Totale inntektsrammer for perioden 2018–2021
Inntektsrammer
Opprinnelig 2017 | Revidert 2017 | Budsjett 2018 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | ||||
Skatteinntekter | -760 493 | -762 283 | -786 932 | -786 932 | -786 932 | -786 932 |
Rammeoverføringer | -576 071 | -578 163 | -612 596 | -612 156 | -612 156 | -612 156 |
Lokale skjønnsmidler | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 | -1 000 |
Netto effekt innføring overhead Tøndergård | -170 | -170 | -170 | -170 | ||
Eiendomsskatt 3,58 promille | -93 311 | -93 311 | -94 023 | -94 735 | -95 443 | -96 148 |
Rentekompensasjon – inv. bidrag R-97 – skoleanlegg | -789 | -789 | -757 | -722 | -687 | -653 |
Rentekompensasjon skole | -1 264 | -1 264 | -826 | -738 | -651 | -563 |
Rentekompensasjon kirkebygg | -353 | -353 | -249 | -239 | -224 | -209 |
Rentekompensasjon omsorgsboliger og sjukeheimer | -5 586 | -5 586 | -5 261 | -5 249 | -5 236 | -5 223 |
Rentekompensasjon Glomstua og Tollero omsorgsboliger (overføres til Molde Eiendom KF) | -420 | -420 | -380 | -340 | -300 | -260 |
MVA-kompensasjon fra andre selskap | -1 210 | -1 210 | -1 210 | -1 210 | -1 210 | -1 210 |
Toppfinansiering ressurskrevende tjenester | -55 867 | -45 008 | -60 800 | -60 800 | -60 800 | -60 800 |
Integreringstilskudd flyktninger | -87 419 | -87 973 | -81 125 | -81 125 | -81 125 | -81 125 |
Integreringstilskudd flyktninger særskilt tilskudd enslige mindreårige | -17 721 | -14 821 | -13 541 | -13 541 | -13 541 | -13 541 |
Aksjeutbytte Istad AS | -5 000 | -5 000 | -5 000 | -5 000 | -5 000 | -5 000 |
Kalkulatoriske posteringer | -3 883 | -3 883 | -3 756 | -3 724 | -3 724 | -3 724 |
Sum driftsinntekter | -1 610 387 | -1 601 064 | -1 667 626 | -1 667 681 | -1 668 199 | -1 668 714 |
Kommentarer til ulike generelle inntektsposter
Lokale skjønnsmidler
Fylkesmannen i Møre og Romsdal har holdt tilbake en andel av kommunenes skjønnsmidler som er tiltenkt blant annet ressurskrevende tjenester til brukere over 67 år. For 2017 fikk Molde kommune på generelt grunnlag 1,9 mill. kroner i ekstra skjønnsmidler. For 2018 er fylkesmannens ramme redusert betydelig og kommunen har fått skjønnsmidler på generelt grunnlag innlagt i rammetilskuddet for 2018 med 1,1 mill. kroner. Det legges allikevel inn en forventet inntekt på 1,0 mill. kroner i budsjettet for 2018 og den kommende økonomiplanperioden.
Overført rammetilskudd til Tøndergård skole
Tøndergård skole og ressurssenter er et interkommunalt samarbeid lokalisert i Molde. I og med at Molde kommune ikke får noe ekstra rammetilskudd knyttet til Tøndergård skole og oppvekstsenter, ble tidligere overføring fjernet i 2017. Tilsvarende trekker heller ikke Molde kommune inn momskompensasjonen som tilfaller det interkommunale samarbeidet. Det interkommunale samarbeidet opptrer som egen juridisk enhet rundt økonomiske forhold, og det er i gang et arbeid med å få ryddet opp i det juridisk rundt samarbeidet.
For 2018 vil Molde kommune ta seg betalt for administrative tjenester som ytes til dette samarbeidet. Dette gjelder tjenester innen regnskapsføring, innkjøp, lønn, personaltjenester, IKT med videre.
Eiendomsskatt
Det forutsettes oppkrevd 94,0 mill. kroner i eiendomsskatt i 2018. Dette med bakgrunn i en skattesats for dette året som er satt ned fra 3,59 promille til 3,58 promille. Skattetakstene for 2018 blir oppskrevet med 0,41 pst. Dette kommer i stedet for en eventuell omtaksering som også hadde vært en mulighet, men svært lite ønskelig. Eiendomsskatten holdes med dette på samme nominelle nivå som i 2017. Små takstøkninger de kommende årene i planperioden motsvares av en svak reduksjon i skattesatsen for derved å holde et konstant skattenivå. Inntektsøkningen utover i planperioden skyldes utelukkende økning i antall skatteobjekt. Forutsetningen om at eiendomsskatt kan skrives ut i hele kommunen, ligger til grunn for budsjettet.
Det er nå fremsatt forslag fra regjeringen om å endre eiendomsskatten for verker og bruk ved at maskiner/utstyr blir tatt ut av takstgrunnlaget. Endringen vil, dersom den blir vedtatt, gjelde fra 2019 med en gradvis innføring over 5 år. Samlet eiendomsskatt fra verker og bruk i Molde kommune er for 2018 beregnet til 4,0 mill. kroner. Det er anslått en utgift til omtaksering av verker og bruk i 2018 på 0,2 mill. kroner, men med den usikkerheten dette forslaget er omfattet av, er dette ikke lagt inn i rammene i planperioden verken når det gjelder omtaksering eller inntektsreduksjon.
Investeringsbidrag R-97
Dette er kompensasjon av renter og avdrag til investeringer knyttet til 6-årsreformen, og behovet for utvidelse av skolebygg i den forbindelse.
Kompensasjonstilskudd
Tilskuddsordningen for bygging av omsorgsboliger og omsorgssenterplasser har, foruten oppstartingstilskuddet, et eget kompensasjonstilskudd for renter og avdrag. Tilskuddet utbetales over 30 år og inkluderer en rentegodtgjørelse tilsvarende Husbankens til enhver tids flytende rente.
På denne posten er det også budsjettert et beløp som gjelder rentekompensasjon for skoleanlegg. Molde kommune hadde tidligere en investeringsramme på 62,0 mill. kroner til dette formålet som ble benyttet fullt ut. I statsbudsjett for 2009 ble det lansert en ny skolepakke. Kommunens andel av en ramme på totalt 15,0 mrd. kroner fordelt over 8 år ble på 59,7 mill. kroner som i sin helhet er benyttet ved byggingen av nye Bekkevoll ungdomsskole. I budsjettet for 2016 er det lagt inn full kompensasjon etter denne ordningen. Det er også innført en egen rentekompensasjonsordning for kirkebygg. Ved beregning av rentekompensasjon for 2018, er grunnlaget for Molde kommunes rentekompensasjon knyttet til investeringer i kirkebygg på totalt 24,0 mill. kroner. Kompensasjonen tilsvarer renter for et serielån i Husbanken med 20 års løpetid med den til enhver tid gjeldende flytende rente.
Det er budsjettert med kompensasjonstilskudd knyttet til Glomstua bofellesskap og Tollero omsorgsboliger. Dette er prosjekter som i sin tid ble gjennomført av Molde Utleieboliger KF. Rammene til Molde Eiendom KF er for 2018 kompensert tilsvarende den kompensasjonen kommunen mottar fra Husbanken for disse to prosjektene.
Toppfinansiering ressurskrevende tjenester
Staten har en tilskuddsordning til kommunene når det gjelder å dekke utgifter til ressurskrevende tjenester. Tidligere var dette noe som ble vurdert skjønnsmessig av Fylkesmannen. Ressurskrevende tjenester i 2018 er definert som pleietjenester gitt til en enkeltperson med et ressursbehov ut over 1 235 000 kroner. Innslagspunktet i 2017 var på 1 157 000 kroner. Gjennom ordningen dekker staten 80,0 pst. av kommunens utgifter ut over innslagspunktet. Med bakgrunn i en kraftig utgiftsvekst de senere årene, er innslagspunktet (kommunal egenandel) økt med 50 000 kroner ut over lønns- og prisvekst. Dette gir Molde kommune anslagsvis 2,0 mill. kroner i redusert tilskudd allerede i 2017.
Det er i hovedsak sterkt funksjonshemmede, psykisk utviklingshemmede og personer med psykiske lidelser under 67 år som utgjør brukergruppen som omfattes av tilskuddsordningen. Bruttoutgiftene til tiltakene budsjetteres på den enkelte enhet mens statstilskuddet budsjetteres som en kommunal fellesinntekt. I budsjettforslaget for 2018 er det lagt til grunn en inntekt på 60,8 mill. kroner. Tilskuddet videreføres på dette nivået i resten av planperioden.
Integreringstilskudd flyktninger
Flyktningtjenesten har siden 2015 vært organisert som en egen enhet. Kommunestyret forutsetter et bredt samarbeid mellom ulike kommunale virksomheter ved bosetting av nye flyktninger. Sentrale aktører i dette arbeidet er Molde Eiendom KF, Molde voksenopplæringssenter, skolene, barnehagene, sosialtjenesten NAV, helsetjenesten og barneverntjenesten. I budsjettet for 2018 og resten av planperioden er det forutsatt at kommunens samlede utgifter til bosetting og integrering av flyktninger på flyktningtjenesten er 13,6 mill. kroner mindre enn integreringstilskuddet. Disse midlene dekker utgifter ute i ulike enheter knyttet til flyktningene som ikke dekkes gjennom refusjoner fra flyktningtjenesten. De største utgiftene til integrering av flyktninger må tilskrives mottaksårene, mens de siste årene av integreringsperioden på 5 år kan gi et positivt økonomisk bidrag.
Aksjeutbytte fra Istad AS
I årets generalforsamling i Istad AS, ble det vedtatt å dele ut 5,0 mill. kroner i utbytte med bakgrunn i selskapets regnskapsresultat for 2016. Dette var i samsvar med kommunens forventninger i budsjettet for 2017. I gjeldende økonomiplan ligger det forventninger om årlig utbytte fra Istad AS med 5,0 mill. kroner. Denne forventningen ligger til grunn for budsjettert utbytte i 2018 og videreføres for den kommende økonomiplanperioden.
Kalkulatoriske posteringer
Kalkulatoriske posteringer er den delen av kommunens finanskostnader som belastes enhetene på de selvfinansierende områdene (parkering, bibliotek med videre). Disse budsjetteres som driftskostnader på enhetene og inntekter i driftsbalansen sentralt. Kostnadene er i hovedsak budsjettmessig justert etter eksisterende rentenivå.
Konsesjonskraft
Dette er Molde kommunes andel av konsesjonskraftsinntekter i Istad-vassdraget. Det forventes ingen utbetalinger til kommunen i den kommende økonomiplanperioden.