Kulturskolen
Ramme for budsjett 2018 og økonomiplan 2018–2021
Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | |||
Opprinnelig budsjett 2017 / utgangspunkt 2018–2021 | 9 096 | 9 270 | 8 504 | 8 629 | 8 754 |
Driftsinntekter | -14 477 | ||||
Driftsutgifter | 23 573 | 9 270 | 8 504 | 8 629 | 8 754 |
Lønns- og prisvekst | 174 | 59 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2018 – 2,6 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -147 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2017 | 104 | 85 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2017 | 70 | 79 | |||
Prisjustering med 1,6 pst. på utvalgte utgiftsposter | 42 | ||||
Andre rammeendringer | -825 | 125 | 125 | 125 | |
Breddetilbudet – økning av aktivitet | 125 | 125 | 125 | 125 | |
Drift og renhold overføres til Molde Eiendom KF | -917 | ||||
Fordypningstilbudet – prisøkning | -40 | ||||
Generell rammeøkning | 40 | ||||
Kapitalkostnader ny elvarebil | -33 | ||||
Ny driftsramme | 9 270 | 8 504 | 8 629 | 8 754 | 8 879 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2017–2020
Molde kulturskoles visjon er: «Kulturskole for alle».
Molde kulturskole skal være et ressurs- og kompetansesenter for kulturfag i kommunen og regionen, gjennom opplæring, opplevelse og formidling innen fagområdene dans, kunst, musikk og teater.
Kulturskolen er en lovfestet kommunal oppgave, forankret i opplæringsloven. For Molde kulturskole er nasjonal rammeplan, lokal læreplan og læreplan for programfagene musikk, dans og drama styringsverktøy for innhold og organisering.
Breddetilbud
Enheten skal:
- Koordinere og produsere verksteder for den lokale kultursekken i samarbeid med andre profesjonelle kulturaktører og grunnskolene i Molde og regionen.
- Samarbeide med grunnskolene, SFO, barnehagene og andre tjenesteområder for å skape gode arenaer og fellesopplevelser med utgangspunkt i de estetiske fagene.
Kjernetilbud
Enheten skal:
- utøve undervisning til 1 200 elevplasser innen dans, kunst, musikk og teater
- utøve instruktør- og dirigenttjenester for det frivillige musikkliv
Fordypningstilbud
Enheten skal:
- utøve undervisning til elever som viser særlige evner og interesse for sitt fag med 30 elevplasser hvert år i samarbeid med profesjonelle aktører i kommunen og regionen
- pris for elevplass fordypning økes med cirka 1 300 kroner per elevplass
Programfag musikk- dans og drama ved Molde videregående skole.
Enheten skal:
- undervise i programfag ved Molde videregående skole (MDD – musikk, dans og drama) i henhold til samarbeidsavtaler
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Kulturskolens ramme er styrket med 0,1 mill. kroner hvert år i planperioden, med fokus på å utvikle breddetilbudet. Med breddetilbud menes aktiviteter og tilbud som har lav terskel for deltagelse både faglig og økonomisk. Måloppnåelsen knyttes først og fremst til gode fellesskapsopplevelser og god mestringsopplevelse uten høye krav til utøvelse. Tilbudene skal i stor grad organiseres i samarbeid med SFO, grunnskolene og barnehagene, men også som egne kulturskoletilbud. Tiltaksdelen for implementering av barne- og ungdomsplan vil være førende for utviklingen av kulturskolens breddetilbud.
Fremtidige utfordringer
Nye Molde kommune / ny Molde kulturskole
I arbeidet med sammenslåing av kommunene, er kulturskoleenhetene i de tre kommunene omforente om at det skal etableres en ny felles kulturskole. I prosessen med å skape nye plattformer og arenaer for innbyggernes tilhørighet til nye Molde kommune, kan tiltak forankret i kulturfagene ha god effekt. En mulig innfallsvinkel i årene frem mot 2020 er å gå sammen om å bygge identiteten "Syngende kommune" i samarbeid med den nasjonale satsingen "Krafttak for sang". Dette vil kreve noe rammeøkning i tillegg til prosjektledelse og et prosessdesign.
Kulturskolen som leverandør i tverrfaglig samarbeid
Molde kulturskole har et stort potensiale til å bidra inn i tverrfaglige sammenhenger der den kunst- og kulturfaglige kompetansen kan brukes instrumentelt. Slik vil kulturskolens kompetanse kunne bidra inn i tiltak både i barne- og ungdomsplanen og den nye helse- og omsorgsplanen. Eksemplene er mange:
- sang en innfallsvinkel i språkopplæring
- sang og dans en kilde til kommunikasjon mellom foreldre og barn
- drama og kunst en aktivitet for bearbeidelse av traumer
- musikk et verktøy for kommunikasjon med demente
En forutsetning for å utvikle tverrfaglig samarbeid er at økonomiske rammer tenkes brukt tverrfaglig.