Satsingsområder 2018
For 2018 er kommunens satsingsområder, eller områder som vil bli viet spesiell oppmerksomhet, fordelt på 2 hovedområder. Dette vil være internt utviklingsarbeid, og arbeidet med nye Molde kommune som skal være etablert per 1. januar 2020.
Ledelse, Lean og digital transformasjon
Gode medarbeidere og ledere er organisasjonens viktigste ressurs. Arbeidet med å bygge forbedringskultur i hele organisasjonen i tråd med ROSE-filosofien fortsetter.
I 2018 skal Molde kommunes innovasjonsstrategi utarbeides. Systematisk arbeid med ledelse, Lean og digital transformasjon, er Molde kommunes satsingsområder for 2018, og blir også sentrale elementer i den nye planen.
Satstingsområdene er ikke mål i seg selv, men nødvendige verktøy på veien mot å nå kommunens målsettinger.
Ledelse
Molde kommune skal være en lærende organisasjon, med ledere som legger til rette for gode læringsarenaer, refleksjon og kunnskapsdeling som en naturlig del av arbeidshverdagen.
Prinsippene for god ledelse er definert i arbeidsgiverstrategien og i lederavtalene. Lederne trener på disse prinsippene i lederutviklingsprogrammet LAP. Nesset og Midsund har hatt med deltakere på LAP i 2017. Endringskompetanse og innovasjonsevne vil få økt fokus i lederprogrammene for 2018.
I 2018 etableres også et nytt tilbud; interne workshops. Aktuelle tema innen ledelse, Lean og forbedringskultur settes på dagsorden. Det blir en kombinasjon av tradisjonell opplæring, praktisk trening og refleksjon i mindre grupper.
Lean
Lean er forbedring gjennom samhandling, læring og deling. I Lean løses oppgavene gjennom kontinuerlig forbedring med fokus på sluttbrukers behov. Gjennom brukerreiser, involvering og helhetlig analyse- og strategiarbeid, skal kommunen levere riktige tjenester til innbyggerne.
Mini-Lean har gitt gode resultater i mange enheter. Ledere lærer å legge til rette for læring og deling gjennom inkluderende og undersøkende arbeidsmåter. Og gjennom å kombinere teori og praktisk trening på reelle utfordringer, får medarbeiderne god opplæring i Lean tenke- og arbeidsmåter. Satsingen fortsetter i 2018.
Digital transformasjon
Gjennom å ta i bruk digital teknologi på stadig nye områder, kan Molde kommune endre på hvordan oppgavene utføres. Kommunen kan tilby bedre tjenester, jobbe mer effektivt og skape helt nye tjenester. Digitaliseringen skal frigjøre tid og ressurser til verdiskapende aktiviteter og gi bedre brukeropplevelser. Da må også gamle arbeidsmetoder endres, og noen oppgaver må avvikles.
Oppnådde kvalitetsforbedringer og økonomiske gevinster må synliggjøres. Det arbeides med å utvikle en hensiktsmessig gevinstmodell som skal brukes i alle Lean- og digitaliseringsprosjekter.
Nye Molde kommune
Midsund kommune, Nesset kommune og Molde kommune har gjort vedtak om å etablere nye Molde kommune fra 1. januar 2020. I juni 2017 vedtok Stortinget formelt opprettelsen av de nye kommunene, og fellesnemnda ble offisielt etablert. I fellesnemnda for nye Molde kommune sitter 5 politikere fra hver av kommunene. Ordføreren i Molde er leder for fellesnemnda. Fellesnemnda har et mandat for oppgaver og delegasjon som er gitt dem fra de respektive kommunestyrene. Innledningsvis står følgende i mandatet:
«Fellesnemnda skal i størst mulig grad søke å oppnå konsensus i alle avgjørelser. Ved uenighet skal Fellesnemnda vurdere om spørsmålet kan utsettes til etter at nytt kommunestyre er konstituert. Forhold som likevel vurderes som nødvendig å ta stilling til avgjøres med alminnelig flertall.»
Oppgaver som er delegert til fellesnemnda er blant annet:
- fastsette godtgjørelser
- godkjenne fremdriftsplan og vedta budsjett i sammenslåingsprosessen
- ansette rådmann
- fastsette arbeidsgiverpolitikk
- følge opp medbestemmelse jf. avtaleverk
- utarbeide omstillingsdokument
- ta avgjørelse i valg av hovedmodell for den politiske og administrativ organisering av den nye kommunen i tråd med intensjonsavtalen
- utarbeide forslag til politisk reglement, godtgjørelsesreglement, delegeringsreglement og øvrige reglement
- ta avgjørelser i spørsmål som gjelder lokaliseringen
- fremlegge forslag til budsjett og økonomiplan for det nye kommunestyret
- ta stilling til/foreslå:
- revisjonsordning
- foreslå revisor
- organisering av pensjonsordninger
- nye satser for offentlige avgifter, gebyrer og egenbetalinger
- forslag til beredskapsplan
- vedta kommunevåpen
Fellesnemnda har høsten 2017 gjort beslutninger om ansettelse av ny rådmann, vedtatt budsjett for prosjektperioden, vedtatt kommunikasjonsplan, politisk organisering og prosess for å finne kommunevåpen til den nye kommunen.
Fra 1. januar 2017 ble Britt Rakvåg Roald ansatt som prosjektleder i nye Molde kommune. Rådmannen i Molde kommune, Arne Sverre Dahl, er tilbudt og har takket ja til stillingen som rådmann i den nye kommunen. Det er i løpet av året opprettet/kjøpt 20 pst. stilling som politisk sekretær til prosjektet og i høst kommunikasjonsressurs tilsvarende 100 pst. stilling. Frikjøpte tillitsvalgte har fra høsten 2017 fått innvilget 10 pst. ekstra frikjøp hver for å arbeide med nye Molde kommune.
Det er stort engasjement rundt prosessen og mange har vært med i arbeidet med kartlegging og utredning i 2017.
Noen av oppgavene som har hatt fokus i 2017:
- kartlegging av administrativ organisering og tjenestetilbud i de tre kommunene
- utarbeidelse av kommunikasjonsstrategi
- kulturbygging, herunder «bli-kjent» fond og prosess omkring nytt kommunevåpen
- kartlegging av interkommunale samarbeid
- utarbeidelse av forslag til lokaldemokratimodeller i den nye kommunen, herunder politisk organisering og delegasjon
- utredning av pensjonskasseløsning for den nye kommunen
Noen av oppgavene som vil ha fokus i 2018:
- Fortsette arbeidet med lokaldemokratimodeller og politisk organisering. Her vil politikerne i alle kommunene bli involvert.
- Utforme organisering av administrative funksjoner og tjenestetilbud i den nye kommune. Prosessen styres av ny rådmannen, med bred involvering i alle organisasjonene.
- Etablere enighet om hvordan omstillingsprosesser for stillinger som berøres av etablering av ny kommune skal foregå. Dette arbeidet vil ligge til partssammensatt utvalg som oppnevnes høsten 2017.
- Beslutte fremtidig pensjonskasseløsning med utgangspunkt i ekstern utredning som utføres høsten 2017.
- Starte arbeidet med felles planstrategi for den nye kommunen.
- Gjennomgå, omstrukturere og eventuelt avvikle interkommunale samarbeid.
Økonomi:
Fylkesmannen i Møre og Romsdal har bevilget skjønnsmidler til dekning av prosjektledelse på 1,0 mill. kroner i 2016 og 2017. For 2018 er beløpet lagt inn i rammetilskuddet til Molde kommune under skjønnsmidler, og vil i kommunens budsjett for dette året bli overført til fellesnemnda. Det forventes at det samme vil skje med Molde kommunes rammetilskudd i statsbudsjettet for 2019. I tillegg får nye Molde kommune (Midsund, Nesset og Molde) engangsstøtte på 35,0 mill. kroner og reformstøtte på 25,0 mill. kroner. Reformstøtten skal i sin helhet benyttes til investeringer i nåværende Midsund kommune. Fellesnemnda for nye Molde kommune har vedtatt budsjett for 2017, 2018 og 2019.