Byggesak og geodata
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Ramme for budsjett 2017 og økonomiplan 2017–2020
Revidert 2016 | Budsjett 2017 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | |||
Opprinnelig budsjett 2016 / utgangspunkt 2017–2020 | 244 | 609 | 1 425 | 1 425 | 1 113 |
Driftsinntekter | -11 398 | ||||
Driftsutgifter | 11 642 | 609 | 1 425 | 1 425 | 1 113 |
Lønns- og prisvekst | 157 | -130 | |||
Lønnsoppgjør kap. 4 – 2016 | 40 | 23 | |||
Lønnsoppgjør kap. 3 og 5 – 2016 | 117 | 65 | |||
Prisjustering med 1,4 pst. på utvalgte utgiftsposter | 23 | ||||
Egenfinansiering av lønnsoppgjør 2017 – 2,2 pst. finansieres med økning i egne inntekter | -241 | ||||
Andre rammeendringer | 208 | 946 | -312 | ||
Tilbakeført generelt rammetrekk 2016 | 800 | ||||
Flyfotografering kartverket | 100 | ||||
50 pst. stilling overføres fra personal- og organisasjonsavdelingen (dokumentsenteret) | 208 | 46 | |||
Kapitalkostnader scanning av byggesaksarkiv | -312 | ||||
Ny driftsramme | 609 | 1 425 | 1 425 | 1 113 | 1 113 |
Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2017–2020
Byggesak
- byggesaksbehandling og eiendomsdeling etter plan- og bygningsloven
- tilsyn og oppfølging av ulovlige tiltak etter plan- og bygningsloven
- byggesaksarkiv og ajourhold av matrikkelen, B-delen
- kontaktkommune for nettverk for byggesaksbehandling, Romsdalsregionen
Byggesak behandler årlig rundt 700 søknader (byggesøknader og delingssøknader) etter delegert fullmakt, herunder også dispensasjonssøknader, korrigerte søknader og klager. Utover dette følges ulovlige tiltak opp, tilsyn gjennomføres og en betydelig mengde saker utredes også for avgjørelse i plan- og utviklingsutvalget. Aktiviteten i markedet har stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Geodata
- opprette nye eiendommer
- oppmålingsforretninger etter matrikkelloven
- registrering, retting og ajourføring av matrikkelen
- behandling av saker etter lov om eierseksjoner
- behandling av saker om offisielle adressering etter matrikkelloven
- forvaltning, drift og vedlikehold av kommunens kartdata i henhold til geovekstavtalen
- «Romsdalskart samarbeid om programvaretjenester»
- salg av eiendomsinformasjon (meglerpakker)
- eiendomsopplysninger
Geodata gjennomfører rundt 100 kart- og oppmålingsforretninger i løpet av året. I tillegg kommer saksbehandling knyttet til seksjonering og adressering. Det selges et betydelig antall meglerpakker gjennom året. Geodata selger også tjenester til andre kommunale avdelinger, enheter og foretak. Også for geodata er aktiviteten i markedet av stor betydning for virksomhetens økonomiske resultater.
Eiendomsskatt
- forberedelse av saker til nemndsbehandling
- administrasjon av takstmann
- ajourføring av register
- service overfor publikum
Endringer av tjenester og oppgaver i rammene
Forklaring og konsekvens av endring
Enheten får tilbakeført 0,8 mill. kroner som var et generelt rammetrekk i 2016. Det planlegges å benytte rammeøkningen til å styrke bemanningen slik at enheten står bedre rustet til de oppgave den skal løse, og redusere sårbarheten ved sykdom og turnover. Videre blir utgifter til flyfotografering overført til årlig driftsramme fra investeringsbudsjettet.
Fremtidige utfordringer
Å rekruttere og beholde ingeniørkompetanse er avgjørende for å kunne levere gode tjenester til rett tid. Tilgangen på kvalifiserte søkere er bedre enn på lenge, men det er fortsatt en utfordring å balansere ønsket om god og tilstrekkelig kompetanse med god økonomistyring.Tjenesteproduksjonen ved enheten har vært og er sårbar for lengre fravær ved sykdom og eventuelle oppsigelser.
Digitalisering og valg av teknologi er avgjørende for å kunne yte gode tjenester. Enheten regner med å komme i gang med digitalisering av byggesaksarkivet i 2017. Dette er et omfattende prosjekt som vil kreve tid og ressurser, men også gi bedre og mer effektive tjenester.