Beregning av økonomiske rammer
Det vises til kapitlet om statlige rammebetingelser hvor kommunens inntektsforutsetninger hva gjelder statsbudsjettet er beskrevet. I dette kapitlet for rammebetingelser, beskrives de totale inntektsanslag for Molde kommune. Med bakgrunn i disse totale inntektsanslagene, er det beregnet driftsrammer for den enkelte avdeling, enhet og kommunalt foretak.
De økonomiske rammene for avdelinger, enheter og kommunale foretak i 2017 er i hovedsak basert på gjeldende økonomiplans forutsetninger samt rammesaken som ble behandlet og vedtatt i kommunestyret den 15. september. Vedtatte endringer ved budsjettrevisjon i juni 2016, er innarbeidet i rammene for 2017 i den grad det er naturlig at de videreføres. Rammesaken synliggjorde behovene ute i avdelinger, enheter og foretak som de økonomiske rammene for 2017 bare delvis var i stand til å dekke. Fokus på de udekte behovene og tiltakene kommunen ikke hadde ressurser til å dekke, var i all hovedsak fraværende i rammesaken.
Kompensasjon for økte lønnsutgifter i 2017, ut over det som skal dekkes gjennom indeksregulering av avdelingenes/enhetenes egne inntekter, er lagt i en felles lønnspott med unntak av lønnsoverhenget fra sentralt oppgjør i 2016 som er tillagt rammene til den enkelte avdeling/enhet. Den totale økningen i lønnsutgifter er beregnet lavere enn statsbudsjettets forutsetninger som tilsier en årslønnsvekst på 2,7 pst. fra 2016 til 2017. Ferdigforhandlede rammer for årslønnsveksten tilsier en vekst på 2,2 pst. Differansen tilsvarende 5,4 mill. kroner avsettes til disposisjonsfond.
Det er i rammen for 2017 budsjettert med 14,1 pst. arbeidsgiveravgift. Arbeidsgivers andel av pensjonskostnaden i Molde Kommunale Pensjonskasse og KLP er budsjettert med 15,2 pst., og for pedagogisk personell budsjetteres det med 11,2 pst. pensjonskostnad i Statens Pensjonskasse. Det vises til eget avsnitt som omhandler pensjoner.
Det er i rammene gitt kompensasjon for generell prisstigning fra 2016 til 2017 med 1,4 pst. på utvalgte arter, noe som er lavere enn den samlede prisveksten i forslaget til statsbudsjett. Differansen utlignes ved at det er lagt inn kompensasjon for spesiell prisvekst der dette er meldt. Samlet er derfor prisveksten på 2,1 pst. som samsvarer med anslaget i forslaget til statsbudsjett. Når eget anslag for lønnsvekst er på 2,2 pst. tilsier dette en kommunal deflator for 2017 på 2,2 pst. mot statsbudsjettets anslag på 2,5 pst.
Regjeringens forslag til skattevedtak, medfører ingen endring i forhold til dagens skattøre. Skattøret blir derfor i budsjettet for 2017 stående på 11,8 pst. Med dette holdes skatteinntektenes andel av de totale frie inntektene fortsatt på ca. 40 pst. Statsbudsjettets forutsetninger med et fradrag på cirka 10 mill. kroner er lagt til grunn for Molde kommunes anslag på skatteinntekter for 2017 og for øvrige år i planperioden.
Kommunestyret vedtok i sak 120/16 7,0 mill. kroner i økte skatteinntekter.
I økonomiplanperioden er driftsnivået i 2017 i det alt vesentlige videreført, men korrigert for nye tiltak og kjente endringer i inntekter og utgifter.
Inntektsforutsetninger ut over frie inntekter
De såkalte frie inntektene kommunen mottar i form av skatteinntekter og rammetilskudd, er i statsbudsjettet kompensert for forventet lønns- og prisvekst (deflatoren). Det aller meste av kommunens utgifter må justeres minst tilsvarende lønns- og prisveksten. Det er derfor en klar forutsetning at alle inntekter ut over de frie inntektene må justeres tilsvarende. Konsekvensen av ikke å gjøre dette er at prisen på tjenester med videre går ned. Ved avsetning til lokal lønnspott forutsettes det derfor at disse inntektene justeres opp med 2,2 pst. som tilsvarer forventet kommunal deflator. Beløpet er trukket i enhetenes rammer og tillagt den sentrale lønnspotten. Avdelinger, enheter og foretak forpliktes dermed til å sørge for at nødvendig indeksregulering av inntektene i form av betalingssatser med videre blir gjennomført.
Rammetilskudd 2017–2020
Opprinnelig 2016 | Revidert 2016 | Budsjett 2017 | Økonomiplan | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | |||||
Innbyggertilskudd | -601 844 | -601 844 | -622 801 | -622 801 | -622 801 | -622 801 | |
Utgiftsutjevning | 63 579 | 63 579 | 52 618 | 52 618 | 52 618 | 52 618 | |
Korreksjon statlige/private skoler | -4 141 | -4 141 | -4 431 | -4 992 | -4 992 | -4 992 | |
Overgangsordninger/INGAR | 1 521 | 1 521 | 2 695 | 2 695 | 2 695 | 2 695 | |
Saker med særskilte fordelinger | -3 433 | -3 433 | -4 152 | -4 152 | -4 152 | -4 152 | |
Skjønn - tap på endringer av inntektssystemet | -1 300 | -1 300 | |||||
Endringer i statsbudsjettet | -2 938 | ||||||
Sum rammetilskudd | -545 618 | -548 556 | -576 071 | -576 632 | -576 632 | -576 632 | |
Netto inntektsutjevning | 881 | 881 | -8 723 | -8 723 | -8 723 | -8 723 | |
Anslag skatteinntekter i forslag til statsbudsjett | -724 781 | -724 781 | -744 770 | -744 770 | -744 770 | -744 770 | |
Skatteinntekter før kommunestyrevedtak | -753 493 | -753 493 | -753 493 | -753 493 | |||
K-sak 120/16 – økte skatteinntekter | -7 000 | -7 000 | -7 000 | -7 000 | |||
Skatteinntekter | -723 900 | -723 900 | -760 493 | -760 493 | -760 493 | -760 493 | |
-1 269 518 | -1 272 456 | -1 336 564 | -1 337 125 | -1 337 125 | -1 337 125 |