Driftsavdelingen
Ramme for budsjett 2018 og økonomiplan 2018–2021
Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | |||
Opprinnelig budsjett 2017 / utgangspunkt 2018–2021 | 8 635 | 8 977 | 10 377 | 11 255 | 11 135 |
Driftsinntekter | -796 | ||||
Driftsutgifter | 9 431 | 8 977 | 10 377 | 11 255 | 11 135 |
Lønns- og prisvekst | 142 | 103 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2018 – 2,6 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -17 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2017 | 86 | 70 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2017 | 56 | 38 | |||
Prisjustering med 1,6 pst. på utvalgte utgiftsposter | 12 | ||||
Andre rammeendringer | 200 | 1 297 | 878 | -120 | |
Gerica-stilling tidligere finansiert av digitaliseringsmidler | -24 | ||||
Kreftkoordinator – fullfinansiering | 511 | 128 | |||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – finansiering av IT-verktøyet Sampro | 200 | ||||
Sekretariatsfunksjon for oppreisingsordning for tidligere barnevernsbarn | -120 | ||||
SLT-koordinator – fullfinansiering | 360 | ||||
Styrking KTK – ny stilling med juridisk kompetanse | 450 | 450 | |||
Styrking med SLT-koordinator (Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende Tiltak) | 300 | ||||
Ny driftsramme | 8 977 | 10 377 | 11 255 | 11 135 | 11 135 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2018–2021
Kommunalsjef drift
Kommunalsjef drift skal ha oversikt over og følge opp den kommunale driften på overordnet nivå og i et helhetsperspektiv. Det vil si sørge for at driften skjer innenfor de gitte rammene og at enhetsledere leder og drifter i henhold til innholdet i inngått lederavtale.
Kommunalsjef drift sørger for at enhetene utarbeider tiltaksplaner i henhold til budsjett og ser til at tiltak blir gjennomført. Kommunalsjef drift representerer rådmannen i drifts- og forvaltningsutvalget.
Kontor for tildeling og koordinering
Kontorets oppgaver er å utføre fullstendig saksbehandling av søknader på helse- og omsorgstjenester som krever enkeltvedtak i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven. Kontoret skal også fungere som koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Oppgaver som fakturering for tildelte tjenester og vederlagsberegning ligger også til kontoret. Det er også kontaktpunkt opp mot Helseforetaket vedrørende håndtering av melding om utskrivningsklare pasienter.
Endringer av tjenester og oppgaver i ramme
I budsjett 2018 legges det i stor grad opp til en videreføring av ansvar og oppgaver i driftsavdelingen. Avdelingen får kompensert i rammen for kreftkoordinator som følge av nedtrapping av øvrige tilskudd. Det legges opp til en styrking av bemanning i kontor for tildeling og koordinering med juridisk kompetanse. Det legges opp til stram drift. Avdelingen har ikke midler til kompetansehevende tiltak, innkjøp eller fornying av utstyr.
Fremtidige utfordringer
Det er en økende arbeidsmengde i kontor for tildeling og koordinering både når det gjelder saksbehandling og vurdering av pasienter. Men det er også behov for at personalet deltar i plan og utviklingsarbeid. Kontoret er «navet» i pleie- og omsorgstjenestene og har opparbeidet en oversikt og kompetanse som er verdifull for kommunen i flere sammenhenger.
Det er behov for å legge til rette for mer samhandling mellom tjenester og koordinere tjenester til barn og unge. SLT-koordinator og rådgiver oppvekst har denne oppgaven. Barne- og ungdomsplanene skal omsettes i konkrete tiltak. Arbeidet er påbegynt, men fortsatt står mye igjen. Viktigst er å bygge kultur for samhandling på tvers av enheter og tjenesteområder.