Fordeling av driftsrammer
Til å gjennomføre nødvendig arbeid og prosesser frem mot endelig budsjettsak, har rådmannen frem til rammesaken ble ferdigstilt, benyttet den administrative budsjettkomitèen bestående av økonomisjef Kurt Magne Thrana, seksjonsleder for budsjett, økonomi og controll Terje Tveeikrem Sæter og utviklingssjef Randi Myhre. Kommunalsjef Ann-Mari Abelvik har deltatt i de fleste av komiteens møter og representert rådmannsnivået. Også rådmannen, personal- og organisasjonssjefen og kommunalsjef for plan og utvikling har deltatt på noen av møtene. Arbeidet med rådmannens budsjettskisse, har i hovedsak basert seg på de rammeutfordringene som ble presentert av enhetene i budsjettmøtene i juni, rammesaken vedtatt av kommunestyret i september, vedtatt helse- og omsorgsplan i oktober, samt etterfølgende drøftinger av nye behov eller endringer i tjenester hos de enkelte enheter, fagområder og foretak.
I budsjettet for 2019, er det på den enkelte enhet beskrevet mer nøyaktig hva som er endret av tjenester innenfor rammen. Det er fokusert på en detaljert oversikt over tjenestene. I tillegg dekkes behovet for å få en samlet oversikt på enkelte områder slik som skole, pleie og omsorg og barnehager. Det er derfor i dette dokumentet, i tillegg til rammer for den enkelte enhet, satt opp en oversikt over disse områdene samlet. Når det gjelder fagområdene skole, barnehage og pleie og omsorg, så er personellressursen med tilhørende utgifter beholdt under plan- og utviklingsavdelingen, mens øvrige utgiftsrammer er lagt til et eget fellesområde under det enkelte fagområde.
Samlet er det en resultatforventning til avdelinger, enheter og foretak som omfatter følgende:
- levere i henhold til sentralt lov- og forskriftsverk på området
- følge lokale bestemmelser, rundskriv og prosedyrer
- utføre tjenester og oppgaver i samsvar med kommunestyrets vedtak i budsjett og økonomiplan
- oppnå grønt resultat (ønsket resultat) i målekortet i balansert målstyring
Netto driftsutgifter i planperioden
Tabellen nedenfor viser oversikt over budsjetterte netto driftsutgifter i planperioden 2019–2022. Hvordan den enkelte enhets driftsramme er beregnet, samt en beskrivelse av aktiviteten, fremkommer i den enkelte enhets driftskapittel.
Budsjettet vedtas som bindende ramme for avdelinger/enheter
Rammene i planperioden fremkommer etter følgende forutsetninger:
Rådmannen har hatt som et overordnet mål å få til så riktige rammer som mulig. Det vil likevel være områder som vil oppleve at rammen ikke står i forhold til de tjenester som det forventes blir utført. Rådmannen vil kontinuerlig følge opp enhetene gjennom rapporteringene slik at tjenesteproduksjonen best mulig tilpasses rammene som er gitt.
Driftsrammer for de enkelte avdelinger/enheter er i hovedsak basert på revidert budsjett 2018 og økonomiplan for 2018–2020. Videre er rammene i rammesaken, som ble behandlet 20. september, justert i forhold til tiltak/saker som kommunen ikke kommer utenom.
Rammene er kompensert for helårsvirkning av lønnsoppgjøret i 2018 (overheng). Resterende del av årslønnsveksten vil bli fordelt ved bruk av lønnsreservepotten i 2019.
Gjennomsnittlig årslønnsvekst fra 2018 til 2019 anslås til 3,25 pst. og er i hovedsak budsjettert på en felles lønnspott.
Det budsjetteres med en pensjonskostnad i KLP og Molde Kommunale Pensjonskasse på 15,2 pst. i 2019. For pedagogisk personell budsjetteres med 11,2 pst. pensjonskostnad i Statens Pensjonskasse.
Arbeidsgiveravgiften budsjetteres med 14,1 pst.
Som det vil fremkomme på den enkelte avdeling/enhet, er det en del kostnader man ikke vil komme utenom og disse er kompensert i rammene til de berørte avdelinger/enheter og beskrevet der.
Fordeling driftsrammer sektor pst.
Fordeling på sektor
Sektor | Budsjett 2019 |
---|---|
Stab | 135 881 |
Skole | 286 835 |
Barnehage | 206 892 |
Familie- og sosialtjenester | 194 359 |
Helse og omsorg | 619 769 |
Teknisk | 37 872 |
Kultur | 45 981 |
Totalsum | 1 527 589 |
Rammer til den enkelte avdeling/enhet
Opprinnelig 2018 | Revidert 2018 | Budsjett 2019 | Økonomiplan | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | ||||
Rådmannen | 14 468 | 14 545 | 15 862 | 6 911 | 3 911 | 3 911 |
Plan- og utviklingsavdelingen | 24 384 | 24 368 | 25 428 | 30 548 | 30 548 | 30 548 |
Driftsavdelingen | 10 377 | 10 541 | 11 328 | 11 408 | 11 408 | 11 408 |
Personal- og organisasjonsavdelingen | 62 486 | 61 926 | 64 925 | 63 575 | 64 375 | 63 575 |
Økonomiavdelingen | 18 587 | 18 960 | 18 338 | 18 688 | 18 688 | 18 688 |
Fellesområdet skole | 9 836 | 12 996 | 16 665 | 11 170 | 9 832 | 9 832 |
Kvam skole | 15 034 | 15 349 | 15 247 | 15 247 | 15 247 | 15 247 |
Sellanrå skole | 26 967 | 27 315 | 27 501 | 27 501 | 27 501 | 27 501 |
Langmyra skole | 36 383 | 36 863 | 37 158 | 37 158 | 37 158 | 37 158 |
Nordbyen skole | 21 648 | 21 870 | 21 975 | 21 975 | 21 975 | 21 975 |
Kviltorp skole | 35 860 | 35 898 | 35 631 | 35 631 | 35 631 | 35 631 |
Kleive oppvekstsenter | 11 661 | 11 685 | 11 431 | 11 431 | 11 431 | 11 431 |
Bolsøya skole | 6 943 | 6 992 | 6 638 | 6 638 | 6 638 | 6 638 |
Vågsetra barne- og ungdomsskole | 23 195 | 23 864 | 24 569 | 24 569 | 24 569 | 24 569 |
Sekken oppvekstsenter | 4 762 | 4 871 | 4 979 | 4 979 | 4 979 | 4 979 |
Bekkevoll ungdomsskole | 31 697 | 31 980 | 31 972 | 31 972 | 31 972 | 31 972 |
Bergmo ungdomsskole | 23 838 | 24 536 | 25 257 | 25 257 | 25 257 | 25 257 |
Skjevik barne- og ungdomsskole | 19 624 | 19 353 | 18 785 | 18 785 | 18 785 | 18 785 |
Molde voksenopplæringssenter | 9 566 | 9 655 | 9 027 | 8 936 | 8 936 | 8 936 |
Fellesområdet barnehage | 131 013 | 125 837 | 136 824 | 133 459 | 132 468 | 132 468 |
Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager | 13 875 | 15 042 | 13 548 | 13 548 | 13 548 | 13 548 |
Hatlelia barnehage | 9 632 | 9 873 | 9 522 | 9 522 | 9 522 | 9 522 |
Kvam og St. Sunniva barnehager | 11 760 | 12 595 | 11 667 | 11 667 | 11 667 | 11 667 |
Hjelset barnehage | 9 417 | 10 145 | 8 693 | 8 693 | 8 693 | 8 693 |
Barnas hus barnehage | 8 798 | 10 852 | 8 717 | 8 717 | 8 717 | 8 717 |
Langmyra og Banehaugen barnehager | 6 341 | 6 780 | 6 001 | 6 001 | 6 001 | 6 001 |
Lillekollen barnehage | 11 583 | 12 552 | 11 920 | 11 920 | 11 920 | 11 920 |
Barneverntjenesten | 33 592 | 35 485 | 36 804 | 34 355 | 34 355 | 34 355 |
Sosialtjenesten NAV Molde | 35 193 | 35 412 | 36 699 | 36 284 | 35 834 | 35 834 |
Flyktningtjenesten | 81 054 | 81 054 | 69 536 | 52 758 | 43 563 | 37 102 |
Ressurstjenesten | 41 457 | 47 250 | 51 320 | 50 607 | 50 607 | 50 607 |
Helsetjenesten | 77 960 | 79 470 | 81 253 | 80 087 | 79 610 | 79 610 |
Fellesområdet pleie og omsorg | -22 801 | -27 384 | -22 708 | -26 585 | -29 093 | -29 093 |
Glomstua omsorgssenter | 109 858 | 111 124 | 120 499 | 123 319 | 123 175 | 123 175 |
Kirkebakken omsorgssenter | 44 050 | 44 534 | 53 556 | 49 104 | 44 652 | 44 652 |
Råkhaugen omsorgssenter | 58 358 | 58 300 | 57 749 | 65 749 | 73 749 | 73 749 |
Bergmo omsorgssenter | 64 976 | 65 592 | 66 180 | 66 180 | 66 180 | 66 180 |
Kleive og Skåla omsorgssenter | 64 864 | 65 631 | 66 206 | 66 206 | 66 206 | 66 206 |
Tiltak funksjonshemmede | 195 424 | 196 464 | 197 034 | 192 906 | 192 076 | 192 076 |
Brann- og redningstjenesten | 22 070 | 22 395 | 22 213 | 21 989 | 21 989 | 21 989 |
Byggesak og geodata | 934 | 1 104 | 725 | 256 | 256 | 256 |
Molde bydrift | 13 306 | 15 914 | 14 934 | 14 512 | 14 512 | 14 512 |
Kulturtjenesten | 36 078 | 36 361 | 37 243 | 35 620 | 35 620 | 35 620 |
Kulturskolen | 8 504 | 8 746 | 8 738 | 8 675 | 8 800 | 8 800 |
Sum ramme avdelinger/enheter | 1 474 612 | 1 494 695 | 1 527 589 | 1 487 928 | 1 473 468 | 1 466 207 |