Prioriteringer

Hele 1 000
Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Opprinnelig ramme 2020 / utgangspunkt 2021–2024 175 852 172 307 89 255 86 307 86 288
Lønns- og prisvekst -2 545 4 675
Oppgaveendringer -2 750 -83 628
Prioriteringer 1 750 -4 099 -2 948 -19 -1 100
Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet -4 498
Overføring av skatteoppkrevingen til Skatteetaten -5 677
Overføring av skatteoppkrevingen til Skatteetaten - styrking ramme for høyt trekk i statsbudsjettet 2 704
Tilskudd tros- og livssynssamfunn – styrking av ramme for høyt trekk i statsbudsjett 1 250
Tilskudd til tros- og livsstilssynssamfunn -2 775
Egne prioriteringer 1 750 649 -2 698 1 100 -1 100
Kommune- og fylkestingsvalg samt stortingsvalg 1 200 -1 200 1 100 -1 100
Sekretariatsfunksjon for oppreisingsordning for tidligere barnevernsbarn
Spredningsprosjektet -928
Omprofilering kommunevåpen -500
Utsette ansettelse på seksjon budsjett, finans og controll 400
K-sak 57/20 budsjettrevisjon – utsatt overføring skatteoppkrevingen 2 620
K-sak 57/20 budsjettrevisjon – redusert tap ved overføring skatteoppkrevingen -870
Lukking av avvik dokumentarkiv 684
Halv stilling stilling barne- og ungdomsrepresentant 400
Redusert salærer og gebyrer 210
FN-sak 6/23 rammesak – politisk styring og controll – konsekvens av sammenslåing -332
FN-sak 6/23 rammesak – konsekvens av sammenslåing -585 -1 398
Rammetrekk -250 -250 -1 119
Ny driftsramme 172 307 89 255 86 307 86 288 85 188

Administrasjonsavdelingen er ansvarlig for gjennomføringen av stortingsvalg og kommune- og fylkestingsvalg. Det er valg annethvert år. Dette er hensyntatt i budsjettrammene.

Videre er det lagt inn 1,1 mill. kroner årlig i planperioden til lukking av avvik på dokumentarkivet. Dette er en økning på 0,7 mill. kroner i 2021 og ut planperioden.

I statsbudsjettet er tilskudd til tros- og livsynssamfunn utenfor Den norske kirke trukket ut av kommunenes rammer. Dette er ikke lenger en kommunal finansieringsoppgave. Uttrekket er nesten 1,3 mill. kroner større enn det administrasjonsavdelingen har hatt i ramme til formålet. Avdelingen får redusert ramme etter eget forbruk og ikke etter beløpet fra statsbudsjettet.

Tilskudd til interkommunale selskaper og andre selskaper er flyttet ut fra administrasjonsavdelingen i 2021 til eget område.

Molde kommunes tilskudd til ROR-IKT er trukket ut fra analyse- og utviklingsavdelingens budsjett i 2021 og flyttet til fellesområdet. Utover dette er budsjettrammene tilnærmet videreført for avdelingen. Molde kommunes barne- og ungdomsrepresentant (50 prosent stilling) blir finansiert internt på avdelingen i 2021 gjennom egne omdisponeringer. Fra 2022 blir budsjettrammen styrket for å finansiere denne stillingen.

Analyse- og utviklingsavdelingens budsjettpost til finansiering av pc-er, samt andre digitaliserings- og utviklingsprosjekt eller satsinger i kommunen, er noe redusert fra 2020. Den delen av bevilgningen som ikke benyttes til finansiering av pc-er, vil finansiere pågående og eventuelt nye prosjekt og satsninger i Molde kommune.

Personal- og organisasjonsavdelingen har økonomisk balanse i egen drift i 2020 og vil håndtere rammereduksjonen gjennom en reduksjon i egen aktivitet.

I statsbudsjettet blir Molde kommune trukket mer i rammetilskudd enn det som har vært brukt til egen skatteseksjon. Differansen blir kompensert, slik at avdelingen blir trukket for de utgifter som faller bort. Det er også lagt inn en kompensasjon for å dekke tapte salærer og gebyrer ved innfordring. Salærer og gebyrer ble i all hovedsak halvert 1. oktober 2020 som følge av ny lovgivning.

Det er lagt inn en forventet innsparing av en halv stilling ved naturlig avgang i 2021. I 2022 forventes ytterligere et årsverk i innsparing ved pensjonering uten at personen blir erstattet. Rammetrekket som er lagt inn forventes dekket gjennom effektiviseringseffekter i kombinasjon mellom opphør av egeninnfordring og naturlig avgang. Dette gjelder både i 2021 og 2022.