Fremtidige utfordringer

Finansiering av grunnleggende norsk i ordinær undervisning

Per 1. oktober 2018 er det 232 elever i grunnskolen som har enkeltvedtak om opplæring i grunnleggende norsk ved overgang til ordinære klasser. Dette er en økning med 57 elever fra forrige år. Skolene registrerer et økt behov for oppfølging i den ordinære opplæringen. I inneværende skoleår er det lagt ut 80 lærertimer i uken til bruk i ordinære klasser. Denne rammen dekker ikke dagens behov.

Spesialundervisning i grunnskole

Økende antall elever med større og sammensatte vansker, gir økte driftsutfordringer både i forhold til kompetanse og økonomi. Foreløpige GSI tall for 2018 viser at antall elever med enkeltvedtak har økt vesentlig dette skoleåret. Flere elever har et mer sammensatt behov som fordrer mer ressurser. Ved behandlingen av kvalitetsmeldingen for grunnskolen i oktober 2018 ble det vedtatt en gjennomgang av feltet.

Lærernorm

Målet i lærernormen er at det fra høsten 2018 skal være 1 lærer per 16 elever i 1.–4. klasse og 1 lærer per 21 elever i 5.–10. klasse. Fra høsten 2019 skal normtallet være 1 lærer per 15 elever i 1.–4. trinn og 20 elever i 5.–10 trinn. I statsbudsjettet for 2019 har regjeringen lagt opp til å styrke dette området. Ressurser som tidligere var definert som tidlig innsats for 1.–4. trinn, går fra høsten 2018 inn i den nye lærernormen for 1.–10. trinn. Det er det totale antall elever på henholdsvis hvert av hovedtrinnene ved den enkelte skole som er avgjørende for hvor mange lærere som skal til for å oppfylle normen.

Ressurser til spesialundervisning og grunnleggende norsk skal ikke medregnes i ressursgrunnlaget for oppfølging av normen. Økningen både i antall vedtak om spesialundervisning og omfanget av tiltakene, utfordrer derfor rammen for ordinær opplæring.

Innføringstilbud, minoritetsspråklige

Total ramme for tilbudet er 4,8 mill. kroner, hvorav 4 mill. kroner finansieres gjennom integreringstilskuddet via flyktningetjenesten og 0,8 mill. kroner fra skoleområdets ramme. For å kunne håndtere den kraftige økningen i elevtallet høsten 2018 går nå en arbeidsgruppe innen skoleområdet gjennom struktur og organisering av innføringstilbudet. Mye tyder på at det blir anbefalt en ny struktur for barnetrinnet med et tredelt tilbud ved de tre sentrumsskolene, Sellanrå, Langmyra og Kviltorp.

Behov for styrking læremidler/IKT

Vesentlige kostnader til digitalisering må påregnes for å følge opp krav i læreplan og forventninger fra elever, foresatte og tilsatte. Digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene som inngår i alle fag. Strategiplanen - IKT for Moldeskolen setter klare mål for PC-tetthet i grunnskolen. Det er også vesentlige utfordringer når det gjelder digital utrustning av klasserom.

I budsjettvedtaket for 2017 og inn i gjeldende økonomiplanperiode, fikk skoleområdet styrket sin ramme for læremidler/IKT med 2,5 mill. kroner. Midlene er fordelt slik:

  • 1,0 mill. kroner til oppfølging av digitaliseringstiltak på fellesområdet.
  • 1,5 mill. kroner lagt inn i rammefordelingen til skolene, og kommer i tillegg til eksisterende til læremidler i omfordelingen. Her kan skolene definere/prioritere læremidler/IKT.

Skoleområdet har fått godkjent oppstart av prosjektet «Digitalisering av klasserommet 1.–4. trinn» (IPad-prosjektet) fra skoleåret 2017/2018, med en total investeringsramme på 4,9 mill. kroner.

I budsjettvedtaket for 2018 ble skoleområdets ramme styrket ytterligere, med 1,2 mill. kroner til datautstyr til elevene.

I budsjettrevisjonen i juni 2018 fikk området videre styrket rammen med 1,5 mill. kroner til nye PCer i 2018. Skoleområdet har prioritert innkjøp av PCer til ungdomstrinnslærere og elever på 8. trinn. Til sammen i overkant av 400 PCer.

IPad-prosjektet har utløst et administrativt ønske om å være mer fremoverlent i satsingen på IKT utstyr i skolen. Området har derfor i 2018 utarbeidet et administrativt forslag til utrulling av digitalt utstyr i moldeskolen. Her er det skissert en raskere oppfølging enn det som ligger i vedtatt IKT-plan. Vedtatt IKT-strategiplan for perioden 2015–2019 tilsier en dekning på 1:3 på småskoletrinnet, 1:2 på mellomtrinnet og 1:1 på u-trinnet.

Status ved utgangen av 2018 er at elevene på 1. og 2. trinn samt elevene på 8. trinn er dekt med 1:1. Lærere på 1.–4. trinn og lærerne på ungdomsskolen vil også ha utstyr på plass. Det er ikke supplert noe på mellomtrinnet og bare en tredjedel av ungdomstrinnet.

Det administrative målet med 1:1 oppfølging også på mellomtrinnet i 2019 og 2020, vil gi økt årlige rulleringskostnaden. Det er lagt til grunn utskifting av PC/IPad hvert 4. år. Vedtatt IKT-strategiplan antas å gi en årlig rulleringskostnad på 2,8 mill. kroner. Ved full dekning i henhold til administrativ plan, antas en årlig rulleringskostnad på 4,4 mill. kroner. Dette ligger cirka 1,6 mill. kroner rulleringskostnadene i vedtatt IKT-strategiplan.

Skoleområdet har også prioritert innkjøp av programvare på fellesområdet for oppfølging av nødvendig kontakt/informasjon mellom foresatte og skole. Dette er digital meldingsbok og SFO- tilstedeværelse, som er moduler i Visma flyt skole. Videre har skolene i økende grad tatt i bruk digitale læremidler som for eksempel multismart øving.

En forutsetning er at grunnleggende infrastruktur ved de ulike skolene er på plass og tilpasset økt kapasitetsbehov. Dette vil være ROR-IKT sitt ansvar. I tillegg venter skoleområdet nå på å ta i bruk ny læringsplattform, LMS.

Lærer-pc

PCer til lærerne ble kjøpt inn samlet i 2012. Det har vært gjort suppleringsinnkjøp de senere årene, men nå står området foran en større utskifting. I 2018 ble det prioritert lærere på ungdomstrinnet. I tillegg skal lærerne på 8. trinn delta i kompetanseutvikling etter samme modell som er i bruk for IPad-prosjektet på barnetrinnet. Denne oppfølgingen bør videreføres for resterende trinn på ungdomstrinnet. Fremtidig rullering av utstyr til lærerne vil ligge rundt 70 PCer per år til en kostnad på cirka. 0,4 mill. kroner.

Standardutstyr i læringsareal

I forslaget til utrulling av digitalt utstyr i moldeskolen, anbefales utfasing av videokanoner og interaktive tavler til fordel for touch-skjermer. Disse er noe dyrere i innkjøp, men har mye enklere montering, rimeligere vedlikehold og lengre levetid enn tavlene. Det er i dag totalt 161 digitale tavler i klasserom i moldeskolene. Målet er å fase disse ut i løpet av cirka fem år. IPad-prosjektet viser at det også kan være tilstrekkelig med store tv-skjermer, noe som vil gi store besparelser. Utrullingen av nytt standard utstyr i klasserom er beregnet til cirka 1,3 mill. kroner årlig over to år.

Skolevurdering/tid til ledelse

Administrasjonsressursen ved skolene ble styrket med 1,7 mill. kroner i 2017. Denne skulle benyttes til pedagogisk ledelse. Skolene skulle vektlegge skolevurdering, der skolevandring (observasjon av praksis) er sentralt. Skolelederne opplever økende arbeidsmengde som følge av endringer i lovverk, spesielt rundt oppfølging av opplæringslovens kapittel 9A (retten til et trygt og godt skolemiljø).

Analyse av læringsresultat som et grunnlag for videreutvikling av praksis og læringskultur, er et økende arbeidsfelt for skoleledelsen. Evaluering av skoleresultatene må knyttes til prosessene og strukturene ved den enkelte skole. Arbeidet knyttet til elevresultatene må følges fortløpende over tid. En ytterligere økning av administrasjonsressursen ved skolene vil medføre behov for økt ramme for skoleområdet.

Videreføring og videreutvikling av samarbeidet mellom grunnskolen og videregående opplæring.

En felles målsetting er å bedre gjennomføringen i videregående opplæring. Definerte tiltak er:

  • fagnettverk på tvers av ungdomstrinn og videregående opplæring
  • økt vekt på forebyggende arbeid på tvers av nivåene
  • felles forståelse/praktisering av overgangsrutiner for ulike elevgrupper
  • vurdering rundt tilbud om felles opplæring av flerspråklige

Gjennom prosjektet I UNG 2.0 får 10 deltagere i alderen 16–21 høsten 2018 mulighet for utprøving av forskjellig yrker i samarbeid med pedagoger og veiledere ved Astero. Prosjektet er et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, Astero kompetanse AS og Molde kommune.

Effektivisering og videreutvikling av tjenestetilbudet

Skoleområdet er inne i en omfattende endring i forhold til digitalisering. På systemnivå står oppfølging av Office 365 og FEIDE. Visma flyt regnes nå som operativ. Gjennomgang av infrastruktur på IKT-feltet, utskifting av elev-PCer primært for ansatte på ungdomstrinnet og satsing på IPad på småskoletrinnet, indikerer at kommunen styrker satsingen på digitalisering i skolen.

Skoleområdet, i samarbeid med aktuelle enheter og avdelinger i kommunen (PPT, personal, økonomi, helse), ser for seg ressursbesparelser/forbedring av tjenestetilbudet på følgende områder:

  • digitale systemer/verktøy gir bedre oversikt knyttet til elevoppfølging og administrativt arbeid
  • direkte overføring mot arkiv ved at systemene «snakker sammen»
  • forenkling for administrasjon og oppfølging av SFO
  • effektiv oppfølging av «Min Timeplan» med fokus på oppgaveløsning
  • stram vikarbruk
  • gjennomgang av arbeidet med tilpasset opplæring, organisering og dimensjonering
  • vektlegging overgang barnehage – skole, barnetrinn – ungdomstrinn for bedre tilpasset opplæring ved oppstart/innfasing i skole og tinn
  • reduksjon i sykefraværet, spesielt ved skoler som skiller seg ut

Frigjorte ressurser legges inn i det pedagogiske utviklingsarbeidet, og dermed oppnås bedre læringsresultat.

Vis undermeny