Om budsjettet

Molde kommune er nå inne i sitt første driftsår etter sammenslåingen 1. januar 2020. Dette er derfor det andre budsjettet og økonomiplanen som utarbeides for den nye kommunen. Året 2020 skulle i utgangspunktet vies arbeidet med harmonisering av tjenestetilbud, lønn, betalingssatser med videre, men det greide den enda pågående koronapandemien til dels å sette en stopper for. I det minste ble prosessen betydelig bremset.

Kommuneplanens samfunnsdel skulle i stor grad legge føringer for prioriteringer og målsettinger som skulle nedfelles i budsjettet for 2021 og planperioden 2021-2024. Koronapandemien må også ta mye av skylden for at arbeidet med dette planverket samt kommunens planstrategi er blitt betydelig forsinket. Målet er nå å få samfunnsdelen ferdig behandlet i kommunestyret 1. halvår 2021. Kravet i den nye kommuneloven om tett sammenheng mellom kommunens planverk og budsjetter, er derfor heller ikke innfridd denne gangen.

Kommunens handlingsplan eller budsjett for det enkelte år samt den kommende økonomiplanperioden beskriver de økonomiske rammene for all planlagt aktivitet i det kommende året, konsekvensene av disse og nye aktiviteter i den kommende økonomiplanperioden. Ny kommunelov er tydelig på viktigheten av at øvrige vedtatte kommunale planer skal legge klare føringer for kommunenes budsjetter og økonomiplaner.

For kommunal sektor, svarer forslaget til statsbudsjett for 2021 i stor grad ut signalene som ble gitt i kommuneproposisjonen på forsommeren. Konsekvensene av koronapandemien vanskeliggjør imidlertid anslag både for inntekter og utgifter. Kommunenes erfaringer så langt i 2020 tilsier imidlertid at sentrale myndigheter løpende vil vurdere konsekvenser pandemien har på den kommunale økonomien og sette inn tilstrekkelige tiltak gjennom kompensasjonsordninger når dette er nødvendig. Eksempelvis kan nevnes at det allerede er lagt inn 27,5 mill. kroner i Molde kommunes rammetilskudd for 2021 til dekning av koronarelaterte utgifter eller reduserte inntekter. Det er ennå usikkert hvor i budsjettet slik kompensasjon skal benyttes, så beløpet er i utgangspunktet avsatt til disposisjonsfond.

Det oppleves imidlertid som svært krevende at tilførsel av nye oppgaver alltid er underfinansiert fra statens side, mens fjerning av oppgaver fra kommunesektoren fører til større økonomisk trekk enn det kommunen har brukt til å løse oppgaven. Eksempel på dette siste er overføringen av skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten hvor Molde kommune alene ble trukket anslagsvis 2,7 mill. kroner mer enn kommunen benyttet til denne oppgaveløsningen.

Innbyggerne i Molde kommune har et godt tilfang av gode kommunale tilbud og tjenester. Gjennom inntektssystemet er Molde kommune definert med et utgiftsbehov som tilsier at kommunen er dyrere å drifte enn gjennomsnittskommunen.

Folketallet i nye Molde kommune, slik dette fremkom per 1. juli 2019 var 31 994. Dette er per 1. juli 2020 redusert til 31 882 innbyggere, og dette tallet ligger til grunn for beregningene for 2021 i inntektssystemet. Dette er en reduksjon i perioden på 112 innbyggere. Dette innebærer blant annet reduksjon i kommunens skatteinntekter, noe som er tatt hensyn til i budsjettet for 2021.

Trygghet, gode sosiale nettverk, arbeid og familie er alle elementer som gjerne defineres inn i et velfungerende velferdssamfunn. Naturgitte skjønne omgivelser, noe en særdeles lang Molde kommune byr på i rikt monn, er også viktig for mange. Gjennom gode offentlige tjenester til barn, unge, eldre og funksjonshemmede, som er kommunens prioriterte målgrupper, ivaretas primærbehovene til alle disse gruppene. Derigjennom skapes trygghet som er så viktig i alle faser av livet, noe som gjør at Molde kommune vil være en god kommune å tilbringe alle deler av livet i for det store flertallet av befolkningen.

De inntekstforutsetningene som fremkommer i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021, danner i tillegg til egne forutsetninger grunnlaget for kommunens budsjett for 2021 og økonomiplan for perioden 2021–2024.

Driftsbudsjettet og vedtaksnivået for de enkelte budsjettrammer, speiler den nye politiske og administrative organiseringen av kommunen. Administrativt består nivåene under kommunedirektøren av 4 stabsavdelinger og 3 sektorer med underliggende enheter.

Det er til dels gjort store endringer i inndelingen i og utformingen av budsjettdokumentet for 2021 sammenlignet med dokumentet som gjelder for 2020. Blant annet er tilskudd til interkommunale selskaper m.v. skilt ut fra stabsavdelinger hvor de tidligere var plassert. Videre er det ikke lenger egne kapitler for de kommunale foretakene og kirkelig fellesråd. Samhandlingen med disse beskrives nå gjennom bevilgning av driftsramme til Molde eiendom KF og kirkelig fellesråd samt gjennom investeringsrammer til foretakene med tilhørende finansiering gjennom låneopptak.

Molde kommunes budsjett for 2021 foreligger kun i elektronisk format.

Budsjettprosessen

Budsjettprosessen som ble kjørt i 2020, ble i stor grad preget av koronapandemien som la sterke begrensninger i mulighetene til å gjennomføre møter. Formannskapet vedtok derfor i mai en betydelig endret prosess som følge av dette. Det var i utgangspunktet planlagt dialogmøte mellom kommunedirektøren og formannskapet allerede i mars, men møtet ble avlyst. Den reviderte budsjettprosessen førte derfor til at første dialogmøte i 2020 ble gjennomført i forlengelsen av formannskapsmøtet den 20. oktober.

I dette dialogmøtet presenterte kommunedirektøren de økonomiske konsekvensene forslaget til statsbudsjett for 2021 ville få for kommunen. Videre ble det gitt en oversikt over planlagte og ønskede investeringsprosjekter for den kommende planperioden uten at det var tatt stilling til hva som etter hvert vil bli prioritert inn i kommunedirektørens skisse.

I det andre og siste dialogmøtet, som ble avholdt den 17. november, gav kommunedirektøren formannskapet en presentasjon av sin foreløpige skisse til budsjett for 2021 og økonomiplan for perioden 2021–2024.

Fastsettingen av de økonomiske rammene for 2021 skjedde i stor grad gjennom drøftingene av revidert budsjettprosess i formannskapets sak 80/20. Rammene for 2021 i vedtatt økonomiplan skulle i all hovedsak legges til grunn for rammedannelsen for 2021 og danne utgangspunkt for den kommende planperioden.

Som om ikke arbeidet med etableringen av ny kommune var krevende nok, så slo koronapandemien inn over landet med full tyngde i begynnelsen av mars. Dette har preget det meste av oppgaveløsningen organisasjonen har stått overfor i året. Dette bidrar også til stor grad av usikkerhet med tanke på økonomiske rammene som stilles til disposisjon for tjenesteproduksjonen i 2021. De to store sektorene har gjennom hele 2020 slitt med et betydelig merforbruk som sannsynligvis i stor grad videreføres inn i 2021. Denne utfordringen kommer i tillegg til ytterligere rammetrekk som er lagt til sektorene for dette året. Dette har bidratt til stor bekymring for den økonomiske utviklingen som synliggjøres ved balanseringen.

Med bakgrunn i at 2020 er første driftsåret som ny kommune samtidig som det har vært sterkt preget av koronapandemien, har kommunedirektøren ikke hatt mulighet til å kvalitetssikre alle økonomiske forutsetninger og beregninger som ligger til grunn for de foreliggende budsjettrammene. Dette året kan ikke på noen måte driftsmessig regnes som et normalår. Kvalitetssikring av økonomiske data vil derfor måtte bli en utfordrende og krevende oppgave også i året som kommer og endringer må påregnes.