Driftsbudsjett

Rammeoversikt

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Kommunalsjef oppvekst, kultur og velferd 4 119 4 178 -3 822 -18 843 -18 843
Barnehage 258 182 262 898 262 898 262 898 262 898
Fagavdeling barnehage 151 558 159 317 159 317 159 317 159 317
Barnas Hus barnehage 10 851 10 046 10 046 10 046 10 046
Langmyra barnehager 4 857 4 627 4 627 4 627 4 627
Eidsvåg- Eresfjord og Vistdal barnehager 15 485 14 083 14 083 14 083 14 083
Gjerdet barnehage 8 517 7 849 7 849 7 849 7 849
Hatlelia barnehage 9 941 11 115 11 115 11 115 11 115
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager 15 543 15 628 15 628 15 628 15 628
Kvam og St. Sunniva barnehager 13 206 12 264 12 264 12 264 12 264
Lillekollen barnehage 12 719 12 164 12 164 12 164 12 164
Midsund barnehage 5 864 6 397 6 397 6 397 6 397
Hjelset barnehage 9 641 9 408 9 408 9 408 9 408
Skole 362 565 369 955 374 104 378 254 378 254
Fagavdeling skole 26 334 27 701 31 850 36 000 36 000
Bolsøya barneskole 7 002 7 493 7 493 7 493 7 493
Bekkevoll ungdomsskole 35 030 35 646 35 646 35 646 35 646
Bergmo ungdomsskole 24 687 25 146 25 146 25 146 25 146
Eidsvåg barne- og ungdomsskole 24 054 24 438 24 438 24 438 24 438
Indre Nesset barne- og ungdomsskule 11 232 11 411 11 411 11 411 11 411
Kvam skole 17 631 18 836 18 836 18 836 18 836
Kviltorp skole 36 602 36 694 36 694 36 694 36 694
Langmyra skole 38 201 38 831 38 831 38 831 38 831
Midsund skule 27 967 28 268 28 268 28 268 28 268
Nordbyen skole 23 044 24 358 24 358 24 358 24 358
Sellanrå skole 29 340 29 806 29 806 29 806 29 806
Skjevik barne- og ungdomsskole 19 279 18 761 18 761 18 761 18 761
Sekken oppvekstsenter 5 148 5 110 5 110 5 110 5 110
Kleive oppvekstsenter 11 996 11 416 11 416 11 416 11 416
Vågsetra barne- og ungdomsskole 25 018 26 040 26 040 26 040 26 040
PPT 11 547 11 724 11 724 11 724 11 724
Voksenopplæring 12 822 13 012 13 012 13 012 13 012
Tøndergård skole og ressurssenter 3 894 3 999 3 999 3 999 3 999
Kulturskolen 12 303 12 612 12 612 12 612 12 612
Kulturtjenesten 40 832 37 244 37 244 37 244 37 244
Moldebadet -1 869 -2 599 -2 599 -2 599 -2 599
Barnevern 48 628 49 492 49 492 49 492 49 492
Flyktningtjenesten 53 677 35 215 27 005 26 342 26 274
NAV Molde 36 629 36 713 36 713 36 713 36 713
843 329 834 443 822 383 810 848 810 780

Status

Sektor for oppvekst, kultur og velferd ivaretar en stor bredde av kommunens tjenester. Skole og barnehage er allmenne arenaer som omfatter alle barn og unge. Kulturtjenesten, Moldebadet og Molde kulturskole er frivillige opplæringstilbud, opplevelse og tjenester rettet mot frivillighet. PPT og barnevernstjenesten yter tjenester og tiltak for barn, unge og familier som har behov for det, men er også støtte og veiledningstjeneste til de øvrige tjenestene i kommunen.

De fleste av tjenestene og enhetene i sektoren er i en presset situasjon og rammetrekket i økonomiplanen, som for 2021 er på 10,2 mill. kroner, utfordrer tjenestene ytterligere. Rammetrekket er økende utover i økonomiplanperioden. Det er et gap mellom uttalte behov og økonomiske forutsetninger. Sektoren har et for høyt driftsnivå i 2020 på drøye 23 mill. kroner per august 2020 (sett bort fra utgifter knyttet til covid-19). Det forhøyede driftsnivået i 2020 er en utfordring tjenestene i all hovedsak drar med seg inn i 2021. De fleste tjenestene har utgifter som er bundet i tiltak som trenger planlegging og større prosesser for å kunne avvikle eller nedskalere. I de fleste tilfeller der enhetene har merforbruk i 2020 er det rettighetsfestede tjenester som ytes og det kan få alvorlige konsekvenser dersom tjenesten ikke blir gitt. Det handler særlig om sosialhjelp og spesialundervisning. Den samlede økonomiske utfordring for sektoren i 2021 vil være på 33,2 mill. kroner.

Ut fra tilgjengelige kvalitetsmålinger, er kvaliteten på tjenestene jevnt over gode, selv om det innenfor flere tjenester også kan være potensiale for å utnytte ressursene enda bedre og å utvikle kvaliteten. Særlig sees det på muligheter gjennom tettere samhandling mellom tjenestene og mer helhetlige tjenester for familier. Barnevernstjenesten er med på et statlig finansiert veiledningstiltak over to år sammen med flere andre kommuner. Tiltaket skal bidra til å hindre mellom annet fristbrudd i barneverntjenesten.

Sektoren søker aktivt midler til prosjekt som kan utvikle kvaliteten i tjenestene. Særlig handler dette om tiltak som kan hindre utenforskap og fremme inkludering. Viktige prosjekt i 2021 er LOS- prosjektet som innebærer å følge tettere opp elever med høyt skolefravær. Andre tiltak er samarbeid med frivillighet om søknader til nasjonal tilskuddordning for inkludering av barn og unge.

Både på skole og barnehage er det utfordringer med å rekruttere nok personell med riktig kompetanse. Det blir viktig fremover for sektoren på de aktuelle områdene å delta i nasjonale og regionale satsinger for å kunne møte utfordringene på en god måte. Mellom annet kan utvikling av heltidskultur være et bidrag inn for å løse arbeidskrafts- og kompetanseutfordringene.

Demografiske beregninger viser færre barn og unge i Molde fremover, særlig i ytterkantene av kommunen. God planlegging av hvor og hvordan tilbud av tjenester skal gis blir viktig for å sikre bærekraftighet i forhold til økonomi og kvalitet.

Lederne på hver enhet gjør det ytterste for å holde kostnadene nede og utnytte ressursene til det beste for brukerne. Det legges vekt på tett og systematisk oppfølging av kostnadsdrivende faktorer og forsvarlighet i driften.

Plan og strategier

Kommunen har ingen formelt vedtatte planer for området som følge av ny kommune.

Det er startet planarbeid for to sentrale planer for området

Skolebruksplanen vil omhandle hvordan og hvor tjenestene innenfor skole skal gis fremover.

Plan for barnehage vil omhandle hvordan og hvor tjenesten innenfor barnehage skal gis fremover.

Planer som står fremfor rullering eller revidering

Barne- og ungdomsplan og plan for idrett og friluftsliv. Planarbeidet vil starte opp etter at kommuneplanens samfunnsdel er vedtatt.

Felles strategier for tjenestene i sektoren

Områdene i det påfølgende skal sektoren arbeide videre med for å oppnå balanse. Områdene har blittpekt på i arbeidsmøter med politikerne, enhetsledere, tillitsvalgte og verneombud. Mange av tiltakene vil kreve større prosesser, arbeid over tid og samhandling mellom tjenestene i sektoren for å lykkes. Med langsiktig og systematisk arbeid er det tro på at sektoren på sikt kan oppnå balanse.

Det er igangsatt arbeid med skolebruksplan og barnehageplan, med mål om å endre strukturen i tjenestene som kan gi mer effektiv drift og for at kommunen kan møte kompetansekravene. Det er usikkert hva strukturendringer kan føre til av utgiftsreduksjon. Dette vil være en del av utredningsarbeidet. Det kan være realistisk å vedta strukturendringer som kan få virkning fra august 2021.

Samlet sett har sektoren forholdvis lavt sykefravær, men forskjellene mellom enhetene er store. Det tenkes systematisk rapportering til politisk utvalg og særskilt oppfølging av enkelte enheter for å redusere sykefraværet. Sykefravær fører til større slitasje på de som er igjen i arbeid, ustabilitet og redusert kvalitet på tjenestene. Fra før er det en kultur og praksis for å ikke leie inn vikar før det er absolutt nødvendig i tjenestene, så det usikkert om hvor mye redusert sykefravær kan gi av innsparinger i 2021. Dette blir en del av hvordan rammekuttene i hver enhet kan håndteres.

Det arbeides med en plan for bedre tilpasset opplæring og en bedre felles faglig forståelse og praksis mellom PPT og skolene. Det er usikkert hvor mye økonomisk innsparing tiltaket kan gi i 2021, men det kan gi skolene bedre muligheter til å oppfylle lærernormen innenfor de økonomiske rammene som er tildelt.

Det er muligheter for å redusere sosialhjelpsutbetalinger gjennom å inkludere flere i aktivitet. Enhetene i sektoren er innstilt på å gjennomføre en dugnad for å inkludere og forebygge utenforskap. Dette er tiltak som kan gi virkninger på lang sikt, men kan får virkninger i 2021 ved at personer får riktig stønad i stedet for sosialhjelp. Det er viktig å merke seg at det er flere flyktninger som er ferdig med femårsperioden for integreringstilskudd og vil være avhengig av sosialhjelp i 2021. Tiltaket kan bidra til at sosialhjelpsutbetalingene ikke øker selv om trykket på sosialhjelp vil øke

Moldebadet har blitt utfordret på å øke salgsinntektene gjennom å inngå flere avtaler med næringslivet.

Prioriteringer

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Opprinnelig ramme 2020 / utgangspunkt 2021–2024 852 389 843 329 834 443 822 383 810 848
Lønns- og prisvekst -9 805 21 653
Oppgaveendringer 716 -664
Prioriteringer 29 -29 875 -12 061 -11 535 -68
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet 1 343
Ny gjennomføringsløsning for prøver og eksamener -44
Frivilligsentral – styrking av ramme for høyt trekk i statsbudsjett 482
Øremerket tilskudd frivilligsentral -1 242
Inntektsgradert foreldrebetaling i SFO 1. - 2. trinn, helårseffekt 494
Inntektsgradert foreldrebetaling i SFO 3. - 4. trinn 148
Gratis SFO til barn med særskilte behov 5. - 7. trinn, helårseffekt 178
Utvidet aldersgrense for rett til ettervern i barnevernet 144
Endring i elevtall statlig og private skoler 634
Tilskudd til økt lærertetthet 549
Egne prioriteringer 29 -20 968 -4 061 3 486 -68
Breddetilbudet – økning av aktivitet 129
Individuell jobbstøtte (IPS) – egenandel 3 prosjektstillinger -464
Rammeendring redusert bosetning -17 993 -8 210 -663 -68
Økt tilskudd private barnehager 444
Økte inntekter Molde idrettspark -1 739
Økte utgifter Molde idrettspark 180
Styrking ledelse før sammenslåing av skoler – helårsvirkning -153
Ny skole Årølia 4 149 4 149
K-sak 57/20 - barnehager psykososialt barnehagemiljø og internkontroll - helårseffekt (statsbudsjett 2021) 29 28
Reduksjon husleie Plassen -1 400
Rammetrekk -10 250 -8 000 -15 021
Ny driftsramme 843 329 834 443 822 383 810 848 810 780

Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet

Statlige midler til frivilligsentraler har tidligere år vært gitt som særskilt tildeling i rammetilskuddet. Fra 2021 vil dette bli gitt som et øremerket tilskudd, og sektorens ramme er redusert med 0,5 mill. kroner.

I statsbudsjettet for 2020 ble det innført inntektsgradert foreldrebetaling i SFO for 1. og 2. trinn, samt gratis SFO for barn på 5. – 7. trinn med særskilte behov. Ordningen med inntektsgradert foreldrebetaling blir fra høsten 2021 utvidet til også å gjelde 3. og 4. trinn. Til sammen er sektorens ramme styrket med 0,8 mill. kroner i 2021. Videre korrigeres det for færre elever i private skoler med 0,6 mill. kroner og sektoren styrkes 0,5 mill. kroner til økt lærertetthet.

Som følge av at utvidet rett til ettervern innenfor barneverntjenesten øker fra 23 til 25 år, er sektoren tilført 0,1 mill. kroner.

Egne prioriteringer

På grunna av redusert mottak av flyktninger og at flere av flyktningene har vært i Molde i 5 år vil integreringstilskuddet fra staten bli kraftig redusert. For sektoren vil dette medføre en reduksjon i rammen på 17,9 mill. kroner i 2021, med ytterligere reduksjon utover i planperioden. Flyktningtjenesten vil redusere driften i samsvar med tildelt ramme. Utfordringen blir å følge opp de flyktningene som allerede har kommet. Enheten får ikke stordriftsfordeler og tilbudet til flyktningene blir mer begrenset. Dette kan selvsagt bidra til å redusere kvaliteten av tjenestene og med det resultatoppnåelse. Flyktningene skal få sin individuelle rett til et tilpasset introprogram oppfylt slik at de på en raskest mulig måte skal tilegne seg ferdigheter og kunnskap nok for å kunne delta i yrkeslivet. I 2019 og 2020 har enheten redusert driften med rundt 30 stillinger. Reduksjon av bemanning må fortsette om ikke antallet flyktninger som kommunen skal motta øker.

Det er en målsetning i kommunen at livsopphold, introprogrammet og norskopplæring finansieres av de statlige tilskuddene. Redusert mottak av flyktninger påvirker også andre tjenester i sektoren. Flere av flyktningene har særskilte behov og kommunen har mottatt «tilskudd 2» i disse tilfellene. Disse ressursene har også i mange tilfeller bidratt til å styrke det ordinære tilbudet.

Reduksjon i antall mottatte flyktninger medfører at drift ved Molde voksenopplæringssenter må reduseres. Dette vil gi redusert mulighet for stordriftsfordeler. Finansiering av rettighetsfestet grunnskole for voksne er en stor utfordring. Det følger ikke statlige midler til slik opplæring.

Nye Idrettens hus er i full drift fra høsten 2020. Dette medfører at kulturtjenesten forventes å få økte leieinntekter på 1,7 mill. kroner, samtidig som driftsutgiftene forventes å øke noe. Samlet reduseres sektorens ramme med 1,5 mill. kroner.

Midsund og Raknes skole er nå slått sammen. Midlene til økt ledelsesressurs i byggeperioden blir nå trukket ut av sektorens ramme.

I økonomiplanperioden er det lagt inn midler til drift av ny skole i Årølia fra 2022.

Rammetrekk

For budsjettåret 2021 er 10,2 mill. kroner fordelt etter enhetenes netto andel av sektorens samlede netto budsjettramme. For skole- og barnehageområdet er det så fordelt videre til den enkelte enhet gjennom de respektive fordelingsmodellene. Hver enhet får utfordringen og rammetrekket må finne sin løsning, gjennom nedbemanning, reduksjon eller endring i tjenestetilbud. Hver enhetsleder skal i forbindelse med detaljbudsjetteringen ta hensyn til trekket og definere konkret hvordan trekkes skal håndteres på den enkelte enhet. Konsekvensene er hardere prioriteringer i de enkelte tjenestene og med det redusert eller endret tilbud og kvalitet.