Fremtidige utfordringer
Kommunens utfordringer i et litt lengre perspektiv vil preges av veksten i antall eldre over 80 år, rekruttering av ansatte og evnen til å utvikle bærekraftige tjenester som sikrer innbyggerne gode, trygge og tilrettelagte tjenester. Fagområdet opplever allerede i dag utfordringer med å rekruttere, mobilisere og utvikle nok og nødvendig kompetanse på flere områder. Dette vil bli den største utfordringen som skal løses i årene framover.
Helse- og omsorgsplan 2018-2025 som ble vedtatt høsten 2018, viser et utfordringsbilde som vil preges av vekst i andelen eldre og nedgang i andelen yrkesaktive. Det forventes økning i livsstils- og aldersrelaterte sykdommer, samtidig som at en grunnleggende forutsetning for samhandlingsreformen tilsier overføring av oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunen.
Utviklingen de siste årene viser et bilde der de som mottar helse- og omsorgstjenester i hjemmet har lavere funksjonsnivå og er sykere enn tidligere. Kommunen utfordres på å håndtere mer medisinskfaglige og tekniske oppgaver som tidligere ble utført ved sykehus.
Planlegging av nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal indikerer reduksjon i antall døgnbehandlingsplasser og økt dag- og poliklinisk behandling, noe som kan bety at mer pasientbehandling forventes utført i kommunen.
Presset mot institusjonstjenestene er i dag stort. Samtidig har kommunen lav dekningsgrad på heldøgns omsorgstjenester, samlet sett. Å kun satse på utbygging av heldøgns omsorg er på sikt ikke en bærekraftig løsning, sett i lys av den demografiske utviklingen framskrivninger viser. Satsing på tidlig innsats, mestring, aktivitet og deltakelse for å kunne bo trygt og godt i eget hjem så lenge som mulig, er en av fire strategier i den nye helse og omsorgsplanen.
Fagområdet vil utfordres gjennom omstilling, å finne nye måter å yte tjenestene på, samtidig som ny teknologi også blir en viktig del av tilbudet. Arbeidet med å kunne tilby gode velferdsteknologiske løsninger, som bidrar til økt trygghet og selvstendighet, videreføres gjennom spredningsprosjektet. Den teknologiske utviklingen skjer raskt, og tjenesten må evne å møte denne gjennom å endre sitt tjenestedesign slik at gevinster kan hentes ut.
Fra 2020 skal pleie- og omsorgstjenester fra tre kommuner slås sammen til en felles tjeneste. Arbeidet med å skape en felles kultur for god tjenesteyting og sikre lik tilgang til gode og trygge omsorgstjenester for alle innbyggerne blir et viktig fokus de nærmeste årene.