Personal- og organisasjonsavdelingen
Ramme for budsjett 2019 og økonomiplan 2019–2022
Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||
Opprinnelig budsjett 2018 / utgangspunkt 2019–2022 | 62 486 | 61 926 | 64 925 | 63 575 | 64 375 |
Driftsinntekter | -38 005 | ||||
Driftsutgifter | 100 491 | 61 926 | 64 925 | 63 575 | 64 375 |
Lønns- og prisvekst | 365 | 1 028 | |||
Lønnskompensasjon helligdagstillegg | 2 | ||||
Lønnsøkning ordfører, varaordfører og folkevalgte | 142 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2018 | 143 | 82 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2018 | 222 | 129 | |||
Prisjustering med 1,85 pst. på utvalgte utgiftsposter | 938 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør – 2,8 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -130 | ||||
Endring overhead | -135 | ||||
Andre rammeendringer | -925 | 1 971 | -450 | 800 | -800 |
Rammereduksjon – rammesak 2019 | -600 | 600 | |||
Kommune- og fylkestingsvalg samt stortingsvalg | 1 050 | -1 050 | 800 | -800 | |
Økt andel til ROR-IKT | 2 548 | ||||
Overføring av rettesnora fra plan- og utviklingsavdelingen | 375 | ||||
Avtaler for telefoni (telefonsentraler og trio) flyttes til ROR-IKT | -116 | ||||
Økt kontingent KS 2018 – digital satsing (trekkes ut i 2019) | -536 | ||||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – økt forvaltningsrevisjon | 100 | -100 | |||
K-sak 35/18 – budsjettrevisjon 1 – reduserte forsikringsutgifter | -1 400 | ||||
Overføring av Visma-regninger til ROR-IKT | -275 | ||||
IKT | -900 | ||||
Spredningsprosjektet | -900 | ||||
Ny driftsramme | 61 926 | 64 925 | 63 575 | 64 375 | 63 575 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022
Personal- og organisasjonsavdelingen er en sammensatt stabsavdeling og består av seksjonene personalutvikling og HMS, organisasjonsutvikling og digitalisering, førstelinjetjenesten, politisk sekretariat og dokument- og arkivtjenesten. Avdelingen ivaretar Molde kommunes bestillerfunksjon til ROR-IKT og har koordineringsansvar for kommunens satsing innen digitalisering og velferdsteknologi. Ansvaret for forvaltning av administrative bygg ligger også til avdelingen.
Avdelingen ivaretar overordnet arbeidsgiveransvar. Dette gjøres gjennom aktivt og utviklingsrettet personal- og organisasjonsarbeid. Avdelingen jobber for å nå Molde kommunes overordnede mål om å ha en effektiv og veldrevet organisasjon, og styrker hele organisasjonens evne til måloppnåelse. Implementering av digitaliseringsstrategien vil gi gevinster i hele organisasjonen. Det leveres lederveiledning og -støtte, prosjektstøtte, prosessveiledning, fasilitering, oppfølging, ulike former for opplæring samt strategisk og analytisk arbeid. Seksjonene skal sikre at organisasjonen arbeider innenfor de lover, forskrifter, rundskriv, styringsdokumenter og retningslinjer som til enhver tid er gjeldende.
Hovedtillitsvalgte, hovedverneombudet, lærlingene, prosjekt «Menn i helse» og en stor del kommunale fellesutgifter ligger også på budsjettet til avdelingen. Eksterne midler delfinansierer flere av personal- og organisasjonsutviklingstiltakene.
Seksjon for personalutvikling og HMS
Seksjonens viktigste oppgaver er å legge til rette for at kommunen når sitt mål om å være en attraktiv arbeidsgiver. Dette oppnås gjennom arbeidsgiverstrategi, kompetanseledelse, leder- og medarbeiderutvikling, rekruttering, personaloppfølging, medbestemmelse, HMS og avvikshåndtering samt juridisk kompetanse i henhold til lov- og avtaleverk.
Seksjon for organisasjonsutvikling og digitalisering
Seksjonen jobber for at alle tjenesteområder og nivå i organisasjonen har eierskap til og anvender Lean tenke- og arbeidsmåter og har fokus på digital utvikling i sitt forbedringsarbeid, herunder oppfølging av ny digitaliseringsstrategi for ROR-IKT. Seksjonen legger til rette for at organisasjonen bygger kompetanse til å omdanne gevinster til ny verdiskaping og klarer å holde fast ved disse. Seksjonen bistår i arbeidet med brukerundersøkelser og medarbeiderundersøkelser. Videre har seksjonen ansvaret for systemadministrasjon og videreutvikling av kvalitetssystemet.
Seksjon for dokument- og arkivtjenesten
Seksjonen har ansvar for kommunens post og hovedarkiv, samt oppfølging og kvalitetssikring av dette. Seksjonen server hele organisasjonen gjennom opplæring og brukerstøtte, vedlikehold av arkivplan og systemadministrasjon. Det jobbes kontinuerlig med bedre utnyttelse og videreutvikling av nytt/oppgradert sak- og arkivsystem.
Seksjon politisk sekretariat
Seksjonen har ansvar for politiske møter og valggjennomføring. Seksjonen gir brukerstøtte og opplæring for politikere og saksbehandlere og har sekretariatsfunksjon for politirådet, beredskapsgruppen og fellesnemnda nye Molde kommune. Seksjonen bistår ordfører og varaordfører og gir informasjon til publikum og media om møter, vedtak og politisk system.
Seksjon førstelinjetjenesten
Seksjonen har ansvar for daglig drift og utvikling av førstelinjen, resepsjon, sentralbord og telefoni. Seksjonen har ulike saksbehandlings- og koordineringsoppgaver, blant annet skjenke- og serveringsbevillinger. Koordineringsansvar for borgerlige vigsler ligger også til seksjonen.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Implementering av innovasjonsstrategien vil genere ny lederutvikling og nye innovative prosjekter. For å innovativt løse morgendagens utfordringer vil Akademia, andre offentlige aktører, privat sektor, tjenestemottakere og frivillighet arbeide hyppigere og tettere sammen.
Første halvår 2019 skal Molde kommunes IT-drift flyttes over i fellespunktet i ROR-IKT. Pc’ene i Molde kommune som er eldre enn 6 år må byttes ut før flyttingen da de ikke oppfyller sikkerhetskravene. Denne utskiftningen er ikke tatt hensyn til i budsjettet. Finansieringen til oppgradering av pc-parken må behandles når en total oversikt foreligger.
Det gjenstår en del utrulling og opplæring i bruk av pc/ipad og så videre innen oppvekstområdet og helse- og omsorgsområdet. Det gjenstår fullføring av noen prosjekter jamfør digitaliseringsstrategien i Molde kommune.
Avdelingen bidrar innen sine fagområder i delprosjekter i nye Molde kommune. Dette medfører ekstra arbeid på ansatte i tillegg til ordinære oppgaver.
Fremtidige utfordringer
Med nye digitale muligheter vil arbeidsprosesser bli endret i tiden som kommer. Det skal legges til rette for at innbyggere/brukere/tjenestemottakere skal få de mest tidsriktige tjenestene levert så effektivt som mulig.
Personalpolitiske planverk og strategier er under utarbeidelse for nye Molde kommune for å oppnå enda bedre og mer effektive tjenester jamfør intensjonsavtalens mål.
Avdelingen hjelper enhetene å synliggjøre både kvalitative og økonomiske gevinster av utviklingsprosjekter.
Ansatte må forberedes på de hyppige endringer som vil komme. Ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten må delta aktivt i prosesser for at nye Molde kommune skal realisere sine mål.
Molde kommune skal være en lærende organisasjon, så det blir viktig å lage en så god og nyttig som mulig intranettside i nye Molde kommune. Samarbeid, deling av informasjon, dokumentasjon kan da gjøres på et sted også fra mobil.
Avdelingen må prioritere oppgaver jamfør kost-/nytte-prinsipp.