Pleie- og omsorgsområdet
Ramme for budsjett 2019 og økonomiplan 2019–2022
Samlet for omsorgssentrene og fellesområdet
Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||
Opprinnelig budsjett 2018 / utgangspunkt 2019–2022 | 319 305 | 317 797 | 341 482 | 343 973 | 344 869 |
Driftsinntekter | -59 961 | ||||
Driftsutgifter | 379 266 | 317 797 | 341 482 | 343 973 | 344 869 |
Lønns- og prisvekst | 3 312 | 1 467 | |||
Lønnskompensasjon helligdagstillegg | 61 | 111 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2018 | 87 | 51 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2018 | 3 164 | 1 831 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør – 2,8 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -1 220 | ||||
Prisjustering med 1,85 pst. på utvalgte utgiftsposter | 694 | ||||
Andre rammeendringer | -4 820 | 22 218 | 2 491 | 896 | |
Effektiviseringstiltak – styrking av ramme | 1 563 | ||||
Kreftkoordinator – 100 pst. kommunal fra 2019 | -128 | ||||
Effektiviseringstiltak 0,5 pst. av sum i gjeldende økonomiplan | -1 563 | -1 564 | -1 564 | ||
Hverdagsrehabilitering – forskjøvet uthenting av gevinst | -500 | ||||
Rammetrekk ved endelig balansering | -3 430 | ||||
Overføring av tjenestemottaker fra medio mai 2018 til ressurstjenesten | -1 687 | -1 025 | |||
Etablering 8 korttidsplasser institusjon Glomstuvegen 48c | 8 904 | -4 452 | -4 452 | ||
Økte matutgifter til 8 nye korttidsplasser Glomstuvegen 48c | 288 | -144 | -144 | ||
Oppholdsbetaling 8 korttidsplasser institusjon Glomstuvegen 48c | -473 | 237 | 236 | ||
Nobel bofellesskap oppstart 1. april 2019 (11,0 mill. kroner justert med deflator) | 8 892 | 2 964 | |||
Reduksjon utskrivingsklare pasienter | -1 180 | -1 180 | |||
Kjøp av 4 plasser Misund kommune | 3 520 | ||||
Etablering 16 sykehjemsplasser | 8 000 | 8 000 | |||
K-sak 56/18 – helse- og omsorgsplan 2018-2025 | 2 500 | 2 500 | |||
Kjøp av 2 plasser Vestnes kommune til 1. april 2019 | 440 | -440 | |||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – utsatt oppstart Nobel bofellesskap (organisert under Glomstua omsorgssenter) | -4 583 | ||||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – ressurskrevende tjenester | 1 050 | ||||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – utvidet BPA | 200 | ||||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – ansettelse av leder Nobel bofellesskap fra 1. november 2018 | 200 | -200 | |||
Ny driftsramme | 317 797 | 341 482 | 343 973 | 344 869 | 344 869 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022
Pleie- og omsorgsområdet har ansvar for å yte tjenester i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven og helsepersonelloven i kommunen.
Pleie- og omsorgstjenesten har gjennom omstillingsprosesser de siste årene differensiert institusjonsdriften. Glomstua, Bergmo, Kleive og Skåla er rene langtidssykehjem, Kirkebakken har status som sykehjem med korttids- og rehabiliteringsplasser i tillegg til langtidsplasser, mens kommunens skjermede plasser for personer med demenssykdom er samlet ved Råkhaugen omsorgssenter. I 2019 er kapasiteten for korttidsopphold økt med 8 midlertidige plasser lokalisert til tidligere Glomstua bofelleskap. Tiltaket driftes av Kirkebakken omsorgssenter.
Hjemmetjenesten i sentrumsdistriktene har baser ved Bergmo og Glomstua omsorgssenter, mens Kleive og Skåla omsorgssenter har egne baser.
Fra våren 2019 planlegges oppstart av drift i Nobel bofelleskap med 25 boenheter. Tjenesteområdet drifter da tre heldøgns bemannede bofelleskap med til sammen 55 boenheter.
Pleie- og omsorgsområdet deltar i utprøving, innføring og implementering av digitaliserings- og velferdsteknologiske løsninger, som del av spredningsprosjektet for velferdsteknologi. Elektroniske dørlåser, medisineringsstøtte, digitalt tilsyn og pasientvarsling er noen av områdene som det jobbes med, og som blir videreført i 2019.
Pleie- og omsorgstjenestene ytes fra fem omsorgssenter som er beskrevet nedenfor.
Fordeling av type sykehjemsplass per institusjon for 2019
Glomstua omsorgssenter
Sykehjem
Etter spesialisering av sykehjemmene, driftes det kun langtidsplasser ved sykehjemmet. Fire plasser er tilbud til yngre med alvorlig nevrologisk lidelse og som har behov for heldøgns omsorg.
Kjøkken
Kjøkkenet på Glomstua produserer mat til beboere ved institusjonene Glomstua og Råkhaugen samt til hjemmeboende og dagsenter. Institusjonsplassene ved Kirkebakken korttidsavdeling Glomstua får også mat levert fra dette kjøkkenet. Kommunens døgnbemannede bofelleskap får all mat levert fra Glomstua kjøkken, og fra april 2019 utvides omfanget til å omfatte nye Nobel bofelleskap.
Hjemmetjenester
Glomstua har kommunens største hjemmetjenestedistrikt. I tillegg til hjemmesykepleie og praktisk bistand, driftes døgnbemannet bofelleskap med 22 boenheter ved Gotfred Lies plass. Fra våren 2019 utvides kommunens heldøgns omsorgstilbud ved åpning av 25 plasser i Nobel bo-felleskap. Omsorgsdistriktet leverer døgntjeneste til ressurskrevende tiltak. Tjenester i hjemmet videreføres i 2019 uten vesentlige endinger.
Nattpatrulje
Nattpatruljen er samlet ved Glomstua omsorgssenter under felles ledelse. Del av ressursen er knyttet til bofelleskapene på Gotfred Lies plass 1 og Nobel, og betjener husene med tilstedeværelse på natt. Tiltaket skal bidra til å gi en trygg og god nattjeneste til hjemmeboende.
Dagavdeling
Det er dagtilbud til 20 brukere per dag, 5 dager i uka.
Kirkebakken omsorgssenter
Sykehjem
Kirkebakken omsorgssenter drifter døgnplasser for langtids- og tidsavgrenset opphold. I 2017 ble det gjennomført justeringer i fordeling av ulike typer plasser basert på behov og erfaringstall. Mot slutten av 2018 ble det åpnet en ny midlertidig korttidsavdeling med 8 plasser i Glomstuvegen 48c.
Vaskeri
Senteret vasker tøy for Kirkebakken sykehjem, legekontor, legevakt, akutt døgnpost, samt bofelleskapet på Gotfred Lies plass. Fra høsten 2018 vasker Kirkebakken omsorgssenter tøy for Glomstua korttidsavdeling, og for Nobel bofelleskap fra april 2019.
Hjelpemiddelforvaltning
Kommunens hjelpemiddelforvaltning er lokalisert i Råkhaugen omsorgssenter, men ligger administrativt til Kirkebakken omsorgssenter.
Råkhaugen omsorgssenter
Sykehjem
Råkhaugen omsorgssenter er kommunens kompetansesenter for personer med demens. Det driftes 48 døgnplasser i skjermede enheter inklusiv forsterkede plasser. Av disse er 8 plasser forbeholdt tilbud om korttids-, avlastnings- og utredningsplasser.
Vaskeri
Senteret vasker tøy for Råkhaugen-, Glomstua- og Bergmo omsorgssenter.
Dagavdeling
Råkhaugen drifter kommunens dagsenter for personer med demens som er et felles tilbud for hele kommunen. Tilbudet er åpent på dag og kveld på hverdager samt dagtid på lørdager. Grunnet store avstander og individuelle behov, er det opprettet desentraliserte plasser for personer med demens på dagsentrene ved Kleive og Skåla omsorgssenter.
Kommunen mottar tilskuddsmidler fra Helsedirektoratet, noe som har bidratt til å øke dagaktivitetstilbudet for personer med demens. Målet med tilskuddsordningen er å stimulere til drift av eksisterende og til etablering av nye tilrettelagte dagaktivitetsplasser til hjemmeboende personer med demens i kommunene. Det er opprettet nye plasser fordelt på Råkhaugen, Kleive og Skåla. I tillegg er det inngått avtale med Romsdalsmuseet om aktivitetstilbud der. Den statlige tilskuddsordningen er signalisert videreført i planperioden for demensplan 2020.
Bofelleskap
Råkhaugen bofelleskap har åtte døgnbemannede boenheter som tildeles yngre personer med demens.
Bergmo omsorgssenter
Sykehjem
Etter ny institusjonsmodell, driftes det 47 langtidsplasser.
Kjøkken
Kjøkkenet på Bergmo produserer mat til beboere ved Bergmo og Kirkebakken omsorgssenter, samt til hjemmeboende og dagsenter.
Hjemmetjenester
Tjenester i hjemmet videreføres i 2019 uten vesentlige endringer.
Dagavdeling
Det driftes 20 plasser per dag, 5 dager i uka.
Kleive og Skåla omsorgssenter
Kleive og Skåla omsorgssenter har felles enhetsleder, oversykepleier og merkantil ressurs. Enheten er organisert som ett resultatområde både økonomisk og administrativt.
Sykehjem
Etter ny institusjonsmodell har Kleive 24 langtidsplasser og Skåla 17.
Kjøkken
Kjøkkenet på Kleive produserer mat til beboere ved Kleive - og Skåla omsorgssenter, samt til hjemmeboende og dagsenter.
Vaskeri
Både Kleive og Skåla har vaskeri i tilknytning til institusjonsdriften. Disse vasker personaltøy samt flattøy og privattøy til beboere ved sykehjemmene.
Hjemmetjenesten
Tjenester i hjemmet videreføres uten vesentlige endringer i 2019. Omsorgsenheten utfører døgntjeneste til ressurskrevende tjenestemottaker.
Dagavdeling
Både Kleive og Skåla har i tillegg til dagtilbud for eldre, også desentralisert tilrettelagt tilbud for personer med demenssykdom.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Stilling som kreftkoordinator er organisert under driftsavdelingen og finansiert ved gradvis overføring fra pleie- og omsorgsområdet samt tilskudd fra kreftforeningen. Fra 2019 opphører tilskuddet fra kreftforeningen, og stillingen blir i sin helhet kommunalt finansiert. Det foreslås derfor rammereduksjon i 2019 som overføres til driftsavdelingen.
Det ble i 2016 etablert tilbud om hverdagsrehabilitering med oppretting av eget team som er organisert under helsetjenesten. I 2019 forventes det uthenting av gevinst fra pleie- og omsorgsområdet tilsvarende 0,5 mill. kroner årlig, som følge av forventet redusert behov for ordinær hjemmetjeneste. Foreløpig er endringen lagt som ufordelt rammetrekk på fellesområdet.
Det foreslås i budsjett for 2019 og videre i økonomiplanperioden en styrking av tilbudet innen heldøgnsomsorg. Endringen er knyttet til oppstart av Nobel bofellesskap, der det fra 1.april planlegges å sette i drift 25 boenheter med døgnbemanning. Bevilgningen for 2019 er på 8,9 mill. kroner. Høsten 2018 ble det i revidert budsjett bevilget 0,2 mill. kroner til ansettelse av leder ved bofelleskapet. Fra 2019 inngår summen i den samlede bevilgningen for tiltaket som videreføres i planperioden med helårseffekt tilsvarende 11,9 mill. kroner.
Ny helse- og omsorgsplan ble vedtatt høsten 2018. For budsjettåret 2019 foreslås det styrkinger innenfor følgende områder: frivillighet, syns- og hørselskontakt, demensomsorg, medisinsk utstyr i sykehjem, samt ressurs til informasjon og systematisk kartlegging av hjelpebehov for innbyggere som fyller 75 år. Halvårseffekten foreslås innarbeidet i budsjett 2019 med 2,5 mill. kroner, og helårseffekt på 5,0 mill. kroner videreføres i planperioden. Inntil videre legges styrkingen som ufordelt budsjett på fellesområdet pleie og omsorg, og vil bli overført til aktuelt resultatområde når plassering av de ulike tiltakene er avklart.
Det er lagt inn rammereduksjoner for effektiviseringstiltak tilsvarende 1,6 mill. kroner i 2019 og i resten av økonomiplanperioden. Tilsvarende er rammen styrket i 2019, men for hvert av årene 2020 og 2021 forventes det effektiviseringstiltak tilsvarende 1,6 mill. kroner som skal hentes ut. Det er også foreslått en ytterligere rammereduksjon på 3,4 mill. kroner fra år 2020 for tjenesteområdet.
Rammen til Råkhaugen omsorgssenter ble i revidert budsjett 2018 redusert med 1,7 mill. kroner som følge av overføring av tjeneste til ressurstjenesten fra medio mai, dette foreslås videreført med helårseffekt fra 2019.
Det er behov for å øke kapasiteten for å ta imot utskrivningsklare pasienter fra sykehuset. Fra november 2018 etableres 8 midlertidige korttidsplasser i Glomstuvegen 48c. Administrativt legges drifta under Kirkebakken sykehjem som en del av korttidstilbudet i kommunen. Rammen til midlertidige korttidsplasser foreslås økt med 8,7 mill. kroner i 2019, redusert i år 2020 og avviklet i år 2021. Samtidig foreslås det etablering av 16 sykehjemsplasser ved Råkhaugen omsorgssenter med opptrapping fra år 2020 og 2021. Det er i tillegg lagt inn kjøp av 4 sykehjemsplasser fra Midsund kommune fra år 2019 og kjøp av 2 plasser fra Vestnes kommune i 1. kvartal 2019. Budsjettposten for utskrivningsklare pasienter foreslås redusert fra år 2020 og avviklet fra år 2021 som følge av styrket tilbud innen heldøgnsomsorg.
Nøkkeltall KOSTRA - pleie og omsorg, konsern
Molde | Kommune- gruppe 13 | Landet uten Oslo | |||
---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | |||
Institusjoner – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 48,5 | 46,6 | 44,8 | 42,9 | 44,0 |
Tjenester til hjemmeboende – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 46,8 | 48,9 | 50,6 | 51,5 | 50,6 |
Aktivisering, støttetjenester – andel av netto driftsutgifter til pleie og omsorg | 4,7 | 4,5 | 4,6 | 5,5 | 5,4 |
Netto driftsutgifter per innbygger i kroner, pleie og omsorg | 17 783 | 18 071 | 20 226 | 16 350 | 17 623 |
Netto driftsutgifter, pleie og omsorg per innbygger 80 år og over | 375 489 | 382 859 | 431 139 | 394 685 | 403 540 |
Netto driftsutgifter, pleie og omsorg per innbygger 67 år og over | 114 519 | 112 904 | 122 904 | 109 948 | 114 176 |
Plasser i institusjon i pst. av innbyggere 80 år over | 18,8 | 18,3 | 18,4 | 15,7 | 17,9 |
Andel plasser i institusjon og heldøgnsbemannet bolig i pst. av befolkningen 80+ | 21,0 | 21,0 | 21,0 | 26,0 | 29,0 |
Andel plasser avsatt til tidsbegrenset opphold | 25,1 | 3,4 | 5,2 | 20,6 | 20,0 |
Andel plasser i skjermet enhet for personer med demens | 16,5 | 17,2 | 17,2 | 26,1 | 17,2 |
Andel plasser avsatt til rehabilitering/habilitering | 3,3 | 3,4 | 5,2 | 6,9 | 7,7 |
Korrigerte brutto driftsutgifter, institusjon, per kommunal plass | 1 134 496 | 1 175 058 | 1 208 254 | 1 214 639 | 1 133 614 |
Sentrale måltall
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Kommunenivå | |||
Antall 80 år og over | 1 266 | 1 266 | 1 419 |
Brukere – bare praktisk bistand (daglige gjøremål) | 66 | 57 | 83 |
Brukere – bare helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie) | 484 | 514 | 589 |
Brukere – både helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand | 266 | 269 | 320 |
Gjennomsnittlig tildelte timer praktisk bistand per uke | 17,2 | 17,6 | 19,0 |
Gjennomsnittlig tildelte timer helsetjenester i hjemmet per uke | 4,3 | 4,0 | 3,6* |
Brukere av trygghetsalarm | 441 | 438 | 537 |
Utlånte hjelpemidler fra kommunens lager | 2 278 | 2 341 | 2 170 |
Utlån av hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen i Ålesund | 4 139 | 3 537 | 2 869 |
Innlevering av hjelpemidler til hjelpemiddelsentralen i Ålesund | 2 920 | 1 883 | 1 661 |
Pleie- og omsorgsområdet | |||
Mottakere av omsorgslønn | 29 | 29 | 29 |
Gjennomsnittlig tildelte timer omsorgslønn per uke per mottaker | 4,4 | 4,5 | 4,1 |
Matombringing antall utleverte porsjoner | 45 990 | 49 644 | 43 049 |
Matombringing antall mottakere | 248 | 266 | 276 |
Aktivitetstilbud for hjemmeboende med demenssykdom | 36 | 49,5** | 54,4 |
Mottakere av ressurskrevende tjenester under 67 år | 12 | 9 | 5 |
Mottakere av ressurskrevende tjenester over 67 år | 5 | 4 | 5 |
Antall trygdeboliger eller andre boliger med utpekingsrett | 66/16 | 89** | 89 |
Antall omsorgsboliger | 236 | 195 | 195 |
Antall døgnbemannede omsorgsboliger *** | 34 | 34 | 30*** |
Antall sykehjem | 6 | 6 | 6 |
Antall sykehjemsplasser | 238 | 232 | 232 |
Enerom i pst. | 88,5 | 85,4 | 86,0 |
Mottatte søknader fast plass i sykehjem | 155 | 196 | 228 |
Vedtak faste plasser i sykehjem | 127 | 148 | 191 |
Antall avslag sykehjemsplass | 32 | 27 | 21 |
* Fra 2017 ble alle mottakere av hjemmesykepleie knyttet til ressurstjenesten lagt inn i fagsystemet Gerica. Ikke alle har per 31. desember 2017 oppdaterte IPLOS registreringer. Snittallet for 2017 går derfor ned.
** Det er valgt å benytte samme definisjon på en plass på aktivitetstilbud for hjemmeboende med demenssykdom som ligger til grunn for tildeling av tilskudd fra Helsedirektoratet.
*** Reduksjon i 2017 skyldes at 4 av boenhetene ble overført fra pleie og omsorg til ressurstjenesten.
Fremtidige utfordringer
Kommunens utfordringer i et litt lengre perspektiv vil preges av veksten i antall eldre over 80 år, rekruttering av ansatte og evnen til å utvikle bærekraftige tjenester som sikrer innbyggerne gode, trygge og tilrettelagte tjenester. Fagområdet opplever allerede i dag utfordringer med å rekruttere, mobilisere og utvikle nok og nødvendig kompetanse på flere områder. Dette vil bli den største utfordringen som skal løses i årene framover.
Helse- og omsorgsplan 2018-2025 som ble vedtatt høsten 2018, viser et utfordringsbilde som vil preges av vekst i andelen eldre og nedgang i andelen yrkesaktive. Det forventes økning i livsstils- og aldersrelaterte sykdommer, samtidig som at en grunnleggende forutsetning for samhandlingsreformen tilsier overføring av oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunen.
Utviklingen de siste årene viser et bilde der de som mottar helse- og omsorgstjenester i hjemmet har lavere funksjonsnivå og er sykere enn tidligere. Kommunen utfordres på å håndtere mer medisinskfaglige og tekniske oppgaver som tidligere ble utført ved sykehus.
Planlegging av nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal indikerer reduksjon i antall døgnbehandlingsplasser og økt dag- og poliklinisk behandling, noe som kan bety at mer pasientbehandling forventes utført i kommunen.
Presset mot institusjonstjenestene er i dag stort. Samtidig har kommunen lav dekningsgrad på heldøgns omsorgstjenester, samlet sett. Å kun satse på utbygging av heldøgns omsorg er på sikt ikke en bærekraftig løsning, sett i lys av den demografiske utviklingen framskrivninger viser. Satsing på tidlig innsats, mestring, aktivitet og deltakelse for å kunne bo trygt og godt i eget hjem så lenge som mulig, er en av fire strategier i den nye helse og omsorgsplanen.
Fagområdet vil utfordres gjennom omstilling, å finne nye måter å yte tjenestene på, samtidig som ny teknologi også blir en viktig del av tilbudet. Arbeidet med å kunne tilby gode velferdsteknologiske løsninger, som bidrar til økt trygghet og selvstendighet, videreføres gjennom spredningsprosjektet. Den teknologiske utviklingen skjer raskt, og tjenesten må evne å møte denne gjennom å endre sitt tjenestedesign slik at gevinster kan hentes ut.
Fra 2020 skal pleie- og omsorgstjenester fra tre kommuner slås sammen til en felles tjeneste. Arbeidet med å skape en felles kultur for god tjenesteyting og sikre lik tilgang til gode og trygge omsorgstjenester for alle innbyggerne blir et viktig fokus de nærmeste årene.