Plan- og utviklingsavdelingen
Ramme for budsjett 2018 og økonomiplan 2018–2021
Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | |||
Opprinnelig budsjett 2017 / utgangspunkt 2018–2021 | 27 036 | 22 854 | 24 384 | 29 604 | 29 500 |
Driftsinntekter | -6 187 | ||||
Driftsutgifter | 33 223 | 22 854 | 24 384 | 29 604 | 29 500 |
Lønns- og prisvekst | 313 | 236 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2018 – 2,6 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -155 | ||||
Endring overhead | -1 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2017 | 70 | 58 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2017 | 243 | 153 | |||
Prisjustering med 1,6 pst. på utvalgte utgiftsposter | 181 | ||||
Andre rammeendringer | -4 495 | 1 294 | 5 220 | -104 | |
Gerica-lisens overføring til fellesområdet pleie og omsorg | -164 | ||||
Gerica-stilling tidligere finansiert av digitaliseringsmidler | 650 | ||||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – forskyvning av utgifter til rundkjøring Kringstad | -5 720 | 104 | 5 824 | ||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – kommunereformen | 500 | -500 | |||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – oppretteslse av stilling, samferdsel | 225 | 675 | |||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – Protomore Kunnskapspark AS, ny avtale | 500 | ||||
K-sak 63/16 – budsjettrevisjon I – prosjekt samordning psykisk helse/rus | -300 | ||||
Norkart overføres til ROR-IKT | -105 | ||||
Rundkjøring Kringstad | -104 | -104 | -104 | ||
Statsbudsjett 2018 – boligsosialt kompetansetilskudd | 66 | ||||
Statsbudsjett 2018 – tilskudd til boligsosialt arbeid | 122 | ||||
Styrking med 100 pst. stilling beredskapsmedarbeider | 350 | ||||
Utarbeiding flom- og skredanalyse | 500 | -500 | |||
Ny driftsramme | 22 854 | 24 384 | 29 604 | 29 500 | 29 500 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2018–2021
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utviklingen av kommunens tjenester og tjenesteapparat. I tillegg har avdelingen flere særskilte oppgaver som beredskapsarbeid og grunnerverv. Videre ivaretar avdelingen bestillerfunksjonen. Avdelingen har fem seksjoner.
Utviklingsseksjon
Seksjonen har overordnet administrativt ansvar for analyse av samfunnsutviklingen, strategi- og kommuneplanarbeid og rådgivning, boligsosial programarbeid, samt samordning av plan- og utviklingsarbeid knyttet til tjenesteproduksjonen. Seksjonen deltar i utviklingen av kommunens styringssystem og forslag til investeringsbudsjett. Folkehelsekoordinatoren inngår i seksjonen som også inkluderer en prosjektstilling knyttet til et prosjekt om bedre samhandling innen rus og psykisk helsevern. Prosjektstillingen opphører i 2018.
Seksjon for arealplan og landbruk
Seksjonen har ansvaret for at plan- og bygningsloven blir fulgt i all arealplanlegging i kommunen, samt utarbeidingen av kommuneplanens arealdel og kommunens egne prioriterte reguleringsplaner. Seksjonen skal veilede private tiltakshavere ved utarbeidelse av private planer. Videre har seksjonen forvaltnings- og rådgivningsoppgaver innen jordbruk, skogbruk, naturforvaltning, viltstell og innlandsfiske. Seksjonen har også ansvaret for kommunens skoger. Seksjonen inngår i avdelingens strategiske arbeid innenfor forvaltning av natur- og arealressurser og byutvikling. Seksjonen fikk i 2017 tildelt en stilling for å øke kompetanse og kapasitet innen samferdsel.
Fagseksjon skole
Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Videre har seksjonen ansvar for oppfølging og koordinering av overordnet planlegging, ressursdisponering og rapportering på området.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak for fosterhjemsplasserte barn og elever ved Molde friskole som har spesialpedagogiske behov, samt Molde kommunes elever ved Tøndergård skole og ressurssenter.
Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.
Fagseksjon barnehage
Fagseksjonen skal gi veiledning og påse at samtlige kommunale og private kommunale barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Seksjonen har blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn, veiledning, samordnet opptak, planlegging og videreutvikling av kvalitet og kapasitet i barnehagetilbudet i tråd med lovverk, sentrale og lokale føringer.
Seksjonen ivaretar kommunens rolle som eier, blant annet med bestillerfunksjon for de kommunale barnehagene og koordinerer oppgaver og ressursfordeling innenfor fagområdet.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn. Dette gjelder barn både i kommunale og private barnehager. Seksjonen har også fag-, personal- og økonomiansvar for spesialpedagoger for førskolebarn.
Fagseksjon pleie og omsorg
Fagseksjonen har ansvar for planlegging, kvalitetssikring og
tilsyn med alle enheter innen pleie og omsorg. Utarbeidelse av bestilling på
rammenivå, koordinering av oppgaver, og utvikling av fagområdet i tråd med
sentrale føringer og retningslinjer er også seksjonens oppgaver.
Fagseksjonen skal arbeide med overordnet planarbeid, ha en faglig
støttefunksjon ut mot enhetene og drifte fagsystemene.
Beredskapsleder
Avdelingen fikk i 2017 tilsatt beredskapsleder i direkte linje til kommunalsjef. Beredskapslederen har oppgaven med å koordinere og lede beredskapsarbeidet i kommunen.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Fagseksjon pleie og omsorg har de siste to årene hatt en
prosjektstilling for utvikling av kvalitetssystem/digitalisering finansiert
med digitaliseringsmidler. Det er stort behov for å gjøre stillingen fast, noe
avdelingen er tildelt midler for å gjøre i 2018 gjennom trekk i rammene til de enhetene som har nytte av ressursen.
Realiseringen av den nye rundkjøringen på Kringstad er skjøvet ett år frem i
tid. Dette er innarbeidet i avdelingens budsjett. Rundkjøringen skal realiseres
i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune. Gjennomføringen er enda ikke
endelig tidfestet. Det samme gjelder fordelingen av investeringskostnadene
mellom kommunen og fylkeskommunen.
Kommunestyret vedtok i 2016 å styrke beredskapsarbeidet i kommunen gjennom opprettelse av stiling for beredskapsleder. Beredskapsleder startet i stillingen 1. august 2017. Helårsvirkning er lagt inn som styrking av rammen til avdelingen i 2018.
Kommunestyret styrket i juni 2017 avdelingen med en stilling for å øke kompetanse og kapasitet innen samferdsel. Kommunen står overfor store utfordringer innen dette området. Rammen for 2018 er blitt styrket med helårsvirkningen av stillingen.
I statsbudsjettet for 2018 er det lagt inn styrking av midler til boligsosialt arbeid. Dette arbeidet er en del av oppgavene til avdelingen og styrkingen er følgelig lagt til avdelingen.
Kommunestyret vedtok i 2016 kommunedelplan for området Strande – Aukra grense. Planen inneholder flom- og skredanalyser som er ny kunnskap. Noen etablerte boligområder har i den nye analysen blitt liggende i risikosone for flom og skred. Dette fører til at når beboere skal gjøre utbedringer på sine eiendommer, blir de avkrevd en flom og skredrapport som koster flere ti-talls tusen kroner. Dette skaper mye frustrasjon.
En enklere måte som er langt mer kostnadseffektiv, er at kommunen gjennomfører analysene for de aktuelle områdene. Analysene kan så brukes i forbindelse med byggesaksbehandling. Avdelingen er styrket med 0,5 mill. kroner for å gjennomføre skred- og flomanalysen i 2018.
Avdelingen har fått redusert ramme som følge av overføringer av lisensutgifter til andre enheter samt at stillingen som prosjektleder for å bedre samhandlingen innen rus og psykisk helsevern blir avviklet i 2018. Prosjektstillingen har hatt kommunal medfinansiering i 2016 og 2017. Videre er særskilte midler til kommunens arbeid med kommunereformen tatt ut.
Fremtidige utfordringer
Kommunestyret vedtok kommunal planstrategi i møte i november 2016. Planstrategien er ikke en enkel plan, men en oversikt over strategiske planer som skal utarbeides i planperioden for at kommunen skal sikre innbyggerne gode og fremtidsrettede tjenester. Planstrategien inneholder 22 ulike planer både innen arealbruk, klima og tjenesteutvikling. Det er lagt vekt på å utvikle godt koordinerte planer. Planstrategien er ambisiøs og det er nødvendig med prioritering av ressursene i avdelingen dersom kommunen skal gjennomføre det som er forutsatt i strategien.
Det er to år til nye Molde kommune er en realitet. Det er viktig å involvere Midsund kommune og Nesset kommune på en konstruktiv måte i kommunens planarbeid.
Arbeidet med en rekke planer er startet, mens flere andre er under
oppstart. Helhetlig plan for pleie og omsorg er klassifisert som
kommunedelplan. Planprogrammet er ute til høring. Planforslaget skal være
ferdig i mai 2018. Planen er spesielt viktig for å konkretisere tiltak som gjør
kommunen i stand til møte utfordringen med økning i antall eldre som vil skje
fra 2023/2024.
Andre planer som har startet eller er under oppstart, er kulturminnevernplan,
skolebruksplan, plan for integrering av flyktninger, trafikksikkerhetsplan og
arealplan for Strande til grensen mot Nesset kommune inkludert Skåla og Bolsøya.
Avdelingen ser spesielt i sistnevnte plan, at Nesset kommune må involveres godt i
planarbeidet. Det er ikke avklart hvordan dette gjøres. En annen planoppgave
som vil bli startet i 2018, er kommuneplanens samfunnsdel der den nye kommunen
vil være sentral.
Nasjonal TransportPlan (NTP) ble vedtatt av Stortinget i juni 2017. Planen inneholder en rekke store prosjekt som skal realiseres i kommunen. Ny E39 Lønset – Hjelset skal stå ferdig til det nye sykehuset åpner på Hjelset i 2022. Bypakke Molde skal i følge forslag til handlingsplan for NTP, realiseres fra 2023. Det tredje store prosjektet, Møreaksen, skal i følge handlingsplanen starte i 2024. Prosjektene fører til store utfordringer for kommunen. Avdelingen er som opplyst styrket med kompetanse og kapasitet innenfor samferdselsområdet.
Alt ligger til rette for å starte byggingen av det nye
sykehuset på Hjelset i januar 2018. Realiseringen av det nye sykehuset
innebærer at sykehusaktiviteten på Lundavang blir avsluttet. Molde kommune vil
vurdere om det er aktuelt å kjøpe Lundavangområdet fra Helse Møre og Romsdal HF
i løpet av 1. kvartal 2018. Lundavang er et stort transformasjonsområde og vil
gi mange muligheter. Videre vil flytting av sykehuset gi kommunen utfordringer
både på Hjelset og i sentrum. Det vil bli lagt frem egne politiske saker om
dette i 1. halvår 2018.
Kommunestyret har vedtatt bygging av både Sjøfronten 1 og 3. Oppfølging av
byggeprosjektene vil gi avdelingen nye utfordringer i 2018. Ellers vil oppretting
av stilling som beredskapsleder gi mulighet til å utvikle beredskapsarbeidet.
Det er høy aktivitet og store ambisjoner på flere områder. Det er en utfordring for avdelingen å gjøre riktig prioritering av kompetanse og kapasitet.