kommunens utgifter til landbruk. Molde kommune får her et trekk på 0,6 mill. kroner.

Molde kommune ligger lavere på de sosiale kriteriene målt mot gjennomsnittskommunen. Samlet får Molde kommune et trekk på 4,2 mill. kroner knyttet til de sosiale kriteriene. De ulike kriteriene gir ulikt utslag. Innvandrere 6–15 år utenfor Skandinavia, psykisk utviklingshemmede over 16 år og eldre enslige gir alle økt overføring gjennom utgiftsutjevningen. De syv siste av de sosiale kriteriene gir alle et trekk.

De to siste kriteriene i tabellen skal fange opp etterspørsel etter barnehageplasser. Ut fra dette får Molde kommune økt rammetilskuddet med 1,4 mill. kroner.

Eksempel på beregning av kriterieindeks over 89 år

Eksempel på beregning av kriterieindeks over 89 år
1 008 179 646
Beregning av kriterieindeks over 89 år = kommunens andel av kriterium / landets andel av kriterium = 1,1808
31 994 personer 5 345 735 personer
kommunens andel av innbyggere landets andel av innbyggere

Anslag på hva de tre kommunen samlet ville ha fått i 2019 i utgiftsutjevningen er et samlet trekk på cirka 5 mill. kroner. Når Molde kommune nå får et samlet tillegg på 15,2 mill. kroner betyr det at kommunen har blitt cirka 20 mill. kroner dyrere å drifte sammenlignet med gjennomsnittskommunen. Dette tallet sier hvor mye dyrere Molde kommune har blitt målt mot gjennomsnittskommunen. I tillegg til dette har gjennomsnittskommunen blitt dyrere å drifte fra 2019 til 2020. Legges dette til vil Molde kommune anslagsvis bli 30–35 mill. kroner dyrere å drifte i 2020 grunnet demografisk utvikling.

Vis undermeny