Plan- og utviklingsavdelingen
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Revidert 2016 | Budsjett 2017 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | |||
Opprinnelig budsjett 2016 / utgangspunkt 2017–2020 | 18 910 | 20 285 | 27 036 | 26 982 | 26 878 |
Driftsinntekter | -6 522 | ||||
Driftsutgifter | 25 432 | 20 285 | 27 036 | 26 982 | 26 878 |
Lønns- og prisvekst | 445 | 116 | |||
Lønnskompensasjon 2015, Econa | 67 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2016 | 69 | 39 | |||
Lønnsoppgjør kap. 3 og 5 – 2016 | 264 | 150 | |||
Prisjustering med 1,4 pst. på utvalgte utgiftsposter | 89 | ||||
Etterbetaling kompensasjon 2015 | 45 | -45 | |||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2017 – 2,2 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -116 | ||||
Endring overhead | -1 | ||||
Andre rammeendringer | 930 | 6 635 | -54 | -104 | -104 |
Tilbakeført generelt rammetrekk 2016 | 100 | ||||
Styrking med 100 pst. stilling beredskapsmedarbeider | 350 | 350 | |||
Rundkjøring Kringstad | 5 720 | -104 | -104 | -104 | |
Kommuneplanarbeid, prosjektering, bypakke, kommunedelplan | 400 | ||||
K-sak 63/16 – budsjettrevisjon I – kommunereformen | 450 | -450 | |||
K-sak 63/16 – budsjettrevisjon I – prosjekt samordning psykisk helse/rus | 300 | -300 | |||
K-sak 63/16 – budsjettrevisjon I – leie lokaler sivilforsvaret | 180 | 450 | |||
Statsbudsjett 2017 – boligsosialt kompetansetilskudd | 24 | ||||
Statsbudsjett 2017 – tilskudd til boligsosialt arbeid | 41 | ||||
Ny driftsramme | 20 285 | 27 036 | 26 982 | 26 878 | 26 774 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2017–2020
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utviklingen av kommunens tjenester og tjenesteapparat. I tillegg har avdelingen flere særskilte oppgaver som beredskapsarbeid og grunnerverv. Avdelingen har fem seksjoner.
Utviklingsseksjon
Seksjonen har overordnet administrativt ansvar for analyse av samfunnsutviklingen, strategi- og kommuneplanarbeid og rådgivning, kvalitets- og beredskapsarbeid, boligsosial programarbeid, samt samordning av plan- og utviklingsarbeid knyttet til tjenesteproduksjonen. Seksjonen ivaretar bestillerfunksjonen, deltar i utviklingen av kommunens kvalitets- og styringssystem og utarbeider forslag til investeringsbudsjett. Seksjonen inkluderer ei prosjektstilling knyttet til et prosjekt om bedre samhandling innen rus og psykisk helsevern.
Seksjon for arealplan og landbruk
Seksjonen har ansvaret for at plan- og bygningsloven blir fulgt i all arealplanlegging i kommunen, samt utarbeidingen av kommuneplanens arealdel og kommunens egne prioriterte reguleringsplaner. Seksjonen skal veilede private tiltakshavere ved utarbeidelse av private planer. Videre har seksjonen forvaltnings- og rådgivningsoppgaver innen jordbruk, skogbruk, naturforvaltning, viltstell og innlandsfiske. Seksjonen har også ansvaret for kommunens skoger. Seksjonen inngår i avdelingens strategiske arbeid innenfor forvaltning av natur- og arealressurser og byutvikling.
Fagseksjonen skole
Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Videre har seksjonen ansvar for oppfølging og koordinering av overordnet planlegging, ressursdisponering og rapportering på området.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak for fosterhjemsplasserte barn og elever ved Molde friskole som har spesialpedagogiske behov, samt Molde kommunes elever ved Tøndergård skole og ressurssenter.
Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.
Fagseksjon barnehage
Fagseksjonen skal gi veiledning og påse at samtlige kommunale og ikke-kommunale barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Seksjonen har blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn, veiledning, samordnet opptak, planlegging og videreutvikling av kvalitet og kapasitet i barnehagetilbudet i tråd med lovverk, sentrale og lokale føringer.
Seksjonen ivaretar kommunens rolle som eier blant annet med bestillerfunksjon for de kommunale barnehagene og koordinerer oppgaver og ressursfordeling innenfor fagområdet.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn. Dette gjelder barn både i kommunale og private barnehager. Seksjonen har også fag-, personal- og økonomiansvar for spesialpedagoger for førskolebarn.
Fagseksjonen pleie og omsorg
Fagseksjonen har ansvar for planlegging, kvalitetssikring og tilsyn med alle enheter innen pleie og omsorg. Utarbeidelse av bestilling på rammenivå, koordinering av oppgaver, og utvikling av fagområdet i tråd med sentrale føringer og retningslinjer er også seksjonens oppgaver.
Fagseksjonen skal arbeide med overordnet planarbeid, ha en faglig støttefunksjon ut mot enhetene og drifte fagsystemene.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Avdelingen har ansvaret for beredskapsarbeidet i kommunen. Dette er et viktig arbeid som det hittil har vært vanskelig å utføre tilfredsstillende. Kommunestyret vedtok i 2015 å opprette stilling som beredskapsleder for å styrke arbeidet. Avdelingen har mange store oppgaver og det har vært vanskelig å prioritere stillingen uten at det skulle gå utover andre viktige oppgaver. Som en følge av dette er budsjettet styrket med full stilling som beredskapsmedarbeider fra 1. juli 2017. Dette gjør at kommunen kan få prioritert og organisert beredskapsarbeidet på en god måte.
Sivilforsvaret har inngått avtale om leie av nye lokaler i 2016. Helårsvirkning for økte leieutgifter er lagt inn i budsjettet for 2017.
Avdelingen har i flere år fått direkte tilskudd til det boligsosiale arbeidet fra Husbanken. Fra og med 2017 er finansieringen endret slik at tilskuddet blir gitt via rammene til kommunene. Avdelingen har som en følge av dette fått økt ramme med 65 000 kroner.
Avdelingen arbeider med en rekke planoppgaver. Mange av planene er i en tidlig fase der det er usikkert om planene blir en realitet. Tidligere har utgifter til dette planarbeidet blitt finansiert over investeringsbudsjettet. Dette er uheldig for planarbeid som ikke blir videreført til prosjekt som skal realiseres. Avdelingen har fått styrket ramme med 0,4 mill. kroner til å dekke tidlige utgifter til planlegging.
I 2016 starter arbeidet med å realisere utbyggingsområdet Meekelva-Djupdalen. Som et ledd i utbyggingen har Statens vegvesen forutsatt at det blir etablert rundkjøring i Kvamkrysset. Rundkjøringen må finansieres over driftsbudsjettet siden kommunen ikke eier grunnen. Det er usikkert hvordan utgiftene til rundkjøringen vil påvirke driftsbudsjettet det enkelte år. I budsjettet for 2017 er det lagt til grunn at utgiftene kan fordeles over fem år. Rammen til avdelingen er styrket med 5,7 mill. kroner i 2017 som en følge av bygging av rundkjøringen.
I perioden frem mot 2020 vil etablering av nye Molde kommune være den største oppgaven. Midsund og Nesset kommuner har vedtatt om å gå sammen med Molde kommune om å etablere nye Molde kommune fra 2020. Fylkesmannen har tilrådd at Aukra kommune og største delen av Gjemnes kommune også blir en del av den nye kommunen fra 2020. Etableringen av den nye kommunen vil medføre mye arbeid for avdelingen.
Fremtidige utfordringer
Avdelingen har ansvaret for kommunens strategiske planlegging. Planleggingen skal gi kommunen mulighet til å gjennomføre tiltak i rett tid for å møte fremtidens utfordringer.
Kommunestyret vedtok kommunal planstrategi 2017–2020 i møte 10. november 2016. Planstrategien er ikke en enkel plan, men en oversikt over strategiske planer som skal utarbeides i planperioden for at kommunen skal sikre innbyggerne gode og fremtidsretta tjenester. Planstrategien inneholder 22 ulike planer både innen arealbruk, klima og tjenesteutvikling. Det er lagt vekt på å utvikle godt koordinerte planer. Planstrategien er ambisiøs og det er nødvendig med streng prioritering av ressursene i avdelingen dersom kommunen skal lykkes med å utarbeide alle planene.
Strategisk planarbeid er langsiktig og det er viktig å involvere Midsund og Nesset kommuner allerede nå i dette arbeidet.
Det er mange store utfordringer. Nasjonal Transportplan 2018–2029 (NTP) blir vedtatt i Stortinget i juni 2017. Det er mange store og viktige samferdselsutfordringer i fylket og det er knyttet stor spenning til hvilke prosjekt som kommer med i den nye transportplanen. En sammenhengende, ny E39 gjennom Molde kommune er viktig for utvikling av kommunen. Betydelig satsing på kollektivtilbud og utbygging av gang- og sykkelveger må inkluderes i ny NTP 2018–2029 dersom målet om redusert bilbruk skal lykkes. Avdelingen har omfattende planleggingsoppgaver innen samferdsel, spesielt gjelder dette for ny E39 gjennom kommunen. Kommunen trenger derfor økt kompetanse på samferdsel i egen organisasjon for å håndtere oppgavene fremover. Dersom ny E39 helt eller delvis inngår i ny NTP må avdelingen styrkes med ett årsverk for å ivareta kommunens oppgaver på en god måte. Årlig utgift for stillingen er stipulert til 0,9 mill. kroner.
Arbeidet med kommunedelplan for Hjelset med reguleringsplan for det nye, felles sykehuset på Hjelset må prioriteres. Målsettingen er byggestart for sykehuset i 2018. Kommunen har en klar ambisjon om å være i forkant med alle vedtak og tilrettelegginger slik at byggestart, når finansieringen er klar, kan skje etter planen. Kommunedelplanen er planlagt vedtatt i 2016 og reguleringsplanen i 2017.
Av andre store oppgaver vil arbeidet med en helhetlig helse- og omsorgsplan være svært viktig for at kommunen kan møte utfordringen med økt antall eldre. Økningen vil først og fremst gjelde fra 2024. Det er viktig at kommunen fortsetter arbeidet med å styrke tjenester i hjemmet som hjemmesykepleie, hverdagsrehabilitering og digitale løsninger. Videre er arbeidet med å bygge bokollektiv for eldre og dermed sikre en god omsorgstrapp nødvendig for å sikre gode og effektive tjenester.
Det er ellers en rekke utfordringer som utarbeiding av flere tjenesteplaner, oppfølging av boligsosialt programarbeid og videre planer for klima og trafikksikkerhet som må prioriteres. Det er viktig at alle utfordringer løses gjennom god involvering i planprosessene av aktuelle aktører og koordinering mellom prosessene. Det stilles store krav til å utnytte kompetansen og kapasiteten i avdelingen på en best mulig måte for å løse utfordringene.