Molde kirkelige fellesråd
Drift
Samhandling
Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | |||
Opprinnelig budsjett 2018 / utgangspunkt 2019–2022 | 10 959 | 11 024 | 11 163 | 11 159 | 11 155 |
Lønns- og prisvekst | 65 | 143 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2018 | 65 | 109 | |||
Prisjustering med 1,85 pst. på utvalgte utgiftsposter | 34 | ||||
Andre rammeendringer | -4 | -4 | -4 | -4 | |
Rentekompensasjon knyttet til Den norske kirke | -4 | -4 | -4 | -4 | |
Ny driftsramme | 11 024 | 11 163 | 11 159 | 11 155 | 11 151 |
Kommentar til samhandlingen
Med utgangspunkt i rammeoverføringen fra Molde kommune har Molde kirkelige fellesråd ansvar for å utføre følgende oppgaver:
- økonomiske og administrative oppgaver for kirken i Molde
- drift og vedlikehold av kirker og kirkelige kontorer
- arbeidsgiveransvar for lokalt kirkelige ansatte
- utarbeidelse av mål og planer
Forvaltning, herunder ansvar for drift og vedlikehold av gravplassene i kommunen, er fellesrådets ansvar. Praktisk skjøtsel av gravplassene utføres i henhold til avtale om tjenesteyting av kommunens avdeling for park og idrett.
I tillegg til kommunal finansiering, mottar og forvalter fellesrådet statlige midler til spesifiserte formål. Det statlige tilskuddet er øremerket og gir lite handlingsrom utover lønnsrefusjon til angitte stillinger.
Kirken i Molde består av fem sokn fordelt på to samarbeidsområder. De er organisert med to staber, hvorav ansatte knyttet til domkirken og fellesrådets administrasjon er samlokalisert i Gotfred Lies plass 4.
Molde kirkelige fellesråd dekker utgifter til lønn og utstyr for de ansatte i soknene slik at gudstjenester og kirkelige handlinger, diakoni, kirkemusikk, forkynnelse og trosopplæring, som menighetsrådene har virksomhetsansvar for kan gjennomføres. Kirkens arbeid bidrar til et variert og betydningsfullt tilbud av aktiviteter til byens befolkning. Det gjennomføres ukentlig mange aktiviteter som engasjerer barn, unge og voksne i kommunen. Kirkens ansatte er gjennom dette til stede i en stor bredde av innbyggernes livsfaser som er fylt med både sorg og glede.
Rammen for 2019 innebærer mulighet til å videreføre driften på noenlunde samme nivå som i 2018. Det legges opp til at endrede eksterne forutsetninger som gir økte utgifter vil søkes løst innenfor rammen.