Byggesak og geodata
Ramme for budsjett 2019 og økonomiplan 2019–2022
Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||
Opprinnelig budsjett 2018 / utgangspunkt 2019–2022 | 934 | 1 104 | 725 | 256 | 256 |
Driftsinntekter | -11 268 | ||||
Driftsutgifter | 12 202 | 1 104 | 725 | 256 | 256 |
Lønns- og prisvekst | 170 | -179 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2018 | 34 | 18 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2018 | 136 | 78 | |||
Prisjustering med 1,85 pst. på utvalgte utgiftsposter | 25 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør – 2,8 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -300 | ||||
Andre rammeendringer | -200 | -469 | |||
Rammetrekk ved endelig balansering | -122 | ||||
Kapitalkostnader skanning av byggesaksarkiv | -247 | ||||
Rammereduksjon – rammesak 2019 | -200 | -100 | |||
Ny driftsramme | 1 104 | 725 | 256 | 256 | 256 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
- byggesaksarkiv og ajourhold av matrikkelen, B-delen
- kontaktkommune for nettverk for byggesaksbehandling, Romsdalsregionen
Byggesak behandler årlig rundt 600 søknader (byggesøknader og delingssøknader) etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager. Utover dette følges ulovlige tiltak opp, tilsyn gjennomføres og en betydelig mengde saker utredes også for avgjørelse i plan- og utviklingsutvalget. Aktiviteten i markedet har stor betydning for virksomhetens aktivitet og økonomiske resultater.
Geodata
- opprette nye eiendommer
- oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
- registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
- behandling av saker etter lov om eierseksjoner
- behandling av saker om offisiell adressering etter matrikkelloven
- forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata i henhold til geovekstavtalen
- «Romsdalskart samarbeid om programvaretjenester»
- salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)
- eiendomsopplysninger
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering. Det selges et betydelig antall meglerpakker gjennom året. Geodata selger også tjenester til andre kommunale avdelinger, enheter og foretak. Også for geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- administrasjon av takstmann
- ajourføring av register
- service overfor publikum
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Enhetens byggesaksarkiv i papir blir skannet og digitalisert og dette arbeidet vil være avsluttet mars 2019. Et digitalt arkiv kombinert med nytt saksbehandlingssystem åpner mange muligheter for å effektivisere og optimalisere tjenestene på byggesak og geodata. Det er lagt inn et rammetrekk fra 2020 som følge av digitalt arkiv og den effektiviseringen som det innebærer.
Fremtidige utfordringer
Å rekruttere og beholde kompetanse er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er tilfredsstillende, men det er fortsatt en utfordring å balansere ønsket om god og tilstrekkelig kompetanse, med god økonomistyring. Tjenesteproduksjonen ved enheten har vært og er sårbar for lengre fravær som sykdom og eventuelle oppsigelser.