Plan og strategier

Deponering av arkiv fra de tre tidligere kommunene og mobil telefoniløsning er to viktige prosjekt i administrasjonsavdelingen. Strategi for virksomhetsstyring er et arbeid som vil blir prioritert i 2021. Her kan bl.a. nye digitale løsninger være aktuelle.

Analyse- og utviklingsavdelingen har ansvar for utarbeidelse av planstrategi for Molde kommune, og har også ansvaret for utarbeidelse av felles kunnskapsgrunnlag for kommuneplanens samfunnsdel og kommunal planstrategi. I forbindelse med vedtak om ny planstrategi medio 2021, skal det også utarbeides og vedtas et helhetlig plan- og styringssystem for Molde kommune.

Analyse- og utviklingsavdelingen har kompetanse innen både samfunnsplanlegging og prosjekt- og prosessledelse, og skal være en ressurs for sektorene i deres arbeid med kommunedelplaner eller temaplaner og fagplaner. I 2021 har analyse- og utviklingsavdelingen ansvaret for å koordinere arbeidet med en strategi for «SMART Molde» som ble politisk vedtatt i juni 2020.

Strategien for «Smart Molde» angir retningen for programmet og er et rammeverk for gjennomføringen av arbeidet. Strategien skal sees på som en veiviser, av og for aktører i samfunnet. I utviklingen av strategien har innbyggere, næringsliv og akademia blitt invitert til å komme med innspill, i tillegg til tverrfaglig involvering i kommuneorganisasjonen. For å se strategien i sammenheng med kommuneplanens samfunnsdel for Molde kommune, skal strategien revideres innen 2021.

I forbindelse med arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel, vil planer og strategier bli revidert. Det gjelder arbeidsgiverstrategi, lønnsstrategisk plan, strategisk kompetanseplan og etiske retningslinjer.

Per dags dato finnes det ikke planverk som det er naturlig å knytte direkte til oppgaveløsningen på økonomiavdelingen. Avdelingen har i alle år drevet egeninnfordring av kommunale krav. Ny inkassolov har vært ute på høring og vil sannsynligvis medføre at det ikke vil være økonomisk forsvarlig for en kommune å fortsette med denne oppgaven. Det planlegges derfor å konkurranseutsette denne tjenesten med det første.

Avdelingen står også overfor et nært forestående generasjonsskifte, hvor svært mange av avdelingens kompetente medarbeidere nærmer seg pensjonsalder. Avdelingen må derfor utarbeide egne planer for hvordan dette skal løses bemanningsmessig på kort sikt, men også se på muligheten til å kunne digitalisere og effektivisere ulike deler av oppgaveløsningen.