Plan- og utviklingsavdelingen
Ramme for budsjett 2019 og økonomiplan 2019–2022
Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||
Opprinnelig budsjett 2018 / utgangspunkt 2019–2022 | 24 384 | 24 368 | 25 428 | 30 548 | 30 548 |
Driftsinntekter | -4 959 | ||||
Driftsutgifter | 29 343 | 24 368 | 25 428 | 30 548 | 30 548 |
Lønns- og prisvekst | 359 | 255 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2018 | 58 | 34 | |||
Lønnsoppgjør lokale forhandlinger – 2018 | 301 | 172 | |||
Prisjustering med 1,85 pst. på utvalgte utgiftsposter | 168 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør – 2,8 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -118 | ||||
Endring overhead | -1 | ||||
Andre rammeendringer | -375 | 805 | 5 120 | ||
Rammereduksjon – rammesak 2019 | -400 | 400 | |||
K-sak 41/17 – budsjettrevisjon I – forskyvning av utgifter til rundkjøring Kringstad | 5 824 | ||||
Rundkjøring Kringstad | -104 | -104 | |||
Utarbeiding flom- og skredanalyse | -500 | ||||
Overføring rettesnora til personal- og organisasjonsavdelingen | -375 | ||||
Utsatt realisering av rundkjøring Kringstad | -4 824 | 4 824 | |||
Statsbudsjett 2019 – boligsosialt kompetansetilskudd | 69 | ||||
Statsbudsjett 2019 – tilskudd til boligsosialt arbeid | 40 | ||||
Rådgiver fagseksjon barnehage | 700 | ||||
Ny driftsramme | 24 368 | 25 428 | 30 548 | 30 548 | 30 548 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utviklingen av kommunens tjenester og tjenesteapparat. I tillegg har avdelingen flere særskilte oppgaver som beredskapsarbeid og grunnerverv. Videre ivaretar avdelingen bestillerfunksjonen. Avdelingen har fem seksjoner.
Utviklingsseksjon
Seksjonen har overordnet administrativt ansvar for analyse av samfunnsutviklingen, strategi- og kommuneplanarbeid og rådgivning, boligsosialt programarbeid, samt samordning av plan- og utviklingsarbeid knyttet til tjenesteproduksjonen. Seksjonen deltar i utviklingen av kommunens styringssystem og forslag til investeringsbudsjett. Folkehelsekoordinatoren inngår i seksjonen.
Seksjon for arealplan og landbruk
Seksjonen har ansvaret for at plan- og bygningsloven blir fulgt i all arealplanlegging i kommunen, samt utarbeidingen av kommuneplanens arealdel og kommunens egne prioriterte reguleringsplaner. Seksjonen skal veilede private tiltakshavere ved utarbeidelse av private planer. Videre har seksjonen forvaltnings- og rådgivningsoppgaver innen jordbruk, skogbruk, naturforvaltning, viltstell og innlandsfiske. Seksjonen har også ansvaret for kommunens skoger. Seksjonen inngår i avdelingens strategiske arbeid innenfor forvaltning av natur- og arealressurser og byutvikling. Seksjonen har fått ressurser for å øke kompetanse og kapasitet innen samferdsel.
Fagseksjon skole
Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Videre har seksjonen ansvar for oppfølging og koordinering av overordnet planlegging, ressursdisponering og rapportering på området.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak for fosterhjemsplasserte barn og elever ved Molde friskole som har spesialpedagogiske behov, samt Molde kommunes elever ved Tøndergård skole og ressurssenter.
Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.
Fagseksjon barnehage
Fagseksjonen skal gi veiledning og påse at samtlige kommunale og private barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Seksjonen har blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn, veiledning, samordnet opptak, planlegging og videreutvikling av kvalitet og kapasitet i barnehagetilbudet i tråd med lovverk, sentrale og lokale føringer.
Seksjonen ivaretar kommunens rolle som eier, blant annet med bestillerfunksjon for de kommunale barnehagene og koordinerer oppgaver og ressursfordeling innenfor fagområdet.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn. Dette gjelder barn både i kommunale og private barnehager. Seksjonen har også fag-, personal- og økonomiansvar for spesialpedagoger for førskolebarn.
Fagseksjon pleie og omsorg
Fagseksjonen har ansvar for planlegging, kvalitetssikring og tilsyn med alle enheter innen pleie og omsorg. Utarbeidelse av bestilling på rammenivå, koordinering av oppgaver, og utvikling av fagområdet i tråd med sentrale føringer og retningslinjer er også seksjonens oppgaver.
Fagseksjonen skal arbeide med overordnet planarbeid, ha en faglig støttefunksjon ut mot enhetene og drifte fagsystemene.
Beredskapsleder
Avdelingen har beredskapsleder i direkte linje til kommunalsjef. Beredskapslederen har oppgaven med å koordinere og lede beredskapsarbeidet i kommunen.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Fagseksjon barnehage er styrket med midler til rådgiverstilling i 2019 gjennom omdisponering av midler innenfor barnehageområdet. Kommunene har over år fått økte oppgaver innenfor barnehagesektoren, både som barnehagemyndighet og som barnehageeier. Styrket bemanning vil benyttes til økt innsats i kommunens myndighetsarbeid som veiledning, tilsyn, plan-, kvalitets- og kompetansearbeid. Videre til nødvendig saksbehandlingskapasitet og økt koordinering for de kommunale barnehagene.
Rammen til plan- og utviklingsavdelingen er redusert med 0,5 mill. kroner i 2019. Tilsvarende beløp ble gitt som styrking av rammen i 2018 for å utarbeide en skred- og flomanalyse for utvalgte områder i kommunen. Analysen er gjennomført i 2018.
I statsbudsjettet for 2019 er det lagt inn styrking av midler til boligsosialt arbeid. Dette arbeidet er en del av oppgavene til avdelingen og styrkingen er følgelig tilført avdelingen.
Realiseringen av den nye rundkjøringen på Kringstad er på nytt skjøvet ett år frem i tid. Dette er innarbeidet i avdelingens budsjett. Rundkjøringen skal realiseres i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune. Gjennomføringen er enda ikke endelig tidfestet. Det samme gjelder fordelingen av investeringskostnadene mellom kommunen og fylkeskommunen. Det er avsatt 1,0 mill. kroner til planlegging av rundkjøringen i 2019.
Avdelingen har fått et generelt trekk i rammen på 0,4 mill. kroner for å balansere budsjettet til Molde kommune. Reduksjonen er gjennomført ved at de 5 seksjonene i avdelingene har fått redusert sin ramme med knappe 0,1 mill. kroner hver. Reduksjonen vil i hovedsak føre til mindre innleie av ekstern kompetanse og deltagelse i kompetansehevende tiltak.
Fremtidige utfordringer
Kommunestyret vedtok kommunal planstrategi i møte i november 2016. Planstrategien er ikke en enkel plan, men en oversikt over strategiske planer som skal utarbeides i planperioden for at kommunen skal sikre innbyggerne gode og fremtidsrettet tjenester. Planstrategien inneholder 22 ulike planer både innen arealbruk, klima og tjenesteutvikling. Det er lagt vekt på å utvikle godt koordinerte planer. Planstrategien er ambisiøs og det er nødvendig med prioritering av ressursene i avdelingen.
Fellesnemnda for nye Molde kommune har opprettet en arbeidsgruppe for å utforme planstrategien i den nye kommunen. Arbeidsgruppen utarbeider en plan for hvordan kommunene hver for seg og sammen skal forholde seg til planarbeid frem til den nye kommunen blir etablert, og en felles planstrategi er vedtatt. En felles planstrategi bør behandles av kommunestyret i nye Molde kommune innen utgangen av 2020.
Helse- og omsorgsplan 2018–2025 ble vedtatt av kommunestyret i oktober 2018. Planen skisserer hvordan kommunen skal møte utfordringene innen sektoren. Den vedtatte planen inneholder en hel rekke tiltak der flere krever styrking av sektoren. Utbygging av Råkhaugen omsorgssenter med 24 sykehjemsplasser, der 16 plasser skal tas i bruk i 2020, ble vedtatt i forbindelse med politisk behandling av planen.
Flere andre planer er under arbeid. Ny skolebruksplan blir behandlet av kommunestyret i februar 2019. Ett tema som vurderes særskilt her er skolekapasiteten i Kviltorp/Årø området og om det er behov for å bygge ny skole i Årølia.
Andre planer som er under utarbeidelse er kulturminnevernplan, trafikksikkerhetsplan og hovedplan for vann og avløp. De to siste planene blir utarbeidet felles for de tre kommunene som skal danne nye Molde kommune. Etablering av nye Molde kommune har ført til utsettelse av arbeidet med kommunedelplan arealdel Molde 2. Planområdet skulle slutte ved grensen til Nesset kommune. Siden Nesset kommune blir en del av den nye kommunen, må planområdet endres. Kommuneplanens samfunnsdel er utsatt med samme begrunnelse. Arbeidet med denne planen er den viktigste planoppgaven for den nye kommunen og må starte opp i januar 2019.
Nasjonal transportplan (NTP) ble vedtatt av Stortinget i juni 2017. Planen inneholder en rekke store prosjekt som skal realiseres i kommunen. Arbeidet med ny E39 Lønset–Hjelset skal starte i 2019 og ferdigstilles i 2022. Bypakke Molde skal ifølge forslag til handlingsplan for NTP realiseres fra 2023. Det tredje store prosjektet, Møreaksen, skal ifølge handlingsplanen starte i 2024. Prosjektene fører til store utfordringer for kommunen.
Byggestart for Sjukehuset Nordmøre og Romsdal (SNR), Hjelset er utsatt til november 2019. Det nye sykehuset skal åpne høsten 2023. Realiseringen av det nye sykehuset innebærer at sykehusaktiviteten på Lundavang blir avsluttet. Molde kommune vil vurdere om det er aktuelt å kjøpe Lundavangområdet fra Helse Møre og Romsdal HF. Lundavang er et stort transformasjonsområde og vil gi mange muligheter. Kommunestyret har vedtatt i kommunedelplanens arealdel Strande–Aukra grense at det skal utarbeides områdeplan for området.
Byggingen av Sjøfronten 1 og 3 pågår for fullt. Ferdigstillelsen av moloen i Sjøfronten 3, blir lagt frem som egen sak for kommunestyret i desember 2018. Planleggingen av Sjøfronten 2 vil starte i 2018. Planleggingen er forsinket grunnet ekstra utfordringer med å realisere Sjøfronten 3. Realisering av de tre sjøfront-prosjektene gir avdelingen betydelige oppgaver.
Det er i tillegg høy aktivitet og store ambisjoner på flere områder. Det er en utfordring for avdelingen å gjøre riktig prioritering av kompetanse og kapasitet.
Plan- og utviklingsavdelingen opphører slik den er organisert fra 31. desember 2019. De fem seksjonene blir fordelt på tre sektoravdelinger og en stabsavdeling i den nye kommunen. Videre blir beredskapsleder flyttet til en annen stabsavdeling. Forberedelsene til den nye kommunen vil prege mye av 2019. Det er en klar målsetning å opprettholde aktivitet og kompetanse gjennom året.