Drift

Molde Eiendom KF er Molde kommunes eiendomsforetak.

Molde Eiendom KF har i underkant av 60 medarbeidere, fordelt på fem virksomhetsområder. Foretaket har forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdsansvaret for kommunens eiendommer og bygg innen administrasjon/kontor, barnehage, skole og helse- og omsorgssenter. I tillegg har foretaket ansvar for kommunens kultur og idrettsbygg samt alle kommunens utleieboliger. Kommunens renholdsvirksomhet, er et eget virksomhetsområde i foretaket.

Molde Eiendom KF har ansvaret for majoriteten av kommunens byggeprosjekt, og gjennomfører også eiendomsprosjekt på oppdrag fra Molde Kommunale Pensjonskasse. I 2016 har foretaket arbeidet med et 40-talls små og store byggeprosjekter.

Foretaket forvalter ved inngangen til 2017 cirka 120 000 kvm formålsbygg med tilhørende uteareal, samt mer enn 30 000 kvm boligareal til utleieformål, fordelt på omlag 600 boligenheter. Samlet forsikringsverdi på eiendomsmassen er nærmere 4 mrd. kroner.

Hele 1 000

Samhandling

Samhandling
Revidert 2016 Budsjett 2017 Økonomiplan
2018 2019 2020
Opprinnelig budsjett 2016 / utgangspunkt 2017–2020 58 255 57 843 59 979 59 530 60 440
Lønns- og prisvekst 226 1 710 0 0 0
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2016 – 2,2 pst. finansieres med økning i egne inntekter -445
Prisjustering med 1,4 pst. på utvalgte utgiftsposter 928
Endring overheadkostnader til morselskapet (1) 19
Lønnsoppgjør kap. 5 – 2016 84 52
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2016 142 78
Spesiell prisvekst forsikring 37
Spesiell prisvekst strøm 2015/2016 1 041
Andre rammeendringer -638 426 -449 910 -40
Overskudd 2015 -166 166
K-sak 109/15 redusert overføring forsikring -832
Tilbakeføring av generelt rammetrekk 300
K-sak 109/15 bortfall av husleie sykepleierskolen 250 350
K-sak 109/15 økte utgifter – redusert momskompensasjon 150
Husleieøkning med 25 pst. over 3 år – finansiering av konsekvenser for egen organisasjon (sosialtjenesten) -350 -350 -350
Økte utgifter Molde idrettspark 1 300
Reduserte strømutgifter – enøk Bergmo omsorgssenter – ventilasjon automatikk -59
Tilskudd knyttet til Glomstua bofellesskap og Tollero omsorgsboliger (rentekompensasjon Husbanken) (2) -40 -40 -40 -40 -40
Ny driftsramme 57 843 59 979 59 530 60 440 60 400
1) Kjøp av tjenester som regnskap, lønn, IKT etc fra morselskapet er justert med 2,2 pst. og beløper seg til 863 000 kroner.
2) Tilskudd knyttet til Glomstua bofellesskap og Tollero omsorgsboliger (rentekompensasjon Husbanken) reduseres årlig. I 2017 beløper kompensasjonen seg til 420 000 kroner.

Kommentarer til samhandling

Molde Eiendom KF eier, forvalter, driver og utvikler kommunenes formålsbygg med tilhørende tomter, og har også ansvaret for innleide formålsbygg. Foretaket fremskaffer lokaler og tjenester i henhold til bestillinger fra plan- og utviklingsavdelingen i Molde kommune. Mens foretaket har driftsansvaret for kommunale skolebygninger, barnehager og kontorbygg, og har i tillegg vedlikeholdsansvaret for omsorgssentrene. Bare i omsorgssentrene er det over 1 500 rom som krever jevnlig tilsyn: dører og låser skal holdes vedlike, vegger skal males, lamper skal lyse, vinduer skal være tette, gulv skal holdes rene osv. Ingen har nøyaktig tall på hvor mange rom og celler det er i alle kommunens bygninger, men et grovt anslag tilsier nærmere 10 000 rom.

Foretaket er også gitt ansvar for andre hel- eller deleide kommunale eiendommer som for eksempel den nye kulturskolen, Plassen, Gotfred Lies plass 1 og 4, samt Krisesenteret. Bygninger som eies av Molde kommunale Pensjonskasse er også en del av foretakets bygningstekniske og driftsmessige oppfølgingsansvar. Foretaket har fokus på å styrke samhandlingen med enhetene og tjenesteområdene som bruker bygningene, samt med en lang rekke gode samarbeidspartnere i administrasjonen.

Molde Eiendom KF er kommunens redskap til å gjennomføre politisk vedtatte boligsosiale tiltak, slik at kommunen oppfyller sin plikt til å skaffe boliger til prioriterte grupper av vanskeligstilte boligsøkere. Foretaket leier derfor ut boliger til ressurssvake, eldre, psykisk utviklingshemmede, flyktninger, ungdom i etableringsfasen og andre prioriterte vanskeligstilte. Boligutleien skjer i henhold til vedtatte tildelingsprosedyrer og avtalt rollefordeling mellom Molde kommune og foretaket. Foretaket har et tett og nært samarbeid med en rekke av tjenesteområdene, blant annet flyktningtjenesten, ressurstjenesten, sosialtjenesten NAV Molde, psykiatri, brannvesenet samt politiet. Ved anskaffelse av nye boliger, søker foretaket om tilskudd, og oppnår gjerne mellom 15 og 45 pst. tilskudd ved nyanskaffelser. Det er samtidig et mål å selge boliger som ikke lenger tjener sin nytte, og boligsalg er noe foretaket i økende grad arbeider med.

I løpet av de siste årene er hovedfokus i økende grad blitt satt på effektiv drift og vellykket gjennomføring av nye byggeprosjekt. I tillegg til fokus på å forbedre samhandlingen med de øvrige delene av Molde kommune, arbeider foretaket målrettet med profesjonalisering av virksomheten. Foretaket benytter digitale verktøy for sentralisert driftsstyring/energistyring, forvaltning, drift og vedlikehold.

Molde kommune blir i økende grad stilt til ansvar overfor forskriftskrav og avvik som følge av lovpålagte tilsyn og årskontroller tilknyttet bygningsmassen:

  • Branntilsyn – økte investeringer kreves, blant annet i form av investeringer i nødvarslingsanlegg, alarmsystemer, slukkeanlegg og ombygginger i henhold til branncellekrav, utskifting av dører, elektriske døråpnere, montering av brannstiger/trapper og sprinkling/overrislingsanlegg.
  • Mattilsyn – kjøkken kreves byttet, ombygget eller stengt.
  • Eltilsyn – avvik blir avdekket ved nær sagt alle tilsyn, og i økende grad blir resultatet behov for kostbare oppgraderinger.
  • Helsetilsyn – krav til luftkvalitet og varme medfører krav om reparasjoner og utbedringer i ventilasjons- og varmeanlegg. Måling av fukt og mugg kan også gi grunnlag for tiltak.
  • Arbeidstilsynet kan pålegge utbedringer som medfører at det må investeres i kostbare ombygginger.
  • Legionellakontroll – foretaket har svært mange vasker og dusjer og varmtvannskilder som skal kontrolleres flere ganger årlig. Prøvetaking er kostbart.
  • Radonmålinger – pålagt via forskrift. Utbedringer kan være svært kostnadskrevende.
  • Lekeplasskontroll (gjerder, fall-sikkerhet, klemfare etc.) og andre risikoanalyser medfører krav om tiltaksplaner og belastning av drifts- og investeringsbudsjettene.
  • Spesielle sertifikater kreves for å utføre ulike typer arbeid, som for eksempel trefelling/beskjæring, gjennomføring av kontroller, bruk av spesialutstyr, lift-sertifikat, tilhenger-sertifikat etc.
  • Heiskontroll.

Molde Eiendom KF ønsker å ivareta kommunens rolle som byggeier og byggherre opp mot de ulike eiendommene kommunen har, slik at det skapes helhetlige, funksjonelle og kostnadseffektive bygg. Som følge av knappe rammer og stadig nye oppgaver, vil handlingsrommet i 2017 være begrenset.

Vis undermeny