Driftsutgifter

Det er kommunestyret som disponerer bruken av de generelle driftsinntektene. Det skjer gjennom bevilgning av rammer til avdelinger, sektor med underliggende enheter og fellesområdet i Molde kommune. I tillegg bevilges det en overføring av driftsmidler til Molde eiendom KF, Molde kirkelige fellesråd, fire interkommunale selskaper, Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal og Møre og Romsdal revisjon SA. Når samlede driftsutgifter er bevilget, må det være tilstrekkelig med driftsinntekter igjen til å dekke de årlige netto finansutgiftene og nødvendige avsetninger. Dette for å sikre balanse i kommunens budsjett og økonomiplan.

Driftsutgifter

Hele 1 000
Driftsutgifter
Opprinnelig 2020 Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Netto driftsutgifter fordelt på avdelinger og sektorer 1 902 388 1 877 895 1 807 040 1 788 108 1 771 657 1 760 789
Fellesutgifter og samarbeid som inngår i Molde kommune -50 558 -63 585 -23 811 -23 030 -22 251 -21 815
Ramme Molde eiendom KF 90 644 88 266 91 951 91 664 91 377 91 337
Konserninterne finansutgifter til Molde eiendom KF 87 923 87 923 95 599 104 889 114 830 120 119
Overføring til Molde kirkelige fellesråd 19 487 19 240 19 755 19 751 19 747 19 743
Overføring til interkommunale selskaper og andre selskaper 52 966 52 966 52 966 52 966
Driftsutgifter 2 049 884 2 009 739 2 043 500 2 034 347 2 028 326 2 023 139

Tabellen over viser de samlede driftsutgiftene til Molde kommune. De to øverste linjene er bevilgningene til egen organisasjon. De resterende bevilgningene er til foretak, selskap og organisasjoner utenfor kommunens basisorganisasjon. Disse får finansiering fra Molde kommune ved en overføring.

Netto driftsutgifter til avdelinger og sektorer

Molde kommune har en sentraladministrasjon som består av fire avdelinger og tre sektorer, med tilhørende enheter, som utfører tjenesteproduksjonen. I tabellen under er det budsjettrammene vist på sektornivå. Det er egne kapitler for sentraladministrasjonen og de tre sektorene, der budsjettrammene for den enkelte avdeling og enhet vises. Der er det også en nærmere omtale av prioritering og endringer i budsjettrammene.

Hele 1 000
Opprinnelig 2020 Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Sentraladministrasjonen 175 852 172 307 89 255 86 307 86 288 85 188
Oppvekst, kultur og velferd 852 389 843 329 834 443 822 383 810 848 810 780
Helse og omsorg 824 423 812 355 835 502 830 509 826 577 821 701
Teknisk-, plan, næring og miljø 49 724 49 904 47 839 48 909 47 944 43 120
1 902 388 1 877 895 1 807 040 1 788 108 1 771 657 1 760 789

Budsjettrammene for 2021 er bygd fra gjeldende økonomiplan med de endringer som har kommet i revidert budsjett for 2020. Videre er budsjettrammene for 2021 korrigert med forventet lønns- og prisvekst på 2,7 prosent. På grunn av covid-19 har lønns- og prisvekst i 2020 blitt kraftig redusert. Det er det også tatt hensyn til i rammene for 2021. Samlet gir dette en reell videreføring av budsjettrammene. Videre er rammene justert med endringer som ligger inne i forslag til statsbudsjett og endringer kommunen selv har lagt inn.

Budsjettrammene blir samlet på 1 807,0 mill. kroner i 2021. Det er en nedgang på 70,9 mill. kroner sammenlignet med revidert budsjett 2020. Fra 2021 til 2024 skal rammene reduseres med ytterligere 46,3 mill. kroner. Det er flere årsaker til nedgangen og de vil det bli redegjort for i det påfølgende, med vekt på 2021.

Rammeendringer deles inn i tre hovedkategorier hvor kategorien prioriteringer har tre underkategorier:

  1. Lønns- og prisvekst
  2. Oppgaveendringer
  3. Prioriteringer
    1. Prioriteringer og konsekvenser av statsbudsjettet
    2. Egne prioriteringer
    3. Rammetrekk

Sentraladministrasjonen

Driftsrammene er tilsynelatende betydelig redusert med 83,1 mill. kroner i 2021. Tilskudd eller overføringer til interkommunale selskaper (IKS) og andre selskaper er flyttet ut av budsjettrammene til sentraladministrasjonen og skilt ut på egne budsjettområder i 2021. Dette redusere budsjettrammene til sentraladministrasjonen med 83,6 mill. kroner.

Kompensasjon for lønns- og prisveksten gir en rammeøkning på 4,7 mill. kroner. Beløpet er høyt siden lønns- og priskompensasjonen blir gitt før overføring til interkommunale selskaper og andre selskaper blir flyttet til eget området. Reelt sett er derfor lønns- og prisvekstene til selve sentraladministrasjonen klart lavere enn 4,7 mill. kroner.

Til slutt gir prioriteringer en reduksjon på 4,1 mill. kroner. Dette består av endringer i og konsekvenser av statsbudsjettet med en reduksjon på 4,5 mill. kroner, egne prioriteringer som gir en økning på 0,6 mill. kroner og et rammetrekk på knappe 0,3 mill. kroner. For nærmere omtale av prioriteringer og endringer, se detaljert tabell for sentraladministrasjonen.

Sektor for oppvekst, kultur og velferd

Samlet blir budsjettrammen til sektoren redusert med 8,9 mill. kroner i 2021. Kompensasjon for lønns- og prisvekst gir en økning på 21,6 mill. kroner. Oppgaveendringene gir en reduksjon på knappe 0,7 mill. kroner.

Prioriteringene gir en rammereduksjon på 29,9 mill. kroner. Statsbudsjettet medfører en styrking på 1,3 mill. kroner. Videre ligger det inne en reduksjon gjennom egne prioriteringer på 21,0 mill. kroner. Hovedårsaken til dette er at budsjettrammen til flyktningtjenesten følger nedgangen i integreringstilskudd. Dette alene utgjør en redusert ramme på 18,0 mill. kroner. Til slutt er det lagt inn et rammetrekk på nesten 10,3 mill. kroner som sektoren må redusere aktiviteten sin med. For nærmere omtale av prioriteringer og endringer, se detaljert tabell for oppvekst, kultur og velferd.

Sektor for helse og omsorg

Samlet øker rammene til sektoren med 23,1 mill. kroner i 2021. Kompensasjon for lønns- og prisvekst øker budsjettrammen med 24,0 mill. kroner. Summen av prioriteringer reduserer budsjettrammen med drøye 0,8 mill. kroner. Prioriteringer består av en styrking av rammene med 2,4 mill. kroner fra statsbudsjettet. Videre er det lagt inn egne prioriteringer på 2,2 mill. kroner. Til slutt har sektoren fått et rammetrekk på 5,4 mill. kroner. For nærmere omtale av prioriteringer og endringer, se detaljert tabell for helse og omsorg.

Sektor for teknisk, plan, næring og miljø

Samlet går sektorens ramme ned med 2,1 mill. kroner. Kompensasjonen for lønns- og prisvekst er på 1,3 mill. kroner. Oppgaveendringer reduserer budsjettrammen med 1,0 mill. kroner. Prioriteringer summerer seg til en rammereduksjon på 2,4 mill. kroner. Egne prioriteringer utgjør en reduksjon på 0,7 mill. kroner og det er lagt inn et rammetrekk på knappe 1,8 mill. kroner. For nærmere omtale av prioriteringer og endringer, se detaljert tabell for teknisk, plan, næring og miljø.

Fellesutgifter og -inntekter og samarbeid som inngår i Molde kommune

Fellesutgifter og -inntekter er noen få budsjettposter som ikke passer å legge inn i én bestemt driftsramme, og som ut fra ulike vurderinger bør ligge for seg selv. Avregning pensjon er den største posten her. Enheter og avdelinger har fått budsjettramme til å dekke en pensjonskostnad på 15,2 prosent i MKP og KLP og 11,2 prosent i Statens pensjonskasse. Dette blir utgiftsført på enhetene. Kommunens pensjonskostnad kan variere mye fra ett år til det neste og er ofte ikke endelig kjent før i årsoppgjøret. Siden pensjonskostnaden er så variabel, er det lagt en fast prosent på enhetene og avregningen tas på fellesområdet. Dette har vært en netto inntekt de siste årene. For 2021 og ut perioden økes denne netto inntekten med 7,3 mill. kroner. Det vil si at kostnaden blir redusert for Molde kommune. Dette har blant annet sammenheng med at det forventes at pensjonskostnaden blir redusert med 1,7 mrd. kroner for kommunesektoren i 2020. For 2021 er det anslått at pensjonskostnaden vil øke med 0,6 mrd. kroner. Men sammenlignet med budsjett 2020 så er den for Molde kommune anslått til å bli redusert.

Budsjettrammen til dette området samlet øker med 39,8 mill. kroner i 2021. Mye av dette skyldes at ROR-IKT har blitt flyttet til dette budsjettområdet i 2021. ROR-IKT får flyttet over en ramme på 34,1 mill. kroner. Budsjettet til ROR-IKT er redusert i 2021 og det gir Molde kommune redusert tilskudd på 2,5 mill. kroner. For de tre neste årene ligger det inne en samlet rammeøkning på 1,9 mill. kroner.

Det er fornuftig å holde en stabil prosent ute hos avdelinger og sektorer, men det er planlagt å se på om det er fornuftig å redusere prosentsatsene for å minske avviket mellom pensjonskostnad ført ute på sektorene og avdelingene og kommunens samlede pensjonskostnad. Det er avregning pensjon som gjør at dette området samlet gir en netto inntekt på 23,8 mill. kroner.

Overføring til Molde eiendom KF

Hele 1 000
Opprinnelig 2020 Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Driftsramme 90 644 88 266 91 951 91 664 91 377 91 337
Til dekning av renter og avdrag - formålsbygg 87 923 87 923 95 599 104 889 114 830 120 119
178 567 176 189 187 550 196 552 206 207 211 456

Molde eiendom KF er kommunens eiendomsforetak. Foretaket forvalter kommunens eiendommer. Foretakets drift knyttet til utleieboliger blir forutsatt finansiert gjennom foretakets husleieinntekter. Utgifter som foretaket har til formålsbygg, skal dekkes av Molde kommune som bruker av disse byggene. Dette dekkes ved å vedta en budsjettramme for foretaket. Videre skal foretakets særbudsjett være basert på rammen eller overføring gitt i kommunens budsjett.

Budsjettramme til foretaket skilles i to deler. Den første delen er driftsrammen til foretaket som skal dekke alle driftsutgifter knyttet til formålsbyggene. Den andre delen er en overføring som skal dekke alle finansutgiftene knyttet til formålsbyggene. Renter og avdrag knyttet til formålsbyggene skal utgiftsføres i Molde eiendoms regnskap. Molde kommune må derfor overføre en budsjettramme til dekning av renter og avdrag på formålsbygg. Låneopptak til formålsbygg har Molde eiendom KF tatt opp gjennom Molde kommune. Det betyr at de skal betale renter og avdrag til Molde kommune, som igjen sørger for å betale renter og avdrag på all lånegjeld. Dette kalles konserninterne renter og avdrag.

Driftsrammen til Molde eiendom KF har blitt økt med 2,3 mill. kroner på grunn av lønns- og prisvekst. Videre har foretaket fått en økning på nesten 0,8 mill. kroner knyttet til økte utgifter til nye Idrettens hus og et rammekutt på 0,5 mill. kroner.

Budsjettrammen til å dekke renter og avdrag på formålsbygg har økt med 7,7 mill. kroner. Avdragene er forventet å øke med 21,4 mill. kroner i 2021. Men rekordlav rente, på grunn av pandemien, gjør at renteutgiftene til formålsbygg er forventet å gå ned med 13,7 mill. kroner i 2021.

Økningen av foretakets budsjettramme i perioden er på 23,9 mill. kroner. Økningen på grunn av økte renter og avdrag er på 24,5 mill. kroner. Det betyr at driftsrammen går ned med 0,6 mill. kroner.

Overføring Molde kirkelige fellesråd

Molde kommune overfører midler til å finansiere driften av Molde kirkelige fellesråd. Dette er et kommunalt finansieringsansvar. Overføringen er på 19,8 mill. kroner. Fellesrådet fikk økt overføring i 2020 knyttet til vedlikehold av Molde domkirke. Dette skulle være ettårig og trekkes ut i 2021. Videre skulle vedlikeholdsbehovet knyttet til alle kirkebyggene vurderes i budsjett 2021. Overføringen reduseres ikke i 2021, noe som innebærer at fellesrådet får 2,0 mill. kroner til vedlikehold av kirkebygg. Dette er tenkt vedvare til og med 2029. Det vil si at det blir gitt 20,0 mill. kroner til vedlikehold av kirkebygg over ti år. Dette kommer i tillegg til investeringsmidler til Røvik kirke i 2022 og 2023. Det ligger en forventning om at effektiviseringsgevinst knyttet til sammenslåing av fellesrådene i de tre tidligere kommunene, blir benyttet til ytterligere vedlikehold fra det tidspunktet den kan hentes ut.

Overføring til interkommunale selskaper og andre selskaper

Hele 1 000
Opprinnelig 2020 Revidert 2020 Budsjett 2021 Økonomiplan
2022 2023 2024
Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS 36 369 40 669 40 669 40 669 40 669
Krisesenteret for Molde og omegn IKS 6 674 6 809 6 809 6 809 6 809
Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal IKS 1 230 1 230 1 230 1 230 1 230
GassROR IKS 1 297 1 297 1 297 1 297 1 297
Sum overføring til IKS 45 570 50 005 50 005 50 005 50 005

Molde kommune overfører driftsmidler til fire interkommunale selskaper (IKS). Disse utfører tjenester eller oppgaver for Molde kommune og de andre eierkommunene. IKS er egne juridiske enheter, med eget styre. Kommunens eierstyringer skjer gjennom representantskapene til de respektive IKS-ene.

Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS (NORBR IKS) ble etablert i 2020 og har ansvar for brann- og redningstjenester i eierkommunene. Overføringen økes med 4,3 mill. kroner i 2021. Ved etablering av selskapet var det tre ting som ikke var tatt hensyn til. Det var ikke tatt hensyn til lønns- og priskompensasjon fra 2018 og fremover. Videre var det ikke lagt inn dekning av finansutgifter på nye investeringer i selskapet (biler og utstyr) eller til å dekke økt husleie fra kommunene knyttet til nye brannstasjoner og øvingsområde. Økningen på 4,3 mill. kroner dekker Molde kommunes andel.

Krisesenteret for Molde og omegn IKS ivaretar eierkommunes ansvar for tilbud til personer som er utsatt for vold eller trusler i nære relasjoner. Overføringen til Krisesenteret øker med litt mer enn lønns- og prisvekst. Noe av dette skyldes at budsjettet vedtas før anslag for lønns- og prisvekst kommer.

Interkommunalt arkiv for Møre og Romsdal IKS (IKA Møre og Romsdal IKS) ivaretar arkivmateriale for alle kommunene og fylkeskommunen i Møre og Romsdal. Overføringen til IKA Møre og Romsdal IKS holdes fast på 1,1 mill. kroner i hele perioden.

GassROR IKS skal gi tilskudd til nærings- og samfunnsutvikling i regionen. Aukra kommunen og Hustadvika kommune har eiendomsskatteinntekter knyttet til anlegget og overfører 10 prosent av eiendomsskatten fra anlegget til GassROR IKS. De andre kommunene gir et tilskudd som anslagsvis er på 40,72 kroner per innbygger i 2021. Dette tilskuddet blir økt med 5 prosent årlig. For 2021 er dette tilskuddet på 1,3 mill. kroner.

Andre selskap

Molde kommune overfører også driftsmidler til Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal og Møre og Romsdal revisjon SA. Kontrollutvalgssekretariatet er et samarbeid for syv kommuner. I denne overføringen ligger det også utgifter til kontrollutvalget i Molde kommune. Møre og Romsdal revisjon SA utfører revisjon av kommunens regnskaper, og dette betaler kommunen for gjennom et driftstilskudd til selskapet. For 2021 er samlet beløp til kontrollvirksomhet på 3,0 mill. kroner. Dette er en reduksjon på 0,4 mill. kroner fra 2020. Dette har sammenheng med at Møre og Romsdal revisjon går fra å revidere tre kommunebudsjetter for Molde kommune i 2020 til ett i 2021.