Molde bydrift
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Revidert 2016 | Budsjett 2017 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | |||
Opprinnelig budsjett 2016 / utgangspunkt 2017–2020 | 8 042 | 8 240 | 13 241 | 13 073 | 12 886 |
Driftsinntekter | -35 151 | ||||
Driftsutgifter | 43 193 | 8 240 | 13 241 | 13 073 | 12 886 |
Lønns- og prisvekst | 198 | 288 | |||
Lønnskompensasjon park overføres fra kulturtjenesten | 89 | ||||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2016 | 163 | 98 | |||
Lønnsoppgjør kap. 3 og 5 – 2016 | 35 | 24 | |||
Prisjustering med 1,4 pst. på utvalgte utgiftsposter | 494 | ||||
Spesiell prisvekst – innleid vinterdrift veg | 219 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2017 – 2,2 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -713 | ||||
Endring overhead | 77 | ||||
Andre rammeendringer | 4 713 | -168 | -187 | ||
Investering i veg- og gatelys finansiert av reduserte driftsutgifter | -92 | -107 | -107 | ||
Tilbakeført generelt rammetrekk 2016 | 1 000 | ||||
Overføring av park fra kulturtjenesten | 3 565 | ||||
Kapitalkostnader gressklipper finansiert av økt salg | -61 | ||||
Roseplanen | 160 | -80 | |||
Opprustning av lekeplasser – utskiftning av lekeplassutstyr | 80 | ||||
Ny driftsramme | 8 240 | 13 241 | 13 073 | 12 886 | 12 886 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2017–2020
De viktigste oppgavene til Molde bydrift er å forvalte, drifte og vedlikeholde byrommene i Molde kommune, herunder veg, friområder og parkeringsplasser. Enheten har også eget verksted, som er sentral i driftssikkerheten til enheten. Molde bydrift består av fire virksomheter: veg- og trafikk, park, parkering og verksted.
Veg- og trafikk
Veg- og trafikk har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av det kommunale vegnettet og veglysanlegget, og skal ivareta trafikksikkerheten i Molde kommune. I alt har virksomheten ansvar for cirka 221 km veg, derav 24 km med gang- og sykkelveg. I tillegg har Molde bydrift en avtale med fylkeskommunen om drift og vedlikehold av 24 km fylkesveg og 26 km gatelysanlegg langs riks- og fylkesveger.
Forvaltningsoppgaver i tilknytning til vegnettet er generell saksbehandling, saksbehandling i forbindelse med gravesøknader, utarbeidelse av skilt-planer, gjennomføring og oppfølging av mindre trafikksikkerhetstiltak på vegnettet, saksbehandling i tilknytning til byggesaker, samt saksbehandling av avkjørsler og lignende med hjemmel i vegloven. Av drifts- og vedlikeholdsoppgaver kan nevnes snøbrøyting, vegmerking, skilting, avfallshåndtering, slukrensking og feiing/spyling av vegnettet.
Park
Park har ansvar for forvaltning, skjøtsel, drift og vedlikehold av Molde kommunes friområder. I tillegg har Molde bydrift en avtale med kirkevergen om stell av kommunens 10 gravsteder, på totalt 100 dekar.
Virksomheten har en sentral rolle i å ivareta byens omdømme som «Rosenes by», til glede for både innbyggere og tilreisende. Virksomheten drifter og vedlikeholder 150 dekar friområder og 11 lekeplasser, herunder Retiro friluftsområde, Alexandraparken, Reknesparken og Kringstadbukta. I tillegg leverer virksomheten tjenester til blant annet Molde Eiendom KF (skoler og barnehager), Statens vegvesen, Romsdal parkering og Molde Vann og Avløp KF.
Parkering
Parkering har ansvar for håndheving av all avgiftsbelagt parkering på offentlig veg, herunder parkeringsplasser, gateparkering og Molde parkeringshus. Parkeringshåndheving blir utført etter parkeringsbestemmelsene i vegtrafikkloven og i gjeldende forskrifter. Virksomheten forvalter utleie av diverse gategrunn og plassene for torgsalg. Klager behandles og parkeringstillatelser for forflytningshemmede tildeles, etter gjeldende regelverk.
Molde kommune har en avtale med Romsdal Parkering AS på administrasjon og håndheving av skiltreguleringer på privat grunn.
Verkstedet
Verkstedet utfører reparasjoner og vedlikehold av kommunens biler, maskiner og utstyr. Verkstedet har således en viktig rolle i ivaretagelse av driftssikkerheten til enheten. I tillegg utfører verkstedet diverse vedlikehold og reparasjoner på kjøretøy og materiell for andre kommunale enheter, samt «tyngre» opprettings- og sveisearbeider. Verkstedet har beredskap for enhetens egen vinterdrift av vegnettet. Virksomheten bistår ellers med fagkompetanse ved innkjøp av biler og maskiner både for egen drift og for andre kommunale enheter og foretak etter behov.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Ingen av virksomhetene har store endring i oppgaver eller tjenester når det gjelder skjøtsel, drift og vedlikehold det kommende året.
Molde bydrift har vært i en omorganiseringprosess, der parkvirksomheten ble en del av Molde bydrift fra 1. oktober 2016. Det er derfor behov for å jobbe med organisasjonsutvikling. Enheten må danne hensiktsmessig struktur for å sikre god samhandling og læring, jobbe med oppgaveforståelse, rolleavklaring og kulturbygging. Utarbeidelse av strategisk kompetanseplan og HMS-arbeid vil også være prioriterte oppgaver i enheten. For å sikre god oversikt er det ønskelig å bygge opp et anleggsregister for både veg- og trafikkvirksomheten, parkvirksomheten og parkeringsvirksomheten. Dette vil igjen kunne bidra til en mer effektiv drift og god oversikt over investeringsbehov.
Særlig ledelsen og de merkantile i Molde bydrift vil være i en krevende situasjon mens arbeidet med organisasjonsutvikling pågår. Dette kan gå på bekostning av andre merkantile oppgaver. Enheten ser imidlertid på dette som en viktig og prioritert oppgave, for å bygge en mest mulig effektiv organisasjon med god faglig kompetanse.
Opprustning av lekeplasser, parker og grøntanlegg og roseplanen er flyttet over fra investeringsbudsjettet til driftsbudsjettet, da dette er midler som brukes til løpende utskifting og vedlikehold.
Fremtidige utfordringer
Byutviklingen i Molde vil påvirke enheten. Stadig utbygging i Molde vil medføre økt driftsansvar for enheten. Molde bydrift regner med at omfanget av drift og vedlikehold av både kommunale veger, friområder og parkeringsarealer vil øke i tiden som kommer. Både veg- og trafikkvirksomheten og parkvirksomheten er i dag svært sårbare på kapasitet når det gjelder bemanning. En stor økning i driftsoppgaver synes derfor svært vanskelig å håndtere, uten å styrke bemanningen. Per i dag har enheten 1,5 stilling vakant. Utnyttelse av maskinparken er heller ikke optimal på grunn av minimal bemanning.
Sentrumsutvikling kan medføre reduserte inntekter for enheten på sikt, gjennom redusert trafikk i sentrum og ikke minst mulig reduksjon i parkeringsarealer. Ny nasjonal forskrift vedrørende parkering trer i kraft fra årsskifte. Blant endringene er det lagt inn krav om antall parkeringsplasser tilrettelagt for el- og hybridbiler. Dette medfører at kommunen må fatte nytt vedtak om parkering for el- og hybridbiler i 2017.
Molde bydrift drifter og vedlikeholder fylkeveger etter refusjon for Statens vegvesen. Fra og med september 2018 vil denne tjenesten konkurranseutsettes, og refusjonsbeløpet på 2,1 mill. kroner vil kunne falle bort. En konkurranseutsetting vil trolig medføre økt krav til kvalitet på vinterdriften på fylkesvegene. Det vil igjen kunne medføre merarbeid for Molde bydrift på sekundærvegnettet. Enheten vil kunne redusere innleie av vinterdrift noe, men trolig ikke like mye som enheten i dag får i refusjon.
I Molde bydrift utføres 2/3 av vinterdriften av innleide mannskaper. Enheten har de senere år sett at det er færre private tilbydere av tjenester for vinterdrift, og at det har vært en betydelig økning i prisene.
Klimaendringer vil gi enheten utfordringer fremover. Mer ekstremvær vil kreve at enheten har mer fokus på risiko og sårbarhetsanalyser. Dette vil igjen kreve at enheten øker fokus på å forebygge uønskede hendelser. Enheten vil også trolig få flere oppgaver i forbindelse med opprydding etter ekstremvær.