Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022

Skoleområdet

Skoleområdet i Molde kommune består av

  • 7 barneskoler
  • 2 ungdomsskoler
  • 3 kombinerte barne- og ungdomsskoler
  • Molde voksenopplæringssenter

Grunnskole

I grunnskolen i Molde kommune er det 251 årsverk disponert til undervisning. I tillegg er 19,8 årsverk definert til administrative og pedagogiske lederoppgaver (GSI per 1. oktober 2018).

Fagseksjon

Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Seksjonen har et særlig ansvar for oppfølging og videreutvikling av pedagogisk praksis ved skolene. Videre kommer rapportering og koordinering av overordnet planlegging og ressursdisponering på området.

Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.

Leksehjelp

Tilbudet om leksehjelp for 2. – 7. trinn ble iverksatt fra august 2010. Per 1. oktober 2018 deltar 477 elever i ordningen, hovedsakelig fra 2. – 5. årstrinn. Dette er 27 elever færre enn siste skoleår.

Skolefritidsordning

Skolefritidsordningen (SFO) skal gi elever i grunnskolen muligheter for positive aktiviteter på skolen i og utenom ordinær skoletid. Skolefritidsordningen er åpen for alle elever fra 1. – 4. trinn. Det skal legges til rette for funksjonshemmede elever fra 1. – 7. trinn. Totalt er 827 elever med i ordningen høsten 2018, en nedgang på 79 elever fra høsten 2017.

Sentrale måltall

Antall barn og årsverk per 1. oktober 2018

Antall barn og årsverk per 1. oktober 2018
Grunnskole SFO
Elever per trinn Årsverk antall barn
1.–4. 5.–7. 8.–10. totalt lærer assistent
Kvam skole 99 57 156 13,3 2,7 76
Sellanrå skole 198 169 367 28,7 6,3 143
Langmyra skole 289 188 477 34,1 7,9 165
Nordbyen skole 150 123 273 19,4 3,8 107
Kviltorp skole 288 180 468 32,8 8,7 175
Kleive oppvekstsenter 40 30 70 5,7 1,2 34
Bolsøya skole 29 28 57 6,0 1,7 20
Vågsetra barne- og ungdomsskole 110 69 119 298 23,9 3,4 55
Sekken oppvekstsenter 5 8 7 20 3,9 0 3
Bekkevoll ungdomsskole 432 432 36,8 3,4
Bergmo ungdomsskole 315 315 27,9 2,4
Skjevik barne- og ungdomsskole 75 46 68 189 18,2 3,5 44
Tøndergård skole og ressurssenter 5
Totalt 1 283 898 941 3 122 250,8 45,0 827

Basis og spesialundervisningsressurs

Skoleåret 2018/2019 har Molde kommune et elevtall per 1. oktober 2018 på 3 122 elever, 72 flere elever enn forrige skoleår. Skolene har fått tildelt rammer for 139 klasser, en klasse mer enn forrige skoleår. En ekstra klasse utløser et behov på 1,5 pedagogstilling i snitt. Folkeregisterets prognoser for 2019 viser en ytterligere økning i elevtallet med 31 elever fra høsten 2019. I tillegg kommer 22 elever ved Tøndergård skole og ressurssenter og 15 fosterhjemsplasserte elever i andre kommuner. Samlet har Molde kommune økonomisk ansvar for 3 159 grunnskoleelever. I tillegg har kommunen økonomisk ansvar, etter gjeldende regelverk, for elever med spesielle behov og skoleskyss ved Molde friskole.

Skoleåret 2018/2019 har 299 elever vedtak om spesialundervisning, mot 257 elever høsten 2017, en økning på 42 vedtak. Videre er det en vesentlig økning i antall elever som har høy assistentressurs, som en del av vedtaket om spesialundervisning.

Utviklingen for barn under skolepliktig alder som har sosialpedagogiskhjelp i barnehagen, viser også en økende tendens. I 2014 var tallet 22 barn, høsten 2017 var det 45 barn og høsten 2018 er det 46 barn som har slik oppfølging.

Et annet forhold som påvirker den generelle kostnadsutviklingen for området:

  • flere pedagoger med master som grunnutdanning
  • flere lærere får tilbud om videreutdanning som i neste runde utløser økt grunnlønn

G2 1. – 10. trinn viser at gjennomsnittlig gruppestørrelse 1. – 10. trinn i ordinær undervisning har gått ned fra 18,9 i 2016 til 17,7 i 2017.


Antall elever per lærer

Gruppestørrelse (G2) 1.–10. trinn

Lærertetthet i ordinær undervisning (G2) er antall elevtimer delt på antall undervisningstimer der alle spesialpedagogiske- og norsk 2 timer er tatt ut.

Innføringstilbud, minoritetsspråklige

Målet med innføringstilbudet er at elevene så raskt som mulig skal lære seg tilstrekkelig norsk til å følge den ordinære opplæringen i norsk skole og nå kompetansemålene i Kunnskapsløftet. Målgruppen er nyankomne elever med mindre enn to års botid.

Innføringstilbudet har skoleåret 2018/2019 vesentlig flere deltagere enn forutsett. Spesielt på barnetrinnet, både ved Sellanrå og Langmyra skoler. I 2017 var snitttallet for elever i tilbudet 49. Per oktober 2018 er elevtallet 99, en økning på 50 elever. Klassene består av både nyankomne elever og elever i siste del av tilbudet. For elever som har vært en tid i innføringsklassen vil mer av undervisningen foregå i ordinære klasser. For elever som er nyankomne foregår i hovedsak all undervisning i innføringsklassen. Hvor lenge en elev blir i tilbudet avhenger av elevens bakgrunn og progresjon i læringen. Opplæring i innføringsklassene kan vare opp til to år.


Endring av tjenester og oppgaver i rammen


Spesialundervisning

Det er vesentlig økning i tiltak for elever med spesielle behov, både i de kommunale grunnskolene og ved Tøndergård skole og ressurssenter. Gjennomgående vil tiltakene som er i drift høsten 2018 bli videreført inn i 2019. Flere av skolene har satt i gang nødvendige tiltak utover tildelt ramme. Noen tiltak blir hovedsakelig finansiert gjennom tilskudd 2 fra IMDi. Regnskapet for 2017 viser at skoleområdet inntektsførte knappe 3,8 mill. kroner i tilskudd 2 fra IMDi. Dette er ressurser som i all hovedsak går til å dekke økte lønnsutgifter knyttet til elever som er i målgruppen for tilskuddet.

SFO

Færre elever i ordningen fører til redusert oppholdsbetaling. Det er ingen automatikk i at driftsutgiftene reduseres tilsvarende. Eksempelvis må mindre SFO-tilbud opprettholde en forsvarlig bemanning selv om elevtallet går ned.

Tidlig innsats i grunnskolen.

I de siste statsbudsjettene er det gitt øremerkede midler til tidlig innsats med vekt på leseopplæring og tallforståelse. Til sammen er det lagt ut cirka 15 årsverk til tidlig innsats på 1. – 4. trinn ved skolene. Tidlig innsats innebærer at skolene iverksetter tiltak for elever med en gang det er behov. For at skolene bedre skal lykkes med prinsippet om tilpasset opplæring og tidlig innsats, er opplæringsloven endret med virkning fra 1. august 2018. Skolene har nå fått plikt til å gi tilbud om intensiv opplæring til elever på 1. – 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i grunnleggende ferdigheter.

Lærernormen

Stortingets vedtak om ny lærernorm ble iverksatt fra 1. august 2018. Fra statlig side anses normen i Molde kommune for fullfinansiert fra høsten 2018, og dermed vil det øremerkede tilskuddet til kommunen reduseres i 2019. Rådmannen har prioritert å legge knappe 1,0 mill. kroner fra kommunens økning i frie inntekter til skoleområdets ramme for å sikre en videreføring av dagens nivå. Dette er i tråd med føringene i statsbudsjettet.

Foreløpige GSI-tall høsten 2018 viser at to skoler ikke oppfyller normkravet. Dette gjelder skoler med barnetrinn. For disse skolene er avviket henholdsvis 3 og 2,5 årsverk. Avviket fra normen knyttes til drift av innføringsklassene og det legges inn en styrking i 2019 på 1,9 mill. kroner. Det forventes at utfordringen er midlertidig.

Nye kompetansekrav for undervisning i basisfag og behov for videreutdanning

Stortinget vedtok i 2015 endring av opplæringsloven § 10.2. For å undervise i fagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk på barnetrinnet, må læreren ha 30 studiepoeng i faget. På ungdomstrinnet er tilsvarende krav 60 studiepoeng. Det er skoleeier som har ansvaret for at kompetansekravene er oppfylt. For skoleåret 2018/2019 er det godkjent 21 søknader, medregnet deltakere fra voksenopplæringen og kulturskolen. Kommunen må videreføre tiltaket på dette nivået frem til 2025 for å følge opp kompetansebehovet.





Vis undermeny