Beregning av økonomiske rammer
Det vises til kapitlet om statlige rammebetingelser hvor kommunens inntektsforutsetninger hva gjelder statsbudsjettet er beskrevet. I dette kapitlet for rammebetingelser, beskrives de totale inntektsanslag for Molde kommune. Med bakgrunn i disse totale inntektsanslagene, er det beregnet driftsrammer for den enkelte avdeling, enhet og kommunalt foretak.
De økonomiske rammene for avdelinger, enheter og kommunale foretak i 2019 er i hovedsak basert på gjeldende økonomiplans forutsetninger, rammesaken som ble behandlet og vedtatt i kommunestyret den 20. september samt behandlingen og vedtaket i saken om ny helse- og omsorgsplan. Vedtatte endringer ved budsjettrevisjon i juni 2018, som også tok opp i seg endringer i revidert nasjonalbudsjett for 2018, er innarbeidet i rammene for 2019 i den grad det er naturlig at de videreføres. Rammesaken synliggjorde i liten grad behovet for økte rammer ute i avdelinger, enheter og foretak.
Kompensasjon for økte lønnsutgifter i 2019, ut over det som skal dekkes gjennom indeksregulering av avdelingenes/enhetenes egne inntekter, er lagt i en felles lønnspott med unntak av lønnsoverhenget fra sentralt oppgjør i 2018 som er tillagt rammene til den enkelte avdeling/enhet. Den totale økningen i lønnsutgifter er beregnet i samsvar med statsbudsjettets forutsetninger som tilsier en årslønnsvekst på 3,25 pst. fra 2018 til 2019.
Det er i rammen for 2019 budsjettert med 14,1 pst. arbeidsgiveravgift. Arbeidsgivers andel av pensjonskostnaden i Molde Kommunale Pensjonskasse og KLP er budsjettert med 15,2 pst., og for pedagogisk personell budsjetteres det med 11,2 pst. pensjonskostnad i Statens Pensjonskasse. Det vises til eget avsnitt som omhandler pensjoner.
Det er i rammene gitt kompensasjon for generell prisstigning fra 2018 til 2019 med 1,85 pst. på utvalgte arter, noe som er lavere enn den samlede prisveksten i forslaget til statsbudsjett. Differansen utlignes ved at det er lagt inn kompensasjon for spesiell prisvekst der dette er meldt. Samlet er derfor prisveksten på 2,1 pst. som samsvarer med anslaget i forslaget til statsbudsjett. Når anslaget for lønnsvekst er på 3,25 pst. tilsier dette en kommunal deflator for 2019 på 2,8 pst. i samsvar med statsbudsjettets anslag.
Regjeringens forslag til skattevedtak, medfører en reduksjon i forhold til dagens skattøre med 0,25 pst. Skattøret blir derfor i budsjettet for 2019 justert ned til 11,55 pst. Med dette holdes skatteinntektenes andel av de totale frie inntektene fortsatt på cirka 40 pst. Egne beregninger av skatteinntekter basert på folketall per 1. juli 2018 samt andel skatteinntekter i forhold til gjennomsnittet for landet, gir skatteinntekter for 2019 som er 3,9 mill. kroner høyere enn anslaget i statsbudsjettet. I tillegg er kommunestyrets vedtak (k-sak 120/16) i gjeldende økonomiplan om en merskattevekst på 7,0 mill. kroner for alle år i planperioden videreført.
I økonomiplanperioden er driftsnivået i 2019 i det alt vesentlige videreført, men korrigert for nye tiltak og kjente endringer i inntekter og utgifter.
Inntektsforutsetninger ut over frie inntekter
De såkalte frie inntektene kommunen mottar i form av skatteinntekter og rammetilskudd, er i statsbudsjettet kompensert for forventet lønns- og prisvekst (deflatoren). Det aller meste av kommunens utgifter må justeres minst tilsvarende lønns- og prisveksten. Det er derfor en klar forutsetning at alle inntekter ut over de frie inntektene må justeres tilsvarende. Konsekvensen av ikke å gjøre dette er at prisen på tjenester med videre går ned. Ved avsetning til lokal lønnspott, forutsettes det derfor at disse inntektene justeres opp med 2,8 pst. som tilsvarer forventet kommunal deflator. Beløpet er trukket i enhetenes rammer og tillagt den sentrale lønnspotten. Avdelinger, enheter og foretak forpliktes dermed til å sørge for at nødvendig indeksregulering av inntektene i form av betalingssatser med videre blir gjennomført.
Frie inntekter 2019–2022
Opprinnelig 2018 | Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||||
Rammetilskudd | |||||||
Innbyggertilskudd | -635 478 | -635 478 | -666 123 | -666 123 | -666 123 | -666 123 | |
Utgiftsutjevning | 41 860 | 41 860 | 25 363 | 25 413 | 25 431 | 25 431 | |
Korreksjon statlige/private skoler | -5 328 | -5 328 | -6 726 | -6 431 | -6 431 | -6 431 | |
Overgangsordninger/INGAR | 1 914 | 1 914 | 1 435 | 1 435 | 1 435 | 1 435 | |
Saker med særskilte fordelinger | -9 034 | -9 034 | -9 616 | -4 771 | -4 771 | -4 771 | |
Regionsentertilskudd | -4 430 | -4 430 | -4 432 | -4 432 | -4 432 | -4 432 | |
Skjønnsmidler | -2 100 | -2 100 | -4 500 | -2 000 | -2 000 | -2 000 | |
Endringer i statsbudsjettet | -580 | ||||||
Rammetilskudd | -612 596 | -613 176 | -664 599 | -656 909 | -656 891 | -656 891 | |
Skatteinntekter | |||||||
Netto inntektsutjevning | -495 | -495 | -495 | -495 | -495 | -495 | |
K-sak 120/16 – økte skatteinntekter | -7 000 | -7 000 | -7 000 | -7 000 | -7 000 | -7 000 | |
Anslag skatteinntekter | -779 437 | -779 437 | -801 016 | -801 016 | -801 016 | -801 016 | |
Skatteinntekter | -786 932 | -786 932 | -808 511 | -808 511 | -808 511 | -808 511 | |
Sum frie inntekter | -1 399 528 | -1 400 108 | -1 473 110 | -1 465 420 | -1 465 402 | -1 465 402 |