Driftsbudsjett

Rammeoversikt

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø 12 877 13 513 13 633 13 118 10 294
Samfunn og plan 10 785 9 926 11 426 10 976 8 976
Byggesak og geodata 4 565 1 888 1 888 1 888 1 888
Molde bydrift 21 677 22 512 21 962 21 962 21 962
49 904 47 839 48 909 47 944 43 120

Status

Sektoren omfatter foruten kommunalsjefens stabsenhet enhetene byggesak og geodata, Molde bydrift og samfunn og plan.

Stabsenheten har hovedsakelig oppgaver innen klima og miljø, næring og boligsosialt arbeide. Sektoren fikk i 2019 tilført en ny stilling med oppgaver innen klima og miljø. Så langt er det ikke rekruttert til denne stillingen.

Byggesak og geodata behandler søknader om fradeling av eiendom, seksjonering og byggesøknader. I tillegg jobbes det med tilsyn i byggesaker. Det jobbes også med oppmåling, adressering og matrikkelføring. Enheten har også ansvaret for saksbehandling og administrering av eiendomsskatt.

Molde bydrift forvalter, drifter og vedlikeholder kommunal veg, friområder og parkeringsplasser. I tillegg driver enheten et kommunalt verksted. Enheten har et omfangsrikt og bredt ansvarsområde, noe som er utfordrende både som forvalter og tjenesteleverandør. En økende utbygging i kommunen fører til en stadig økning i oppgavene som i fleste tilfeller må utføres med samme ressurser.

Samfunn og plan har oppgaver innen arealplanlegging, samferdsel, landbruk og naturforvaltning. Enheten jobber med å utvikle kommunens egne arealplaner samt behandling av private arealplaner. Mye av ressursene innen samferdsel brukes innenfor Smart Mobilitet. Landbruk knytter seg til oppgaver innen skogbruk og jordbruk i tillegg til oppgaver med viltforvaltning. En stor del av en av tre stillinger innen området brukes til oppgaven som kommunens grunneierforvalter.

Enheten har ansvaret for arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel og har hatt spesiell finansiering til dette arbeidet med 1,2 mill. kroner i 2019 og 2020. Kommuneplanens samfunnsdel blir sendt på høring i februar 2021. Kommunestyret skal vedta planen i juni 2021.

Sektoren har også oppgaven som prosjektleder for Byen som regional motor som Møre og Romsdal fylkeskommune har ledet siden 2014. Så langt har kommunalsjef ivaretatt rollen som prosjektleder. Det er behov for å gjøre endring her.

Det er stor etterspørsel etter tjenestene fra sektoren og det er følgelig behov for streng prioritering av ressursene. Stor etterspørsel fører mellom anna til lengre saksbehandlingstid enn ønskelig for behandling av byggesaker. Den store etterspørselen fører til et generelt press på alle tjenester i sektoren.

Økonomi

Sektoren ser ut til å komme ut med et lite mindreforbruk i 2020. Det er behov for å styrke utføring av oppgaver i sektoren noe som øker den økonomiske utfordringen for 2021.

Plan og strategier

Det er behov for å utarbeide flere strategiske planer for sektoren. Molde bydrift har startet arbeidet med en trafikksikkerhetsplan. Flere andre planer innen enhetsområdet er meldt som aktuelle for kommunal planstrategi som skal vedtas i juni 2021.

Kommunestyret har vedtatt kommunedelplanen for Molde 1 (Strande – Aukra grense) i 2016 og Hjelset i 2017. Dette er arealplaner som gir flere oppgaver for sektoren. Det skal utarbeides til sammen seks områdeplaner. Én av disse, som gjelder området nord for Roseby, er startet opp. Det er spesielt viktig å få gjennomført områdeplanen for Lundavang før sykehusaktiviteten blir flyttet til Hjelset i 2024. Det er lagt restriksjoner på utviklingen av områdene der det skal gjennomføres områderegulering. Dette er uheldig. Kommunen har frist til utgangen av 2024 med å ferdigstille områdereguleringene.

Det er behov for å utarbeide nye planer, samt gjøre endringer i de som allerede er vedtatt. Flere av disse er spilt inn til arbeidet med ny kommunal planstrategi.

Arbeidet med ny boligsosial handlingsplan er startet opp og planen vil komme til behandling i 2021.

Prioriteringer

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Opprinnelig ramme 2020 / utgangspunkt 2021–2024 49 724 49 904 47 839 48 909 47 944
Lønns- og prisvekst -736 1 347
Oppgaveendringer 916 -986 -2 000
Prioriteringer -2 426 1 070 -965 -2 824
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -30
Skjønnsmidler – opprettholde drift av kommunalt rovviltutvalg -30
Egne prioriteringer -676 1 350 -250 -2 824
Satsing klima og miljø – 100 pst stilling 800
Taksering eiendomsskatt -2 500
Sammen skaper vi rosenes by 150 -150
Byen som regional motor delfinansiering av prosjektlederstilling 250 -250
FN-sak 6/23 rammesak – kommuneplanens samfunnsdel FN-sak 4/19 -1 200
Realisering av løsning Kvamkrysset 1 824 1 500 -2 824
Rammetrekk -1 750 -250 -715
Ny driftsramme 49 904 47 839 48 909 47 944 43 120

Økonomisk utfordring

Sektoren har et rammekutt på 1,75 mill. kroner i 2021.

Sektoren må i tillegg egenfinansiere 0,2 mill. kroner til ny stilling som prosjektleder “Byen som regional motor” og finansiere innleie av ekstern kompetanse til arbeidet med trafikksikkerhetsplan med 0,4 mill. kroner.

Tilrettelegging for boligutvikling er en av oppgavene i sektoren. Utarbeiding av infrastruktur for boligområdene Elgsåslia og Nesbø 3 på Kleive er ferdig. Infrastruktur for nytt boligområde på Skåla – Hasleliåsen er under sluttføring. Arbeidet med infrastrukturen på Kringstad vil starte i 2021. Sektoren står overfor store oppgaver her og det er nødvendig å prioritere en egen stilling som grunneierforvalter i kommunen med 0,9 mill. kroner. Dette vil frigjøre tiltrengt kapasitet innen landbruk og naturforvaltning.

Samlet utfordring for sektoren blir etter dette knappe 3,3 mill. kroner i 2021.

Tilpasning til økonomisk ramme

Sektoren har over tid jobbet med utfordringene og kommet frem til følgende inndekning av rammekutt og endring av oppgaver i sektoren:

Hele 1 000
Tilpasning til økonomisk ramme
Reduksjon innleie konsulenter 500
Redusert kjøp tjenester Molde vann og avløp KF 150
Redusert ekstrahjelp 200
Prosjektfinansiert stilling BRM 900
Grunneierforvalter - inntekt 900
Økt inntjening byggesak og geodata 300
Effektivisering Molde bydrift 300
Sum 3 250

Kommentarer til prioriteringene:

Prosjektleder "Byen som regional motor" (BRM)

Sektoren har flere personer som vil gå av med pensjon mot slutten av 2021. Dette gjør at bemanningen kan reduseres uten oppsigelser. Sektoren har fått tilført en prosjektlederstilling for Byen som regional motor i to år. Sektoren vil lyse ut denne stillingen internt. En av stillingen som blir vakant mot slutten av 2021 vil ikke bli lyst ut på nytt. Dette vil gi langsiktig reduksjon av lønnsutgiftene. Konsekvensen blir redusert kapasitet til reguleringsoppgaver i sektoren.

Grunneierforvalter

Sektoren har store oppgaver innen grunneierforvaltning. Nye store boligfelt skal realiseres. Kommunestyret har i oktober 2020 vedtatt nytt system for salg av tomter som gir sektoren utfordrende oppgaver. Den nye stillingen som grunneierforvalter bør finansieres gjennom inntektene kommunen får fra tomtesalg gjennom et lite påslag i prisen per kvadratmeter.

Øvrige tiltak

De øvrige postene innebærer mindre ramme til innleie av kompetanse som kan gi negative konsekvenser for plan- og reguleringsoppgaver i sektoren. Det er også stilt krav til økt inntjening fra byggesak og geodata og effektivisering av driften i Molde bydrift. For byggesak og geodata må sektoren passe på at gebyrinntektene kun går til å dekke tilhørende utgifter. Det betyr at nettorammen ikke kan settes for lavt. For Molde bydrift vil redusert ramme kunne gi utslag i vegvedlikeholdet. Det bør ikke legges til ytterligere rammereduksjoner dersom det ikke skal gå utover enhetens mulighet for å holde en god standard på veger, sørge for brøyting, vedlikehold av grøntareal med videre.

Spesielle prosjekt

Sektoren har i vedtatt budsjett for 2020 og i økonomiplanperioden 2021–2023 finansiering av ny trafikal løsning i Kvamkrysset over driftsbudsjettet. I 2021–2023 er det hvert år avsatt 4,9 mill. kroner i økonomiplanen til dette formålet. Rammen kan reduseres og gir rom for to nye prosjekter i kommende planperiode.

Sektoren har gjennom denne budsjettprosessen fått avklart at følgende prosjekter også må finansieres over driftsbudsjettet:

  • fiberutbygging i Midsund
  • områderegulering Lundavang

Fiberutbygging Midsund

Fiberutbygging Midsund er i dag finansiert over investeringsbudsjettet. Molde kommune har fått tilskudd til fiberutbyggingen på Midsund. Utbyggingsselskapet dekker hoveddelen av prosjektet, men Molde kommune må ventelig bidra med et beløp mellom 2,5 og 3,0 mill. kroner som inkluderer utgifter til prosjektledelse. Fiberutbyggingen skal gjennomføres i 2021.

Områderegulering Lundavang

Det haster med å komme i gang med områdereguleringen på Lundavang som kommunestyret har vedtatt skal gjennomføres. Sykehuset vil bli fraflyttet i første halvår 2024. Sektoren kan ikke se at dette kan gjøres i egen regi, da dette vil legge beslag på for stor del av kapasiteten til regulerings- og kommuneplanoppgaver. Det er følgelig nødvendig å leie inn kompetanse. Områdereguleringen har en foreløpig kostnadsramme på 4,5 mill. kroner som fordeler seg over årene 2021–2023.

Trafikkløsning Kvamkrysset

Etter flere år med mange møter, er en nå kommet fram til en trafikal løsning som kan bedre trafikkforholdene i Kvamkrysset, og som kan godkjennes av fylkeskommunen og Statens vegvesen. Det er klart at den nye løsningen vil innebære reduserte utgifter.

Sektoren foreslår at den spesielle finansieringen som er innarbeidet i gjeldende økonomiplan, benyttes slik:

Hele 1000
2021 2022 2023
Fiberutbygging Midsund 3 000
Områdeplan Lundavang 500 2 000 2 000
Kvamkrysset løsning 1 355 2 855 2 855
Sum 4 855 4 855 4 855