Budsjettbalansering
Etter kommuneloven skal det utarbeides et årsbudsjett og en økonomiplan i balanse. I dette ligger å synliggjøre de inntekter og utgifter kommunen genererer i løpet av perioden og ut i fra disse vise at kommunen har økonomiske muligheter til å gjennomføre planlagte oppgaver.
Molde kommune bør ha en langsiktig strategi for å bygge opp reserver for å takle uforutsette hendelser i driften og for å ha egenkapital til investeringer. Med den økonomiske «snuoperasjonen» som ble startet høsten 2014, er strategien lagt for at denne målsettingen kan realiseres i løpet av den kommende planperioden, noe den langt på vei er ved inngangen til 2017. Regnskapet for 2015 bidro med en samlet avsetning til disposisjonsfond på 40,2 mill. kroner mens resultatet for regnskapsåret 2016 er vedtatt avsatt til disposisjonsfond med 59,2 mill. kroner. Det er fortsatt en økonomisk utfordring å få regnskapet for 2017 i balanse eller bedre, men med den begrensede negative prognosen per 2. tertial, er mulighetene absolutt tilstede for å nå denne målsetningen.
Netto driftsresultat er den primære indikatoren for økonomisk balanse i kommunesektoren. Indikatoren er lett å tolke i og med at negativt netto driftsresultat innebærer at formuen reduseres. Et netto driftsresultat lik null, vil også over tid redusere kommunens formue i den forstand at en økende andel av realkapitalen etter hvert vil bli lånefinansiert. Samtidig vil det være viktig å vurdere utviklingen i netto driftsresultat over en periode på flere år. Teknisk Beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi har beregnet hva netto driftsresultat bør utgjøre i pst. av totale driftsinntekter. Utvalgets beregninger indikerer at netto driftsresultat bør utgjøre minst 1,75 pst. av totale driftsinntekter i kommunene dersom kommunesektorens formue skal bevares. Et positivt resultat i denne størrelsesorden er nødvendig for å oppnå en sunn og god økonomi over tid. Et slikt resultat har som mål at kommunen kan egenfinansiere en større del av sine investeringer og bedre møte svingninger og uforutsette hendelser i årene som kommer. Dette vil si at Molde kommune bør ha et positivt netto driftsresultat på cirka 35,2 mill. kroner i 2018. Kommunen lyktes med å nå dette målet med klar margin i 2015 (3,1 pst.) og i 2016 (4,7 pst.). I opprinnelig budsjett for 2017 er imidlertid prosenten redusert til 1,12 pst. Målsetting om et netto driftsresultat på minimum 1,75 pst. av totale driftsinntekter for den kommende planperioden bør allikevel være innen rekkevidde.
Av særlige utfordringer i kommende planperiode som betyr eller vil kunne bety betydelige merutgifter for kommunen kan nevnes:
- Utskrivningsklare pasienter har påført kommunen store budsjettoverskridelser de siste årene. I budsjettrammene for 2018 og kommende planperiode, er utgiftene videreført på samme nivå som for 2017. Dette betyr at det for 2018 er innlagt drøyt 2,0 mill. kroner til formålet. Oppholdsbetaling til helseforetaket har variert gjennom året og har sannsynligvis ført til økte utgifter i det kommunale mottaksapparatet. Eventuelle innsparinger overfor helseforetaket må derfor ses i sammenheng med utgiftene kommunen blir påført ved tidligutskriving fra spesialisthelsetjenesten.
- Molde kommune har gitt sin tilslutning til oppreisingsordningen for barnevernsbarn som administreres av Fylkesmannen. Det er uvisst om dette vil slå ut i økte utgifter og eventuelle økonomiske konsekvenser av en slik ordning er derfor ikke innarbeidet i den kommende planperioden utover utgifter til sekretariatsfunksjonen.
- Omfanget av ressurskrevende tjenester ser fortsatt ut til å være økende med stort press på tjenestene og til de økonomiske rammene som er til disposisjon. Det er i kommende planperiode bare delvis tatt høyde for økt ressursbruk ut over det som ble signalisert ved budsjettrevisjonen i 2017. Delvis kompensasjon betyr allikevel en betydelig tilførsel av kommunale midler allerede i 2018.
- Moldebadet KF ble satt i drift i april 2010. Morselskapet dekker nå kapitalutgiftene på foretakets opprinnelige lån. Samtidig er det i budsjettet for 2017 forutsatt at morselskapet dekker foretakets akkumulerte regnskapsmessige underskudd per 31. desember 2016. I kommunens reviderte budsjett for 2017 ligger det derfor inne en overføring til foretaket på 4,8 mill. kroner. Videre er det i budsjettet for 2017 lagt inn et ekstraordinært driftstilskudd for dette året på 1,0 mill. kroner. Denne bevilgningen er ikke videreført. Økonomirapporteringen fra foretaket i 2017 varsler betydelig underskudd også for dette året og foretaket melder behov for økte tilskudd fra morselskapet også for 2018 og den kommende planperioden. Det er ikke lagt inn økt tilskudd i 2018 eller resten av planperioden da det forventes at gjennomføringen av ulike tiltak i foretaket vil skape økonomisk balanse uten slik tilskuddsøkning.
- Bygging av rundkjøring på Kringstad for å få tilgang til deler av byggefeltet, er en investering som forutsettes gjennomført av fylkeskommunen med økonomisk bidrag fra kommunen til finansieringen. Når tiltaket skal gjennomføres, er ikke endelig avklart. Tiltaket vil bety en betydelig driftsutgift for Molde kommune i de tre årene investeringen skal nedbetales. Budsjettrammene for 2019 - 2021 er belastet for dette.
- Renovering og tilpasninger som skal gjennomføres på tidligere hotell Nobel, er hensyntatt i planperioden med anslåtte bemanningsmessige utgifter fra innflytting i august 2018. Hva prosjektet eventuelt vil utløse av utgifter, som ikke dekkes gjennom husleie fra beboerne, er ennå ikke vurdert.
- Økt lånegjeld vil medføre en betydelig økning i kapitalutgifter fra 2018 til 2019. Dette skyldes i hovedsak beregning av minsteavdrag som er avhengig av at prosjektene er ferdigstilte og gjenstand for ordinære avskrivninger.
Det som er nevnt over, bare understreker stramheten også i budsjettopplegget for 2018. Det vil bli særdeles viktig å holde igjen og unngå økning i utgifter dersom mulighetene skulle by seg. Budsjettet bygger også på målsetningen om å bygge økonomiske buffere og handlingsrom gjennom avsetning til disposisjonsfond.
Driftsutgifter
Opprinnelig 2017 | Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | ||||
Netto driftsutgifter fordelt på avdelinger og enheter | 1 400 536 | 1 421 028 | 1 474 612 | 1 490 922 | 1 476 887 | 1 469 212 |
Årslønnsvekst avsatt til lønnspott | 16 738 | 808 | 22 456 | 22 456 | 22 456 | 22 456 |
Besparelse pensjonskostnader inkludert arbeidsgiveravgift | -14 542 | -29 542 | -27 749 | -27 749 | -27 749 | -27 749 |
Kostnader til avtalefestet pensjon (AFP) | 4 700 | 4 700 | 6 047 | 6 047 | 6 047 | 6 047 |
Netto driftsutgifter inkludert årslønnsvekst og pensjon | 1 407 432 | 1 396 994 | 1 475 366 | 1 491 676 | 1 477 641 | 1 469 966 |
Kommunale foretak og andre | ||||||
Molde Eiendom KF (3) | 59 979 | 63 090 | 66 440 | 68 300 | 68 510 | 68 470 |
Moldebadet KF (3) | 10 985 | 11 939 | 5 812 | 5 706 | 5 608 | 5 493 |
Molde kirkelige fellesråd (3) | 10 484 | 10 717 | 10 959 | 10 955 | 10 951 | 10 947 |
Skjønnsmidler fellesnemda | 1 000 | 1 000 | ||||
Kommunereformen – tilskudd kapitalkostnader Midsund kommune | 205 | 1 025 | ||||
Sum kommunale foretak og andre | 81 448 | 85 746 | 84 416 | 86 986 | 85 069 | 84 910 |
Sum driftsutgifter | 1 488 880 | 1 482 740 | 1 559 782 | 1 578 662 | 1 562 710 | 1 554 876 |
Driftsbalanse
Opprinnelig 2017 | Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | ||||
Driftsinntekter | -1 610 387 | -1 601 064 | -1 667 626 | -1 667 681 | -1 668 199 | -1 668 714 |
Driftsutgifter | 1 488 880 | 1 482 740 | 1 559 782 | 1 578 662 | 1 562 710 | 1 554 876 |
Brutto driftsresultat | -121 507 | -118 324 | -107 844 | -89 019 | -105 489 | -113 838 |
Renter (1) | 24 423 | 21 763 | 21 850 | 23 864 | 23 602 | 23 152 |
Avdrag (2) | 74 340 | 74 340 | 67 931 | 77 044 | 82 731 | 85 983 |
Nettofinansutgifter | 98 763 | 96 103 | 89 781 | 100 908 | 106 333 | 109 135 |
Netto driftsresultat | -22 744 | -22 221 | -18 063 | 11 889 | 844 | -4 703 |
Fond bruk/avsetning | ||||||
Disponering av tidligere års ikke-disponerte overskudd | -59 248 | |||||
Avsetning til disposisjonsfond | 17 344 | 66 813 | 18 063 | 4 703 | ||
Bruk av fond | -11 889 | -844 | ||||
Avsetning til disposisjonsfond – redusert lønnsvekst | 5 400 | |||||
Andre | ||||||
Reduksjon premieavvik (husleie rådhuset) | 11 951 | |||||
Tapsføring – refusjon sykepenger (2005-2016) | 2 705 | |||||
Resultat (udisponert) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(2) Avdrag på nye lån er forutsatt til 0 kroner inntil året etter at investeringen er gjennomført.
(3) For nærmere oversikt over rammene til kommunale foretak, se kapitlet som omhandler kommunale foretak.
Kommentarer til ulike balanseringsposter
Lokal lønnsreservepott
Det er beregnet en sentral lønnsreservepott som skal dekke lønnsoppgjøret som kommer i 2018. Rammen for oppgjøret, i samsvar med forslaget til statsbudsjett for 2018, gir en årslønnsvekst fra 2017 til 2018 på 3,0 pst. Det er som tidligere år, lagt inn forutsetning om at ulike kommunale gebyrer, brukerbetalinger og avgifter med videre justeres for forventet lønns- og prisvekst for på denne måten å delfinansiere økningen i lønnsutgifter. Dette bidraget er trukket i enhetenes rammer. Dette betyr at resultatet av lønnsoppgjøret for 2018 fullt ut vil bli kompensert i enhetenes rammer. Beregnet lønnsoverheng fra 2017 til 2018, er allerede delvis kompensert i enhetenes rammer.
Pensjonskostnader – avtalefestet pensjon
Kommunens pensjonskostnader er for 2018 budsjettert i alle avdelinger og enheter med 15,2 pst. av all pensjonsgivende inntekt med unntak av pensjon for lærere som er tilsluttet Statens Pensjonskasse hvor pensjonskostnaden er satt til 11,2 pst. Molde kommune etablerte fra 1. januar 2008 egen kommunal pensjonskasse. Sykepleierne er fortsatt pliktige medlemmer i Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Storebrand er forretningsfører for Molde Kommunale Pensjonskasse.
I kommende planperiode legges følgende forutsetninger til grunn for budsjettert pensjonskostnad.
Forutsetninger for budsjettert pensjonskostnad
Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | ||
Reduksjon pensjonskostnad i revidert budsjett 2017 – videreføres i planperioden | -29 542 | -29 542 | -29 542 | -29 542 |
Forventet økning i pensjonskostnader i 2018 på 350 mill. kroner for primærkommunene ut over det som dekkes av den kommunale deflatoren (innlagt i lønnspotten) | 1 793 | 1 793 | 1 793 | 1 793 |
Reduksjon pensjonskostnad fellesområde | -27 749 | -27 749 | -27 749 | -27 749 |
Tabellen over tar utgangspunkt i pensjonskostnader i revidert budsjett for 2017 og videreføres på samme nivå i planperioden. Det som imidlertid kommer som en økt kostnad i 2018, er anslaget for primærkommunenes vekst i pensjonskostnad på 350 mill. kroner ut over det som dekkes av den kommunale deflatoren. Molde kommunes andel av denne kostnadsveksten anslås til 1,8 mill. kroner. Ved budsjetteringen av lokal lønnspott, tas det hensyn til deflatoren. Økningen i pensjonskostnad som følge av lønnsøkninger i 2018 er derfor tatt hensyn til. Endelige aktuarberegninger vil gi den endelige pensjonskostnaden for kommunen det enkelte år.
Utgifter kommunen vil få til tidligere ansatte som har tatt ut AFP (avtalefestet pensjon), er for 2018 og resten av planperioden beregnet til 6,0 mill. kroner basert på forventet utgift i 2017. Dette er en vesentlig økning fra budsjettet for 2017 som var på 4,7 mill. kroner.
Pensjonspremien som har vært innbetalt siden ordningen med premieavvik ble innført, var per utgangen av 2016 hele 133,8 mill. kroner større enn regnskapsført kostnad. Dette beløpet har derfor ikke hatt resultateffekt i kommunens regnskap enda, men er en vesentlig likviditetsbelastning. For kommunesektoren samlet, er det totale bokførte premieavviket cirka 30,0 mrd. kroner. Dette er et betydelig beløp som etter hvert skal belastes kommunens regnskaper og vil medføre en vesentlig kostnadsvekst de kommende årene.
Dersom det også i fremtiden er mulighet for oppskriving av eiendommene Molde Kommunale Pensjonskasse har overtatt fra kommunen, vil dette bidra til å redusere Molde kommunes pensjonskostnader på sikt. De kommunale regnskapsreglene medfører at økt avkastning og oppskriving av eiendom med videre, vil manifestere seg langsomt i kommunens regnskap. Effektene på kommunens økonomi må derfor ses i et langsiktig perspektiv.
Driftstilskudd til Molde Eiendom KF
Driftstilskuddet til Molde Eiendom KF behandles på lik linje med enheter i Molde kommune. Se tabell i kapitlet Molde Eiendom KF drift. Foretaket vil også i de kommende årene være særdeles avhengig av at rentenivået forblir lavt i med tanke på deres utleievirksomhet.
Driftstilskudd til Moldebadet KF
Det ligger nå inne forutsetning om at morselskapet skal dekke samlede kapitalkostnader på foretakets opprinnelige lånegjeld. I tillegg er det i 2017 lagt inn forutsetning om at morselskapet gir et tilskudd til foretaket på 5,8 mill. kroner som foretaket skal benytte til å dekke sitt akkumulerte underskudd per 31. desember 2016 på 4,8 mill. kroner mens resterende tilskudd på 1,0 mill. kroner skal bidra til driftsmessig balanse i 2017. Det forutsettes at foretaket selv dekker alle kapitalkostnader av nye investeringer som gjennomføres ved anlegget ut over den opprinnelige investeringen. Dette innebærer at foretaket selv må sørge for driftsmessig balanse ut over det som kommunen dekker av kapitalutgifter, underskuddsdekning samt ekstraordinært tilskudd. Ekstratilskuddet på 1,0 mill. kroner er ikke videreført i 2018 eller resten av planperioden.
Driftstilskudd til kirkelig fellesråd
Kommunen yter årlige tilskudd for å finansiere driften av kirkelig fellesråd. Tilskuddet for 2018 er beregnet til 10,9 mill. kroner og er videreført i planperioden.
Tilskudd til fellesnemnda
I Molde kommunes rammetilskudd for 2018, er skjønnstilskuddet oppjustert med 1,0 mill. kroner som gjelder dekning av utgifter til prosjektleder for nye Molde kommune. Midlene ble tidligere tildelt av fylkesmannen med Molde kommune som mottaker på vegne av Molde, Midsund og Nesset kommuner. Beløpet overføres til fellesnemnda som disponerer midlene i eget budsjett.
Kommunereformen
Gjennom avtalen som er inngått mellom kommunene Molde, Midsund og Nesset, skal Midsund kommune frem til sammenslåingen i 2020 kunne investere for inntil 125,0 mill. kroner. Ut ifra opplysninger fra Midsund kommune, forventes kapitalkostnader av gjennomførte investeringer i 2017 og 2018 å gi utgifter for Molde kommune gjennom tilskudd for å dekke disse. Det forventes gjennomført investeringer i 2017 på 5,0 mill. kroner og ytterligere 20,0 mill. kroner i 2018.
Føring av investeringsmoms i investeringsregnskapet
Fra 2014 skal all momskompensasjonen på investeringer føres direkte i investeringsbudsjettet. Det er derfor naturlig at denne refusjonen bidrar i finansieringen av de ulike investeringene og derigjennom reduserer behovet for låneopptak. Kompensasjonsbeløpene som budsjetteres i morselskapet, Molde Eiendom KF og Moldebadet KF kommer derfor direkte til fradrag på kommunens låneopptak og reduserer derved investeringskostnaden og belastningen av renter/avdrag i driftsbudsjettet.
Dekning av underskudd
Moldebadet KF har gjennom budsjettrevisjonen i juni 2017 fått dekket akkumulerte underskudd per 31. desember 2016. Eventuelt underskudd i 2017 er ikke lagt inn til dekning i morselskapet.
Molde Eiendom KF hadde underskudd i 2016 på 3,5 mill. kroner som kommunestyret ved behandling av regnskapssaken i mai besluttet at foretaket selv skulle dekke innenfor foretakets økonomiske ramme i årets budsjett. Det er fortsatt håp om at dette skal la seg gjøre og det er derfor ikke lagt inn økt tilskudd til foretaket i rammene for 2018.