Driftsbudsjett
Rammeoversikt
Revidert 2020 | Budsjett 2021 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | |||
Kommunalsjef oppvekst, kultur og velferd | 4 119 | 4 178 | -3 822 | -18 843 | -18 843 |
Barnehage | 258 182 | 262 898 | 262 898 | 262 898 | 262 898 |
Fagavdeling barnehage | 151 558 | 159 317 | 159 317 | 159 317 | 159 317 |
Barnas Hus barnehage | 10 851 | 10 046 | 10 046 | 10 046 | 10 046 |
Langmyra barnehager | 4 857 | 4 627 | 4 627 | 4 627 | 4 627 |
Eidsvåg- Eresfjord og Vistdal barnehager | 15 485 | 14 083 | 14 083 | 14 083 | 14 083 |
Gjerdet barnehage | 8 517 | 7 849 | 7 849 | 7 849 | 7 849 |
Hatlelia barnehage | 9 941 | 11 115 | 11 115 | 11 115 | 11 115 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 15 543 | 15 628 | 15 628 | 15 628 | 15 628 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 13 206 | 12 264 | 12 264 | 12 264 | 12 264 |
Lillekollen barnehage | 12 719 | 12 164 | 12 164 | 12 164 | 12 164 |
Midsund barnehage | 5 864 | 6 397 | 6 397 | 6 397 | 6 397 |
Hjelset barnehage | 9 641 | 9 408 | 9 408 | 9 408 | 9 408 |
Skole | 362 565 | 369 955 | 374 104 | 378 254 | 378 254 |
Fagavdeling skole | 26 334 | 27 701 | 31 850 | 36 000 | 36 000 |
Bolsøya barneskole | 7 002 | 7 493 | 7 493 | 7 493 | 7 493 |
Bekkevoll ungdomsskole | 35 030 | 35 646 | 35 646 | 35 646 | 35 646 |
Bergmo ungdomsskole | 24 687 | 25 146 | 25 146 | 25 146 | 25 146 |
Eidsvåg barne- og ungdomsskole | 24 054 | 24 438 | 24 438 | 24 438 | 24 438 |
Indre Nesset barne- og ungdomsskule | 11 232 | 11 411 | 11 411 | 11 411 | 11 411 |
Kvam skole | 17 631 | 18 836 | 18 836 | 18 836 | 18 836 |
Kviltorp skole | 36 602 | 36 694 | 36 694 | 36 694 | 36 694 |
Langmyra skole | 38 201 | 38 831 | 38 831 | 38 831 | 38 831 |
Midsund skule | 27 967 | 28 268 | 28 268 | 28 268 | 28 268 |
Nordbyen skole | 23 044 | 24 358 | 24 358 | 24 358 | 24 358 |
Sellanrå skole | 29 340 | 29 806 | 29 806 | 29 806 | 29 806 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 19 279 | 18 761 | 18 761 | 18 761 | 18 761 |
Sekken oppvekstsenter | 5 148 | 5 110 | 5 110 | 5 110 | 5 110 |
Kleive oppvekstsenter | 11 996 | 11 416 | 11 416 | 11 416 | 11 416 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 25 018 | 26 040 | 26 040 | 26 040 | 26 040 |
PPT | 11 547 | 11 724 | 11 724 | 11 724 | 11 724 |
Voksenopplæring | 12 822 | 13 012 | 13 012 | 13 012 | 13 012 |
Tøndergård skole og ressurssenter | 3 894 | 3 999 | 3 999 | 3 999 | 3 999 |
Kulturskolen | 12 303 | 12 612 | 12 612 | 12 612 | 12 612 |
Kulturtjenesten | 40 832 | 37 244 | 37 244 | 37 244 | 37 244 |
Moldebadet | -1 869 | -2 599 | -2 599 | -2 599 | -2 599 |
Barnevern | 48 628 | 49 492 | 49 492 | 49 492 | 49 492 |
Flyktningtjenesten | 53 677 | 35 215 | 27 005 | 26 342 | 26 274 |
NAV Molde | 36 629 | 36 713 | 36 713 | 36 713 | 36 713 |
843 329 | 834 443 | 822 383 | 810 848 | 810 780 |
Status
Sektor for oppvekst, kultur og velferd ivaretar en stor bredde av kommunens tjenester. Skole og barnehage er allmenne arenaer som omfatter alle barn og unge. Kulturtjenesten, Moldebadet og Molde kulturskole er frivillige opplæringstilbud, opplevelse og tjenester rettet mot frivillighet. PPT og barnevernstjenesten yter tjenester og tiltak for barn, unge og familier som har behov for det, men er også støtte og veiledningstjeneste til de øvrige tjenestene i kommunen.
De fleste av tjenestene og enhetene i sektoren er i en presset situasjon og rammetrekket i økonomiplanen, som for 2021 er på 10,2 mill. kroner, utfordrer tjenestene ytterligere. Rammetrekket er økende utover i økonomiplanperioden. Det er et gap mellom uttalte behov og økonomiske forutsetninger. Sektoren har et for høyt driftsnivå i 2020 på drøye 23 mill. kroner per august 2020 (sett bort fra utgifter knyttet til covid-19). Det forhøyede driftsnivået i 2020 er en utfordring tjenestene i all hovedsak drar med seg inn i 2021. De fleste tjenestene har utgifter som er bundet i tiltak som trenger planlegging og større prosesser for å kunne avvikle eller nedskalere. I de fleste tilfeller der enhetene har merforbruk i 2020 er det rettighetsfestede tjenester som ytes og det kan få alvorlige konsekvenser dersom tjenesten ikke blir gitt. Det handler særlig om sosialhjelp og spesialundervisning. Den samlede økonomiske utfordring for sektoren i 2021 vil være på 33,2 mill. kroner.
Ut fra tilgjengelige kvalitetsmålinger, er kvaliteten på tjenestene jevnt over gode, selv om det innenfor flere tjenester også kan være potensiale for å utnytte ressursene enda bedre og å utvikle kvaliteten. Særlig sees det på muligheter gjennom tettere samhandling mellom tjenestene og mer helhetlige tjenester for familier. Barnevernstjenesten er med på et statlig finansiert veiledningstiltak over to år sammen med flere andre kommuner. Tiltaket skal bidra til å hindre mellom annet fristbrudd i barneverntjenesten.
Sektoren søker aktivt midler til prosjekt som kan utvikle kvaliteten i tjenestene. Særlig handler dette om tiltak som kan hindre utenforskap og fremme inkludering. Viktige prosjekt i 2021 er LOS- prosjektet som innebærer å følge tettere opp elever med høyt skolefravær. Andre tiltak er samarbeid med frivillighet om søknader til nasjonal tilskuddordning for inkludering av barn og unge.
Både på skole og barnehage er det utfordringer med å rekruttere nok personell med riktig kompetanse. Det blir viktig fremover for sektoren på de aktuelle områdene å delta i nasjonale og regionale satsinger for å kunne møte utfordringene på en god måte. Mellom annet kan utvikling av heltidskultur være et bidrag inn for å løse arbeidskrafts- og kompetanseutfordringene.
Demografiske beregninger viser færre barn og unge i Molde fremover, særlig i ytterkantene av kommunen. God planlegging av hvor og hvordan tilbud av tjenester skal gis blir viktig for å sikre bærekraftighet i forhold til økonomi og kvalitet.
Lederne på hver enhet gjør det ytterste for å holde kostnadene nede og utnytte ressursene til det beste for brukerne. Det legges vekt på tett og systematisk oppfølging av kostnadsdrivende faktorer og forsvarlighet i driften.
Plan og strategier
Kommunen har ingen formelt vedtatte planer for området som følge av ny kommune.
Det er startet planarbeid for to sentrale planer for området
Skolebruksplanen vil omhandle hvordan og hvor tjenestene innenfor skole skal gis fremover.
Plan for barnehage vil omhandle hvordan og hvor tjenesten innenfor barnehage skal gis fremover.
Planer som står fremfor rullering eller revidering
Barne- og ungdomsplan og plan for idrett og friluftsliv. Planarbeidet vil starte opp etter at kommuneplanens samfunnsdel er vedtatt.
Felles strategier for tjenestene i sektoren
Områdene i det påfølgende skal sektoren arbeide videre med for å oppnå balanse. Områdene har blittpekt på i arbeidsmøter med politikerne, enhetsledere, tillitsvalgte og verneombud. Mange av tiltakene vil kreve større prosesser, arbeid over tid og samhandling mellom tjenestene i sektoren for å lykkes. Med langsiktig og systematisk arbeid er det tro på at sektoren på sikt kan oppnå balanse.
Det er igangsatt arbeid med skolebruksplan og barnehageplan, med mål om å endre strukturen i tjenestene som kan gi mer effektiv drift og for at kommunen kan møte kompetansekravene. Det er usikkert hva strukturendringer kan føre til av utgiftsreduksjon. Dette vil være en del av utredningsarbeidet. Det kan være realistisk å vedta strukturendringer som kan få virkning fra august 2021.
Samlet sett har sektoren forholdvis lavt sykefravær, men forskjellene mellom enhetene er store. Det tenkes systematisk rapportering til politisk utvalg og særskilt oppfølging av enkelte enheter for å redusere sykefraværet. Sykefravær fører til større slitasje på de som er igjen i arbeid, ustabilitet og redusert kvalitet på tjenestene. Fra før er det en kultur og praksis for å ikke leie inn vikar før det er absolutt nødvendig i tjenestene, så det usikkert om hvor mye redusert sykefravær kan gi av innsparinger i 2021. Dette blir en del av hvordan rammekuttene i hver enhet kan håndteres.
Det arbeides med en plan for bedre tilpasset opplæring og en bedre felles faglig forståelse og praksis mellom PPT og skolene. Det er usikkert hvor mye økonomisk innsparing tiltaket kan gi i 2021, men det kan gi skolene bedre muligheter til å oppfylle lærernormen innenfor de økonomiske rammene som er tildelt.
Det er muligheter for å redusere sosialhjelpsutbetalinger gjennom å inkludere flere i aktivitet. Enhetene i sektoren er innstilt på å gjennomføre en dugnad for å inkludere og forebygge utenforskap. Dette er tiltak som kan gi virkninger på lang sikt, men kan får virkninger i 2021 ved at personer får riktig stønad i stedet for sosialhjelp. Det er viktig å merke seg at det er flere flyktninger som er ferdig med femårsperioden for integreringstilskudd og vil være avhengig av sosialhjelp i 2021. Tiltaket kan bidra til at sosialhjelpsutbetalingene ikke øker selv om trykket på sosialhjelp vil øke
Moldebadet har blitt utfordret på å øke salgsinntektene gjennom å inngå flere avtaler med næringslivet.
Prioriteringer
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
Statlige midler til frivilligsentraler har tidligere år vært gitt som særskilt tildeling i rammetilskuddet. Fra 2021 vil dette bli gitt som et øremerket tilskudd, og sektorens ramme er redusert med 0,5 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2020 ble det innført inntektsgradert foreldrebetaling i SFO for 1. og 2. trinn, samt gratis SFO for barn på 5. – 7. trinn med særskilte behov. Ordningen med inntektsgradert foreldrebetaling blir fra høsten 2021 utvidet til også å gjelde 3. og 4. trinn. Til sammen er sektorens ramme styrket med 0,8 mill. kroner i 2021. Videre korrigeres det for færre elever i private skoler med 0,6 mill. kroner og sektoren styrkes 0,5 mill. kroner til økt lærertetthet.
Som følge av at utvidet rett til ettervern innenfor barneverntjenesten øker fra 23 til 25 år, er sektoren tilført 0,1 mill. kroner.
Egne prioriteringer
På grunna av redusert mottak av flyktninger og at flere av flyktningene har vært i Molde i 5 år vil integreringstilskuddet fra staten bli kraftig redusert. For sektoren vil dette medføre en reduksjon i rammen på 17,9 mill. kroner i 2021, med ytterligere reduksjon utover i planperioden. Flyktningtjenesten vil redusere driften i samsvar med tildelt ramme. Utfordringen blir å følge opp de flyktningene som allerede har kommet. Enheten får ikke stordriftsfordeler og tilbudet til flyktningene blir mer begrenset. Dette kan selvsagt bidra til å redusere kvaliteten av tjenestene og med det resultatoppnåelse. Flyktningene skal få sin individuelle rett til et tilpasset introprogram oppfylt slik at de på en raskest mulig måte skal tilegne seg ferdigheter og kunnskap nok for å kunne delta i yrkeslivet. I 2019 og 2020 har enheten redusert driften med rundt 30 stillinger. Reduksjon av bemanning må fortsette om ikke antallet flyktninger som kommunen skal motta øker.
Det er en målsetning i kommunen at livsopphold, introprogrammet og norskopplæring finansieres av de statlige tilskuddene. Redusert mottak av flyktninger påvirker også andre tjenester i sektoren. Flere av flyktningene har særskilte behov og kommunen har mottatt «tilskudd 2» i disse tilfellene. Disse ressursene har også i mange tilfeller bidratt til å styrke det ordinære tilbudet.
Reduksjon i antall mottatte flyktninger medfører at drift ved Molde voksenopplæringssenter må reduseres. Dette vil gi redusert mulighet for stordriftsfordeler. Finansiering av rettighetsfestet grunnskole for voksne er en stor utfordring. Det følger ikke statlige midler til slik opplæring.
Nye Idrettens hus er i full drift fra høsten 2020. Dette medfører at kulturtjenesten forventes å få økte leieinntekter på 1,7 mill. kroner, samtidig som driftsutgiftene forventes å øke noe. Samlet reduseres sektorens ramme med 1,5 mill. kroner.
Midsund og Raknes skole er nå slått sammen. Midlene til økt ledelsesressurs i byggeperioden blir nå trukket ut av sektorens ramme.
I økonomiplanperioden er det lagt inn midler til drift av ny skole i Årølia fra 2022.
Rammetrekk
For budsjettåret 2021 er 10,2 mill. kroner fordelt etter enhetenes netto andel av sektorens samlede netto budsjettramme. For skole- og barnehageområdet er det så fordelt videre til den enkelte enhet gjennom de respektive fordelingsmodellene. Hver enhet får utfordringen og rammetrekket må finne sin løsning, gjennom nedbemanning, reduksjon eller endring i tjenestetilbud. Hver enhetsleder skal i forbindelse med detaljbudsjetteringen ta hensyn til trekket og definere konkret hvordan trekkes skal håndteres på den enkelte enhet. Konsekvensene er hardere prioriteringer i de enkelte tjenestene og med det redusert eller endret tilbud og kvalitet.