Fordeling av driftsrammer
Til å gjennomføre nødvendig arbeid og prosesser frem mot endelig budsjettsak, har rådmannen frem til rammesaken ble ferdigstilt, benyttet den administrative budsjettkomitèen bestående av økonomisjef Kurt Magne Thrana, seksjonsleder for budsjett, økonomi og controll Terje Tveeikrem Sæter og utviklingssjef Randi Myhre. Kommunalsjef Ann-Mari Abelvik har deltatt i de fleste av komiteens møter og representert rådmannsnivået. Også rådmannen, personal- og organisasjonssjefen og kommunalsjef for plan og utvikling har deltatt på noen av møtene. Arbeidet med rådmannens budsjettskisse, har i hovedsak basert seg på de rammeutfordringene som ble presentert av enhetene i budsjettmøtene i juni, rammesaken vedtatt av kommunestyret i september samt etterfølgende drøftinger av nye behov eller endringer i tjenester hos de enkelte enheter, fagområder og foretak.
I budsjettet for 2018, er det på den enkelte enhet beskrevet mer nøyaktig hva som er endret av tjenester innenfor rammen. Det er fokusert på en detaljert oversikt over tjenestene. I tillegg dekkes behovet for å få en samlet oversikt på enkelte områder slik som skole, pleie og omsorg og barnehager. Det er derfor i dette dokumentet, i tillegg til rammer for den enkelte enhet, satt opp en oversikt over disse områdene samlet. Når det gjelder fagområdene skole, barnehage og pleie og omsorg, så er personellressursen med tilhørende utgifter beholdt under plan- og utviklingsavdelingen, mens øvrige utgiftsrammer er lagt til et eget fellesområde under det enkelte fagområde.
Samlet er det en resultatforventning til avdelinger, enheter og foretak som omfatter følgende:
- levere i henhold til sentralt lov- og forskriftsverk på området
- følge lokale bestemmelser, rundskriv og prosedyrer
- utføre tjenester og oppgaver i samsvar med kommunestyrets vedtak i budsjett og økonomiplan
- oppnå grønt resultat (ønsket resultat) i målekortet i balansert målstyring
Netto driftsutgifter i planperioden
Tabellen nedenfor viser oversikt over budsjetterte netto driftsutgifter i planperioden 2018–2021. Hvordan den enkelte enhets driftsramme er beregnet, samt en beskrivelse av aktiviteten, fremkommer i den enkelte enhets driftskapittel.
Budsjettet vedtas som bindende ramme for avdelinger/enheter
Rammene i planperioden fremkommer etter følgende forutsetninger:
- Rådmannen har hatt som et overordnet mål å få til så riktige rammer som mulig. Det vil likevel være områder som vil oppleve at rammen ikke står i forhold til de tjenester som det forventes blir utført. Rådmannen vil kontinuerlig følge opp enhetene gjennom rapporteringene slik at tjenesteproduksjonen best mulig tilpasses rammene som er gitt.
- Driftsrammer for de enkelte avdelinger/enheter er i hovedsak basert på revidert budsjett 2017 og økonomiplan for 2017/2020. Videre er rammene i rammesaken, som ble behandlet 14. september, justert i forhold til tiltak/saker som kommunen ikke kommer utenom.
- Rammene er kompensert for helårsvirkning av lønnsoppgjøret i 2017 (overheng). Resterende del av årslønnsveksten vil bli fordelt ved bruk av lønnsreservepotten i 2018.
- Gjennomsnittlig årslønnsvekst fra 2017 til 2018 anslås til 3,0 pst. og er i hovedsak budsjettert på en felles lønnspott.
- Det budsjetteres med en pensjonskostnad i KLP og Molde Kommunale Pensjonskasse på 15,2 pst. i 2018. For pedagogisk personell budsjetteres med 11,2 pst. pensjonskostnad i Statens Pensjonskasse.
- Arbeidsgiveravgiften budsjetteres med 14,1 pst.
- Som det vil fremkomme på den enkelte avdeling/enhet, er det en del kostnader man ikke vil komme utenom og disse er kompensert i rammene til de berørte avdelinger/enheter og beskrevet der.
Fordeling driftsrammer sektor pst.
Fordeling på sektor i kroner
Sektor | Budsjett 2018 |
---|---|
Stab | 130 302 |
Skole | 277 014 |
Barnehage | 202 419 |
Familie- og sosialtjenester | 191 296 |
Helse og omsorg | 592 689 |
Teknisk | 36 310 |
Kultur | 44 582 |
Totalsum | 1 474 612 |
Rammer til den enkelte avdeling/enhet
Opprinnelig 2017 | Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | ||||
Rådmannen | 9 754 | 11 758 | 14 468 | 15 218 | 7 780 | 4 780 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 27 036 | 22 854 | 24 384 | 29 604 | 29 500 | 29 500 |
Driftsavdelingen | 8 635 | 8 977 | 10 377 | 11 255 | 11 135 | 11 135 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 57 823 | 58 535 | 62 486 | 62 800 | 61 050 | 61 900 |
Økonomiavdelingen | 17 925 | 18 274 | 18 587 | 18 587 | 18 587 | 18 587 |
Fellesområdet skole | 14 231 | 6 041 | 9 836 | 10 012 | 9 033 | 7 695 |
Kvam skole | 14 907 | 15 243 | 15 034 | 15 034 | 15 034 | 15 034 |
Sellanrå skole | 25 976 | 26 862 | 26 967 | 26 967 | 26 967 | 26 967 |
Langmyra skole | 33 386 | 35 691 | 36 383 | 36 383 | 36 383 | 36 383 |
Nordbyen skole | 20 995 | 21 755 | 21 648 | 21 648 | 21 648 | 21 648 |
Kviltorp skole | 33 407 | 35 257 | 35 860 | 35 860 | 35 860 | 35 860 |
Kleive oppvekstsenter | 10 536 | 11 313 | 11 661 | 11 661 | 11 661 | 11 661 |
Bolsøya skole | 6 592 | 7 049 | 6 943 | 6 943 | 6 943 | 6 943 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 21 627 | 22 842 | 23 195 | 23 195 | 23 195 | 23 195 |
Sekken oppvekstsenter | 4 860 | 4 856 | 4 762 | 4 762 | 4 762 | 4 762 |
Bekkevoll ungdomsskole | 31 511 | 31 996 | 31 697 | 31 697 | 31 697 | 31 697 |
Bergmo ungdomsskole | 21 524 | 22 935 | 23 838 | 23 838 | 23 838 | 23 838 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 18 801 | 19 399 | 19 624 | 19 624 | 19 624 | 19 624 |
Molde voksenopplæringssenter | 9 527 | 9 617 | 9 566 | 9 166 | 9 166 | 9 166 |
Fellesområdet barnehage | 128 004 | 125 479 | 131 013 | 135 586 | 134 594 | 133 603 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 13 067 | 14 249 | 13 875 | 13 875 | 13 875 | 13 875 |
Hatlelia barnehage | 8 632 | 8 893 | 9 632 | 9 632 | 9 632 | 9 632 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 453 | 12 493 | 11 760 | 11 760 | 11 760 | 11 760 |
Hjelset barnehage | 9 699 | 10 025 | 9 417 | 9 417 | 9 417 | 9 417 |
Barnas hus barnehage | 8 470 | 9 871 | 8 798 | 8 798 | 8 798 | 8 798 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 6 483 | 7 105 | 6 341 | 6 341 | 6 341 | 6 341 |
Lillekollen barnehage | 11 561 | 12 821 | 11 583 | 11 583 | 11 583 | 11 583 |
Barneverntjenesten | 32 966 | 33 269 | 33 592 | 33 592 | 33 592 | 33 592 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 33 152 | 33 433 | 35 193 | 35 693 | 35 843 | 35 393 |
Flyktningtjenesten | 91 528 | 88 628 | 81 054 | 81 054 | 81 054 | 81 054 |
Ressurstjenesten | 11 999 | 35 120 | 41 457 | 41 358 | 41 358 | 41 358 |
Helsetjenesten | 95 647 | 78 646 | 77 960 | 78 564 | 78 031 | 77 554 |
Fellesområdet pleie og omsorg | -22 266 | -26 484 | -22 801 | -16 884 | -18 448 | -20 012 |
Glomstua omsorgssenter | 104 408 | 106 479 | 109 858 | 109 797 | 109 797 | 109 797 |
Kirkebakken omsorgssenter | 42 976 | 45 056 | 44 050 | 44 050 | 44 050 | 44 050 |
Råkhaugen omsorgssenter | 53 317 | 53 545 | 58 358 | 58 358 | 58 358 | 58 358 |
Bergmo omsorgssenter | 63 164 | 64 507 | 64 976 | 64 942 | 64 942 | 64 942 |
Kleive- og Skåla omsorgssenter | 61 132 | 63 041 | 64 864 | 64 831 | 64 831 | 64 831 |
Tiltak funksjonshemmede | 165 992 | 172 600 | 195 424 | 195 424 | 194 594 | 193 764 |
Brann- og redningstjenesten | 21 379 | 21 737 | 22 070 | 22 070 | 22 070 | 22 070 |
Byggesak og geodata | 1 425 | 1 536 | 934 | 622 | 622 | 622 |
Molde bydrift | 13 241 | 13 513 | 13 306 | 12 498 | 12 498 | 12 498 |
Kulturtjenesten | 34 958 | 34 942 | 36 078 | 35 078 | 35 078 | 35 078 |
Kulturskolen | 9 096 | 9 270 | 8 504 | 8 629 | 8 754 | 8 879 |
Sum ramme avdelinger/enheter | 1 400 536 | 1 421 028 | 1 474 612 | 1 490 922 | 1 476 887 | 1 469 212 |