Budsjettbalansering

Etter kommuneloven skal det utarbeides et årsbudsjett og en økonomiplan i balanse. I dette ligger å synliggjøre de inntekter og utgifter kommunen genererer i løpet av perioden og ut i fra disse vise at kommunen har økonomiske muligheter til å gjennomføre planlagte oppgaver.

Molde kommune bør ha en langsiktig strategi for å bygge opp reserver for å takle uforutsette hendelser i driften og for å ha egenkapital til investeringer. Med den økonomiske «snuoperasjonen» som ble startet høsten 2014, er strategien lagt for at denne målsettingen kan realiseres i løpet av den kommende planperioden. Regnskapet for 2015 bidro med en samlet avsetning til disposisjonsfond på 40,2 mill. kroner. Det er selvsagt fortsatt en økonomisk utfordring å få regnskapet for 2016, med inndekning av underskuddet for 2014 på 36,9 mill. kroner, i balanse eller bedre. Med den begrensede negative prognosen per 2. tertial, skulle målsetningen være innen rekkevidde.

Netto driftsresultat er den primære indikatoren for økonomisk balanse i kommunesektoren. Indikatoren er lett å tolke i og med at negativt netto driftsresultat innebærer at formuen reduseres. Et netto driftsresultat lik null, vil også over tid redusere kommunens formue i den forstand at en økende andel av realkapitalen etter hvert vil bli lånefinansiert. Samtidig vil det være viktig å vurdere utviklingen i netto driftsresultat over en periode på flere år. Teknisk Beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi har beregnet hva netto driftsresultat bør utgjøre i pst. av totale driftsinntekter. Utvalgets beregninger indikerer at netto driftsresultat bør utgjøre minst 1,75 pst. av totale driftsinntekter i kommunene dersom kommunesektorens formue skal bevares. Et positivt resultat i denne størrelsesorden er nødvendig for å oppnå en sunn og god økonomi over tid. Et slikt resultat har som mål at kommunen kan egenfinansiere en større del av sine investeringer og bedre møte svingninger og uforutsette hendelser i årene som kommer. Dette vil si at Molde kommune bør ha et positivt netto driftsresultat på cirka 30,0 mill. kroner i 2017. Kommunen lyktes med å nå dette målet med klar margin (3,1 pst.) i 2015 og har budsjettert med 1,88 pst. i 2016. Selv om målsetting om et netto driftsresultat på minimum 1,75 pst. av totale driftsinntekter for den kommende planperioden ikke nås, er dette fortsatt et fremtidig mål for Molde kommune.

Av særlige utfordringer i kommende planperiode som vil kunne bety betydelige merutgifter for kommunen kan nevnes:

  • Utskrivningsklare pasienter har påført kommunen store budsjettoverskridelser de siste årene. I budsjettrammene for 2017 og kommende planperiode, er utgiftene videreført på samme nivå som for 2016. Dette betyr at det for 2017 er innlagt drøyt 2,0 mill. kroner til formålet. Oppholdsbetaling til helseforetaket har variert gjennom året og har sannsynligvis ført til økte utgifter i det kommunale mottaksapparatet. Eventuelle innsparinger overfor helseforetaket må derfor ses i sammenheng med utgiftene kommunen blir påført ved tidligutskriving fra spesialisthelsetjenesten.
  • Oppreisingsordning for barnevernsbarn har vært til drøfting og politisk behandling ute i kommunene. Molde kommune har gitt sin tilslutning til ordningen som Fylkesmannen har foreslått. Det er uvisst når dette vil slå ut i økte utgifter og eventuelle økonomiske konsekvenser av en slik ordning er derfor ikke innarbeidet i den kommende planperioden utover utgifter til sekretariatsfunksjonen.
  • Økningen i omfanget av ressurskrevende tjenester ser fortsatt ut til å være økende med stort press på tjenestene og til de økonomiske rammene som er til disposisjon. Det er i kommende planperiode ikke tatt høyde for økt ressursbruk ut over det som er signalisert gjennom budsjettrevisjonen i 2016 og som det bare delvis er gitt økonomisk kompensasjon for.
  • Hvorvidt dommen i høyesterett, som omhandlet kravet til fast ansettelse for avlastere og støttekontakter, kan få økonomiske konsekvenser også for andre kommuner enn Ålesund som tapte rettsaken, er svært sannsynlig. Konsekvenser for Molde kommune er ikke avklart.
  • Moldebadet ble satt i drift i april 2010. Morselskapet dekker nå kapitalutgiftene på foretakets lån. Samtidig er det i budsjettet for 2017 forutsatt at morselskapet dekker foretakets underskudd for 2015 med 1,9 mill. kroner i tillegg til forventet underskudd for 2016 på samme beløp. Det har sommeren/høsten 2016 blitt utført en total ekstern gjennomgang av Moldebadet KF for å bringe på det rene om det i foretaket er potensiale for balansert økonomisk drift. Mulighetene for betydelige innsparinger er synliggjort, men det vil sannsynligvis ta noe tid å få effektuert disse. Det legges derfor inn et ekstraordinært driftstilskudd til foretaket i 2017 på 1,0 mill. kroner. For resten av planperioden forventes det at gjennomføringen av tiltak vil skape økonomisk balanse uten slikt tilskudd.
  • Bygging av rundkjøring på Kringstad for å få tilgang til deler av byggefeltet, er en investering som forutsetter «deltagelse» fra fylkeskommunen for å kunne lånefinansieres. Dette vil uansett bety en betydelig driftsutgift for Molde kommune i årene investeringen skal nedbetales. Nedbetalingen er forutsatt å skulle skje over 5 år.

Det som er nevnt over, bare understreker stramheten også i budsjettopplegget for 2017. Det vil bli særdeles viktig å holde igjen og unngå økning i utgifter dersom mulighetene skulle by seg. Budsjettet bygger også på målsetningen om å bygge økonomiske buffere og handlingsrom gjennom avsetning til disposisjonsfond.

Driftsutgifter

Faste 2017 priser i hele 1 000
Driftsutgifter
Opprinnelig 2016 Revidert 2016 Budsjett 2017 Økonomiplan
2018 2019 2020
Netto driftsutgifter fordelt på avdelinger og enheter 1 292 095 1 329 705 1 400 536 1 410 836 1 411 177 1 410 103
Årslønnsvekst avsatt til lønnspott 25 417 2 228 16 738 16 738 16 738 16 738
Besparelse pensjonskostnader inkludert arbeidsgiveravgift -4 352 -11 298 -14 542 -14 542 -14 542 -14 542
Kostnader til avtalefestet pensjon (AFP) 4 700 4 700 4 700 4 700 4 700 4 700
Netto driftsutgifter inkludert årslønnsvekst og pensjon 1 317 860 1 325 335 1 407 432 1 417 732 1 418 073 1 416 999
Kommunale foretak og andre
Molde Eiendom KF (3) 58 255 57 843 59 979 59 530 60 440 60 400
Moldebadet KF (3) 7 947 7 947 10 985 6 126 6 009 5 900
Kirkelig fellesråd (3) 9 825 9 943 10 484 10 480 10 476 10 472
Sum kommunale foretak og andre 76 027 75 733 81 448 76 136 76 925 76 772
Sum driftsutgifter 1 393 887 1 401 068 1 488 880 1 493 868 1 494 998 1 493 771

Driftsbalanse

Faste 2017 priser i hele 1 000
Driftsbalanse
Opprinnelig 2016 Revidert 2016 Budsjett 2017 Økonomiplan
2018 2019 2020
Driftsinntekter -1 526 177 -1 533 358 -1 610 387 -1 611 291 -1 611 761 -1 612 220
Driftsutgifter 1 393 887 1 401 068 1 488 880 1 493 868 1 494 998 1 493 771
Brutto driftsresultat -132 290 -132 290 -121 507 -117 423 -116 763 -118 449
Renter (1) 23 188 23 188 24 423 26 365 26 541 25 553
Avdrag (2) 72 222 72 222 74 340 76 340 81 846 85 907
Netto finansutgifter 95 410 95 410 98 763 102 705 108 387 111 460
Netto driftsresultat -36 880 -36 880 -22 744 -14 718 -8 376 -6 989
Fond bruk/avsetning
Avsetning til disposisjonsfond 17 344 14 718 8 376 6 989
Avsetning til disposisjonsfond – redusert lønnsvekst 5 400
Andre
Inndekning av underskudd 36 880 36 880
Resultat (udisponert) 0 0 0 0 0 0
(1) Renteutgifter er budsjettert med 1,75 pst. i 2017 og hele økonomiplanperioden.
(2) Avdrag på nye lån er forutsatt til 0 kroner inntil året etter at investeringen er gjennomført.
(3) For nærmere oversikt over rammene til kommunale foretak, se kapitlet som omhandler kommunale foretak.

Kommentarer til ulike balanseringsposter

Driftstilskuddet til Molde Eiendom KF behandles på lik linje med enheter i Molde kommune. Se tabell i kapitlet Molde Eiendom KF drift. Foretaket vil også i de kommende årene være særdeles avhengig av at rentenivået forblir lavt i med tanke på deres utleievirksomhet.

Driftstilskudd til Moldebadet KF

Det ligger nå inne forutsetning om at morselskapet skal dekke samlede kapitalkostnader på foretakets lånegjeld samt forskutterte spillemidler. I tillegg er det i 2017 lagt inn forutsetning om at morselskapet gir et tilskudd til foretaket på 4,8 mill. kroner som foretaket skal benytte til å dekke sitt underskudd for 2015 på 1,9 mill. kroner, forventet underskudd for 2016 på 1,9 mill. kroner og et ekstraordinært driftstilskudd for 2017 på 1,0 mill. kroner. Det forutsettes at foretaket selv dekker alle kapitalkostnader av nye investeringer som gjennomføres ved anlegget ut over den opprinnelige investeringen ved realiseringen av bygget. Dette innebærer at foretaket selv må sørge for driftsmessig balanse ut over det som kommunen dekker av kapitalutgifter, underskuddsdekning samt ekstraordinært tilskudd.

Lokal lønnsreservepott

Det er beregnet en sentral lønnsreservepott som skal dekke lønnsoppgjøret som kommer i 2017. Rammen for oppgjøret er allerede fremforhandlet og gir en årslønnsvekst fra 2016 til 2017 på 2,2 pst. For ordens skyld gjøres oppmerksom på at dette er et mellomoppgjør i kommunal sektor. I forslaget til statsbudsjett, er lønnsveksten anslått til 2,7 pst. Det utelukkes ikke at «overkompensasjonen» kan medføre trekk i kommunenes rammer gjennom salderingen av statsbudsjettet i desember, eventuelt i revidert nasjonalbudsjett til våren. Differansen på 5,4 mill. kroner settes derfor av til kommunens disposisjonsfond som en reserve. Det er også lagt inn forutsetning om at ulike kommunale gebyrer, brukerbetalinger, avgifter med videre justeres for forventet lønns- og prisvekst for på denne måten å delfinansiere økningen i lønnsutgifter. Dette bidraget er trukket i enhetenes rammer. Dette betyr at resultatet av lønnsoppgjøret for 2017 fullt ut vil bli kompensert i enhetenes rammer. Beregnet lønnsoverheng fra 2016 til 2017, er allerede delvis kompensert i enhetenes rammer.

Pensjonskostnader – avtalefestet pensjon

Kommunens pensjonskostnader er for 2017 budsjettert i alle avdelinger og enheter med 15,2 pst. av all pensjonsgivende inntekt med unntak av pensjon for lærere som er tilsluttet Statens Pensjonskasse hvor pensjonskostnaden er satt til 11,2 pst. Molde kommune etablerte fra 1. januar 2008 egen kommunal pensjonskasse. Sykepleierne er fortsatt pliktige medlemmer i Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Storebrand er forretningsfører for Molde Kommunale Pensjonskasse.

I kommende planperiode legges følgende forutsetninger til grunn for budsjettert pensjonskostnad.

Faste 2017 priser i hele 1 000

Forutsetninger for budsjettert pensjonskostnad

Forutsetninger for budsjettert pensjonskostnad
Budsjett 2017 Økonomiplan
2018 2019 2020
For mye belastet pensjonskostnad på enhetene -8 445 -8 445 -8 445 -8 445
Forventet økning i pensjonskostnader i 2017 på 0,8 mill. kroner for primærkommunene ut over det som dekkes av den kommunale deflatoren (innlagt i lønnspotten) 3 903 3 903 3 903 3 903
Revidert budsjett 2016 -6 946 -6 946 -6 946 -6 946
Økt handlingsrom ut over revidert budsjett 2016 -3 054 -3 054 -3 054 -3 054
Reduksjon pensjonskostnad fellesområde -14 542 -14 542 -14 542 -14 542

Tabellen over tar utgangspunkt i pensjonskostnader for 2016 i samsvar med budsjettrevisjonen i juni og videreføres på samme nivå i planperioden. Det som imidlertid kommer som en økt kostnad i 2017, er anslaget for primærkommunenes vekst i pensjonskostnad på 0,8 mrd. kroner ut over det som dekkes av den kommunale deflatoren. Molde kommunes andel av denne kostnadsveksten anslås til 3,9 mill. kroner. Ved budsjetteringen av lokal lønnspott, tas det hensyn til deflatoren. Økningen i pensjonskostnad som følge av lønnsøkninger i 2017 er derfor tatt hensyn til. Endelige aktuarberegninger vil gi den endelige pensjonskostnaden for kommunen det enkelte år.

Pensjonspremien som har vært innbetalt siden ordningen med premieavvik ble innført, har frem til utgangen av 2015 vært 121,1 mill. kroner større enn regnskapsført kostnad. Dette beløpet har derfor ikke hatt resultateffekt i kommunens regnskap enda, men er en vesentlig likviditetsbelastning. For kommunesektoren samlet, er det totale bokførte premieavviket ca. 30,0 mrd. kroner. Dette er et betydelig beløp som etter hvert skal belastes kommunens regnskaper og vil medføre en vesentlig kostnadsvekst de kommende årene.

Dersom det også i fremtiden er mulighet for oppskriving av eiendommene Molde Kommunale Pensjonskasse har overtatt fra kommunen, vil dette bidra til å redusere Molde kommunes pensjonskostnader på sikt. De kommunale regnskapsreglene medfører at økt avkastning, oppskriving av eiendom med videre vil manifestere seg langsomt i kommunens regnskap. Effektene på kommunens økonomi må derfor ses i et langsiktig perspektiv.

Føring av investeringsmoms i investeringsregnskapet

Fra 2014 skal all momskompensasjonen på investeringer føres direkte i investeringsbudsjettet. Det er derfor naturlig at denne refusjonen bidrar i finansieringen av de ulike investeringene og derigjennom reduserer behovet for låneopptak. Kompensasjonsbeløpene som budsjetteres i morselskapet, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF kommer derfor direkte til fradrag på kommunens låneopptak og reduserer derved investeringskostnaden og belastningen av renter/avdrag i driftsbudsjettet.

Dekning av underskudd

Moldebadet KF avla regnskap for 2015 med et underskudd på 1,9 mill. kroner. Kommunestyret vedtok ved behandlingen av regnskapet for 2015 at foretaket selv skulle dekke dette underskuddet i 2016. Dette ser imidlertid ikke ut til å være oppnåelig med henvisning til foretakets økonomirapport for 2. tertial 2016, som foruten mangel på inndekning av denne utgiften, rapporterer et sannsynlig underskudd på nye 1,9 mill. kroner. Det er derfor lite sannsynlig at underskuddet dekkes av foretaket i 2015, og beløpet sammen med forventet underskudd for 2016 er tillagt tilskuddet fra morselskapet for 2017.