Status
Administrasjonsavdelingen har ansatte spredt omkring i den nye kommunen. Kommunen har system som tilrettelegger for at digital samhandling skal fungere, men det er en omstilling. Arbeidet med å bygge ny kommune vil fortsette i kommende periode. Nytt sak- og arkivsystem ble innført ved oppstart av 2020 og vil fortsatt kreve mye av organisasjonen.
Avdelingen har økonomisk balanse i egen drift. Innsparingskravet i økonomiplan blir ivaretatt gjennom en reduksjon av fellesutgifter.
Analyse- og utviklingsavdelingen ble etablert i forbindelse med ny kommune og har ansvar for en rekke oppgaver knyttet til samfunnsplanlegging, analyser, digitalisering, prosjekt- og prosessledelse samt investeringer i Molde kommune.
Analyse- og utviklingsavdelingen har også ansvar for å forvalte en felles budsjettpost i Molde kommune knyttet til satsing på digitalisering og utvikling. En stor del av denne bevilgingen, om lag 4,0 mill. kroner, er øremerket løpende utskiftning av pc-er i hele kommuneorganisasjonen. Dette i samsvar med vedtatte retningslinjer i ROR-IKT.
Personal- og organisasjonsavdelingen har økonomisk balanse i egen drift. Avdelingen har 8 ansatte: personal og organisasjonssjef, fem personalrådgivere, en HMS- systemrådgiver og en merkantil ansatt. En personalrådgiver har fast kontorsted i Eidsvåg. Avdelingen ivaretar blant annet: HMS og vernetjenester, medbestemmelse HTV, personalrådgivning, kvalitetssystem, avvikshåndtering og internkontroll.
Økonomiavdelingen har vært gjennom store endringer det siste året. Først ble ROR-innkjøp flyttet ut av avdelingen ved etablering av ny kommune, og nå er skatteseksjonen overdratt til Skatteetaten. I tillegg har etableringen av ny kommune vært svært arbeidskrevende for avdelingen. Dette gjelder særlig for lønnsområdet som allikevel svarte ut utfordringen om å levere riktig lønn allerede i januar 2020, til den nye kommunen og øvrige selskaper. Etableringen av Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS per 1. januar 2020 bidro i vesentlig grad til å komplisere dette arbeidet.
Økonomiavdelingen har, på tross av mye ekstra- og overtidsarbeid, klart å drive i balanse. Det forventes balanse også med budsjettrammene gitt for den kommende planperioden. De økonomisk negative virkningen av overføringen av skatteseksjonen, er kompensert i avdelingens rammer. Dette er imidlertid noe som gjentar seg i nær sagt alle tilfeller. Når staten overfører nye oppgaver til kommunene, blir disse underfinansiert. Når staten tar oppgaver fra kommunene, trekkes langt mer enn det kommunene har brukt av ressurser på oppgaven.