Tjenester og oppgaver som skal utføres innenfor rammene 2019–2022
Plan- og utviklingsavdelingen skal ivareta kommunens helhetlige planlegging, samt legge strategier for utviklingen av kommunens tjenester og tjenesteapparat. I tillegg har avdelingen flere særskilte oppgaver som beredskapsarbeid og grunnerverv. Videre ivaretar avdelingen bestillerfunksjonen. Avdelingen har fem seksjoner.
Utviklingsseksjon
Seksjonen har overordnet administrativt ansvar for analyse av samfunnsutviklingen, strategi- og kommuneplanarbeid og rådgivning, boligsosialt programarbeid, samt samordning av plan- og utviklingsarbeid knyttet til tjenesteproduksjonen. Seksjonen deltar i utviklingen av kommunens styringssystem og forslag til investeringsbudsjett. Folkehelsekoordinatoren inngår i seksjonen.
Seksjon for arealplan og landbruk
Seksjonen har ansvaret for at plan- og bygningsloven blir fulgt i all arealplanlegging i kommunen, samt utarbeidingen av kommuneplanens arealdel og kommunens egne prioriterte reguleringsplaner. Seksjonen skal veilede private tiltakshavere ved utarbeidelse av private planer. Videre har seksjonen forvaltnings- og rådgivningsoppgaver innen jordbruk, skogbruk, naturforvaltning, viltstell og innlandsfiske. Seksjonen har også ansvaret for kommunens skoger. Seksjonen inngår i avdelingens strategiske arbeid innenfor forvaltning av natur- og arealressurser og byutvikling. Seksjonen har fått ressurser for å øke kompetanse og kapasitet innen samferdsel.
Fagseksjon skole
Fagområdet følges opp i samsvar med nasjonale føringer og lokale prioriteringer. Seksjonen skal være en aktiv medspiller for kvalitetsutvikling i grunnskolen og i samhandling med Molde voksenopplæringssenter. Videre har seksjonen ansvar for oppfølging og koordinering av overordnet planlegging, ressursdisponering og rapportering på området.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak for fosterhjemsplasserte barn og elever ved Molde friskole som har spesialpedagogiske behov, samt Molde kommunes elever ved Tøndergård skole og ressurssenter.
Seksjonen har også personal- og økonomiansvar for Cap Clara, en alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet.
Fagseksjon barnehage
Fagseksjonen skal gi veiledning og påse at samtlige kommunale og private barnehager drives i samsvar med gjeldende regelverk. Seksjonen har blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn, veiledning, samordnet opptak, planlegging og videreutvikling av kvalitet og kapasitet i barnehagetilbudet i tråd med lovverk, sentrale og lokale føringer.
Seksjonen ivaretar kommunens rolle som eier, blant annet med bestillerfunksjon for de kommunale barnehagene og koordinerer oppgaver og ressursfordeling innenfor fagområdet.
Fagseksjonen har økonomiansvar for og fatter vedtak om ressurser til spesialpedagogisk hjelp, tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og tiltak for minoritetsspråklige barn. Dette gjelder barn både i kommunale og private barnehager. Seksjonen har også fag-, personal- og økonomiansvar for spesialpedagoger for førskolebarn.
Fagseksjon pleie og omsorg
Fagseksjonen har ansvar for planlegging, kvalitetssikring og tilsyn med alle enheter innen pleie og omsorg. Utarbeidelse av bestilling på rammenivå, koordinering av oppgaver, og utvikling av fagområdet i tråd med sentrale føringer og retningslinjer er også seksjonens oppgaver.
Fagseksjonen skal arbeide med overordnet planarbeid, ha en faglig støttefunksjon ut mot enhetene og drifte fagsystemene.
Beredskapsleder
Avdelingen har beredskapsleder i direkte linje til kommunalsjef. Beredskapslederen har oppgaven med å koordinere og lede beredskapsarbeidet i kommunen.
Endringer av tjenester og oppgaver i rammen
Fagseksjon barnehage er styrket med midler til rådgiverstilling i 2019 gjennom omdisponering av midler innenfor barnehageområdet. Kommunene har over år fått økte oppgaver innenfor barnehagesektoren, både som barnehagemyndighet og som barnehageeier. Styrket bemanning vil benyttes til økt innsats i kommunens myndighetsarbeid som veiledning, tilsyn, plan-, kvalitets- og kompetansearbeid. Videre til nødvendig saksbehandlingskapasitet og økt koordinering for de kommunale barnehagene.
Rammen til plan- og utviklingsavdelingen er redusert med 0,5 mill. kroner i 2019. Tilsvarende beløp ble gitt som styrking av rammen i 2018 for å utarbeide en skred- og flomanalyse for utvalgte områder i kommunen. Analysen er gjennomført i 2018.
I statsbudsjettet for 2019 er det lagt inn styrking av midler til boligsosialt arbeid. Dette arbeidet er en del av oppgavene til avdelingen og styrkingen er følgelig tilført avdelingen.
Realiseringen av den nye rundkjøringen på Kringstad er på nytt skjøvet ett år frem i tid. Dette er innarbeidet i avdelingens budsjett. Rundkjøringen skal realiseres i samarbeid med Møre og Romsdal fylkeskommune. Gjennomføringen er enda ikke endelig tidfestet. Det samme gjelder fordelingen av investeringskostnadene mellom kommunen og fylkeskommunen. Det er avsatt 1,0 mill. kroner til planlegging av rundkjøringen i 2019.
Avdelingen har fått et generelt trekk i rammen på 0,4 mill. kroner for å balansere budsjettet til Molde kommune. Reduksjonen er gjennomført ved at de 5 seksjonene i avdelingene har fått redusert sin ramme med knappe 0,1 mill. kroner hver. Reduksjonen vil i hovedsak føre til mindre innleie av ekstern kompetanse og deltagelse i kompetansehevende tiltak.