Teknisk, plan, næring og miljø

Driftsbudsjett

Rammeoversikt

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø 12 877 13 513 13 633 13 118 10 294
Samfunn og plan 10 785 9 926 11 426 10 976 8 976
Byggesak og geodata 4 565 1 888 1 888 1 888 1 888
Molde bydrift 21 677 22 512 21 962 21 962 21 962
49 904 47 839 48 909 47 944 43 120

Status

Sektoren omfatter foruten kommunalsjefens stabsenhet enhetene byggesak og geodata, Molde bydrift og samfunn og plan.

Stabsenheten har hovedsakelig oppgaver innen klima og miljø, næring og boligsosialt arbeide. Sektoren fikk i 2019 tilført en ny stilling med oppgaver innen klima og miljø. Så langt er det ikke rekruttert til denne stillingen.

Byggesak og geodata behandler søknader om fradeling av eiendom, seksjonering og byggesøknader. I tillegg jobbes det med tilsyn i byggesaker. Det jobbes også med oppmåling, adressering og matrikkelføring. Enheten har også ansvaret for saksbehandling og administrering av eiendomsskatt.

Molde bydrift forvalter, drifter og vedlikeholder kommunal veg, friområder og parkeringsplasser. I tillegg driver enheten et kommunalt verksted. Enheten har et omfangsrikt og bredt ansvarsområde, noe som er utfordrende både som forvalter og tjenesteleverandør. En økende utbygging i kommunen fører til en stadig økning i oppgavene som i fleste tilfeller må utføres med samme ressurser.

Samfunn og plan har oppgaver innen arealplanlegging, samferdsel, landbruk og naturforvaltning. Enheten jobber med å utvikle kommunens egne arealplaner samt behandling av private arealplaner. Mye av ressursene innen samferdsel brukes innenfor Smart Mobilitet. Landbruk knytter seg til oppgaver innen skogbruk og jordbruk i tillegg til oppgaver med viltforvaltning. En stor del av en av tre stillinger innen området brukes til oppgaven som kommunens grunneierforvalter.

Enheten har ansvaret for arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel og har hatt spesiell finansiering til dette arbeidet med 1,2 mill. kroner i 2019 og 2020. Kommuneplanens samfunnsdel blir sendt på høring i februar 2021. Kommunestyret skal vedta planen i juni 2021.

Sektoren har også oppgaven som prosjektleder for Byen som regional motor som Møre og Romsdal fylkeskommune har ledet siden 2014. Så langt har kommunalsjef ivaretatt rollen som prosjektleder. Det er behov for å gjøre endring her.

Det er stor etterspørsel etter tjenestene fra sektoren og det er følgelig behov for streng prioritering av ressursene. Stor etterspørsel fører mellom anna til lengre saksbehandlingstid enn ønskelig for behandling av byggesaker. Den store etterspørselen fører til et generelt press på alle tjenester i sektoren.

Økonomi

Sektoren ser ut til å komme ut med et lite mindreforbruk i 2020. Det er behov for å styrke utføring av oppgaver i sektoren noe som øker den økonomiske utfordringen for 2021.

Plan og strategier

Det er behov for å utarbeide flere strategiske planer for sektoren. Molde bydrift har startet arbeidet med en trafikksikkerhetsplan. Flere andre planer innen enhetsområdet er meldt som aktuelle for kommunal planstrategi som skal vedtas i juni 2021.

Kommunestyret har vedtatt kommunedelplanen for Molde 1 (Strande – Aukra grense) i 2016 og Hjelset i 2017. Dette er arealplaner som gir flere oppgaver for sektoren. Det skal utarbeides til sammen seks områdeplaner. Én av disse, som gjelder området nord for Roseby, er startet opp. Det er spesielt viktig å få gjennomført områdeplanen for Lundavang før sykehusaktiviteten blir flyttet til Hjelset i 2024. Det er lagt restriksjoner på utviklingen av områdene der det skal gjennomføres områderegulering. Dette er uheldig. Kommunen har frist til utgangen av 2024 med å ferdigstille områdereguleringene.

Det er behov for å utarbeide nye planer, samt gjøre endringer i de som allerede er vedtatt. Flere av disse er spilt inn til arbeidet med ny kommunal planstrategi.

Arbeidet med ny boligsosial handlingsplan er startet opp og planen vil komme til behandling i 2021.

Prioriteringer

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Opprinnelig ramme 2020 / utgangspunkt 2021–2024 49 724 49 904 47 839 48 909 47 944
Lønns- og prisvekst -736 1 347
Oppgaveendringer 916 -986 -2 000
Prioriteringer -2 426 1 070 -965 -2 824
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -30
Skjønnsmidler – opprettholde drift av kommunalt rovviltutvalg -30
Egne prioriteringer -676 1 350 -250 -2 824
Satsing klima og miljø – 100 pst stilling 800
Taksering eiendomsskatt -2 500
Sammen skaper vi rosenes by 150 -150
Byen som regional motor delfinansiering av prosjektlederstilling 250 -250
FN-sak 6/23 rammesak – kommuneplanens samfunnsdel FN-sak 4/19 -1 200
Realisering av løsning Kvamkrysset 1 824 1 500 -2 824
Rammetrekk -1 750 -250 -715
Ny driftsramme 49 904 47 839 48 909 47 944 43 120

Økonomisk utfordring

Sektoren har et rammekutt på 1,75 mill. kroner i 2021.

Sektoren må i tillegg egenfinansiere 0,2 mill. kroner til ny stilling som prosjektleder “Byen som regional motor” og finansiere innleie av ekstern kompetanse til arbeidet med trafikksikkerhetsplan med 0,4 mill. kroner.

Tilrettelegging for boligutvikling er en av oppgavene i sektoren. Utarbeiding av infrastruktur for boligområdene Elgsåslia og Nesbø 3 på Kleive er ferdig. Infrastruktur for nytt boligområde på Skåla – Hasleliåsen er under sluttføring. Arbeidet med infrastrukturen på Kringstad vil starte i 2021. Sektoren står overfor store oppgaver her og det er nødvendig å prioritere en egen stilling som grunneierforvalter i kommunen med 0,9 mill. kroner. Dette vil frigjøre tiltrengt kapasitet innen landbruk og naturforvaltning.

Samlet utfordring for sektoren blir etter dette knappe 3,3 mill. kroner i 2021.

Tilpasning til økonomisk ramme

Sektoren har over tid jobbet med utfordringene og kommet frem til følgende inndekning av rammekutt og endring av oppgaver i sektoren:

Hele 1 000
Tilpasning til økonomisk ramme
Reduksjon innleie konsulenter 500
Redusert kjøp tjenester Molde vann og avløp KF 150
Redusert ekstrahjelp 200
Prosjektfinansiert stilling BRM 900
Grunneierforvalter - inntekt 900
Økt inntjening byggesak og geodata 300
Effektivisering Molde bydrift 300
Sum 3 250

Kommentarer til prioriteringene:

Prosjektleder "Byen som regional motor" (BRM)

Sektoren har flere personer som vil gå av med pensjon mot slutten av 2021. Dette gjør at bemanningen kan reduseres uten oppsigelser. Sektoren har fått tilført en prosjektlederstilling for Byen som regional motor i to år. Sektoren vil lyse ut denne stillingen internt. En av stillingen som blir vakant mot slutten av 2021 vil ikke bli lyst ut på nytt. Dette vil gi langsiktig reduksjon av lønnsutgiftene. Konsekvensen blir redusert kapasitet til reguleringsoppgaver i sektoren.

Grunneierforvalter

Sektoren har store oppgaver innen grunneierforvaltning. Nye store boligfelt skal realiseres. Kommunestyret har i oktober 2020 vedtatt nytt system for salg av tomter som gir sektoren utfordrende oppgaver. Den nye stillingen som grunneierforvalter bør finansieres gjennom inntektene kommunen får fra tomtesalg gjennom et lite påslag i prisen per kvadratmeter.

Øvrige tiltak

De øvrige postene innebærer mindre ramme til innleie av kompetanse som kan gi negative konsekvenser for plan- og reguleringsoppgaver i sektoren. Det er også stilt krav til økt inntjening fra byggesak og geodata og effektivisering av driften i Molde bydrift. For byggesak og geodata må sektoren passe på at gebyrinntektene kun går til å dekke tilhørende utgifter. Det betyr at nettorammen ikke kan settes for lavt. For Molde bydrift vil redusert ramme kunne gi utslag i vegvedlikeholdet. Det bør ikke legges til ytterligere rammereduksjoner dersom det ikke skal gå utover enhetens mulighet for å holde en god standard på veger, sørge for brøyting, vedlikehold av grøntareal med videre.

Spesielle prosjekt

Sektoren har i vedtatt budsjett for 2020 og i økonomiplanperioden 2021–2023 finansiering av ny trafikal løsning i Kvamkrysset over driftsbudsjettet. I 2021–2023 er det hvert år avsatt 4,9 mill. kroner i økonomiplanen til dette formålet. Rammen kan reduseres og gir rom for to nye prosjekter i kommende planperiode.

Sektoren har gjennom denne budsjettprosessen fått avklart at følgende prosjekter også må finansieres over driftsbudsjettet:

  • fiberutbygging i Midsund
  • områderegulering Lundavang

Fiberutbygging Midsund

Fiberutbygging Midsund er i dag finansiert over investeringsbudsjettet. Molde kommune har fått tilskudd til fiberutbyggingen på Midsund. Utbyggingsselskapet dekker hoveddelen av prosjektet, men Molde kommune må ventelig bidra med et beløp mellom 2,5 og 3,0 mill. kroner som inkluderer utgifter til prosjektledelse. Fiberutbyggingen skal gjennomføres i 2021.

Områderegulering Lundavang

Det haster med å komme i gang med områdereguleringen på Lundavang som kommunestyret har vedtatt skal gjennomføres. Sykehuset vil bli fraflyttet i første halvår 2024. Sektoren kan ikke se at dette kan gjøres i egen regi, da dette vil legge beslag på for stor del av kapasiteten til regulerings- og kommuneplanoppgaver. Det er følgelig nødvendig å leie inn kompetanse. Områdereguleringen har en foreløpig kostnadsramme på 4,5 mill. kroner som fordeler seg over årene 2021–2023.

Trafikkløsning Kvamkrysset

Etter flere år med mange møter, er en nå kommet fram til en trafikal løsning som kan bedre trafikkforholdene i Kvamkrysset, og som kan godkjennes av fylkeskommunen og Statens vegvesen. Det er klart at den nye løsningen vil innebære reduserte utgifter.

Sektoren foreslår at den spesielle finansieringen som er innarbeidet i gjeldende økonomiplan, benyttes slik:

Hele 1000
2021 2022 2023
Fiberutbygging Midsund 3 000
Områdeplan Lundavang 500 2 000 2 000
Kvamkrysset løsning 1 355 2 855 2 855
Sum 4 855 4 855 4 855

Investeringsbudsjett

Investeringer i Molde kommune

Kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø

Hele 1 000
Kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø
Prosjekt Totalramme Budsjett 2021 Økonomiplan
gjeldende ny 2022 2023 2024
Sjøfronten 2 74010 175 000 80 000 80 000
Boligfelt Kringstad 74037 89 000 13 000 41 000 26 000
RB - Opparbeidelse av tomtefelt boliger 74007 Løpende 22 400 4 500 4 000
RB - Opparbeidelse tomtefelt næring 74008 Løpende 8 000 1 000 1 000 1 000
Uteområde Antonbua 74012 8 050 8 950 4 935 4 000
Hjertøysundet – mottak av steinmasse 74003 10 500 8 000
Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune 74005 8 650 2 000 2 000 3 600
Infrastrukturtiltak øvre Stormyra 74004 9 825 5 800
Boligfelt Strandelia 59 600 750 750 1 750 1 750
Gruset gangveg Kringstad 74002 3 600 1 600 2 000
Boligfelt Hasleliåsen 74039 37 500 3 000
Boligfelt Elgsåslia 74038 88 200 2 000
Totalsum 143 485 135 250 44 350 2 750

Sjøfronten 2

Sjøfronten 2 er siste etappe av sjøfronten og prosjektet har vært ute på anbud, og kommer til behandling i kommunestyret som egen sak i februar 2021.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 175 mill. kroner.

Boligfelt Kringstad

Den 28. oktober 2020 ble det avsagt skjønn i forbindelse med grunnervervet på Kringstad, grunnervervet alene utgjør 75 mill. kroner (se formannskapets sak 205/20). Kommunen begjærer overskjønn og det vil bli ny behandling, og kostnaden er derfor usikker. Dersom skjønnet blir stående vil rammen som ligger inne i økonomiplanen kun være nok til å dekke grunnkjøp og historiske kostnader. Kostnader knyttet til opparbeidelse av infrastruktur vil komme i tillegg Det vil bli lagt fram en egen sak for kommunestyret når overskjønnet og kostnader knyttet til infrastruktur er kjent.

Totalrammen for prosjektet har ikke tidligere vært synliggjort, og er på 89,0 mill. kroner.

RB - Opparbeidelse av tomtefelt boliger

De fleste tomtefelt er i årets budsjett skilt ut som egen bevilgning, med egen totalramme. For også å kunne arbeide frem nye felt, og ha midler til uforutsette tiltak er det i tillegg avsatt en årlig bevilgning. Prosjektet er en rammebevilgning (RB) der kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø får fullmakt til å vedta hvilke kjøp og tiltak som skal gjennomføres innenfor rammen (jf. økonomireglementet punkt 3.1.2).

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

RB - Opparbeidelse tomtefelt næring

Prosjektet er løpende og går til kjøp og opparbeiding av tomter til næringsareal. Det opparbeides i perioden areal i Årødalen, Skjevika og på Skåla. Prosjektet er en rammebevilgning (RB) der kommunalsjef teknisk, plan, næring og miljø får fullmakt til å vedta hvilke kjøp og tiltak som skal gjennomføres innenfor rammen (jf. økonomireglementet punkt 3.1.2).

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

Uteområde Antonbua

Prosjektet innebærer ferdigstilling av uteområdet ved Antonbua i Midsund sentrum som nærmiljøanlegg med blant annet lekeapparater og amfi. Antonbua er ferdig renovert utvendig. I revidert investeringsbudsjett for 2020 ble totalrammen for prosjektet korrigert, da det kun var kommunens andel av prosjektet som lå inne i opprinnelig investeringsbudsjett. Prosjektet er delfinansiert av midler til tettstedsutvikling fra Møre og Romsdal fylkeskommune og GassROR. Prosjektet forventes ferdigstilt i 2022. Totalrammen økes med 0,9 mill. kroner for å legge inn prosjektledelse og uforutsett.

Totalrammen i prosjektet er 8,95 mill. kroner, en økning på 0,9 mill. kroner.

Hjertøysundet – mottak av steinmasse

Kystverket startet utbedring av Hjertøysundet i oktober 2020, og Molde kommune har tidligere takket ja til forespørsel om å motta gratis steinmasser. Massene skal legges i sjøen sør for tomta til brannstasjonen i Molde, og blir fylt til minus fire meter. Prosjektet innebærer å bringe fyllingen opp i dagen, noe som gir mulighet for å utvikle området.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 10,5 mill. kroner.

Nytt SNR – andre konsekvenser Molde kommune

Etablering av det nye sykehuset på Hjelset gir flere utfordringer og muligheter for kommunen. Bevilgningen skal finansiere flere mindre tiltak som kommunen må/bør gjennomføre. Konkret starter en rimelig snart med bygging av ny gang- og sykkelvei i tilknytning til ny bro over Opdølelva som SNR bygger. Dette er en opsjon til arbeidet som SNR gjør. Videre er det flere prosjekt knyttet til utvikling av Hjelset samt Opdølvegen øst for sykehuset. Disse prosjektene er i startfasen. Rammen her er en overslagsbevilgning som nyttes etter behov.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 8,65 mill. kroner.

Infrastrukturtiltak øvre Stormyra

Finplanering av halltomt og infrastrukturtiltak idrett og friluftsliv i Stormyra.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 9,8 mill. kroner.

Boligfelt Strandelia

Det ble i 2012 kjøpt tomtegrunn i Strandelia for å kunne opparbeide tomtefelt der. I 2021 kommer Elgsåslia for salg, og interessen der vil påvirke hvor fort en ser for seg å utvikle feltet i Strandelia. Da må en også fastsette totalramme for utbyggingen. Prosjektet blir årlig belastet rentekostnadene knyttet til grunnkjøpet, og det er lagt inn midler til regulering og detaljplanlegging mot slutten av planperioden.

Totalrammen for prosjektet har ikke tidligere vært synliggjort, og er på 59,6 mill. kroner.

Gruset gangveg Kringstad

I avtalene mellom kommunen og grunneierne om utbyggingsområdet, skal kostnadene til gangveg langs sjøen dekkes med lik fordeling mellom kommunen og grunneierne. Prosjektet skal ut på anbud, og rammen for prosjektet er usikkert.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 3,6 mill. kroner.

Boligfelt Hasleliåsen

Boligfeltet Hasleliåsen på Skåla er under bygging og legges ut for salg i 2021. Feltet bygges ut i samarbeid med Solid utbygging. Det er forutsatt av salg av tomter skal dekke kostnadene i feltet.

Totalrammen for prosjektet har ikke tidligere vært synliggjort, og er på 37,5 mill. kroner.

Boligfelt Elgsåslia

Boligfeltet Elgsåslia er under bygging og legges ut for salg i 2021. (Se også egen sak til formannskapet 1. desember 2020.) Det er forutsatt av salg av tomter skal dekke utgiftene i feltet.

Totalrammen for prosjektet har ikke tidligere vært synliggjort, og er på 88,2 mill. kroner.

Samfunn og plan

Hele 1 000
Samfunn og plan
Prosjekt Totalramme Budsjett 2021 Økonomiplan
gjeldende ny 2022 2023 2024
BRM – Gangbru over Moldeelva (Mexico) 74014 5 000 750 3 000 1 250
Sentrumstiltak 74017 Løpende 1 000 1 000 1 000 1 100
BRM – «Det gylne triangel» 74013 3 330 1 700 1 630
Diverse erverv og tiltak 74015 Løpende 800 800 800 900
BRM – smart mobilitet 3 000 3 000
Flomforebygging 2 000 1 000 1 000
Sykkelparkering skoler 74018 6 000 1 400
Infrastruktur Bolsøya 74016 1 000 0 1 000
Totalsum 9 650 7 430 4 050 2 000

BRM – Gangbru over Moldeelva (Mexico)

Gangbroen over Moldeelva i Mexico-området skal være et bindeledd i det gylne triangel mellom Molde sentrum og Rosebyområdet. Den ligger også i kommuneplandokumentene som del av hovednett for gående og syklende i Molde. Broen er også en del av en helhetlig løsning for gang- og sykkelveg mellom Elvegata og Kviltorp skole. Prosjektet har medfinansiering fra fylkeskommunen gjennom prosjektet Byen som regional motor (BRM).

Totalrammen for prosjektet er uendret på 5,0 mill. kroner.

Sentrumstiltak

Det er løpende behov for midler til mindre tiltak i bysentrum, og det bevilges et årlig beløp.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

BRM – «Det gylne triangel»

«Det gylne triangel» er kommunikasjonslinjene mellom Molde sentrum, kjøpesentrene i øst og Molde Idrettspark. Arbeidet med en helhetlig og integrert trafikkhåndteringsmodell bør ta i seg både privatbilisme, kollektivtrafikk, parkering og vareleveranser, men ha særlig fokus på syklende og gående.

Møre og Romsdal fylkeskommune har bevilget 1,0 mill. kroner til medfinansiering av planleggingsarbeidet gjennom prosjektet «Byen som regional motor» (BRM).

Totalrammen for prosjektet er uendret på 3,3 mill. kroner.

Diverse erverv og tiltak

I tråd med tidligere år, foreslås det å bevilge midler til diverse tiltak og mindre grunnkjøp som kommer opp i løpet av budsjettåret og som det ikke er mulig å forutse når budsjettet utarbeides.

Prosjektet er løpende og har derfor ingen totalramme.

BRM – Smart mobilitet

Prosjektet smart mobilitet har sammenheng med byggingen av idrettens hus. Prosjektet skal finne fram til smarte trafikale løsninger, og gjennomføre tiltak. Prosjektet har medfinansiering fra fylkeskommunen gjennom prosjektet Byen som regional motor (BRM).

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 3,0 mill. kroner.

Flomforebygging

Molde kommune har mottatt 1,0 mill. kroner i skjønnsmidler fra fylkesmannen til forebygging av flom i Dokkelva og Moldeelva. Prosjektet er et samarbeid mellom Molde bydrift, samfunn og plan og Molde vann og avløp KF.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 2,0 mill. kroner.

Sykkelparkering skoler

Molde kommune ønsker å legge til rette for økt sykkelbruk blant elevene i Moldeskolen. Sykling skal være både sikkert og attraktivt. Det er derfor satt i gang et arbeid for å etablere et tilstrekkelig antall sykkelparkeringsplasser ved skolene, der en viss andel skal være under tak.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 6,0 mill. kroner.

Infrastruktur Bolsøya

I kommuneplanens arealdel er det planlagt ny kjøreveg på Bolsøya. Prosjektet er forskjøvet til 2023 før en begynner regulering og prosjektering.

Totalrammen for prosjektet er uendret på 1,0 mill. kroner.

Molde bydrift

Hele 1 000
Molde bydrift
Prosjekt Totalramme Budsjett 2021 Økonomiplan
gjeldende ny 2022 2023 2024
Gang og sykkelveg Bjørnstjerne Bjørnsons veg - 27 250 500 2 250 10 000 14 500
Kommunale veger 74027 Løpende - 3 600 3 600 3 700 3 400
Veg- og gatelys 74034 Løpende - 3 100 3 200 1 700
Kommunalveg – Fjøsbakken–Hamna 74028 6 850 - 300 6 550
Biler og maskiner 74022 Løpende - 4 100 1 100
Biler og maskiner – park 74023 Løpende - 600 1 000 1 500 1 200
Asfaltering lag 2 Årølia vest 2 900 3 100 0 3 100
Trafikksikring – Moldelivegen 74033 3 400 - 500 2 500
Kringstadbukta – tilrettelegging for friluftsliv - 2 600 1 300 1 300
Trafikksikring – Eikrem 74032 1 950 2 100 2 100
Oppgradering bekkeinntak - 1 500 500 500 500
Styringssystem gatelys 74031 4 000 - 1 490
Parkeringsautomater i sentrum - 1 200 1 200
Løftesøyler verksted - 600 600
Bakkeelva trapp i sentrum 74021 550 - 550
Oppladet for langstrakte Molde – ladestasjoner - 500 500
Totalsum 17 990 16 000 22 900 25 650

Gang og sykkelveg Bjørnstjerne Bjørnsons veg

Bjørnstjerne Bjørnsons veg er en sentral transportåre til både boliger, private og offentlige institusjoner. Molde vann og avløp KF skal separere avløpsledninger og legg nye vannledninger i området, det er derfor rasjonelt å se på dette i sammenheng med bygging av gang og sykkelvei.

Sykehuset flytter ut av området, og utvikling av Lundavangområdet med nye boenheter vil gi økende fortetting. Prosjektet må reguleres og prosjekteres, totalrammen er satt ut fra erfaringstall fra lignende prosjekter. I tråd med økonomireglementet må det fremmes egen politisk sak om dette prosjektet da totalrammen er over 10 mill. kroner. Dette vil bli gjort så snart prosjekteringen er kommet så langt at totalrammen er rimelig trygg, før byggestart.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 27,3 mill. kroner.

Kommunale veger

Prosjektet er løpende og går til asfaltering av grusveger og utskifting av sluk tilknyttet vegnettet når Molde vann og avløp KF skifter vann- og avløpsledninger.

Veg- og gatelys

Prosjektet er løpende og går til utskifting av den eldste delen av eksisterende veglysnett. Det gjelder tremaster og luftspenn som blir erstattet med stålmaster og jordkabel. Dette arbeidet samkjøres med prosjekter i regi av Molde vann og avløp KF for å redusere utgiftene. Fremdriften er avhengig av hvilke prosjekt som blir utført av foretaket.

Kommunalveg – Fjøsbakken–Hamna

Prosjektet var vedtatt i tidligere Midsund kommune og er utvidelse og oppgradering av eksisterende kommunal veg. På grunn av manglende kapasitet til gjennomføring og behov for å redusere lånebelastningen tidlig i økonomiplanperioden forskyves prosjektet til 2023-2024.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 6,9 mill. kroner.

Biler og maskiner

Prosjektet er for utskifting av maskinparken som er brukt på de kommunale vegene, der det er et løpende behov for utskifting. Bevilgningen gjelder utskifting av Unimog (2002) og VW transporter (2004) i 2021 og innkjøp av varebil med plan for mer effektivt vegvedlikehold i tidligere Nesset. I både 2020 og 2021 vil det også skiftes ut ploger til vinterdriften.

Biler og maskiner – park

Prosjektet er for utskifting av maskinparken brukt på parker, frimoråder og gravplasser. Bevilgningen gjelder utskifting av VW transporter (1992) i 2021, Ford transit (2002) i 2022, Valtra traktor (2010) i 2023 og gravemaskin til kirkegårdsdriften i 2024.

Asfaltering lag 2 Årølia vest

På grunn av lang utbyggingsperiode i Årølia er det ikke lagt andre lag med asfalt på flere veier i Årølia. Det er også behov for noe utbedring av hovedvegnettet etter skader fra anleggstrafikk. Prosjektet er utsatt fra 2021 til 2023 og prisjustert.

Totalrammen i prosjektet er 3,1 mill. kroner, en økning på 0,2 mill. kroner.

Trafikksikring – Moldelivegen

Trafikksikring Moldelivegen skal sørge for et sammenhengende fortau langs Moldelivegen inkludert bru over Moldeelva. Prosjektet har ligget i budsjett og økonomiplan i gamle Molde kommune siden 2016 men er ikke gjennomført. Det siktes nå mot prosjektering i 2021 og bygging i 2022.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 3,4 mill. kroner.

Kringstadbukta – tilrettelegging for friluftsliv

Molde formannskap vedtok i sak PS 116/18 å statlig sikre en rekke friområder i Molde kommune, blant annet Kringstadbukta. Det har muliggjort at kommunen kunne søke tilskudd fra staten for tiltak på områdene. Kommunen har fått tilsagn om 1,0 mill. kroner til blant annet å bygge nytt toalettanlegg og universelt tilrettelagt sti og baderampe. Etter mva-kompensasjon blir kommunens egenandel i prosjektet 1,0 mill. kroner.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 2,6 mill. kroner.

Trafikksikring – Eikrem

I forbindelse med utbyggingen på Eikrem (Tiriltunga borettslag) ble det inngått egen utbyggingsavtale som også inneholdt trafikksikringstiltak. Tiltaket utføres av utbygger, men det er avtalt en lik fordeling av kostnadene mellom kommunen og utbygger. Prosjektet er utsatt over flere år og er nå lagt til 2023, og prisjustert.

Totalrammen i prosjektet er 2,1 mill. kroner, en økning på 0,15 mill. kroner.

Oppgradering bekkeinntak

Mange av kommunenes bekkeinntak har behov for en oppgradering og ombygging. Endringer i vannføring, både grunnet utbygging og at vannveier endrer seg over tid, har ført til at en del av disse ikke lenger er rett dimensjonert for den vannmengden de skal ta unna. Det er også et behov for sikring av flere bekkeinntak.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 1,5 mill. kroner.

Styringssystem gatelys

Molde kommune er i dialog med statens vegvesen og fylket for overføring av gatelys langs riks og fylkesvegene. I den forbindelse skilles gatelyskretsene, og man kan anskaffe styringssystem på de kretsene som er kommunale. Gatelyssentralene ligger i dag inne i trafostasjonene til Istad, og blir styrt av Istad. I løpet av 2021 må dette flyttes ut av trafostasjonene og driftes av Molde kommune.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 4,0 mill. kroner.

Parkeringsautomater i sentrum

Parkeringsautomatene i Molde må skiftes ut grunnet slitasje, levetid og nye krav. Anskaffelsen gjøres i samarbeid med Romsdal Parkering AS, men dette prosjektet finansierer kun Molde kommune sine automater. Kapitalkostnadene dekkes av enheten gjennom parkeringsinntekter.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 1,2 mill. kroner.

Løftesøyler verksted

Løftesøylene på verkstedet til Molde bydrift er modne for utskifting, og ikke godt nok dimensjonert for kjøretøyene i kommunen.

Prosjektet er nytt, og har en totalramme på 0,6 mill. kroner.

Bakkeelva trapp i sentrum (Midsund)

Dette er siste del av traseen for å knytte sammen steintrappene fra Digergubben og Midsundhornet med Midsund sentrum. Prosjektet er et samhandlingsprosjekt med Molde Vann og Avløp KF, da de også har arbeid i samme trase. Prosjektet er utsatt til 2022 da Molde Vann og Avløp ikke er klare for gjennomføring ennå.

Totalrammen i prosjektet er uendret på 0,55 mill. kroner.

Oppladet for langstrakte Molde – ladestasjoner

Kommunen har søkt og fått støtte til å etablere ladeinfrastruktur for elektriske kjøretøy. Dette for å nå målsetting i fylkesplan klima om å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren.

Prosjektet er nytt og har en totalramme på 0,5 mill. kroner.

Investeringer i Molde eiendom KF

Hele 1 000
Prosjekt Totalramme Budsjett 2021 Økonomiplan
gjeldende ny 2022 2023 2024
Lager på Hjelset 10805 5 000 6 900 6 100
Totalsum 6 100

Molde Bydrift

Lager på Hjelset

Det bygges nytt strøsandlager i sammenheng med ny brannstasjon på Hjelset, byggingen er i gang og vil fortsette i 2021. Kjøp og opparbeiding av infrastruktur er utført i Molde kommune sitt regnskap, og er ikke tidligere tatt med i totalrammen. Det utgjør 1,9 mill. kroner og legges til totalrammen.

Totalrammen i prosjektet er 6,9 mill. kroner, en økning på 1,9 mill. kroner.