Pleie- og omsorgsområdet
Ramme for budsjett 2018 og økonomiplan 2018–2021
Samlet for omsorgssentrene og fellesområdet
Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | |||
Opprinnelig budsjett 2017 / utgangspunkt 2018–2021 | 302 731 | 306 144 | 319 305 | 325 094 | 323 530 |
Driftsinntekter | -58 779 | ||||
Driftsutgifter | 361 510 | 306 144 | 319 305 | 325 094 | 323 530 |
Lønns- og prisvekst | 4 061 | 3 443 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2017 | 2 860 | 2 308 | |||
Lønnskompensasjon helligdagstillegg | 191 | ||||
Spesiell prisvekst Gerica | 150 | ||||
Kompensasjon økning i timelønn omsorgslønn 1. mai 2016 | 20 | ||||
Prisjustering med 1,6 pst. på utvalgte utgiftsposter | 556 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2018 – 2,6 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -1 085 | ||||
Lønnskompensasjon omsorgslønn | 11 | 11 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2017 | 1 170 | 1 312 | |||
Andre rammeendringer | -648 | 9 718 | 5 789 | -1 564 | -1 564 |
Uthenting av gevinst hverdagsrehabilitering | -1 000 | ||||
Hverdagsrehabilitering – forskjøvet uthenting av gevinst | 500 | -500 | |||
Etablering av døgnbemannet bofellesskap Nobel | 11 000 | ||||
Nobel bofellesskap oppstart 1. august 2018 | -6 417 | 6 417 | |||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – redusert kjøp av tjenester fra andre kommuner | -648 | ||||
Kreftkoordinator – 100 pst. kommunal fra 2019 | -511 | -128 | |||
Gerica-stilling tidligere finansiert av digitaliseringsmidler | -359 | ||||
BPA-ordning fra oktober 2017 (ansvar 37845) (tilskudd + 75 pst. av egenandel) | 1 354 | ||||
Effektiviseringstiltak 0,5 pst. av sum i gjeldende økonomiplan | -1 564 | -1 563 | -1 564 | -1 564 | |
Effektiviseringstiltak – styrking av ramme | 1 564 | 1 563 | |||
Gerica-lisens overføring fra plan- og utviklingsavdelingen | 164 | ||||
Ressurskrevende tiltak hjemmetjenesten – 75 pst. av beregnet ressursbehov | 487 | ||||
Ressurskrevende tiltak institusjon – 75 pst. av beregnet ressursbehov | 1 800 | ||||
Ressurskrevende tiltak – 75 pst. av beregnet ressursbehov | 2 700 | ||||
Ny driftsramme | 306 144 | 319 305 | 325 094 | 323 530 | 321 966 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2018–2021
Pleie- og omsorgsområdet har ansvar for å yte tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven og helsepersonelloven i kommunen.
Implementering av deler av helse- og omsorgsplanen har medført store omstillingsprosesser for pleie- og omsorgstjenesten de siste årene. Institusjonsdriften er differensiert ved at Glomstua, Bergmo, Kleive og Skåla er rene langtidssykehjem. Kirkebakken har status som sykehjem med korttids- og rehabiliteringsplasser i tillegg til langtidsplasser, mens kommunens skjermede plasser for personer med demenssykdom er samlet ved Råkhaugen omsorgssenter.
Hjemmetjenesten i sentrumsdistriktene har baser ved Bergmo og Glomstua omsorgssenter, mens Kleive og Skåla omsorgssenter har egne baser. Tjenesteområdet drifter to døgnbemannede bofelleskap med til sammen 30 boenheter.
Pleie- og omsorgsområdet deltar i utprøving, innføring og implementering av digitaliserings- og velferdsteknologiske løsninger. Elektronisk meldingsutveksling mellom kommunen, helseforetaket og legekontorene og utfasing av analoge trygghetsalarmer som erstattes av digitale alarmer pågår. Det planlegges nye prosjekter som del av spredningsprosjektet for velferdsteknologi.
Pleie- og omsorgstjenestene ytes fra fem omsorgssenter som er beskrevet nedenfor.
Fordeling av type sykehjemsplass per institusjon for 2018
Glomstua omsorgssenter
Sykehjem
Etter spesialisering av sykehjemmene, driftes kun langtidsplasser ved sykehjemmet. Fire plasser er tilbud til yngre med alvorlig nevrologisk lidelse og som har behov for heldøgns omsorg.
Kjøkken
Kjøkkenet på Glomstua produserer mat til beboere ved institusjonene Glomstua og Råkhaugen, samt til hjemmeboende og dagsenter.
Hjemmetjenester
Glomstua har kommunens største hjemmetjenestedistrikt. I tillegg til hjemmesykepleie og praktisk bistand, driftes døgnbemannet bofelleskap med 22 boenheter ved Gotfred Lies plass. Omsorgsdistriktet leverer døgntjeneste til ressurskrevende tiltak. Tjenester i hjemmet videreføres i 2018 uten vesentlige endinger.
Nattpatrulje
I forbindelse med strukturendring i hjemmetjenesten, er nattpatruljen samlet ved Glomstua omsorgssenter under felles ledelse. Del av ressursen er knyttet til bofelleskapet på Gotfred Lies plass 1, og betjener hele huset med tilstedeværelse på natt. Tiltaket er i tråd med helse- og omsorgsplanen og skal bidra til å gi en trygg og god nattjeneste til hjemmeboende.
Dagavdeling
Det er dagtilbud til 20 brukere per dag, 5 dager i uka.
Kirkebakken omsorgssenter
Sykehjem
Kirkebakken omsorgssenter drifter døgnplasser for langtids- og tidsavgrenset opphold. I 2017 ble det gjennomført justeringer i fordeling av ulike typer plasser basert på behov og erfaringstall. Av plassene 16 ble omdefinert til langtidsopphold som videreføres i 2018.
Vaskeri
Senteret vasker tøy for Kirkebakken sykehjem, legekontor, legevakt, akutt døgnpost, samt bofelleskapet på Gotfred Lies plass.
Hjelpemiddelforvaltning
Kommunens hjelpemiddelforvaltning er lokalisert i Råkhaugen omsorgssenter, men ligger administrativt til Kirkebakken omsorgssenter.
Råkhaugen omsorgssenter
Sykehjem
Råkhaugen omsorgssenter er kommunens kompetansesenter for personer med demens. Det driftes 48 døgnplasser i skjermede enheter inklusiv forsterkede plasser. Av disse er 8 plasser forbeholdt tilbud om korttids-, avlastnings- og utredningsplasser.
Vaskeri
Senteret vasker tøy for Råkhaugen, Glomstua og Bergmo omsorgssenter, samt bofelleskapet i Råkhaugen.
Dagavdeling
Råkhaugen drifter kommunens dagsenter for personer med demens som er et felles tilbud for hele kommunen. Tilbudet er åpent på dag og kveld på hverdager samt dagtid på lørdager. Grunnet store avstander og individuelle behov, er det opprettet desentraliserte plasser for personer med demens på dagsentrene ved Kleive og Skåla omsorgssenter.
Kommunen har mottatt tilskuddsmidler fra Helsedirektoratet, noe som har bidratt til å øke dagaktivitetstilbudet for personer med demens. Målet med tilskuddsordningen er å stimulere til drift av eksisterende og til etablering av nye tilrettelagte dagaktivitetsplasser til hjemmeboende personer med demens i kommunene. Det er opprettet nye plasser fordelt på Råkhaugen, Kleive og Skåla. I tillegg er det inngått avtale med Romsdalsmuseet om aktivitetstilbud der. Den statlige tilskuddsordningen er signalisert videreført i planperioden for demensplan 2020.
Bofelleskap
Råkhaugen bofelleskap har åtte døgnbemannede boenheter som tildeles yngre personer med demens.
Bergmo omsorgssenter
Sykehjem
Etter ny institusjonsmodell, driftes det 47 langtidsplasser.
Kjøkken
Kjøkkenet på Bergmo produserer mat til beboere ved Bergmo og Kirkebakken omsorgssenter, samt til hjemmeboende og dagsenter.
Hjemmetjenester
Tjenester i hjemmet videreføres i 2018 uten vesentlige endringer.
Dagavdeling
Det driftes 20 plasser per dag, 5 dager i uka.
Kleive og Skåla omsorgssenter
Kleive og Skåla omsorgssenter har felles enhetsleder, oversykepleier og merkantil ressurs. Enheten er organisert som ett resultatområde både økonomisk og administrativt.
Sykehjem
Etter ny institusjonsmodell har Kleive 24 langtidsplasser og Skåla 17.
Kjøkken
Kjøkkenet på Kleive produserer mat til beboere ved Kleive og Skåla omsorgssenter, samt til hjemmeboende og dagsenter.
Vaskeri
Både Kleive og Skåla har vaskeri i tilknytning til institusjonsdriften. Disse vasker personaltøy samt flattøy og privattøy til beboere ved sykehjemmene.
Hjemmetjenesten
Tjenester i hjemmet videreføres uten vesentlige endringer i 2018. Omsorgsenheten utfører døgntjeneste til ressurskrevende tjenestemottaker.
Dagavdeling
Både Kleive og Skåla har i tillegg til dagtilbud for eldre, også desentralisert tilrettelagt tilbud for personer med demenssykdom.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Det ble i 2016 etablert tilbud om hverdagsrehabilitering med oppretting av eget team som er organisert under helsetjenesten. I 2018 og 2019 forventes det uthenting av gevinst fra pleie- og omsorgsområdet tilsvarende 0,5 mill. kroner årlig som følge av forventet redusert behov for ordinær hjemmetjeneste. Foreløpig er endringen lagt som ufordelt rammetrekk på fellesområdet.
Det er fra august 2018 og videre ut i økonomiplanperioden lagt inn en styrking av tilbudet innen heldøgnsomsorg med 11,0 mill. kroner. Endringen er knyttet til oppstart av Nobel bofellesskap der det skal settes i drift 25 boenheter med døgnbemanning. Bevilgningen er i 2018 redusert med 6,4 mill. kroner ettersom planlagt oppstart er utsatt til 1. august. Bevilgningen overføres fra fellesområdet til aktuell driftsenhet når organisering er avklart.
Det er lagt inn et trekk for effektiviseringstiltak tilsvarende -1,6 mill. kroner i 2018 og i resten av økonomiplanperioden. Tilsvarende er rammen styrket i 2018 og 2019, men for hvert av årene 2020 og 2021 forventes det effektiviseringstiltak tilsvarende 1,6 mill. kroner som skal hentes ut.
Tjenesteområdet forventer en gevinst fra 2020 etter etableringen av Nobel bofellesskap. I tillegg må en også forvente en gevinst av de ulike velferdsteknologiske tiltakene som skal gjennomføres via spredningsprosjektet som nå er i gang. Samtidig viser demografisk fremskrivning for perioden 2020 og fram mot 2030, at kommunen vil få betydelig vekst i den eldste delen av befolkningen på opp mot 68 pst. Det vises til k-sak 108/16, «Framskriving av behov, dimensjonering og utvikling av omsorgsboliger og heldøgns omsorgstilbud fram mot 2030». Arbeidet med ny helse- og omsorgsplan vil også ta inn i seg dette forholdet og legge strategi og handlingsplan med økonomiske konsekvenser for hvordan møte denne situasjonen.
Budsjett knyttet til fagsystem Gerica overføres fra plan- og utviklingsavdelingen til pleie- og omsorgsområdet. Internt på tjenesteområdet er det gjort en omfordeling av ramme med helårseffekt av de justeringer som ble gjort i 2017.
Andel finansiering av stilling til fagsystem Gerica er lagt inn som en rammereduksjon på 0,4 mill. kroner fordelt på de ulike omsorgsenhetene i budsjett 2018. Stillingen er organisert under plan- og utviklingsavdelingen og har tidligere vært finansiert av digitaliseringsmidler.
Stilling som kreftkoordinator er organisert under driftsavdelingen og finansiert ved overføring fra pleie- og omsorgsområdet samt tilskudd fra kreftforeningen. Fra 2019 opphører tilskuddet fra kreftforeningen. Tjenesteområdet vurderer behovet for stillingen så stort at den bør videreføres. Det foreslås derfor rammereduksjoner i 2018 og 2019 som overføres til driftsavdelingen.
Rammen til Kleive og Skåla omsorgssenter er i budsjett 2018 foreslått økt med 1,4 mill. kroner som følge av vedtak om brukerstyrt personlig assistanse (BPA) fra oktober 2017. Økningen tilsvarer 75 pst. av kommunal egenandel samt statlig tilskudd ressurskrevende tjenester.
Rammen til Glomstua omsorgssenter foreslås kompensert med 0,5 mill. kroner i hjemmebaserte tjenester som følge av ressurskrevende tjenester. I tillegg foreslås det en styrking i rammen til ressurskrevende tjenester i institusjon med 1,8 mill. kroner. Begge tiltakene er kjent fra 2017. Økningene tilsvarer 75 pst. av beregnet ressursbehov.
Rammen til Råkhaugen foreslås kompensert med 2,7 mill.
kroner som følge av ressurskrevende tiltak i institusjon. Tiltaket er kjent fra
juli 2017. Økningen tilsvarer 75 pst. av beregnet ressursbehov.
Nøkkeltall KOSTRA - pleie og omsorg, konsern
Molde | Kommune- gruppe 13 | Landet uten Oslo | |||
---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | |||
Institusjoner – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 50,3 | 48,5 | 46,6 | 43,5 | 44,4 |
Tjenester til hjemmeboende – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 44,9 | 46,8 | 48,9 | 50,8 | 50,3 |
Aktivisering, støttetjenester – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 4,7 | 4,7 | 4,5 | 5,6 | 5,3 |
Netto driftsutgifter per innbygger i kroner, pleie og omsorg | 18 777 | 17 783 | 18 071 | 15 693 | 16 978 |
Netto driftsutgifter, pleie og omsorg per innbygger 80 år og over | 388 975 | 375 489 | 382 859 | 380 594 | 389 746 |
Netto driftsutgifter, pleie og omsorg per innbygger 67 år og over | 124 856 | 114 519 | 112 904 | 107 510 | 112 247 |
Plasser i institusjon i pst. av innbyggere 80 år over | 19,4 | 18,8 | 18,3 | 16,4 | 18,0 |
Andel plasser i institusjon og heldøgnsbemannet bolig i pst. av befolkningen 80+ | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 27,0 | 29,0 |
Andel plasser avsatt til tidsbegrenset opphold | 24,0 | 25,1 | 3,4 | 18,9 | 18,9 |
Andel plasser i skjermet enhet for personer med demens | 16,8 | 16,5 | 17,2 | 27,6 | 27,8 |
Andel plasser avsatt til rehabilitering/habilitering | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 6,7 | 7,8 |
Korrigerte brutto driftsutgifter, institusjon, per kommunal plass | 1 178 602 | 1 134 496 | 1 175 058 | 1 140 949 | 1 101 656 |
Sentrale måltall
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Kommunenivå | |||
Antall 80 år og over | 1 274 | 1 266 | 1 266 |
Brukere – bare praktisk bistand (daglige gjøremål) | 68 | 66 | 57 |
Brukere – bare helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie) | 466 | 484 | 514 |
Brukere – både helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand | 278 | 266 | 269 |
Gjennomsnittlig tildelte timer praktisk bistand per uke | 16,0 | 17,2 | 17,6 |
Gjennomsnittlig tildelte timer helsetjenester i hjemmet per uke | 4,5 | 4,3 | 4,0 |
Brukere av trygghetsalarm | 475 | 441 | 438 |
Utlånte hjelpemidler fra kommunens lager | 2 387 | 2 278 | 2 341 |
Utlån av hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen i Ålesund | 3 460 | 4 139 | 3 537 |
Innlevering av hjelpemidler til hjelpemiddelsentralen i Ålesund | 1 814 | 2 920 | 1 883 |
Pleie- og omsorgsområdet | |||
Mottakere av omsorgslønn | 32 | 29 | 29 |
Gjennomsnittlig tildelte timer omsorgslønn per uke per mottaker | 4,8 | 4,4 | 4,5 |
Matombringing antall utleverte porsjoner | 42 966 | 45 990 | 49 644 |
Matombringing antall mottakere | 260 | 248 | 266 |
Aktivitetstilbud for hjemmeboende med demenssykdom | 36 | 36 | 49,5* |
Mottakere av ressurskrevende tjenester under 67 år | 12 | 12 | 9 |
Mottakere av ressurskrevende tjenester over 67 år | 5 | 5 | 4 |
Antall trygdeboliger eller andre boliger med utpekingsrett | 66/16 | 66/16 | 89** |
Antall omsorgsboliger | 244 | 236 | 195 |
Antall døgnbemannede omsorgsboliger *** | 26 | 34 | 34 |
Antall sykehjem | 7 | 6 | 6 |
Antall sykehjemsplasser | 246 | 238 | 232 |
Enerom i pst. | 89,8 | 88,5 | 85,4 |
Mottatte søknader fast plass i sykehjem | 132 | 155 | 196 |
Vedtak faste plasser i sykehjem | 119 | 127 | 148 |
Antall avslag sykehjemsplass | 31 | 32 | 27 |
* En velger å benytte samme definisjon på en plass på aktivitetstilbud for hjemmeboende med demenssykdom som ligger til grunn for tildeling av tilskudd fra Helsedirektoratet.
** Boligene er ikke i henhold til standard for omsorgsbolig.
*** Boligene er i henhold til standard for omsorgsbolig.
Fremtidige utfordringer
Arbeidet med ny helse- og omsorgsplan vil beskrive store deler av de utfordringer og muligheter som tjenesteområdet vil stå overfor i årene fremover. Planen skal legges frem for godkjenning høsten 2018. Her vil tema som forebygging og mestring, velferdsteknologi, tilgjengelighet, samarbeid og kompetanse måtte konkretiseres i større grad enn dagens plan gjør.
I store trekk vil kommunens utfordringer i et litt lengre perspektiv være knyttet til veksten i antall eldre over 80 år, rekruttering av ansatte og evnen til å utvikle bærekraftige tjenester som sikrer kommunens innbyggere gode, trygge og tilrettelagte tjenester.
Fremskrivning viser at Molde kommune de nærmeste årene vil ha en svak, men jevn demografisk utvikling innenfor aldersgruppen 80 år og eldre. De påfølgende årene frem mot 2030 viser betydelig vekst. Området har fortsatt et betydelig press på sine tjenester. Det vil derfor være behov for styrking for å møte denne veksten. Arbeidet med ny helse- og omsorgsplan må fange opp og tilrettelegge slik at kommunen møter endringene på en god og bærekraftig måte.
Som følge av den demografiske utviklingen, vil antall personer med demenssykdom også øke. Nasjonal demensplan 2020 har definert noen strategiske grep som går på selvbestemmelse, involvering og deltagelse, forebygging, diagnostisering, aktivitet og gode pasientforløp med systematisk oppfølging og tilpasset tjenestetilbud. Dette er signaler og føringer som kommunen må følge opp i eget planverk. Det planlegges derfor i forbindelse med utarbeidelse av ny helhetlig helse- og omsorgsplan å lage egen demensplan.
Arbeidet med å kunne tilby gode velferdsteknologiske løsninger, som bidrar til å gi tjenestemottakere økt trygghet og selvstendighet, fortsetter gjennom arbeidet i spredningsprosjektet. Den teknologiske utviklingen skjer raskt, og kommunen må utarbeide strategi for hvordan møte denne og samtidig være i stand til å endre sitt tjenestedesign slik at gevinster kan hentes ut.
Kommunen vil være vertskommune for nye SNR (sykehuset Nordmøre og Romsdal). Konseptrapporten for hva det nye sykehuset skal inneholde, viser en retning som gir reduksjon i døgnbehandlingsplasser og økt dag- og poliklinisk behandling. Det vil de neste årene være særdeles viktig å jobbe med strategi og tiltak for å møte denne utfordringen som ligger i at mer pasientbehandling forventes utført i kommunen.