Utgiftsutjevning
Innbyggertilskuddet blir omfordelt gjennom utgiftsutjevningen. Dette har sammenheng med at utgiftsbehovet varierer mellom kommuner. I prinsippet skal kommunene få full kompensasjon for forskjellene i utgiftsnivå de selv ikke kan påvirke. Dette gjelder vel og merke for de tjenesteområdene som inngår i kostnadsnøklene. Det er ikke alle tjenesteområdene som inngår der. Alderssammensetning, strukturelle og sosiale forhold er eksempler på elementer som blir utjevnet.
Først blir det samlede utgiftsbehovet til kommunene beregnet. Dette anslaget sier hvor mye det vil koste for kommunene å gi velferdstjenester til sine innbyggere.
Ved å dele samlet utgiftsbehov i kommunene på antall innbyggere, fremkommer gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger
Gjennomsnittlig utgiftsbehov per innbygger | = | samlet utgiftsbehov 293 153 050 000 | = | 54 839 |
antall innbyggere 5 345 735 | ||||
For å komme frem til beregnet utgiftsbehov for den enkelte kommune, benyttes kostnadsnøkkelen. Denne består av et sett kriterier med vekter som gir en samlet kostnadsindeks. Molde kommunes kostnadsindeks for 2020 er 1,0087.
Dette betyr at produksjonen av velferdstjenester skal være 0,9 pst. dyrere i Molde kommune enn for gjennomsnittskommunen. For 2019 hadde de tre kommunene anslagsvis en indeks på 0,9971. Det betyr at utgiftsbehov har økt med knappe 1,2 pst. mer enn gjennomsnittskommunen fra i fjor.
Forskjell utgiftsbehov Molde kommune og landsgjennomsnittet per innbygger
Utgiftsbehov per innbygger for Molde kommune | 55 315 |
- Utgiftsbehov per innbygger landsgjennomsnittet | 54 839 |
Forskjell i utgiftsbehov | 476 |
Økningen av rammetilskuddet gjennom utgiftsutjevningen, er en konsekvens av at Molde kommune samlet sett har et høyere beregnet utgiftsbehov enn gjennomsnittskommunen. Kompensasjonen på totalt 15,2 mill. kroner fordeles på de ulike utgiftskriteriene i tabellen under.
Tabell utgiftsutjevning
Tall for | Vektet andel | Omfordelt utgiftsutjevning | ||
---|---|---|---|---|
Molde | landet | |||
Folketall per 1. juli 2017 | 31 994 | 5 345 735 | ||
Innbyggere 0–1 år | 652 | 111 725 | 97,5 % | -244 936 |
Innbyggere 2–5 år | 1 376 | 241 699 | 95,1 % | -11 758 582 |
Innbyggere 6–15 år | 3 797 | 642 002 | 98,8 % | -5 415 714 |
Innbyggere 16–22 år | 2 783 | 456 651 | 101,8 % | 747 332 |
Innbyggere 23–66 år | 17 723 | 3 076 256 | 96,3 % | -6 906 451 |
Innbyggere 67–79 år | 4 010 | 588 564 | 113,8 % | 13 718 174 |
Innbyggere 80–89 år | 1 298 | 183 672 | 118,1 % | 24 486 904 |
Innbyggere over 89 år | 355 | 45 166 | 131,3 % | 21 381 126 |
Gradert basiskriterium | 0,63 | 274,58 | 38,6 % | -17 340 618 |
Sonekriteriet (indeks) | 0,9842 | 1 | 98,4 % | -282 099 |
Nabokriteriet (indeks) | 1,3148 | 1 | 131,5 % | 5 633 980 |
Landbrukskriteriet (indeks) | 0,8391 | 1 | 83,9 % | -592 793 |
Innvandrere 6–15 år, ekskl. Skandinavia | 365 | 51 414 | 118,6 % | 2 284 873 |
Psykisk utviklingshemmede 16 år og over | 127 | 19 344 | 109,2 % | 7 930 842 |
Ikke-gifte 67 år og over | 2 308 | 358 209 | 107,7 % | 6 152 085 |
Dødlighetskriteriet | 224 | 40 228 | 93,0 % | -5 594 747 |
Uføre 18–49 år | 537 | 107 846 | 83,2 % | -1 916 762 |
Flyktninger uten integreringstilskudd | 583 | 152 517 | 63,9 % | -5 327 645 |
Opphopingsindeks | 0,5488 | 173,51 | 54,9 % | -7 599 245 |
Aleneboende 30–66 år | 2 844 | 475 871 | 99,9 % | -48 868 |
Barn 0–15 år med enslig forsørger | 697 | 116 670 | 99,8 % | -56 263 |
Lavinntektskriteriet | 1 192 | 276 501 | 72,0 % | -5 447 008 |
Barn 1 år uten kontantstøtte | 237 | 39 544 | 99,9 % | -16 095 |
Innbyggere med høyere utdanning | 8 711 | 1 392 556 | 104,5 % | 1 458 788 |
Sum utgiftsutjevning | 100,87 % | 15 246 000 |
Som tabellen over viser, gir de ulike kriteriene både reduksjoner og tillegg i rammetilskuddet. Molde kommune har relativt få barn i forhold til folketallet og trekkes 17,4 mill. kroner grunnet relativt få barn under 16 år. Tilsvarende har Molde kommune flere eldre innbyggere og får 59,6 mill. kroner grunnet relativt flere innbyggere som er 67 år eller eldre.
Gradert basiskriterium gir Molde kommune et trekk på 17,3 mill. kroner i 2019. Basiskriteriet ble fra 2017 gradert med strukturkriteriet. Dette for å skille mellom de kommunene som er ufrivillig og frivillig små.
Sone- og nabokriteriet skal fange opp reiseavstander i kommunene. Store reiseavstander kan medføre behov for et mer desentralisert tjenestetilbud i den enkelte kommune. Sonekriteriet fanger opp reiseavstander innenfor ulike soner i den enkelte kommune, og nabokriteriet fanger opp reiseavstanden mellom sonene i en kommune. Molde kommune får et samlet tillegg på 5,4 mill. kroner knyttet til relativt lengre reiseavstander.
Landsbrukskriteriet skal fange opp kommunens utgifter til landbruk. Molde kommune får her et trekk på 0,6 mill. kroner.
Molde kommune ligger lavere på de sosiale kriteriene målt mot gjennomsnittskommunen. Samlet får Molde kommune et trekk på 4,2 mill. kroner knyttet til de sosiale kriteriene. De ulike kriteriene gir ulikt utslag. Innvandrere 6–15 år utenfor Skandinavia, psykisk utviklingshemmede over 16 år og eldre enslige gir alle økt overføring gjennom utgiftsutjevningen. De syv siste av de sosiale kriteriene gir alle et trekk.
De to siste kriteriene i tabellen skal fange opp etterspørsel etter barnehageplasser. Ut fra dette får Molde kommune økt rammetilskuddet med 1,4 mill. kroner.
Eksempel på beregning av kriterieindeks over 89 år
1 008 | 179 646 | |||||
Beregning av kriterieindeks over 89 år | = | kommunens andel av kriterium | / | landets andel av kriterium | = | 1,1808 |
31 994 personer | 5 345 735 personer | |||||
kommunens andel av innbyggere | landets andel av innbyggere |
Anslag på hva de tre kommunen samlet ville ha fått i 2019 i utgiftsutjevningen er et samlet trekk på cirka 5 mill. kroner. Når Molde kommune nå får et samlet tillegg på 15,2 mill. kroner betyr det at kommunen har blitt cirka 20 mill. kroner dyrere å drifte sammenlignet med gjennomsnittskommunen. Dette tallet sier hvor mye dyrere Molde kommune har blitt målt mot gjennomsnittskommunen. I tillegg til dette har gjennomsnittskommunen blitt dyrere å drifte fra 2019 til 2020. Legges dette til vil Molde kommune anslagsvis bli 30–35 mill. kroner dyrere å drifte i 2020 grunnet demografisk utvikling.