Driftsutgifter
Driftsutgifter
Revidert 2021 | Budsjett 2022 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | ||||
Sentraladministrasjon | 91 545 | 98 106 | 95 589 | 93 989 | 95 089 | |
Oppvekst, kultur og velferd | 841 401 | 852 139 | 825 013 | 823 148 | 811 202 | |
Helse og omsorg | 836 443 | 871 904 | 881 207 | 895 486 | 914 103 | |
Teknisk, plan, næring og miljø | 47 569 | 53 393 | 49 398 | 44 574 | 44 574 | |
Fellesområde og samarbeid som inngår i Molde kommune | -28 591 | -34 335 | -27 094 | -27 156 | -27 087 | |
Overføringer til foretak, fellesråd og selskap | 257 808 | 288 621 | 303 969 | 308 378 | 308 475 | |
Driftsramme til Molde eiendom KF | 89 488 | 95 202 | 94 915 | 95 128 | 95 088 | |
Finansutgifter Molde eiendom KF | 95 599 | 121 521 | 137 160 | 141 360 | 141 501 | |
Molde kirkelig fellesråd | 19 755 | 20 245 | 20 241 | 20 237 | 20 233 | |
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS | 40 669 | 39 236 | 39 236 | 39 236 | 39 236 | |
Krisesenteret for Molde og omegn IKS | 6 809 | 6 979 | 6 979 | 6 979 | 6 979 | |
GassROR IKS | 1 297 | 1 361 | 1 361 | 1 361 | 1 361 | |
IKA Møre og Romsdal IKS | 1 230 | 1 261 | 1 261 | 1 261 | 1 261 | |
Andre selskaper | 2 961 | 2 816 | 2 816 | 2 816 | 2 816 | |
Sum driftsutgifter | 2 046 175 | 2 129 828 | 2 128 082 | 2 138 419 | 2 146 356 |
Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til sektorer og selskaper. Gjennom økonomireglementet er bevilgning ned til den enkelte enhet delegert til de tre sektorutvalgene.
For sentraladministrasjon og de to fellesområdene fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune og inntekter og finans, har kommunedirektøren fordelingsfullmakt. For budsjettområdet overføring til foretak, fellesråd og selskaper er det kommunestyret selv som vedtar de enkelte budsjettrammene.
Budsjettrammene for 2022 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett 2021 og rammesaken (sak 16/21). Videre er budsjettrammer for 2022 korrigert for forventet lønns- og prisvekst på 2,5 prosent slik at det er en reel videreføring av budsjettrammene. Rammene er så justert med endringer som ligger inne i forslag til statsbudsjett og forslag til endringer kommunedirektøren har lagt inn.
Prioriteringene og nærmere forklaring på den enkelte sektor kan du lese om under tjenesteproduksjon.
Om rammetabellene
Rammetabellene har tidligere år vært slik at utgående ramme ett år har vært inngående ramme neste år. En varig styrking har da ligget med beløp ett år, og årene etter ligger det inne gjennom inngående ramme. I årets budsjett er rammetabellene bygd opp slik at inngående ramme hvert år er inngående ramme 2021. Da vil en varig styrking ligge med beløp hvert år. Denne endringen gjør at alle tabeller i dokumentet kan leses på samme måte. En og en kolonne fra topp til bunn.
Rammetabellene er delt inn i fem kategorier:
- Opprinnelig ramme 2021
- Tekniske justeringer
- Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
- Egne prioriteringer
- Rammetrekk
Der tekniske justeringer inneholder lønns- og prisvekst og endringer uten prioriteringer i seg, slik som flytting av oppgaver fra en sektor til en annen. Egne prioriteringer er de styrkinger og reduksjoner som er lagt inn på den enkelte enhet, dette er en kombinasjon av det som har ligget inne i tidligere økonomiplaner, tidligere vedtak og kommunedirektørens forslag til prioriteringer. Rammetrekk kan sees på som et effektiviseringskrav til sektoren, sektoren får mindre penger men det er i utgangspunktet ingen oppgaver som har falt bort.